منو کردستان، سنندج ، خیابان آبیدر، چهارراه صفری، مجتمع ژینا، طبقه سوم - تلفن : 33246361 - 087
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماری ها و اختلالات مو / حقایقی در مورد ریزش سکه ای مو

حقایقی در مورد ریزش سکه ای مو

ریزش موی سکه‌ ای زمانی رخ می‌دهد که گلبول‌های سفید خون به سلول‌های موجود در فولیکول موها حمله می‌کنند و این امر منجر به ریزش مو و کاهش رشد موها می‌گردد. به طور دقیق مشخص نیست که چه عاملی موجب می‌شود سیستم ایمنی بدن بدین طریق فولیکول‌های مو را مورد هدف قرار دهند. از آنجایی که این بیماری در افرادی رخ می‌دهد که یکی از بستگان نزدیک آنها به ریزش موی سکه‌ ای مبتلا بودند، بنابراین می‌توان گفت که ژنتیک ممکن است در بروز این ناهنجاری دخیل باشد. علی‌ رغم این‌ که بسیاری از افراد تصور می‌کنند ریزش موی سکه‌ ای ناشی از استرس است؛ اما شواهد علمی بسیار محدودی برای تأیید این دیدگاه وجود دارد. حالت شدید استرس ممکن است به‌ طور بالقوه موجب چنین شرایطی شود؛ اما جدیدترین تحقیقات نیز بسیار محدود و به عامل ژنتیک اشاره داشته‌ اند. ریزش سکه ای با آغاز سریع ریزش مو در یک منطقه کاملاً مشخص و معمولاً مدور تشخیص داده می‌شود. در این نوع ریزش مو، موها علی رغم رشد مجدد باز هم دچار ریزش می شوند و مسری نیست و در اثر آسیب عصبی ایجاد نمی شود. مراجعه به پزشک در این خصوص می‌تواند دوره‌ ی درمان بیماری را تا حد قابل توجهی کاهش دهد.

ریزش مو از مشکلات و بیماری های پوست و مو است که توسط متخصص پوست تشخیص داده می‌شود و درمان خواهد شد. دکتر جمال الدین حسن زاده متخصص پوست و مو در سنندج میتوانند در تشخیص و درمان این بیماری به مراجعین محترم ارائه خدمت نمایند. در صورت تمایل به دریافت نوبت یا کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با شماره تلفن 33246361 - 087 تماس حاصل فرمایید.

علت ریزش مو سکه ای

محققان علت اصلی بروز ریزش موی سکه ای را نمی دانند. با این حال، بیماری ریزش سکه ای مو بیشتر در افرادی که سابقه خانوادگی سایر بیماری های خود ایمنی مانند دیابت نوع یک یا روماتیسم را دارند، اتفاق می افتد. به همین دلیل است که برخی دانشمندان تصور می کنند که ژنتیک ممکن است در بروز آن نقش داشته باشد. آلوپسی آره اتا یک بیماری خود ایمنی است. هنگامی که سیستم ایمنی بدن سلول های سالم بدن را با مواد خارجی و مهاجم اشتباه بگیرند، وضعیت خود ایمنی ایجاد شده و به اشتباه به سلول های خودی حمله خواهند کرد. معمولاً سیستم ایمنی بدن از بدن شما در برابر مهاجمان خارجی مانند ویروس ها و باکتری ها دفاع می کند. آنها همچنین بر این باورند که عوامل خاص محیطی منجر به تحریک آلوپسی آره اتا در افرادی که از نظر ژنتیکی مستعد هستند، می شود.

در بعضی از موارد آلوپسی آره اتا ممکن است با دیگر بیماری های خود ایمنی همراه باشد:

ریزش موی سکه ای

علائم ریزش سکه ای مو

در این نوع ریزش مو یک یا چند لکه طاسی به شکل دایره یا سکه و گاهی بیضی‌شکل به‌طور ناگهانی و بی‌خبر در سر یا ریش ایجاد می‌شود. اگرچه این بیماری اغلب بدون علامت است؛ اما گاهی بیماران پیدایش لکه‌های جدید را از روی سوزش یا خارش یک منطقه حدس می‌زنند. شکل طاسی به صورت لکه‌های گرد یا بیضی‌شکل است، به همین دلیل به آن طاسی سکه‌ ای‌ شکل یا لکه ‌لکه می‌گویند. اگر ریزش مو محدود به یک یا چند لکه باشد، آن را ریزش موی سکه‌ای محدود می‌گویند. گاهی ریزش مو حالت شبکه‌ای و تور مانند دارد که از اتصال چند لکه حاصل می‌شود و سرانجام گاهی موهای پشت سر و دور سر به شکل نعل اسب می‌ریزد که غالباً علامت خوبی نیست و خبر از پیشرفت بیماری می‌دهد.

