منو کردستان، سنندج ، خیابان آبیدر، چهارراه صفری، مجتمع ژینا، طبقه سوم - تلفن : 33246361 - 087

علت لکه های پوستی چیست؟

لک پوستی به بخش‌هایی از پوست گفته می‌شود که به دلایل مختلف دچار تغییر رنگ‌شده و متفاوت از رنگ معمول پوست هر شخص دیده می‌شوند. لک‌های پوستی طیف وسیعی از عارضه‌های پوست را دربر می‌گیرند و می‌توان گفت از شایع‌ترین بیماری‌ها و مشکلات پوستی محسوب می‌شوند. لک‌های پوستی به‌صورت مادرزادی با نوزاد متولد نمی‌شوند، بلکه در اثر عوامل مختلف روی پوست تشکیل شوند.

تفاوت عوامل ایجاد لک‌های پوستی در شکل، رنگ و تعداد آن‌ها تأثیر مستقیم داشته و معمولاً درمانشان را نیز متفاوت می‌کند. لک‌ها در قسمت‌های مختلف بدن ایجاد می‌شوند و دلیل تشکیل آن‌ها تکثیر بیش از حد ملانین‌ها است. ملانین‌ها سلول‌ها رنگ‌دانه‌ای پوست هستند که به پوست رنگ می‌دهند. وقتی تعداد آن‌ها در یک بخش بیشتر از حد نرمال باشد، این بخش تیره‌تر یا در موارد نادری روشن‌تر دیده می‌شود. به این ترتیب لک پوستی ایجاد می‌شود. لک پوست ممکن است به دلایل زیبایی پسندانه یا به دلایل پزشکی نیاز به درمان داشته باشد.

آنچه در این مطلب میخوانید

عوامل افزایش‌دهنده لک پوست

همه افراد می‌توانند دچار لکه‌های تیره روی پوست شوند؛ اما مواردی هست که می‌تواند شانس ابتلا به لکه‌های پوستی را افزایش دهد، از جمله:

برای درمان مشکلات و بیماری های پوستی ، بهترین گزینه مراجعه به متخصص پوست است. متخصص پوست با دانش بالا و آگاهی نسبت به ساختار پوست می‌تواند در درمان بیماری و بهبود عوارض آن بسیار کمک کننده باشد. دکتر جمال الدین حسن زاده متخصص پوست، مو، کاشت مو و لیزر در سنندج برای رفع مشکلات و بیماری های پوستی شما آماده ارائه خدمت می‌باشند.

آکنه (Acne)

آکنه یک بیماری پوستی مزمن و التهابی است که باعث به وجود آمدن جوش‌های سرسفید، جوش‌های سرسیاه، کورک و کیست می‌شود. این جوش‌ها خطرناک نیستند؛ اما باعث ایجاد اسکار ( جای جوش ) بر روی پوست می‌شوند. پوست انسان منافذی دارد که به غدد چربی در زیر پوست متصل است. فولیکول‌ها غدد چربی را به این منافذ وصل می‌کنند. فولیکول‌ها کیسه‌های کوچکی هستند که مایعاتی تولید و ترشح می‌کنند. این غدد، مایعات چربی به نام سبوم تولید می‌کنند. سبوم سلول‌های پوست مرده را از طریق فولیکول‌ها به سمت سطح پوست حمل می‌کند. یک موی کوچک از طریق فولیکول خارج از پوست رشد می‌کند.
آکنه‌ها وقتی ایجاد می‌شوند که سر این فولیکول‌ها بسته شوند و چربی در زیر پوست ساخته شود. آنها معمولاً بر روی صورت، پشت، سینه، شانه و گردن پدیدار می‌شوند. سبوم، مو و سلول‌های پوستی می‌تواند با یک پلاگین به صورت توده‌ای به هم وصل شوند. این پلاگین با باکتری آلوده می‌شود و در نتیجه متورم می‌شود. هنگامی که این پلاگین شروع به شکستن می‌کند آکنه‌ها ظاهر می‌شوند.

