منو کردستان، سنندج ، خیابان آبیدر، چهارراه صفری، مجتمع ژینا، طبقه سوم - تلفن : 33246361 - 087
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / درمان لک تیرگی و کک مک / آیا هیدروکورتیزون داروی مناسبی برای درمان لک صورت است؟

آیا هیدروکورتیزون داروی مناسبی برای درمان لک صورت است؟

پوست بر اثر عوامل مختلفی آسیب‌ می‌بیند و دچار مشکل می‌شود. لک صورت یکی از مشکلاتی است که ممکن است برای پوست ایجاد شود. لکه‌های تیره روی صورت گردن و اطراف دهان به وجود می‌‌آیند که علت بروز آنها تجمع بیش از حد ملانین یا رنگدانه پوست می‌باشد. هنگامی‌ که ملانوسیت‌ها یا سلول‌های تولید کننده رنگدانه دچار آسیب دیدگی می‌‌شوند، به تولید مقادیر زیادی ملانین خواهند پرداخت که تجمع آنها در برخی از نقاط خاص صورت باعث به وجود آمدن لک خواهد شد. کرم ها، لوسیون ها یا پماد هیدروکورتیزون، داروهای موضعی هستند که برای تسکین خارش پوست ، قرمزی و تورم پوست استفاده می شوند. این پماد می‌تواند به کاهش ملانین‌های پوستی کمک کند. در این صورت پوست، روشن‌تر به نظر رسیده و ظاهر لک‌ها بهتر می‌شود. از طرف دیگر با هیدروکورتیزون تولید ملانین‌های پوستی متوقف می‌شود.

کلینیک تخصصی دکتر جمال الدین حسن زاده، آماده ارائه خدماتی در حوزه پوست مو زیبایی و لیزر، از قبیل درمان جوش یا آکنه در سنندج می‌باشد. جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌ تلفن 33246361 - 087 تماس حاصل فرمایید.

علل لک صورت

هنوز دلیل ابتلا به لک پوست صورت مشخص نیست. به نظر می‌رسد زمانی که سلول‌های رنگ‌ساز در پوست (ملانوسیت) مقدار زیادی رنگ تولید می‌کنند این عارضه شکل می‌گیرد. برخی از دلایل ابتلا به لک صورت عبارتند از:

  1. قرار گرفتن در معرض خورشید. اشعه ماوراء بنفش خورشید ملانوسیت ها را تحریک می‌کند. در واقع، قرار گرفتن زیاد در معرض نور خورشید می‌تواند باعث عود لک صورت شود. به دلیل قرار گرفتن در معرض نور خورشید است که لک‌های صورت در تابستان افزایش می‌یابد. همچنین دلیل اصلی این که برخی از افراد پی‌درپی دچار لک‌های صورت می‌شوند می‌تواند همین موضوع باشد. برای پیشگیری از لک صورت از نور خورشید دوری نمایید.
  2. تغییرات هورمونی. زنان باردار اغلب دچار لک صورت می‌شوند. زمانی که لک در صورت زنان باردار شکل می‌گیرد به آن کولاسما یا ماسک بارداری گفته می‌شود. قرص‌های ضدبارداری و داروهای هورمونی می‌توانند باعث ایجاد لک در صورت شوند.
  3. آرایش. محصولات مراقبت پوستی ممکن است پوست را تحریک کرده و لک‌های صورت را بدتر کنند.
هیدروکورتیزون

