منو کردستان، سنندج ، خیابان آبیدر، چهارراه صفری، مجتمع ژینا، طبقه سوم - تلفن : 33246361 - 087
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مراقبتهای پوستی / بهترین روتین مراقبت از انواع پوست

بهترین روتین مراقبت از انواع پوست

اهمیت زیبایی پوست صورت بر هیچکس پوشیده نیست؛ اما قرار گرفتن در معرض نور آفتاب، هوای سرد و گرم و آلودگی مراقبت صورت را سخت‌تر می‌کند. تمام این‌ها عامل خشکی، چین و چروک زودرس، تیرگی، لک و در موارد حادتر سرطان پوست هستند. با توجه به اینکه پوست یکی از مهم ترین و حساس ترین اعضای بدن است؛ مراقبت از آن به صورت روزانه و روتین از اهمیت بالایی برخوردار است. به کلیه کارهایی که برای شادابی و سلامتی پوست خود به شکل روزانه و در طول هفته و یا ماهیانه انجام می دهیم روتین پوست گفته می شود. هریک از انواع پوست چرب، خشک و حساس یا معمولی باید از روتین مخصوص پوست خود استفاده کنند. هدف از روتین یا روال مراقبتی، این است که مشکلات پوستی خود را به صورت کامل شناسایی و سپس برطرف کنید تا همواره پوستی جوان و با طراوت داشته باشید. به طور کلی روتین پوست می تواند شامل پاکسازی، تعادل و مهمتر از آن هیدراته کردن سلول های پوست باشد.

آنچه در این مطلب میخوانید

پوست چرب

در پوست چرب ، چربی زیادی از غدد سبوم ترشح می شود و در واقع پوستی متخلخل، براق، چرب است که معمولاً منافذ پوستی بزرگ و باز شده ای دارد. احتمال ایجاد جوش های سر سیاه و زیر پوستی و همچنین جوشهای چرکی در نوع پوست چرب به دلیل چربی بیش از حد و منافذ باز بسیار بالا است. در ایجاد پوست چرب علاوه بر عوامل ژنتیکی، تغییرات هورمونی نیز دخیل هستند. در سنین نوجوانی و بلوغ که تغییرات هورمونی به یکباره رخ می دهند احتمال ترشح شدن چربی پوست بیشتر شده و اکثر نوجوانان پوست چرب و جوشداری دارند، همچنین به‌طور کلی احتمال ایجاد پوست چرب تا 30 سالگی است و معمولاً پس از آن پوست رو به خشکی می رود.

پوست خشک و حساس

منظور از پوست خشک ، پوستی است که چربی بسیار کمی دارد و در واقع غده های چربی در زیر پوست بسیار کم تولید و ترشح می شوند و معمولاً رطوبت کافی نیز ندارد، در نتیجه پوست خشک شده و خاصیت کشسانی کمی دارد. افراد با پوست خشک احساس کشیدگی روی پوست خود حس می کنند و معمولاً دچار پوسته پوسته شدن، خط و خطوط و حتی ترک خوردگی بر پوست خود می شوند. پوست خشک معمولاً با عوامل محیطی مثل گرما و خشکی هوا تشدید می شود. پوست های خشک در معرض بیماری هایی مانند اگزما هستند. عواملی مثل هوا، رطوبت کم در هوا (هوای خشک و گرم)، قرار گرفتن در آب با دمای بالا مثل دوش گرفتن با آب گرم یا استخرهای آب گرم می توانند باعث خشک شدن پوست شوند که معمولاً با قرار نگرفتن در معرض این عوامل، خشکی پوست کمتر میشود؛ اما برای بعضی از افراد نیز، این مشکلات و خشکی پوست به یک مشکل مادام العمر تبدیل می شود. با خشکی و ترک خوردگی پوست ، باکتری و میکروبها به راحتی وارد پوست می شوند و احتمال بروز بیماری های پوستی عفونی و اگزما در پوست خشک وجود دارد.

مراقبت از پوست

پوست معمولی

پوست معمولی یکی از انواع پوست است که میزان چربی و رطوبت متعادلی دارد که پوستی ایده‌آل است و در هنگام لمس با طراوت و تازه می‌باشد. پوست معمولی دارای رنگی مطلوب و روشن و بافتی نرم و لطیف می‌باشد که عاری از لکه و روزنه‌های قابل مشاهده است. در این نوع پوست‌ها اثری از پوسته پوسته شدن نیست. پوست معمولی با گذشت زمان تمایل به خشک شدن دارد، در نتیجه برای مانند سایر پوست‌ها نیاز به مراقبت دارد.

مراقبت روزانه از پوست چرب

1.پاک کننده ها

برای شروع روز خود و برای شاداب و باطراوت شدن پوست می توانید از یک پاک کننده استفاده کنید. پاک کننده در از بین بردن چربی های اضافه و آلودگی های مضر پوست می تواند مفید باشد؛ اما به این نکته توجه داشته باشید که در انتخاب پاک کننده خود دقت داشته باشید. حتماً پاک کننده ای را انتخاب کنید که با پوستتان سازگاری داشته باشد. در این مورد می توانید از پزشک خود راهنمایی بگیرید.

2.تونر

شما می توانید برای تکمیل مراقبت روزانه از پوست چرب خود از تونر استفاده کنید. تونرها برای تنظیم اسیدیته پوست و همچنین از بین بردن منافذ آن مناسب هستند.

