منو کردستان، سنندج ، خیابان آبیدر، چهارراه صفری، مجتمع ژینا، طبقه سوم - تلفن : 33246361 - 087
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماری ها و اختلالات مو / ریزش موی مردانه چه ویژگی هایی دارد؟

ریزش موی مردانه چه ویژگی هایی دارد؟

اگر تعداد ریزش بیش از صد تار مو در روز شد، غیر طبیعی تلقی شده و به تدریج بیمار احساس کاهش مو و طاس شدن می کند. ریزش مو که آلوپسی نیز نامیده می‌شود، اختلالی است که در اثر وقفه در چرخه‌ی تولید موی بدن ایجاد می‌شود. در صورت مختل شدن این چرخه یا آسیب فولیکول مو، ممکن است ریزش موها نسبت به رویش آنها سریع‌تر شود. ریزش مو در مردان ممکن است در اوایل بلوغ شروع شود، اگرچه غیر معمول است. بسیاری از مردان شروع ریزش موی خود را اواخر دهه 20 یا اوایل دهه 30 می‌دانند و حدود 80 درصد مردان تا سن 70 سالگی تا حدودی تحت تأثیر این موضوع قرار می‌گیرند. ریزش مو در مردان از ناحیه ی جلوی سر شروع می شود و پس از درگیر کردن طرفین سر به پشت سر کشیده می شود. ریزش موی مردانه در زنان به دلیل آندروژن‌ها یا همان هورمون‌های مردانه، اتفاق‌ می‌افتد که معمولاً مقدارشان بسیار محدود است. عوامل گوناگونی‌ می‌توانند عامل آلوپسی آندروژنیک وابسته به فعالیت‌های هورمونی باشند، از جمله کیست تخمدان، مصرف قرص ضدبارداری با آندروژن بالا، بارداری و یائسگی. به منظور تشخیص صحیح علت ریزش مو و درمان اصولی و به موقع این عارضه باید به پزشک مراجعه کرد؛ زیرا عوامل ایجاد کننده ی ریزش مو متعدد هستند و باید درمان استاندارد با توجه به تشخیص عامل ایجاد کننده صورت پذیرد.

ریزش مو از مشکلات و بیماری های پوست و مو است که توسط متخصص پوست تشخیص داده می‌شود و درمان خواهد شد. دکتر جمال الدین حسن زاده متخصص پوست و مو در سنندج میتوانند در تشخیص و درمان این بیماری به مراجعین محترم ارائه خدمت نمایند. در صورت تمایل به دریافت نوبت یا کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با شماره تلفن 33246361 - 087 تماس حاصل فرمایید.

علت ریزش موی مردانه

عوامل ژنتیکی

عامل این نوع ریزش، ژن‌هایی هستند که شما از پدر و مادر خود دریافت کرده‌اید. بسته به سوابق خانوادگی شما، الگوی طاسی مردانه ممکن است در دوران نوجوانی آغاز شود. علاوه بر این که موهای شما نازک می‌شوند بلکه نرم‌تر، ظریف‌تر و کوتاهتر نیز می‌شوند.

مشکلات پزشکی

ریزش موقتی موها ممکن است علامت وجود برخی مشکلات پزشکی مانند کم‌خونی یا مشکلات تیروئیدی باشد. پیروی از یک رژیم غذایی کم آهن نیز ممکن است باعث نازک شدن موهای شما شود. ریزش مو ممکن است جزء عوارض جانبی ناشی از مصرف برخی داروها نیز باشد. برخی داروهایی که برای بیماری‌های زیر مصرف می‌کنید ممکن است باعث ریزش مو شوند:

کاهش وزن ناگهانی و زیاد، شوک‌های شدید عاطفی یا فیزیکی نیز ممکن است باعث ریزش مو تا چند ماه شوند.

مشکلاتی نظیر عفونت‌های قارچی پوست ممکن است باعث پوسته‌پوسته شدن سر و طاسی نقطه‌ای شوند. این موها معمولاً پس از درمان دوباره رشد خواهند کرد.

