منو کردستان، سنندج ، خیابان آبیدر، چهارراه صفری، مجتمع ژینا، طبقه سوم - تلفن : 33246361 - 087
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماری ها و اختلالات مو / علت و درمان ریزش موی ناگهانی شدید یا تلوژن افلوویوم

علت و درمان ریزش موی ناگهانی شدید یا تلوژن افلوویوم

ریزش مو با افزایش سن یک امر اجتناب ناپذیر است. با تغییرات ایجاد شده در الگوی زندگی امروزی به دلایل مختلفی از جمله ، رژیم‌های غذایی و استرس، ریزش مو در برخی از افراد (به خصوص آقایان) از سنین پایین‌ تری شروع می‌شود که این مسئله ممکن است برای برخی از افراد نگران کننده باشد. از دست دادن روزانه 30 تا 150 تار مو طبیعی می باشد و بخشی از روند طبیعی چرخه ی مو می باشد، اما این میزان بسته به عادت های شستشو و شانه زدن مو، می تواند متفاوت باشد.

آنچه در این مطلب میخوانید

مو به طور اتوماتیک مجدداً رشد می کند، به طوریکه تعداد کلی موهای روی سر ما ثابت باقی می ماند. تلوژن افلوویوم زمانی رخ می دهد که میزان ریزش مو در روز افزایش زیادی پیدا می کند و موهای بیشتری از فاز رشد (آناژن) وارد فاز ریزش (تلوژن) می شوند. در حالت طبیعی تقریباً فقط 10% از موهای سر در فاز ریزش قرار دارند، اما در شرایط تلوژن افلوویوم، این مقدار به 30% یا بیشتر افزایش می یابد. این شرایط معمولاً به طور ناگهانی اتفاق می افتد و تقریباً 3 ماه بعد از مواجه شدن با یک محرک رخ می دهد.

تلوژن افلوویوم چیست؟

نوعی ریزش مو موقتی که در واقع به دنبال استرس، شوک یا یک تجربه آسیب زا در افراد اتفاق می افتد تلوژن افلوویوم (TELOGEN EFFLUVIUM)نامیده می شود. در این بیماری ممکن است ریزش موهای فرد شدید باشد که این وضعیت معمولاً موقتی است و موها در نهایت دوباره رشد خواهند کرد. در اکثر موارد تلوژن افلوویوم برگشت پذیر است و این ریزش مو با نازک شدن مو یا افزایش ریزش مو مشخص می شود. این بیماری بیشتر زنان را تحت تاثیر قرار می دهد.

انواع تلوژن افلوویوم

تلوژن افلوویوم حاد

هنگامی که ریزش مو در دوره‌ای کوتاه ‌تر از 6 ماه اتفاق بیافتد ناشی از تلوژن افلوویوم حاد است. توجه داشته باشید که به طور کلی ریزش مو تلوژن افلوویوم دو تا سه ماه بعد از قرار گرفتن در معرض محرک رخ می‌دهد. جالب است که معمولا در 33% موارد محرک ریزش افلوویوم حاد ناشناخته می‌ماند ولی در 95% موارد افلوویوم حاد درمان خواهند شد.

تلوژن افلوویوم مزمن

تلوژن افلوویوم مزمن به وضعیتی گفته می شود که بیش از 6 ماه طول می‌کشد و دوره نوسان طولانی مدت دارد. این اختلال بیشتر زنان میانسال را تحت تاثیر قرار می‌دهد و معمولا در هنگام معاینه نشانه‌هایی از رشد مجدد موهای کوتاه‌ تر در نواحی جلویی سر وجود دارد.

عوامل موثر بر ریزش موی تلوژنی

آیا ریزش موی تلوژنی ارثی است؟

باید بدانید که تلوژن افلوویوم ارثی نیست. احتمال بروز ریزش موی تلوژنی در هر دو جنسیت یکسان می باشد و این شرایط، تمام گروه های سنی را درگیر می کند و آن است.

درمان ریزش موی ناگهانی شدید یا تلوژن افلوویوم

علائم ریزش مو تلوژنی

تریکودینا یکی از علائم اصلی افلوویوم می باشد که با مواردی مانند حساسیت، درد، سوزش، خارش پوست ، و آلوپسی همراه است.

یکی دیگر از علائم رایج تلوژن افلوویوم ریزش مو است که با افزایش میزان موهایی که به صورت روزانه ریخته می‌شوند مشخص خواهد شد.

شکستگی مو که با افزایش مقدار موهایی ایجاد می‌شود که هنگام لمس یا شانه کردن می شکنند.

یکی از علائم دیگر ریزش مو تلوژن افلوویوم ریزش به صورت تکه‌هایی نامنظم روی پوست سر است.

