منو کردستان، سنندج ، خیابان آبیدر، چهارراه صفری، مجتمع ژینا، طبقه سوم - تلفن : 33246361 - 087
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماری ها و اختلالات مو / آیا کمبود آهن در بدن باعث ریزش مو می شود؟

آیا کمبود آهن در بدن باعث ریزش مو می شود؟

ریزش مو بنا به دلایل مختلفی میتواند اتفاق بیفتد. یکی از دلایل ریزش مو میتواند ناشی از کمبود آهن باشد. هنگامی که در بدن آهن کافی وجود نداشته باشد، بدن قادر به تولید هموگلوبین خون نیست. از آنجایی که هموگلوبین‌ها وظیفه دارند که اکسیژن مورد نیاز را برای رشد و ترمیم سلولهای بدن به ویژه سلولهای تحریک پذیر مو تولید نمایند؛ لذا کمبود آهن منجر به عدم تولید سلولهای مو میشود و همچنین اکسیژن رسانی به حداقل رسیده و منجر به ریزش مو می گردد. ریزش مو ناشی از فقر آهن شبیه نمونه طاسی سر مردانه و زنانه بوده که می‌‌تواند با خالی شدن شقیقه‌ها یا ریزش بسیار شدید موها در هنگام شانه زدن همراه باشد.

آنچه در این مطلب میخوانید

علل کمبود آهن

علت فقر آهن میزان پایین آهن در بدن است و بدن ممکن است به این دلایل میزان آهن پایینی داشته باشد:

  1. خونریزی شدید دوران قاعدگی
  2. عدم دریافت آهن کافی از طریق غذا. این شرایط در افرادی رخ می‌دهد که به آهن زیاد نیاز دارند مثل کودکان، نوجوانان و زنان باردار.
  3. وجود خونریزی داخلی. این خونریزی‌ها ممکن است به دلیل مشکلاتی از قبیل زخم‌معده، بواسیر یا حتی سرطان اتفاق بیفتد. همچنین علت دیگر چنین خونریزی‌هایی مصرف مرتب آسپرین است. خونریزی داخلی معمول‌ترین علت کم‌خونی فقر آهن در مردان و زنان پس از یائسگی است.
  4. ناتوانی بدن در جذب مناسب آهن. این مشکل ممکن است به دلیل ابتلا به بیماری سلیاک یا برداشتن بخشی از معده یا روده‌ی کوچک اتفاق بیفتد.
فقر آهن و ریزش مو

علائم کمبود آهن

به محض مشاهده علائم و نشانه های کمبود آهن که می تواند منجر به ریزش مو شود باید به پزشک مراجعه کنید:

ریزش موی ناشی از فقر آهن یا کمبود آهن می تواند مانند الگوی ریزش موی مردانه باشد. اگر دچار ریزش موی ناشی از فقر آهن شده اید، ممکن است در حمام و یا روشویی بیشتر از حد معمول مو مشاهده کنید.

افراد در معرض خطر کمبود آهن

زنانی که در سن باروری قرار دارند بیشتر از دیگران دچار کمبود آهن خواهند شد.

افراد گیاه‌خوار در مقایسه با افرادی که گوشت مصرف می‌کنند دچار کمبود آهن خواهند شد و با مشکلاتی از قبیل ریزش مو مواجه می‌شوند.

افرادی که به طور مداوم خون اهدا می‌کنند سطح هموگلوبین در بدن آنها کاهش پیدا می‌یابد، حتی اگر هموگلوبین به راحتی جایگزین گردد دچار مشکلاتی مانند ریزش مو می‌شوند. این افراد باید تا چند روز پس از اهدای خون به طور منظم از غذاهای حاوی آهن استفاده کنند.

بدن برخی از افراد نمی‌تواند به طور صحیح به جذب آهن بپردازد. برخی از اختلالات خاص پزشکی می‌‌توانند باعث کاهش اسید معده شوند که وظیفه جذب راحت‌تر غذا را بر عهده دارد که این امر باعث می‌‌شود سطح جذب آهن کاهش یابد. بیماری‌های مرتبط با روده در فرایند جذب آهن توسط بدن اختلال ایجاد می‌‌کنند و منجر به کمبود آهن خواهند شد.

اگر آهن به مقدار کافی در رژیم غذایی شما وجود دارد؛ اما دچار اختلالاتی مانند بیماری سلیاک و بیماری التهابی روده مانند کرون و زخم روده هستید برای جذب مواد مغذی مانند آهن به مشکل برخواهید خورد.

در دوران بارداری میزان نیاز به مصرف آهن افزایش پیدا می‌‌کند و جنین از ذخایر آهن موجود در بدن مادر خود استفاده می‌نماید. نکته مهمی که باید به آن توجه کرد از دست دادن مقدار بسیار زیادی خون در دوران زایمان است که سطح آهن را کاهش می‌دهد.

تشخیص فقر آهن

اگر احتمال می دهید ریزش مو شما با فقر آهن مرتبط است،‌ این مسئله را با پزشک خود در میان بگذارید. پزشک به احتمال زیاد برای شما دستور آزمایش خون می دهد تا میزان فاکتورهای خونی مرتبط با ذخایر آهن مانند فریتین (پروتئینی که به ذخیره آهن کمک ‌‌می‌‌کند‌‌)، TIBC و آهن را بسنجد.

اینستاگرام دکتر حسن زاده

درمان فقر آهن و ریزش مو

افرادی که هم ریزش مو و هم کمبود آهن را تجربه می‌کنند، ممکن است برای رفع مشکل کم‌خونی، کمبود آهن و ریزش موی ناشی از آن به درمان جداگانه نیاز داشته باشند. پزشکان درمان‌های مختلفی را برای افرادی که دچار ریزش مو می‌شوند توصیه کنند (این داروها حتماً باید تحت نظر پزشک مصرف شوند)، ازجمله:

یکی از بهترین روشهای افزایش حجم گونه ها ، تزریق فیلر گونه می‌باشد که به مهارت بالایی نیاز دارد. تزریق فیلر گونه در سنندج توسط دکتر جمال حسن زاده، با مطلوب ترین نتایج ماندگار صورت می‌گیرد. جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر با شماره 33246361 - 087 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : سنندج ، خیابان آبیدر ، چهارراه صفری ، مجتمع ژینا ، طبقه سوم
تلفن : 33246361 - 087

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

دکتر جمال الدین حسن زاده

دکتر حسن زاده متخصص پوست و مو و دارای درجه بورد تخصصی پوست و مو است. وی در حال حاضر در شهر سنندج مشغول فعالیت می باشد. کاربران گرامی از طریق این سایت علاوه بر دسترسی به اطلاعاتی در زمینه های مختلف پوست، مو و زیبایی ،میتوانند سوالات خود را در بخش سوالات پزشکی کاربران با متخصص پوست و مو مطرح نمایند.

تلاش بر اینست تا در اسرع وقت پاسخ علمی به سوالات داده شود.همچنین بیماران مراجعه کننده به دکتر حسن زاده میتوانند از طریق این سایت روند درمان بیماریهای پوست و موی خود را پیگیری نمایند.


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465