این بیماری معمولاً در دوره کودکی شروع می‌شود. اگر اقوام نزدیک شما به این بیماری مبتلا باشند احتمال این که شما هم مبتلا شوید افزایش می‌یابد. سیستم ایمنی بدن شما به فولیکول‌های مو حمله می‌کند و باعث ایجاد طاسی‌های موضعی می‌شود. این بیماری درد ندارد و مسری هم نیست. ممکن است موها شما دوباره رشد کنند اما باز هم دچار ریزش خواهند شد.

ریزش موی مردانه

علائم ریزش موی مردانه

شایعترین نشانه‌ها و علائمی ریزش مو عبارتند از:

  1. کنده شدن راحت موها به هنگام کشیدن
  2. تجمع مقدار زیادی مو در موگیر چاه بعد از استحمام
  3. جدا شدن مقدار زیادی مو هنگام بستن یا شانه‌ کردن موها
  4. ریختن تعداد زیادی مو بر روی بالشت بعد از خواب شبانه

انواع ریزش موی مردانه

۱. آلوپسی آره آتا

آلوپسی آره آتا (طاسی منطقه‌ای یا ریزش موی سکه‌ای ) یک اختلال خودایمنی است که باعث ریزش مو می‌شود. این نوع آلوپسی معمولاً به‌صورت لکه‌های گرد یا بیضی ‌شکل روی پوست سر ظاهر می‌شود.

برخی از انواع آلوپسی آره آتا عبارت‌اند از آلوپسی توتالیس، آلوپسی یونیورسالیس، آلوپسی باربا، آلوپسی افیازیس.

۲. آلوپسی سیکاتریس سانتریفیوژ مرکزی (آلوپسی اسکار)

آلوپسی‌های اسکار گروهی از اختلالاتی هستند که فولیکول مو را از بین می‌برند، آن را با بافت اسکار جایگزین می‌کنند و باعث ریزش دائمی مو می‌شوند. در این نوع آلوپسی اسکار، ریزش مو از قسمت میانی پوست سر شروع می‌شود، سپس به‌آرامی به سمت بیرون منتشر می‌شود.

۳. آلوپسی فیبروزان کننده پیشانی (آلوپسی اسکار)

آلوپسی فیبروزان کننده پیشانی (FFA) نوعی از آلوپسی اسکار است که در آن فولیکول مو تخریب می‌شود و با بافت اسکار جایگزین می‌شود. در این نوع آلوپسی، موهایی که در جلوی سر قرار دارند می‌ریزند. این ریزش مو می‌تواند روی ابروها هم تأثیر بگذارد.

۴. لیکن پلانوپیلاریس (آلوپسی اسکار):

لیکن پلانوپیلاریس شامل سفید شدن قسمت‌هایی از پوست سر است و بیشتر در طرفین، جلو و قسمت پشتی سر مشهود است.

سایر انواع آلوپسی شامل تلوژن افلوویوم، آناژن افلوویوم، آلوپسی کششی ، تریکوتیلومانیا و آلوپسی آندروژنیک هستند که در بخش‌های بالاتر به آنها پرداختیم.

تشخیص ریزش مو

قبل از تشخیص، پزشک احتمالاً یک آزمایش فیزیکی انجام میدهد و از شما میخواهد تا در مورد سابقه پزشکی و خانوادگی خود بگویید. همچنین تست های زیر را نیز انجام میدهد:

درمان ریزش مو مردانه

در درمان‌های داخلی سعی می‌شود تولید دی هیدروتستوسترون (DHT) یعنی هورمون مردانه‌ای کنترل شود که فولیکول‌های موی افراد مستعد ریزش مو به لحاظ ژنتیکی را ضعیف می‌کند. بازدارنده‌ی 5 ـ آلفا ـ ردوکتوز دارویی است که برای درمان ریزش موی مردانه تجویز می‌شود. 5 ـ آلفا ـ ردوکتوز آنزیمی است که در غدد فوق کلیوی (آدرنال) وجود دارد و تستوسترون را به DHT تبدیل می‌کند. این دارو اثر آنزیم را محدود می‌کند.