تشخیص ریزش موی تلوژنی

پزشک برای تشخیص تلوژن افلوویوم، ابتدا موهای ریزشی را معاینه می کند.و در مراحل بعدی از چندین آزمایش برای تشخیص تلوژن افلوویوم استفاده می کند که عبارتند از:

  1. عاملی که در تشخیص این مشکل به پزشک کمک می کند و وجه تمایز آن از بیماری طاسی سر می باشد قطر و طول موهای از دست رفته است.
  2. ممکن است آزمایش کشش مو برای تعیین میزان کشش آن انجام شود.
  3. آزمایش بعدی، آزمایش بعدی شستشوی مو می باشد که به موجب آن تعداد موهایی که هنگام شستشو از بین می روند محاسبه می شود.
  4. آزمایش خون نیز برای بررسی علت ریزش مو مفید می باشد. این آزمایش به تشخیص کمبود آهن یا تشخیص تیروئید کمک می کند.

اینستاگرام دکتر حسن زاده

نحوه درمان ریزش مو تلوژنی

اولین قدم برای درمان ریزش موی تلوژنی این می باشد که علت را شناسایی کنید، خواه محیط، هورمون ها یا شیوه زندگی شما باشد. ممکن است بتوانید با درمان، مشاوره و یا دارو به عوامل روانی رسیدگی کنید. پزشک می تواند هر گونه بیماری زمینه ای (مانند کمبود آهن یا کم کاری تیروئید) را تشخیص داده و درمان کند.

در صورت کمبود برخی ویتامین ها و مواد مغذی ضروری برای سلامت مو باید از یک رژیم غذایی غنی پیروی کنید. از پزشک خود بخواهید سطح ویتامین بدن شما را بررسی کند و ببیند آیا ویتامین D، روی و آهن کافی دریافت می کنید یا خیر.

ماینوکسیدیل به عنوان راه حلی برای سرعت بخشیدن به رشد مجدد مو در افراد مبتلا به تلوژن افلوویوم پیشنهاد شده است. این محلول موضعی ریزش مو ممکن است فاز آناژن چرخه رشد مو را طولانی کند و از ورود موها به فاز ریزش زودرس جلوگیری کند.

مراقبت از مو یکی از راه های جلوگیری از ریزش مو می باشد و مهم است که در حالت دادن به موهای خود ملایم باشید. از سشوار کشیدن، صاف کردن یا فر کردن موها تا زمانی که وضعیت شما بهبود نیابد، خودداری کنید. رنگ کردن مکرر مو در این مدت نیز می تواند به مو آسیب برساند و از رشد آن جلوگیری کند.

اگر ریزش موی شما به استرس مربوط می شود، کاهش سطح استرس نیز می تواند کمک کننده باشد. یوگا و سایر اشکال ورزش ممکن است به پاکسازی ذهن شما کمک کند و راهی سالم برای مقابله با استرس ارائه دهد.

زمان رشد مو پس از درمان تلوژن افلوویوم

هنگامی که موهای شما بعد از تلوژن افلوویوم شروع به رشد می کنند، معمولاً با همان سرعت بقیه موهای شما رشد می کنند. همچنین به فولیکول های مو آسیب نمی رساند، بنابراین وقتی مرحله تلوژن کامل شد، بیشتر فولیکول ها باید به فاز رشد برگردند و دوباره شروع به تولید موهای سالم کنند. بسته به طول موهای شما، ممکن است هفته ها یا ماه ها طول بکشد تا موهای شما به طور کامل رشد کند.

آیا ریزش موی تلوژنی قابل پیشگیری است؟

توصیه‌های زیر می تواند در پیشگیری از ریزش موی تلوژنی به شما کمک کند:

برای درمان مشکلات و بیماری های پوستی ، بهترین گزینه مراجعه به متخصص پوست است. متخصص پوست با دانش بالا و آگاهی نسبت به ساختار پوست می‌تواند در درمان بیماری و بهبود عوارض آن بسیار کمک کننده باشد. دکتر جمال الدین حسن زاده متخصص پوست، مو، کاشت مو و لیزر در سنندج برای رفع مشکلات و بیماری های پوستی شما آماده ارائه خدمت می‌باشند.


آدرس مطب : سنندج ، خیابان آبیدر ، چهارراه صفری ، مجتمع ژینا ، طبقه سوم
تلفن : 33246361 - 087

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

دکتر جمال الدین حسن زاده

دکتر حسن زاده متخصص پوست و مو و دارای درجه بورد تخصصی پوست و مو است. وی در حال حاضر در شهر سنندج مشغول فعالیت می باشد. کاربران گرامی از طریق این سایت علاوه بر دسترسی به اطلاعاتی در زمینه های مختلف پوست، مو و زیبایی ،میتوانند سوالات خود را در بخش سوالات پزشکی کاربران با متخصص پوست و مو مطرح نمایند.

تلاش بر اینست تا در اسرع وقت پاسخ علمی به سوالات داده شود.همچنین بیماران مراجعه کننده به دکتر حسن زاده میتوانند از طریق این سایت روند درمان بیماریهای پوست و موی خود را پیگیری نمایند.


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465