روش استفاده از پماد هیدروکورتیزون

هیدروکورتیزون به صورت پماد، کرم، محلول (مایع)، اسپری یا لوسیون برای استفاده روی پوست عرضه می شود. هیدروکورتیزون موضعی معمولاً یک تا چهار بار در روز برای مشکلات پوستی استفاده می شود. آن را تقریباً در زمان های یکسانی هر روز اعمال کنید. از هیدروکورتیزون دقیقاً طبق دستور استفاده کنید. کمتر یا بیشتر از آن استفاده نکنید یا بیشتر از آنچه پزشک تجویز کرده است استفاده نکنید. آن را در سایر نواحی بدن خود قرار ندهید یا از آن برای درمان سایر بیماری های پوستی استفاده نکنید، مگر اینکه پزشکتان این کار را تجویز کند. اگر علائم شما در ۲ هفته اول درمان بهبود نیافت، با پزشک خود تماس بگیرید. برای استفاده موضعی از هیدروکورتیزون، مقدار کمی پماد، کرم، محلول، اسپری یا لوسیون را بمالید تا ناحیه آسیب دیده پوست را با یک لایه نازک یکنواخت بپوشانید .

موارد منع مصرف و احتیاط پماد هیدروکورتیزون

هیدروکورتیزون برای برخی افراد مناسب نیست. قبل از شروع دارو به داروساز یا پزشک خود اطلاع دهید اگر:

  1. تا به حال به هیدروکورتیزون یا هر داروی دیگری واکنش آلرژیک داشته باشید.
  2. عفونت پوست یا عفونت چشم داشته باشید.
  3. در حال تلاش برای باردار شدن هستید، قبلاً باردار هستید یا در حال شیردهی هستید.

موارد احتیاط: هیدروكورتیزون سدیم فسفات یا سوكسینات در موارد زیر با احتیاط مصرف شوند:

سابقه سكته قلبی، دیورتیكولیت، كولیت اولسراتیو، سابقه آناستوموز روده‌ای، هرپس سیمپلكس چشمی، زخم گوارشی، بیماری كلیوی، زیادی فشار خون، پوكی استخوان، دیابت، اختلالات ترومبوآمبولی، حملات تشنجی، میاستنی‌گراو، نارسایی قلب، سل، كم‌كاری تیروئید، سیروز كبدی، ناپایداری احساسات، تمایلات سایكوتیك.

مدت استفاده از پماد هیدروکورتیزون

به محض اینکه پوست بهبود یافت، بهتر است مصرف موضعی هیدروکورتیزون را متوقف کنید.

اینستاگرام دکتر حسن زاده

عوارض جانبی پماد هیدروکورتیزون

هیدروکورتیزون موضعی ممکن است عوارضی را به دنبال داشته باشد. اگر این عوارض شدید هستند و از بین نمی‌روند باید با پزشک در رابطه با آنها مشورت کنید:

عوارض جانبی مصرف این پماد گاه می‌توانند بسیار جدی باشند اگر:

جوانسازی پوست به روش لیفت با نخ در سنندج را با مراجعه به کلینیک تخصصی دکتر جمال الدین حسن زاده تجربه نمایید. در این مرکز با کادری مجرب و استفاده از بهترین ابزار و وسایل، اقدامات جوانسازی پوست به بهترین شکل ممکن اجرا خواهند شد. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های درج شده در انتهای صفحه تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : سنندج ، خیابان آبیدر ، چهارراه صفری ، مجتمع ژینا ، طبقه سوم
تلفن : 33246361 - 087

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

شریف زاده [ 1402-07-15 ]
آقای دکتر من 32 سالمه و پشت کمرم لکه های قهوه ایی رنگ زده و تا گردنم هم رسیده چکار کنم ؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

دکتر جمال الدین حسن زاده

دکتر حسن زاده متخصص پوست و مو و دارای درجه بورد تخصصی پوست و مو است. وی در حال حاضر در شهر سنندج مشغول فعالیت می باشد. کاربران گرامی از طریق این سایت علاوه بر دسترسی به اطلاعاتی در زمینه های مختلف پوست، مو و زیبایی ،میتوانند سوالات خود را در بخش سوالات پزشکی کاربران با متخصص پوست و مو مطرح نمایند.

تلاش بر اینست تا در اسرع وقت پاسخ علمی به سوالات داده شود.همچنین بیماران مراجعه کننده به دکتر حسن زاده میتوانند از طریق این سایت روند درمان بیماریهای پوست و موی خود را پیگیری نمایند.


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465