منو کردستان، سنندج ، خیابان آبیدر، چهارراه صفری، مجتمع ژینا، طبقه سوم - تلفن : 33246361 - 087
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / درمان لک تیرگی و کک مک / لک بارداری یا ملاسما چیست و چگونه درمان میشود؟

لک بارداری یا ملاسما چیست و چگونه درمان میشود؟

نوسانات هورمونی در دوران بارداری تغییرات ظاهری بسیاری را در خانم‌های باردار به وجود می‌آورد که بروز لک‌های بارداری نیز یکی از آنها است. ملاسما یا همان لک بارداری به لک‌های اکتسابی قهوه‌ای رنگی گفته می‌شود که به صورت آهسته بر پوست صورت خانم‌های باردار دیده می‌شود. لک بارداری یکی از مسائل شایع در میان خانم‌های باردار است بین ۵۰ تا ۷۰ درصد زنان باردار را نیز شامل می‌شود. ملاسما بر اثر افزایش رنگدانه در نقاط مختلفی از پوست صورت می‌گیرد که معمولاً این لک‌ها بر روی گونه‌ها، پیشانی و چانه دیده می‌شوند. لک‌های بارداری به صورت قهوه‌ای مسطح، بدون خارش و هیچ علامتی هستند. معمولاً این لک‌ها از کک‌ومک تیره‌تر هستند و اندازه‌ای بزرگ‌تر و یکدست‌تر دارند. لک‌های ناشی از ملاسما می‌تواند به خودی خود برطرف شود. این حالت غالباً در مواردی صورت می‌گیرد که یک محرک خارجی مانند بارداری یا قرص‌های جلوگيري از بارداری باعث ایجاد ملاسما شده باشد. به طوری که وقتی زنان وضع حمل می‌کنند یا مصرف قرص‌های جلوگیری از بارداری را متوقف می‌کنند، ملاسما به خودی خود برطرف می‌شود؛ اما در برخی از افراد، ملاسما تا سال‌های طولانی و یا حتی در تمام طول عمر وجود دارد. برای مواقعی که ملاسما به خودی خود برطرف نمی‌شود، روش‌هایی برای درمان و از بین بردن لک‌های صورت وجود دارد.

برای درمان مشکلات و بیماری های پوستی از جمله لک بارداری، بهترین گزینه مراجعه به متخصص پوست است. متخصص پوست با دانش بالا و آگاهی نسبت به ساختار پوست می‌تواند در درمان بیماری و بهبود عوارض آن بسیار کمک کننده باشد. دکتر جمال الدین حسن زاده متخصص پوست، مو، کاشت مو و لیزر در سنندج برای رفع مشکلات و بیماری های پوستی شما آماده ارائه خدمت می‌باشند.

علائم لک بارداری

ملاسماها نمای صافی داشته و برجسته نیستند. لک بارداری درد، سوزش یا خارش ندارند. در واقع، شما هیچ چیز متفاوتی را در مورد این نواحی پوست به غیر از تغییر رنگ آنها متوجه نخواهید شد. ملاسما در مناطقی از پوست که در معرض آفتاب قرار دارند، اغلب در صورت ایجاد می شود. بالای لب بالایی، روی گونه‌ها، بینی و پیشانی همگی نواحی بسیار رایجی برای یافتن لک حاملگی هستند؛ اما ملاسما می‌تواند در هر نقطه‌ای از صورت ایجاد شود. اگر چه امکان مشاهده آنها در قفسه سینه، بازوها و قسمت بالایی پشت وجود دارد، البته به این میزان نیست. ملاسما معمولاً به صورت متقارن روی صورت ظاهر می شود. لکه های همسان را می توان روی هر دو گونه مشاهده کرد یا لکه هایی که به طور یکنواخت در سراسر بینی یا پیشانی ایجاد شده اند.

درمان لک های بارداری

لک های آفتابی، لک های پس از دوران بارداری و لک های ناشی از تغییرات هورمونی پس از زایمان، درمان های متفاوتی دارند. اولین درمان آنها مراقبت در برابر نور خورشید است. دومین درمان، کرم های ضد لک های حاوی هیدروکینون، ویتامین ث، آربوتین و کوجیک اسید هستند که به صورت جداگانه یا ترکیبی استفاده می شوند. این داروها باید ماه ها به مدت طولانی و به دفعات متعدد و ماه ها مصرف شوند تا اثر بگذارند. استفاده از این ترکیبات باید در کنار مصرف ضد آفتاب باشد.