جدیدترین داروی ریزش مو با الگوی مردانه فیناستراید یا پروپشیا است که با مسدود کردن 5 ـ آلفا ـ ردوکتوز تبدیل تستوسترون به DHT را کاهش می‌دهد.پروپشیا با توجه به بررسی‌های انجام شده باید از ریزش مو جلوگیری کند؛ اما مشکل اینجا است که دو نوع آنزیم 5 ـ آلفا ـ ردوکتوز نوع یک و نوع دو وجود دارد. پروپشیا فقط آنزیم نوع دو را متوقف می‌کند. اگر مصرف این دارو قطع شود، اثر آن پس از 6 ماه از بین می‌رود و مو پس از 12 ماه به کم پشتی قبل از شروع درمان می‌شود.

محلول ماینوکسیدیل یا روگین یکی از درمان‌های خارجی (موضعی) ریزش مو است که رشد موی صورت، بدن و سر را افزایش می‌دهد. ماینوکسیدیل مویرگ‌ها را گشاد می‌کند.

درمان با پلاسمای سرشار از پلاکت ( پی آر پی مو ) روشی است که در آن مقداری خون از بیمار گرفته می‌شود و پس از قرار دادن در سانتریفیوژ، فقط سلول‌های غنی شده (پلاسمای سرشار از پلاکت) در پوست سر تزریق می‌شود. پروتئین‌های ضروری تزریق شده رشد طبیعی مو را تحریک می‌کند.

اینستاگرام دکتر حسن زاده

از تکنیک اصلی مزوتراپی روش‌های متعددی چون Mesoplasty یا MesoHair استخراج شده است که در درمان ریزش موی کاربرد دارند. تزریق‌های مزوتراپی به دو روش دستی یا با استفاده از تفنگ مخصوص مزوتراپی انجام می‌شود. محلول مزوتراپی مو به تدریج هورمون DHT را خنثی می‌کند و رشد مجدد مو را موجب می‌شود.

لیزر مورد استفاده دارای کلاهک بازی است که 100 درصد ناحیه مورد نظر را پوشش می‌دهد و فولیکول‌های مو را به خوبی تحریک می‌کند. نور پرتو لیزر با افزایش متابولیسم فولیکول‌ها و تحریک تولید پروتئین از ریزش مو جلوگیری می‌کند یا حتی آن را متوقف می‌سازد. به علاوه لیزر درمانی مو با استفاده از تجهیزات به شکل کلاه یا شانه نیز در خانه قابل انجام است که مورد تأیید FDA نیز قرار دارد.

کاشت مو عملی جراحی است که در آن فولیکول‌های مو از بخش دیگری از بدن به نام ناحیه اهدا کننده گرفته می‌شود و به بخش کم‌پشت یا طاس یعنی ناحیه دریافت کننده پیوند زده می‌شود. کاشت مو عمدتاً برای درمان طاسی با الگوی مردانه انجام می‌شود. پیوندهای حاوی فولیکول‌های مو که در برابر طاسی مقاوم هستند، از ناحیه‌هایی مانند پشت سر گرفته و در ناحیه مورد نظر کاشته می‌شود.

تزریق چربی به واژن یا لابیا (جهت جوانسازی) و تزریق فیلر به آلت تناسلی (جهت افزایش حجم) در کلینیک دکتر حسن زاده ، متخصص پوست، مو، زیبایی و لیزر در سنندج انجام می شود. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با این مرکز از طریق تماس با شماره تلفن 33246361 - 087 اقدام فرمایید.


آدرس مطب : سنندج ، خیابان آبیدر ، چهارراه صفری ، مجتمع ژینا ، طبقه سوم
تلفن : 33246361 - 087

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

دکتر جمال الدین حسن زاده

دکتر حسن زاده متخصص پوست و مو و دارای درجه بورد تخصصی پوست و مو است. وی در حال حاضر در شهر سنندج مشغول فعالیت می باشد. کاربران گرامی از طریق این سایت علاوه بر دسترسی به اطلاعاتی در زمینه های مختلف پوست، مو و زیبایی ،میتوانند سوالات خود را در بخش سوالات پزشکی کاربران با متخصص پوست و مو مطرح نمایند.

تلاش بر اینست تا در اسرع وقت پاسخ علمی به سوالات داده شود.همچنین بیماران مراجعه کننده به دکتر حسن زاده میتوانند از طریق این سایت روند درمان بیماریهای پوست و موی خود را پیگیری نمایند.


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465