منو کردستان، سنندج ، خیابان آبیدر، چهارراه صفری، مجتمع ژینا، طبقه سوم - تلفن : 33246361 - 087
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / درمان لک تیرگی و کک مک / کرایوتراپی درمانی موثر در لک های پوستی لنتیگو

کرایوتراپی درمانی موثر در لک های پوستی لنتیگو

ضایعات و عارضه‌های پوستی یکی از آزاردهنده‌ترین عواملی است که می‌تواند زیبایی پوست ما را تحت تأثیر قرار دهند. لنتیگو لک هایی دایره ای شکل و معمولاً به رنگ قهوه ای تا سیاه هستند که توسط پوست طبیعی احاطه شده اند. این لک های پوستی ممکن است به آهستگی و طی چندین سال ایجاد شوند و یا یک باره پدید بیایند که مهمترین عامل ایجاد کننده آن نور آفتاب می باشد؛ ولی ممکن است در اثر عوامل ژنتیکی و سندروم های سیستمیک نیز ظاهر شوند. این لک‌ ها به مرور زمان بزرگ‌ تر می‌ شوند، به خصوص اگر در معرض نور خورشید قرار بگیرید.

آنچه در این مطلب میخوانید

یکی از روش های نوین و ایمن برای درمان این عارضه، کرایوتراپی یا همان سرما درمانی می باشد. در این روش از نیتروژن مایع، گاز آرگون یا دی اکسید کربن برای ایجاد سرما تا دمای ۲۱۰- درجه سانتی‌گراد استفاده می‌شود. به طور معمول برای فریز کردن عارضه پوستی و بافت مخرب، این مواد سرمازا را بر روی آن اسپری می‌کنند تا پس از طی چند جلسه، به طور کامل از بین برود.

علت لنتیگو

مهم‌ترین عامل ایجاد کننده لنتیگو، نور خورشید است؛ اما ممکن است در اثر عوامل ژنتیکی و یا بیماری‌ های سیستمیک نیز ظاهر شود. عواملی همچون:

علائم لنتیگو

تشخیص لنتیگو

تشخیص لنتیگو بر عهده متخصص پوست و مو می باشد. پزشک ابتدا به بررسی لک های پوستی و یا بیوپسی می پردازد تا از عدم ابتلا به سرطان پوست نیز مطمئن شود. در این تست، ابتدا ناحیه مورد نظر بی حس می شود، سپس تکه بسیار کوچکی از لک برداشته می شود. نمونه برای بررسی سرطان و یا سایر شرایط به آزمایشگاه فرستاده خواهد شد.

مزایای کرایوتراپی

  1. یکی از فواید کرایوتراپی کم تهاجمی بودن آن می باشد.
  2. قابل تکرار بودن این روش در افرادی که به دلیل مسائل و مشکلاتی نمی توانند از روش های پزشکی استفاده کنند، از جلسات مکرر کرایوتراپی می توانند بهره مند شوند.
  3. این روش دوره ریکاوری کوتاهی دارد و بهبودی بسیار سریع تر می باشد.
  4. برای کاهش درد در کرایوتراپی فقط از بیحسی موضعی استفاده می شود.
کرایوتراپی درمانی موثر در لک های پوستی لنتیگو

درمان لک های لنتیگو با کرایوتراپی

برای از بین بردن ضایعات پوستی با استفاده از سرمادرمانی، از یک دستگاه به نام دستگاه کرایو استفاده می‌شود. این دستگاه دارای یک مخزن دو جداره و عایق است که معمولاً نیتروژن مایع یا ازت مایع در آن نگهداری می‌شود. با اسپری کردن نیتروژن مایع بر روی بافت پوستی مخرب، دمای آن از ۱۹۶- تا ۲۱۰- درجه سانتی‌گراد کاهش پیدا می‌کند. در نتیجه رگ‌هایی که به این بافت‌های مخرب خونرسانی می‌کنند، از بین می‌روند و ظرف مدت چند روز، ضایعه به صورت تاول سفید یا قرمز دیده می‌شود و کبود خواهد شد.

پس از آن ضایعه پوستی به مرور پوسته‌پوسته شده و در نهایت از بدن جدا می‌شود. بعد از جدا شدن ضایعه پوستی، یک زخم در محل آن ایجاد می‌شود. سپس سایر سلول‌ها و بافت‌های سالم شروع به فعالیت می‌کنند تا بافت آسیب‌دیده را ترمیم کنند؛ به این ترتیب دیگر هیچ اثری از این بافت مخرب بر روی پوست باقی نمی‌ماند و پوستی کاملاً صاف و شفاف برای شما به ارمغان خواهد آمد.