روش دیگر، روش های لیزری هستند. دو دسته روش لیزری موجود است: اولین روش لیزرهای پیگمان که کیوسوئیچ معروف ترین آنها است. این لیزرها باعث خرد شدن ذرات لک می شوند و از بین رفتن آنها را تسهیل می کنند. کیوسوییچ فرکشنال در جلساتی به فاصله ی یک ماه و ماهی یک بار انجام می شود. دومین روش استفاده از لیزر های لایه بردار پوستی است. لیزرهای لایه بردار مانند لیزرهای فرکشنال CO2 و اربیوم با درجه ی پایین که نفوذ پذیری دارو و لایه برداری پوست را افزایش بدهند و لک ها را سریع تر از بین ببرند روش مناسبی هستند.

روش دیگر استفاده از قرص های ضدلک است. این قرص ها مثل ترانگزامیک اسید یا ترنسید داروهای بسیار موثری هستند؛ اما با توجه به این که عوارضی مثل ایجاد لخته ی خون در پا یا آمبولی ریه دارند باید بسیار با احتیاط و با در نظر گرفتن سابقه ی خانوادگی پزشکی دقیق بیمار تجویز شوند. در طول مدت مصرف این داروها، بیمار باید تحت نظر پزشک باشد.

درمان لک های بارداری

سایر روشهایی که برای درمان لک صورت و ملاسما وجود دارد شامل لایه برداری پوست با مواد شیمیایی (از قبیل اسید گلیکولیک)، میکرودرم ابریژن و درم ابریژن می‌باشد.

پیشگیری از بروز لک بارداری

شاید نتوانید تغییرات هورمونی را کنترل نمایید؛ اما با رعایت چند نکته می‎توانید شدت بروز لک بارداری را کاهش دهید.

ضد آفتاب

کرم ضد آفتاب در محافظت از پوست نقش مهمی دارد. نور آفتاب در کنار تغییرات هورمونی مهمترین عواملی هستند که سبب بروز لک بارداری خواهند شد. برای این منظور میزان SPF کرم حداقل باید 30 باشد. نکته مهم در استفاده از کرم‎های ضدآفتاب بعد از دانستن همه چیز درباره کرم ضد آفتاب و انتخاب درست آن این است که باید در فواصل زمانی مشخص تجدید شوند. به طور کلی توصیه می‎شود هر دو ساعت یک بار از این کرم استفاده شود.

مرطوب نگه داشتن پوست

پوست خود را مرطوب نگه دارید. برای این منظور می‎توانید از کرم‎ یا ماسک‎های خانگی آبرسان استفاده کنید. شاید این تکنیک منجر به درمان سریع لک صورت نشود؛ اما در طولانی مدت از نتایج مثبت آن بهره‎مند خواهید شد.

خواب کافی

جهت پیشگیری از لک بارداری با خواب کافی خواب خود را متعادل کنید. در دوران حاملگی احتمالاً الگوی خواب شما تغییر خواهد کرد. خواب ناکافی سبب بر هم خوردن تعادل هورمون‎ها و بروز لک بارداری خواهد شد.

اینستاگرام دکتر حسن زاده

کاهش استرس

سعی کنید استرس را از خود دور کنید. هورمون‎هایی که در این شرایط تولید می‎شوند زمینه را برای بروز تغییرات پوستی فراهم خواهند کرد.

لیزر موهای زائد چانه یکی از بهترین روش‌ها برای ریشه‌کن کردن همیشگی موهای این قسمت از صورت است. برای آگاهی از هزینه و قیمت لیزر موهای زائد چانه در کلینک تخصصی پوست و لیزر دکتر جمال الدین حسن زاده در سنندج با شماره تلفن 33246361 - 087 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : سنندج ، خیابان آبیدر ، چهارراه صفری ، مجتمع ژینا ، طبقه سوم
تلفن : 33246361 - 087

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

دکتر جمال الدین حسن زاده

دکتر حسن زاده متخصص پوست و مو و دارای درجه بورد تخصصی پوست و مو است. وی در حال حاضر در شهر سنندج مشغول فعالیت می باشد. کاربران گرامی از طریق این سایت علاوه بر دسترسی به اطلاعاتی در زمینه های مختلف پوست، مو و زیبایی ،میتوانند سوالات خود را در بخش سوالات پزشکی کاربران با متخصص پوست و مو مطرح نمایند.

تلاش بر اینست تا در اسرع وقت پاسخ علمی به سوالات داده شود.همچنین بیماران مراجعه کننده به دکتر حسن زاده میتوانند از طریق این سایت روند درمان بیماریهای پوست و موی خود را پیگیری نمایند.


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465