منو کردستان، سنندج ، خیابان آبیدر، چهارراه صفری، مجتمع ژینا، طبقه سوم - تلفن : 33246361 - 087
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماری ها و اختلالات مو / آیا درد ریشه مو با ریزش مو ارتباطی دارد؟

آیا درد ریشه مو با ریزش مو ارتباطی دارد؟

مو یکی از عناصر زیبایی فرد محسوب می‌شود. حفظ و سلامت مو در برابر آلودگی‌ها و سایر عوامل آسیب‌زا، نیاز به رسیدگی دارد. موی سر می‌تواند دچار مشکلات و بیماری‌های زیادی شود. موهای سر می‌توانند دردناک شوند که این درد معمولاً در ناحیه پوست سر و یا ریشه موها حس می‌شود که تجربه درد در ناحیه سر بسیار ناخوشایند خواهد بود. این موضوع دلایل بی‌شماری دارد که حتماً باید توسط پزشک ریشه‌یابی شود. گزینه های درمان درد پوست سر به شدت به علت آن بستگی دارد. اگر درد هنگام دست زدن یا حرکت دادن موهایتان یک علامت معمولی برای شما است؛ احتمالاً به کمک یک متخصص پوست برای تعیین علت این اتفاق نیاز دارید.

آنچه در این مطلب میخوانید

علت درد ریشه مو

برخى از دلایل اصلى درد ريشه مو و پوست سر عبارت‌اند از:

عفونت باكتريايى

ايمپتيگو با زرد زخم (به صورت ايجاد بثورات ملتهب پوستى بروز مى‌کند)، کورک، (به صورت تورم حساس، كه ممكن است ایجاد شود، بروز مى‌کند) و فوليكوليت، (كه به صورت لكه‌های متعدد زخم بروز مى‌كند)، از رايج‌ترین انواع عفونت‌های باكتريايى هستند كه روى پوست سر تأثیر مى‌گذارند.

عفونت قارچى

اين موارد شامل تينه آ كپيتيس و تينه آ ورسيكالر است كه به خصوص در كودكان بسيار شايع است و مى‌تواند منجر به ايجاد لكه پوستى در پوست سر و علت درد ريشه مو شود. اين عارضه در برخى اوقات به شكل دايره‌ای هستند و ممكن است به آنها «كرم حلقه‌ای» گفته شود. عفونت قارچى پوست می‌توانند باعث ريزش موقت مو شوند.

بيمارى پوستى

مشكلات پوستى مهم‌ترین علت خارش بر روى پوست و بدن است. شايع‌ترین بیماری‌های پوستى كه روى پوست سر تأثیر می‌گذارند، درماتيت و پسوريازيس هستند. درماتيت باعث قرمزى و خارش مى‌شود. پسوريازيس باعث ايجاد لكه ضخيم پوسته پوسته مى‌شود.

آلرژی‌ها

آلرژى به برخى محصولات مو، مى‌تواند مشكل بزرگى براى پوست سر ایجاد کند و باعث درد ريشه مو شود؛ زيرا ما مو و سر خود را در معرض انبوهى از محصولات پوستى قرار مى‌دهیم، از جمله شامپو، نرم كننده، رنگ مو، اسپرى مو و ساير لوازم بهداشتى و آرايشى. علائم آلرژى شامل قرمزى پوست، خارش پوست سر و گاهى تورم است كه ممكن است در صورت و اطراف چشم نيز در موارد شديد گسترش يابند.

 درد ریشه مو

نورالژى

نورالژى يا درد عصبى ريشه مو ناشى از اعصاب است. اين درد شديد مى‌تواند روى پوست سر تأثیر بگذارد. گاهى اوقات به دليل گرفتگى اعصاب گردن، به عنوان مثال در نتيجه قرار دادن گردن در وضعيت بد، يا آرتروز ايجاد ‌می‌شود. گاهى اوقات درد عصبى بدون هيچ دلیل واضحى ظاهر مى‌شود که می‌تواند شديد و يا مداوم باشد
يكى ديگر از دلايل حساسيت پوست سر، كشيدگى عضلات اركتور پيلى است يعنى عضلات ريز كنار هر فوليكول مويى كه مسئول ايجاد حالت مو به تن سيخ شدن را دارند. تصور مى‌شود كه اين شرايط مربوط به استرس باشد؛ اما از آنجا كه همه ما فوليكول مو و بنابر اين عضلات اركتور پيلى داريم، امرى غير معمول نيست.
حساسيت پوست سر همچنين مى‌تواند به دليل محكم بستن مو ايجاد شود. حساسيت و درد در اين زمينه نشان مى‌دهد که فولیکول‌ها تحت تنش غير قابل قبولى قرار گرفته‌اند که می‌تواند منجر به ريزش مو شود كه ممكن است دائمى نيز گردد.