میلیا (Milia)

میلیا نام تخصصی برای برجستگی‌های سفید، سفت و کوچکی است که اغلب روی صورت ایجاد می‌شوند و در هرکسی با هر سنی ممکن است ایجاد شود. این برجستگی‌ها بسیار سمج هستند و هفته‌ها یا ماه‌ها و حتی بیشتر ممکن است روی پوست باقی بمانند. این برجستگی‌ها با آکنه فرق دارد. برخلاف آکنه، میلیا نسبتا محکم است و فشار دادنش بی‌تأثیر است یا تأثیر جزئی دارد. همچنین برخلاف آکنه، دور چشم و در قسمت‌هایی از پوست صورت که غدد چربی ندارند ظاهر می‌شوند.

لکه‌های پوستی

عفونت تینیا (TINEA INFECTION)

تینیا امکان دارد مانند یک لکه یا تغییر رنگ در پوست باشد؛ ولی این لکه‌ها درواقع نوعی عفونت قارچی هستند. تینیا به شکل‌ها و اندازه‌های گوناگون آشکار می‌شود و در صورت عدم درمان پخش‌شده و بدتر می‌شود.

لکه‌های قرمز روی پوست (SKIN RASHES AND RED SPOTS)

لکه‌های قرمز روی پوست جزو شایع‌ترین اقسام مشکلات پوستی است. تقریباً یکی از نشانه‌های اولیه‌ی همه بیماری‌های پوستی، وجود لکه‌های قرمز است. لکه‌های قرمز می‌توانند در هر نقطه‌ای از بدن آشکار شوند. لکه‌های قرمز روی پوست امکان دارد همیشه با آکنه در ارتباط نباشند. آنها همینطور می‌توانند علامتی از واکنش آلرژیک به یک محصول مراقبت از پوست و یا به عنوان یک نتیجه از حساسیت به حیوان خانگی یا گیاه باشد.

لکه‌های قرمز امکان دارد همراه با خارش، درد، تورم و نشانه‌هایی از این قبیل باشند. برخی لکه‌های قرمز روی پوست هم امکان دارد با مایع پر شده باشند. از طرف دیگر، امکان دارد نقطه‌های قرمز رنگی روی پوست خود داشته باشید که نه درد می‌کنند و نه در طی سالیان درازی تغییر شکل داده‌اند. در حالی که بی‌‎ضرر قلمداد کردن این لکه‌های قرمز امری طبیعی است؛ ولی بهتر است چکابی از آنها صورت بگیرد و از آن مهم‌تر اگر در طول دوران بلوغ شکل گرفته‌اند، تحت معاینه قرار گیرند.

گاهی علت لک صورت به آلرژی بازمی‌گردد. حساسیت به مواد غذایی یا آرایشی گوناگون می‌تواند بیشتر سبب به وجود آمدن لک‌های پوستی شوند که در حالت طبیعی بعد از مدتی برطرف می‌شوند؛ ولی در بعضی موارد این لکه‌ها می‌توانند به صورت طولانی مدت باقی بماند.

کراتوز سبورئیک (SEBORRHEIC KERATOSIS)

کراتوز سبورئیک یک زائده پوستی تیره و فلس مانند است که بی خطر است و از رشد بی‌رویه لایه بالایی پوست آشکار می‌شود. با نزدیک شدن به دوره میان‌سالی تعداد این زائده‌های پوستی بیشتر می‌شود. پزشک با استفاده از بریدن این زائده‌ها، مایع نیتروژن یا لیزر به برطرف شدن کراتوز سبورئیک کمک می‌کند.

دیابت

دیابت می‌تواند باعث تیره‌تر شدن مناطقی از پوست شود. برخی شرایط مرتبط با دیابت شامل آکانتوز سیاه که باعث ایجاد تیرگی، پوست مخملی و لکه‌های براق و یا پوستی دیابتی می‌شوند و ممکن است بعضی از افراد آن را با لکه‌های سن اشتباه بگیرند.

درمان لکه‌های پوست

ترکیبی از درمان‌ها با استفاده از محصولات و تکنیک‌های مختلف عملاً نتیجه بهتر و طولانی‌تری ایجاد می‌کند. به این منظور در کلینیک از روش‌ها و تکنیک‌های مختلف، مثل درمان با لیزر و کرایوتراپی با قلم و IPL برای رفع تیرگی پوست استفاده می‌شود.

شمار زیادی از کرم‌های بدون نسخه وجود دارند که می‌تواند در درمان لکه‌های قهوه‌ای صورت مؤثر باشند و لکه‌های قهوه‌ای را محو یا حذف کنند. هزینه این کرم‌ها برای رفع لک می‌تواند در هرجایی بسته به شرکت سازنده و اندازه‌ی جعبه‌ی آنها متفاوت باشد.