مراقبتهای پس از کرایوتراپی لک های لنتیگو

  1. در صورت تجویز پزشک، محل زخم را روزانه با آب گرم و صابون آنتی‌باکتریال ضدعفونی کنید.
  2. بهتر است از شوینده‌های عطری و معمولی استفاده نکنید.
  3. بهتر است زخم شسته شده، باز بماند تا در معرض هوا خشک شود.
  4. پانسمان زخم را زود به زود عوض کنید.
  5. آنتی‌بیوتیک‌ها را طبق تجویز پزشک و سر وقت بخورید.
  6. برای درمان تاول از پماد زینک اکسید یا کورتون موضعی استفاده کنید.

مدت زمان درمان لنتیگو با کرایوتراپی

اکثر موارد را می‌توان با یک دوره کرایوسرجری درمان کرد؛ اما برای ضایعات بزرگتر، درمان‌ها را می‌توان تا زمانی که ضایعات برطرف شوند، در فواصل سه تا چهار هفته‌ای تکرار کرد. زمان بهبودی مستقیماً با عمق انجماد ارتباط دارد، بنابراین ضایعاتی که انجماد عمیق‌تری داشته‌اند، مدت زمان بیشتری برای بهبودی نیاز دارند. اغلب ناحیه تحت درمان در طی هفت تا ده روز بهبود می‌یابد.

اینستاگرام دکتر حسن زاده

ماندگاری کرایوتراپی لک های لنتیگو

پس از انجماد یک ضایعه پوستی، پوست می‌تواند کاملاً طبیعی به نظر برسد بدون آنکه نشانه ای از ضایعه اصلی باقی بماند و نتایج این روش، درمانی ماندگار است.

عوارض بعد از کرایوتراپی

هرچند سرما درمانی روش بی‌خطر، بدون درد و غیرتهاجمی است؛ اما گاهی بسته به سن بیمار، شدت ضایعه پوستی و مدت زمان فریز کردن عوارضی ایجاد می‌شوند که می‌توانند موقتی، حاد یا ثانویه و با تأخیر باشند:

  1. عوارض موقتی: قرمز شدن، التهاب و تورم در چند ساعت اولیه پس از انجماد سازی در نواحی حساس مثل پلک چشم‌ها از عوارض موقتی سرما درمانی هستند که نهایتاً ۲۴ ساعت بیشتر طول نمی‌کشد.
  2. عوارض حاد: اگر شدت عارضه پوستی زیاد باشد یا عمل را در مرکز غیرمعتبری انجام دهید ممکن است تاول، درد شدید یا حتی سردرد به سراغتان بیاید.
  3. عوارض ثانویه: بی‌حسی ناحیه درمان شده، خون‌ریزی و عفونت از عوارض ثانویه‌ای هستند که معمولاً یک یا دو روز بعد از کرایوتراپی ایجاد می‌شوند.

هزینه کرایوتراپی لک های پوستی لنتیگو

عوامل مختلفی روی هزینه کرایوتراپی تأثیر می‌گذارند، مانند تخصص و مهارت پزشک، شدت و نوع آسیب و تعداد جلسات و طول دوره درمان. برای تعیین هزینه حتماً باید پزشک متخصص، ضایعه پوستی را معاینه کند.

برای آگاهی از علت زود جذب شدن ژل لب روی لینک کلیک کنید.


آدرس مطب : سنندج ، خیابان آبیدر ، چهارراه صفری ، مجتمع ژینا ، طبقه سوم
تلفن : 33246361 - 087

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

دکتر جمال الدین حسن زاده

دکتر حسن زاده متخصص پوست و مو و دارای درجه بورد تخصصی پوست و مو است. وی در حال حاضر در شهر سنندج مشغول فعالیت می باشد. کاربران گرامی از طریق این سایت علاوه بر دسترسی به اطلاعاتی در زمینه های مختلف پوست، مو و زیبایی ،میتوانند سوالات خود را در بخش سوالات پزشکی کاربران با متخصص پوست و مو مطرح نمایند.

تلاش بر اینست تا در اسرع وقت پاسخ علمی به سوالات داده شود.همچنین بیماران مراجعه کننده به دکتر حسن زاده میتوانند از طریق این سایت روند درمان بیماریهای پوست و موی خود را پیگیری نمایند.


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465