منو کردستان، سنندج ، خیابان آبیدر، چهارراه صفری، مجتمع ژینا، طبقه سوم - تلفن : 33246361 - 087
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مراقبتهای پوستی / تأثیر آلاینده ها روی پوست

تأثیر آلاینده ها روی پوست

آلودگی هوا عبارت است از آلودگی محیط بیرون (محیط) و محیط داخلی (خانگی) توسط هر عامل شیمیایی، فیزیکی یا بیولوژیکی که ویژگی‌های طبیعی جو را تغییر می‌دهد. افزایش آلودگی هوا در طول سالیان متمادی اثرات مخربی بر پوست انسان دارد.

آنچه در این مطلب میخوانید

پوست، گسترده ترین بافت بدن می باشد که همواره با اتمسفر و هوا در ارتباط است. مطالعات نشان می ‌دهد که آلاینده ‌ها با تجمع مستقیم روی سطح پوست، جذب از طریق فولیکول‌ های مو، استنشاق، بلع و گردش آلاینده ‌ها در پلاسما که در بافت‌ های پوستی عمیق ‌تر منتشر می ‌شوند، وارد پوست می ‌شوند. پوست در معرض اشعه ماوراء بنفش (UVR) و آلاینده‌های محیطی هوا مانند هیدروکربن‌های آروماتیک چند حلقه‌ای (PAHs)، ترکیبات آلی فرار (VOCs)، اکسیدها، ذرات معلق (PM)، ازن (O3) و دود سیگار است. تأثیر آلودگی هوا روی پوست بسیار تأمل برانگیز است. اگرچه پوست در هنگام تماس با آلودگی هوا حالت دفاعی به خود می گیرد و با ایجاد لایه هایی از چربی سعی می کند تا محافظی را برای مقابله با آلاینده ها ترشح کند؛ اما چنانچه میزان آلودگی هوا بیش از اندازه باشد کاملاً مشخص است که چنین مکانیسمی به تنهایی نمی تواند کار محافظت از پوست را انجام دهد؛ بنابراین لازم است تا برای جلوگیری از آسیب آلودگی هوا بر پوست خود فرد نیز اقدامات لازمی را انجام دهد.

تأثیر آلاینده ها روی پوست

  1. کهیر پوستی
  2. پیری پوست
  3. لک پوستی تیره
  4. منافذ باز پوستی (پوست پرتقالی)
  5. پوست کدر و خشک
  6. از بین رفتن یکنواختی رنگ پوست
  7. آکنه ی پوستی ، جوش‌های سر سیاه و ریز
  8. اگزمای پوست (آماس پوست)
  9. تیره شدن رنگ پوست یا هایپرپیگمانته شدن آن (Hyperpigmentation)
  10. سرطان پوست
  11. پسوریازیس (این بیماری باعث ایجاد لکه‌‎های نقره‌ای یا قرمز ضخیم بر پوست می‌شود.)
تأثیر آلاینده ها روی پوست

علائم آسیب پوست ناشی از آلودگی هوا

مراقبت از پوست در برابر آلودگی هوا

مراقبت پوستی روزانه

نقش آب در زیبایی پوست

پوست خیلی سریع از کم آبی آسیب می‌بیند و ضعیف می‌شود. به همین دلیل گفته می‌شود که اگر پوست کم آب باشد، نمی‌تواند در برابر آلودگی هوا و اشعه‌های مضر از خود محافظت نماید. از این رو نوشیدن آب کافی در طول روز به حفظ و بهبود عملکرد تمامی ارگان‌های بدن، از سیستم گوارشی گرفته تا سیستم قلبی عروقی و پوست کمک می‌نماید.

اینستاگرام دکتر حسن زاده

مصرف ویتامین سی برای پوست

ویتامین C بهترین ماده برای مقابله با رادیکال‌های آزاد است. استفاده از غذاهای حاوی این ویتامین آسیب آلاینده‌ها را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد. در کنار مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین ث، استفاده از سرم ویتامین C برای صورت می‌تواند تأثیر عوامل مخرب بر پوست را به طور قابل توجهی کاهش دهد. این محصول لایه بردار، روشن کننده پوست و رطوبت رسان است و از ایجاد چین و چروک و پیری زودرس پوست هم جلوگیری می‌نماید.

روغن برای جوانسازی پوست

روغن تراپی پوست در بسیاری از موارد باعث کاهش التهاب‌های پوستی می‌شود. این روند با حذف آلودگی‌ها درمان چروک‌های پوستی، پیشگیری از خشکی پوست، لایه برداری صورت و حتی در مواردی از بین بردن لک‌های عمقی را به دنبال دارد. جدایی از آن روغن‌های صورت همانند یک سد عمل نموده و مانع از نفوذ آلاینده‌ها به پوست می‌شوند. بعد از شستن صورت استفاده از یک روغن به دو دلیل مهم رطوبت رسانی عمقی پوست و محافظت از آن در برابر آلاینده‌های هوا توصیه می‌شود.

استفاده از قوی ترین آنتی اکسیدان های طبیعی

با هدف حفظ سلامت پوست و کاهش تأثیر آلودگی هوا بر پوست می‌توانید سیر، بادمجان، بروکلی، غلات کامل، تخم مرغ، آووکادو مصرف نمایید. این مواد غذایی به ترمیم پوست و بهبود بافت‌های آن کمک می‌کنند.

در کلینیک دکتر جمال الدین حسن زاده، برداشتن خال با لیزر و جراحی در سنندج با بهترین نتایج، بدون درد و ایجاد اسکار انجام میشود. پل ارتباطی ما برای ارائه مشاوره به شما عزیزان شماره‌ تلفن 33246361 - 087 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : سنندج ، خیابان آبیدر ، چهارراه صفری ، مجتمع ژینا ، طبقه سوم
تلفن : 33246361 - 087

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

دکتر جمال الدین حسن زاده

دکتر حسن زاده متخصص پوست و مو و دارای درجه بورد تخصصی پوست و مو است. وی در حال حاضر در شهر سنندج مشغول فعالیت می باشد. کاربران گرامی از طریق این سایت علاوه بر دسترسی به اطلاعاتی در زمینه های مختلف پوست، مو و زیبایی ،میتوانند سوالات خود را در بخش سوالات پزشکی کاربران با متخصص پوست و مو مطرح نمایند.

تلاش بر اینست تا در اسرع وقت پاسخ علمی به سوالات داده شود.همچنین بیماران مراجعه کننده به دکتر حسن زاده میتوانند از طریق این سایت روند درمان بیماریهای پوست و موی خود را پیگیری نمایند.


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465