منو کردستان، سنندج ، خیابان آبیدر، چهارراه صفری، مجتمع ژینا، طبقه سوم - تلفن : 33246361 - 087
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات و بیماری های پوستی / آلوپسی یا از دست دادن ناگهانی موها

آلوپسی یا از دست دادن ناگهانی موها

آلوپسی یعنی ریزش موی ناگهانی. به طور کلی آلوپسی به بیماری گفته می شود که طی آن اختلالی در سیستم ایمنی بدن رخ می دهد که پیامد آن حمله گلبول های سفید به موها بوده و در نتیجه آنموها از بین میروند. آلوپسی یکی از بیماری های نادر بوده و از هر 1000 نفر یک نفر به آن مبتلا می شود. علت آلوپسی می تواند به صورت ژنتیکی باشد یعنی امکان دارد که در سه نسل قبل، یکی از افراد خانواده به یک بیماری اتو ایمنی یا همان خود ایمنی مبتلا شده باشد و طی جهش ژنتیکی، فردی در سه نسل بعد یا دو نسل بعد به یک بیماری دیگر مبتلا شده باشد و ممکن است این بیماری الوپسی اره اتا باشد.

آنچه در این مطلب میخوانید

انواع آلوپسی

آلوپسی انواع گوناگونی داره که عبارتند از:

آلوپسی آره آتا پچی

شایع ترین نوع و حتی می توان گفت اولین نوع آلوپسی، آلوپسی آره آتا پچی یا ریزش موی سکه ای می باشد که ممکن است از بدو تولد آشکار شود یا در سنین بالا رخ دهد. احتمالا دیده باشید که برخی از آقایان قسمتی از ریششان و یا موی سرشان به شکل سکه ای ریزش پیدا میکند و 98% احتمال آن مسائل روحی روانی می باشد که به مرور زمان خود به خود درمان می شود و یا ممکن است در اثر عدم درمان به یکدیگر متصل و انواع زیر را بوجود آورد :

آلوپسی آره آتا توتالیس

در برخی از موارد ممکن است سکه هایی که اشکار شده و ریزش پیدا کرده پیشرفت کند و حتی به هم چسبیده باشد در این نوع ممکن است که بیماری پیشرفت کند و وضعیت از آنچه که بود بدتر شود. در این مرحله بیماران به پزشک مراجعه می کنند و شروع به درمان می‌نماید؛ اما امکان درمان آن کم بوده و احتمال دارد کل موهای سر و گردن و بدن ریزش پیدا کند.

آلوپسی آره آتا یونیورسالیس

اخرین نوع آلوپسی اره اتا نوع یونیورسالیس می باشد که در این مرحله هیچ مویی در سر و گردن و بدن نبوده و تمام آن ریزش پیدا کرده که در اغلب مواقع اصلی ترین دلیل این گونه از ریزش مو، ژنتیک بوده و کم پیش می آید که عوامل محیطی باعث شود آلوپسی به مرحله یونیورسالیس برسد. پاسخ دهی این نوع از آلوپسی به درمان بسیار کم است.

آلوپسی یکی از مشکلات و بیماری های پوست و مو است که توسط متخصص پوست تشخیص داده می‌شود و در صورت امکان درمان خواهد شد. دکتر جمال الدین حسن زاده متخصص پوست و مو در سنندج میتواند در تشخیص و درمان انواع آلوپسی به مراجعین محترم ارائه خدمت نمایند. در صورت تمایل به دریافت نوبت یا کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با شماره تلفن33246361 - 087 تماس حاصل فرمایید.

آلوپسی توتالیس

آلوپسی توتالیس یک بیماری پوستی است که باعث ریزش مو می شود. این بیماری همانند آلوپسی آره آتا است. آلوپسی آره آتا باعث ایجاد کچلی سکه ای بر روی پوست سر می شود. اما آلوپسی توتالیس باعث ریزش کامل مو در پوست سر می شود. این نوع آلوپسی از آلوپسی یونیورسالیس نیز متفاوت است. در آلوپسی یونیورسالیس، تمام موهای بدن دچار ریزش می شود.

آلوپسی چیست و بهترین درمان آن کدام است | انواع آلوپسی | متخصص پوست مو و زیبایی در سنندج

روش های درمان آلوپسی

این بیماری پیشگیری خاصی ندارد و چون به دلایل ناشناخته بروز می کند، راهی برای آن وجود ندارد ولی مهمترین درمان (سرکوب کردن) سیستم ایمنی بدن است و اساس درمان داروهای سرکوب گر سیستم ایمنی است که معمولا برای مناطق موضعی محدود این امر از تزریق واکسن استروئید (آمپول کورتون) با دوز مناسب در ناحیه استفاده می شود که سبب کاسته شدن تهاجم سلول های لنفسیت می شود.
«محلول ماینوکسیدل» نیز در برخی موارد مورد استفاده قرار می گیرد.

در موارد شدید این بیماری از داروهای سرکوبگر قوی سیستم ایمنی به صورت عمومی استفاده می شود و اینجا پزشک است که ارزشیابی می کند که آیا درمان ارزش ریسک و به مخاطره افتادن سیستم ایمنی بدن را دارد یا خیر. همچنین یکی از درمان های جدید را می توان (ایمنی درمانی) ذکر کرد که بیمار با دارویی به نام دیفن سیپرون سیستم ایمنی خود را تحریک می کند و با تحریک آن مکانیسم های ناشناخته باعث بهبود ضایعه می شوند.