به خاطر داشته باشید که وجود لکه‌های قهوه‌ای مشکلی نیست که به راحتی بشود با آن برخورد کرد و عوامل زیادی در نتایج نهایی نقش دارند. با این حال یک برنامه خوب برای مراقبت از پوست می‌تواند یک راه طولانی را به سمت حذف این لکه‌های ناخوشایند ارائه دهد.

یک روش غیر موضعی برای درمان لکه‌های قهوه‌ای روی پوست، استفاده از لیزر است. لیزر درمانی یک روش سرپایی است که معمولاً در مطب انجام می‌شود. در طول درمان، لیزر بر روی لکه‌های قهوه‌ای متمرکز می‌شود و گروه‌های رنگ‌دانه‌هایی که باعث این لکه‌ها شده است را از بین می‌برد.

برای کسانی که می‌خواهند لکه‌های قهوه‌ای روی پوست خود را در یک روشی برتر از روش‌های معمول و بدون نسخه درمان کنند، روش‌های سرپایی در دسترسی وجود دارد. یک نمونه از این روش‌ها از بین بردن لکه‌های قهوه‌ای با لیزر است. در طول درمان، لکه‌های قهوه‌ای با تعدادی از لیزرهای مختلف مانند لیزر پالسی نور و لیزر سوئیچ شده‌ی Q درمان می‎شوند. این لیزرها در درست هدف قرار دادن درجه دقت بالایی دارند و بسیار مؤثر هستند.

آدرس اینستاگرام دکتر جمال الدین حسن زاده

تکنولوژی IPL ظاهر پوست پیر شده، لکه‌های قهوه‌ای ( کک و مک ناشی از نور خورشید)، خوش‌خیم‌ترین رنگدانه‌های قهوه‌ای و قرمزی ناشی از پاره شده مویرگ‌ها را بهبود می‌بخشد.

کرایوتراپی لکه‌های قهوه‌ای را با استفاده از منجمد کردن آنها با یک محلول نیتروژن مایع از بین می‌برد. این کار باعث می‌شود پوست تیره با پوست انداختن از بدن دور شود. کرایوتراپی یک روش درمانی سریع و ایمن برای حذف لکه‌های قهوه‌ای است.

لایه‌برداری شیمیایی با استفاده از یک محلول شیمیایی که لایه‌ی بیرونی پوست را برمی‌دارد، کک و مک و ظاهر لکه‌های قهوه‌ای را بهبود می‌بخشد.

پیلینگ مکانیکی از کریستال‌های درجه‌ی پزشکی استفاده می‌کند. این کریستال‌ها با استفاده از یک سیستم قوی مداربسته و کمک دست، در سرتاسر سطح بیرونی پوست با یک سرعت اولیه‌ی زیادی خالی می‌شوند. پیلینگ مکانیکی منجر به یک تجدید پوست اساسی می‌شود. ترویج تولید کلاژن‌های جدید پوست را ضخیم می‌کند و لک های صورت را بهبود می‌بخشد.

اگر ساکن سنندج هستید؛ و مایلید از خدمات قابل ارائه در کلینیک تخصصی پوست، مو، کاشت مو و لیزر دکتر حسن زاده استفاده نمایید؛ برای دریافت نوبت دکتر جمال الدین حسن زاده کلیک کنید.


آدرس مطب : سنندج ، خیابان آبیدر ، چهارراه صفری ، مجتمع ژینا ، طبقه سوم
تلفن : 33246361 - 087

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

دکتر جمال الدین حسن زاده

دکتر حسن زاده متخصص پوست و مو و دارای درجه بورد تخصصی پوست و مو است. وی در حال حاضر در شهر سنندج مشغول فعالیت می باشد. کاربران گرامی از طریق این سایت علاوه بر دسترسی به اطلاعاتی در زمینه های مختلف پوست، مو و زیبایی ،میتوانند سوالات خود را در بخش سوالات پزشکی کاربران با متخصص پوست و مو مطرح نمایند.

تلاش بر اینست تا در اسرع وقت پاسخ علمی به سوالات داده شود.همچنین بیماران مراجعه کننده به دکتر حسن زاده میتوانند از طریق این سایت روند درمان بیماریهای پوست و موی خود را پیگیری نمایند.


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465