خواندن مطلب درمان ریزش ارثی مو را نیز به شما پیشنهاد می کنیم.

آفتاب سوختگى

سپرى كردن يك روز طولانى در خارج از خانه می‌تواند به آفتاب سوختگى پوست سر منتهى شود.

تروما

هرگونه آسيب و ضربه به پوست سر مى‌تواند به درد مدام اين ناحيه منجر شود. البته كه اين آسيب با چشم قابل مشاهده نيست.

اگزما

اگر پوست سر شما پوسته پوسته يا لايه لايه است، سعى كنيد پوست خود را هنگام خشك شدن با يك برس نرم به آرامى شانه بزنيد. اگرفلس يا پوسته از موهاى شما خارج نشود، مى‌تواند اولين علامت در مورد ابتلای شما به اگزما در پوست سر باشد.

درماتيت سبورئيک

درواقع نواحی از پوست كه به درماتيت سبورئيک دچار هستند، قرمز رنگ بودن و داراى پوسته‌های چرب هستند. اين حالت معمولاً در يك يا دو ناحيه از بدن ايجاد شده و ممكن است در مواردى نيز به صورت گسترده باشد.

علائم درد ریشه مو

درد پوست سر هنگام حرکت مو می تواند به صورت زیر باشد:

برخی افراد آن را به عنوان احساس درد در موهایشان و برس زدن تهاجمی مانند احساس خراشیدن یا کشیدن توصیف کنید.

آیا درد ریشه مو با ریزش مو ارتباطی دارد؟

با توجه به علت ایجاد درد کف سر، حساسيت و درد نشان مى‌دهد که فولیکول‌ها تحت تنش غير قابل قبولى قرار گرفته‌اند، که می‌تواند در آخر موجب ريزش مو شود كه احتمال دارد دائمى نيز شود.

درمان درد ریشه مو

گزینه های درمان درد پوست سر به علت آن بستگی دارد. به عنوان مثال اگر فردی به پسوریازیس پوست سر مبتلا باشد، گزینه های درمانی که در ادامه ذکر شده اند ممکن است مفید واقع شوند:

  1. استفاده از لوسیون های موضعی
  2. استفاده از شامپوهای دارویی
  3. استفاده از نرم کننده های موی سر
  4. مصرف داروهای بیولوژیک

برای درماتیت سبورئیک، درمان می تواند شامل موارد زیر باشد:

  1. استفاده از شامپو های ضد شوره بدون نسخه
  2. استفاده از کرم یا شامپوی ضدقارچ تجویز شده
  3. پاکسازی ملایم ناحیه مورد نظر با محصولی حاوی زینک 2 درصد
  4. مرطوب کردن پوست سر

درمان های احتمالی برای فولیکولیت پوست سر شامل موارد زیر است:

  1. استفاده از آنتی بیوتیک های موضعی یا استروئید ها
  2. مصرف آنتی هسیتامین ها
  3. مصرف دارو های درمان آکنه
  4. شستشوی مکرر با یک شامپوی معمولی یا ضد قارچ

اینستاگرام دکتر حسن زاده

پيشگيرى از درد کف سر و ريشه مو

برای آگاهی از مراحل کاشت ابرو و نحوه انجام آن کلیک کنید.


آدرس مطب : سنندج ، خیابان آبیدر ، چهارراه صفری ، مجتمع ژینا ، طبقه سوم
تلفن : 33246361 - 087

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

ندا یراحی [ 1402-09-09 ]
من همیشه دو سه روز بعد از حمام پوست سرم شروع میکنه به درد گرفتن و حتما دوباره بابد برم حمام و موهامو بشورم تا این درد آروم بشه البته از ماسک مو هم استفاده میکنم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

دکتر جمال الدین حسن زاده

دکتر حسن زاده متخصص پوست و مو و دارای درجه بورد تخصصی پوست و مو است. وی در حال حاضر در شهر سنندج مشغول فعالیت می باشد. کاربران گرامی از طریق این سایت علاوه بر دسترسی به اطلاعاتی در زمینه های مختلف پوست، مو و زیبایی ،میتوانند سوالات خود را در بخش سوالات پزشکی کاربران با متخصص پوست و مو مطرح نمایند.

تلاش بر اینست تا در اسرع وقت پاسخ علمی به سوالات داده شود.همچنین بیماران مراجعه کننده به دکتر حسن زاده میتوانند از طریق این سایت روند درمان بیماریهای پوست و موی خود را پیگیری نمایند.


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465