اینستاگرام دکتر حسن زاده

رایج ترین روش درمان، تزریق کورتیزون به قسمتهای بدون موی پوست است. تزریقات معمولا” توسط یک متخصص پوست که از یک سوزن ریز استفاده می کند ماهی یکبار در پوست و اطراف ناحیه بدون مو انجام می گردد. انجام این تزریقها سبب سوزش و درد در محل تزریق شده اما موقتی و پس از خروج از مطب پایان می یابد. اگر موی تازه رشد کرد معمولا” طی ۴ هفته نمایان خواهد شد. این درمان از بسیار شدن ناحیه های توخالی جلوگیری می کند. در نواحی تزریق کورتیزون اثرات جانبی کمی حاصل می گردد. گاهی اوقات گود شدگی موقتی روی پوست در موضع تزریق ایجاد می گردد اما این گود رفتگی معمولا” خود به خود پر می گردد

استفاده هر ۲ بار در روز محلول ماینوکسیدیل ۵% ممکن است سبب رشد مجدد مو در قسمتهای پوست سر، ابروان و ریش در بیماری آلوپسی آره آتا شود. اگر موی سر بطور کامل رشد کند، درمان متوقف خواهد شد. استفاده از محلول ماینوکسیدیل موضعی ۲% به تنهایی در درمان این بیماری موثر نخواهد بود. اگر از کرم کورتیزون ۳۰ دقیقه بعد از ماینوکسیدیل استفاده شود تأثیر بیشتری خواهد داشت. ماینوکسیدیل موضعی، بی خطر، استفاده آسان و فشار خون اشخاص نرمال را پایین نمی آورد. محلول ماینوکسیدیل موضعی بطور ۱۰۰% درمان اثربخشی در اشخاص مبتلا به ریزش مو ندارد.

درمان دیگر استفاده از پماد یا کرم آنترالین می باشد. آنترالین از مواد مصنوعی tar-like است که عموما” برای درمان بیماری پسوریازیس استفاده می شد. آنترالین روی نواحی بدون مو روزانه یکبار استعمال می گردد و بعد از مدت کوتاهی معمولا” بین ۳۰ تا ۶۰ دقیقه بعد شسته می گردد. اگر موی تازهی رشد کرد ، درمان بین ۸ تا ۱۲ هفته ادامه خواهد داشت. آنترالین، بطور موقتی بر روی پوست ایجاد سوزش کرده و پوست تحت درمان قهوه ای کم رنگ یا بی رنگ خواهد شد. پس از استعمال دست ها باید شسته شوند.

در برخی از موادر برای درمان ریزش موی شدید از فرص های کورتیزون استفاده می‌شود که به مراتب موثر تر از تزریق موضعی آن می‌باشند. توصیه می‌شود حتما قبل از مصرف قرص های کورتیزون در خصوص عوارض احتمالی آن از پزشک مشورت گرفته با دید باز به این درمان بپردازید. عوارض جانبی قرص های کورتیزون در مبتلایان جوان و سالم قابل تحمل است. لازم به ذکر است؛ مدت اثر این دارو صرفا به زمان مصرف محدود می‌شود و پس از قطع کورتیزون ریزش موها مجددا آغاز خواهد شد.

در بسیاری از موارد، پس از 6 ماه درمان بیماران آلوپسی با ایمونوتراپی موضعی، رشد مجدد موی سر مشاهده می‌گردد. آن دسته از کسانیکه موفق به رشد مجدد موی سر شده اند محتاج به ادامه درمان جهت حفظ رویش مو می باشند حداقل تا زمانیکه شرایط به حالت سابق بازنگردد. نتیج تحقیقات نشان میدهد؛ درمان موضعي آلوپسی آره آتای شديد با ایمنوتراپی موضعی يک درمان موثر و در عين حال با ميزان عود نسبتا بالا است.

همشهریان گرامی در صورتی که مایل به انجام اقدامات جوانسازی ، تزریق ژل یا فیلر ، درمان مشکلات پوستی و کلیه اقدامات مربوط به حیطه پوست و مو می‌باشید؛ برای دریافت نوبت دکتر جمال الدین حسن زاده در سنندج کلیک کنید.


آدرس مطب : سنندج ، خیابان آبیدر ، چهارراه صفری ، مجتمع ژینا ، طبقه سوم
تلفن : 33246361 - 087

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

دکتر جمال الدین حسن زاده

دکتر حسن زاده متخصص پوست و مو و دارای درجه بورد تخصصی پوست و مو است. وی در حال حاضر در شهر سنندج مشغول فعالیت می باشد. کاربران گرامی از طریق این سایت علاوه بر دسترسی به اطلاعاتی در زمینه های مختلف پوست، مو و زیبایی ،میتوانند سوالات خود را در بخش سوالات پزشکی کاربران با متخصص پوست و مو مطرح نمایند.

تلاش بر اینست تا در اسرع وقت پاسخ علمی به سوالات داده شود.همچنین بیماران مراجعه کننده به دکتر حسن زاده میتوانند از طریق این سایت روند درمان بیماریهای پوست و موی خود را پیگیری نمایند.


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465