تشخیص ریزش مو سکه ای

پزشک به سادگی با مشاهده میزان ریزش مو و بررسی چند نمونه از موها در زیر میکروسکوپ قادر به تشخیص بیماری خواهد بود. پزشک همچنین می تواند برای تشخیص دقیق تر، نمونه برداری از پوست سر، انجام دهد تا سایر شرایطی که باعث ریزش مو می شوند را به طور کامل شناسایی کرده و مورد درمان قرار دهد. در طی انجام نمونه برداری از پوست سر، پزشک یک قسمت بسیار کوچک از کف سر را برداشته و برای مطالعات بیشتر به آزمایشگاه ارسال خواهد کرد. انواع آزمایش خون که می تواند به تشخیص این بیماری ها کمک کند، شامل موارد زیر می شود:

آیا ریزش موی سکه ای خطرناک است؟

ریزش موی سکه ای مسری نبوده و از لحاظ جسمی بیماری شدیدی را در افراد ایجاد نمی کند. با این حال، ممکن است بسیاری از نظر روحی به سختی با این مسئله کنار بیایند. برای بیشتر افراد، ریزش موی سکه ای آسیب های روحی شدیدی را به همراه خواهد داشت. از این رو درمان این مشکل هم از لحاظ جنبه ظاهری و هم مسائل روحی مرتبط با آن بسیار حائز اهمیت است.

درمان ریزش موی سکه ای

داروهای موضعی

برای کمک به تحریک رشد مو می توانید داروهایی را به پوست سر خود بمالید. تعداد از آنها بدون نسخه در دسترس هستند اما برخی را باید با نسخه پزشک تهیه نمایید:

  1. ماینوکسیدیل (Rogaine) بدون نسخه قابل تهیه است، با وجود آنکه مصرف آن متداول است؛ ولی سازمان غذا و دارو ایالات متحده آن را برای درمان آلوپسی تأیید نکرده است.شواهدی وجود دارد که نشان می دهد این دارو فقط برای افرادی با ریزش سکه ای محدود مؤثر است. معمولاً حدود 4 تا 6 ماه یا بیشتر طول می کشد تا فرد از این دارو نتیجه بگیرد.
  2. انترالین (Dritho-Scalp) دارویی است که باعث تحریک پوست برای رویش مجدد مو می شود.
  3. به نظر می رسد کرم های کورتیکواستروئیدی مانند کلوبتازول (Impoyz)، فوم ها، لوسیون ها، پمادها با کاهش التهاب در فولیکول مو کمک می کنند.
  4. ایمونوتراپی موضعی تکنیکی است که در آن از یک ماده شیمیایی مانند دیفنسیپرون روی پوست استفاده می شود تا باعث ایجاد بثورات آلرژیک شود.

درمان با تزریق

تزریق استروئید یک روش رایج برای درمان آلوپسی تکه ای متوسط است تا به رشد مجدد موها در نقاط طاس کمک کند. استروئید با سوزن های ریزی به ناحیه طاسی تزریق می شود. این روش درمانی هر 1 تا 2 ماه تکرار می شود تا موها مجدداً رشد کنند. این کار از ریزش موی جدید جلوگیری نمی کند.

اینستاگرام دکتر حسن زاده

درمان های خوراکی

قرص های کورتیزون گاهی اوقات برای درمان آلوپسی گسترده استفاده می شود؛ اما به دلیل عوارض جانبی احتمالی باید با یک پزشک درباره مصرف آنها مشورت کنید. داروهای سرکوب کننده ایمنی خوراکی مانند متوترکسات و سیکلوسپورین، گزینه های دیگری برای امتحان هستند.

روش عملکرد این داروها از طریق مسدودکردن پاسخ سیستم ایمنی بدن است؛ اما به دلیل خطر ایجاد عوارض جانبی مانند فشارخون بالا، آسیب کبد و کلیه، افزایش خطر ابتلا به عفونت های جدی و نوعی سرطان به نام لنفوم، نمی توان برای طولانی مدت آنها را مصرف کرد.

لیزر و نوردرمانی

در روش نوردرمانی که فتوشیمی درمانی هم نامیده می شود از یک حساس کننده نور یا فتوتراپی استفاده می شود که در آن طول موج های خاصی از اشعه ماوراءبنفش برای اثرات درمانی آنها به کار برده می شود. در لیزردرمانی دوزهای خاصی از اشعه برای تحریک رشد موها به کار می رود. هر دو روش درمانی ایمن و مؤثر شناخته شده اند.

تزریق چربی به واژن یا لابیا (جهت جوانسازی) و تزریق فیلر به آلت تناسلی (جهت افزایش حجم) در کلینیک دکتر حسن زاده ، متخصص پوست، مو، زیبایی و لیزر در سنندج انجام می شود. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با این مرکز از طریق تماس با شماره تلفن 33246361 - 087 اقدام فرمایید.


آدرس مطب : سنندج ، خیابان آبیدر ، چهارراه صفری ، مجتمع ژینا ، طبقه سوم
تلفن : 33246361 - 087

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

دکتر جمال الدین حسن زاده

دکتر حسن زاده متخصص پوست و مو و دارای درجه بورد تخصصی پوست و مو است. وی در حال حاضر در شهر سنندج مشغول فعالیت می باشد. کاربران گرامی از طریق این سایت علاوه بر دسترسی به اطلاعاتی در زمینه های مختلف پوست، مو و زیبایی ،میتوانند سوالات خود را در بخش سوالات پزشکی کاربران با متخصص پوست و مو مطرح نمایند.

تلاش بر اینست تا در اسرع وقت پاسخ علمی به سوالات داده شود.همچنین بیماران مراجعه کننده به دکتر حسن زاده میتوانند از طریق این سایت روند درمان بیماریهای پوست و موی خود را پیگیری نمایند.


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465