3.مرطوب کننده

استفاده از یک مرطوب کننده بدون چربی به آب رسانی و طراوت پوست کمک می کند. سعی کنید از مرطوب کننده های بر پایه ژل و آب استفاده کنید.

4.کرم ضد آفتاب

یک کرم ضد آفتاب خوب می تواند به خوبی از پوست شما در برابر اشعه های مضر خورشید محافظت کند. همچنین مانند کرم های مرطوب کننده ضد آفتاب هایی نیز وجود دارند که فاقد چربی بوده و برای مراقبت های روزانه از پوست چرب مناسب تر هستند.

5.اسکراب

لایه برداری می تواند به پوست شما نشاط و جوانی ببخشد. شما می توانید هفته ای یک الی دو بار از اسکراب استفاده کنید. ماسک های شیمیایی و طبیعی زیادی وجود دارند که شما می توانید به صورت روزانه از آنها استفاده کنید. ماسک های طبیعی نیز مانند بابونه، آلوئه‌ورا و روغن بادام و غیره می تواند برای شما مناسب باشد.

مراقبت روزانه از پوست حساس و خشک

1. شوینده

شستشو و پاکسازی پوست به عنوان اولین گام در هر روتین پوستی، یک مرحله مهم بوده که به وسیله آن می‌توان پوست را برای دیگر مراحل روتین آماده ساخت. برای پوست های خشک بهتر است از شوینده صورت با خاصیت آبرسانی و ملایم، یک تا دو بار در روز استفاده کنید. هنگام خرید شوینده صورت پوست خشک به مواد تشکیل دهنده و برند آن دقت کنید. یک ماده مفید در شوینده های پوست خشک هیالورونیک اسید است. به پوست های خشک به دلیل حساس بودن توصیه می‌شود از محصولات خیلی قوی استفاده نکنند.

2. تونر

پس از شستشو ممکن است پوست شما چربی مورد نیاز و رطوبت خود را از دست بدهد. در این مرحله برای متعادل سازی سطح چربی، تنظیم pH پوست، پاکسازی عمیق تر منافذ در عین رطوبت رسانی از تونرهای ویژه پوست خشک استفاده کنید. دقت داشته باشید که بسیاری از تونرها حاوی الکل هستند که می تواند موجب خشکی بیشتر شود. پس حتماً به دنبال یک تونر فاقد الکل باشید.

3. سرم های پوستی

از آنجایی که سرم ها از کرم های مرطوب کننده سبک تر هستند باید پس از تونر به پوست زده شوند تا نیاز پوست شما را تأمین کنند. خرید سرم پوستی به نیاز پوست شما بستگی دارد و می تواند حاوی ویتامین سی، ویتامین ای، هیالورونیک اسید و … باشد.

4. آبرسان

کرم آبرسان باعث هیدراته کردن پوست می شود و به صورت ملایم رطوبت را وارد منافذ می کند. در مواردی که خشکی پوست شدید نیست یک آبرسان در روتین پوستی کافی است؛ اما در مواردی که خشکی پوست شدیدتر و همراه با علائم دیگر است علاوه بر آبرسان به یک مرطوب کننده قوی نیز احتیاج خواهید داشت.

5. مرطوب کننده

مرطوب کننده ها که در انواع مختلف کرمی، ژلی، فوم و … تولید می شوند رطوبت رسان های عمیق به منافذ پوست هستند و ماندگاری بیشتری از آبرسان ها دارند. مرطوب کننده ها معمولاً کمی سنگین بوده و نوع کرمی آنها برای درمان خشکی پوست مناسب است.

6. ضد آفتاب

استفاده از کرم ضد آفتاب در هر روتین پوستی ضروری است. این کرم ها با مراقبت از پوست در مقابل اشعه های آسیب زای UV سلامتی دوباره را به پوست شما باز می گردانند. هنگام خرید ضد آفتاب ها دقت داشته باشید که باید حاوی spf حداقل ۳۰ باشند و در طول روز مدام تمدید شوند تا هیچ آسیب کوتاه یا بلند مدتی به پوست شما نرسد.

مراقبت روزانه از پوست معمولی

1.پاک کننده ها

برای پوست طبیعی می‌توانید از انواع پاک کننده‌های ژل، کرمی و روغنی به خوبی استفاده کنید. پاک کننده های ژلی میتوانند بدون از بین بردن رطوبت پوست، ناخالصی ها را از روی سطح پوستتان پاک کنند. اگر در طول طی دوره کوتاهی پوستتان دچار خشکی شده است توصیه می‌کنیم که از پاک کننده‌های کرمی برای شستشوی صورت خود استفاده کنید. همچنین می‌توانید از پاک کننده های روغنی برای داشتن یک چهره شاداب و از بین بردن چربی‌های ناخالص و روغن‌های اضافی در مراقبت از پوست معمولی بهره ببرید.

2.استفاده از تونر

تونرها با فرآیند تقویت کننده پوست که شامل تأمین آب، رطوبت و مواد مغذی و ضروری است برای سالم نگه داشتن پوست شما استفاده می‌شود.

3.لایه برداری کنید.

لایه برداری در مراقبت از پوست معمولی باعث می‌شود که سلول‌های مرده پوست از بین رفته و ظاهری درخشان و صاف به پوست شما بدهد. درحالی که اسید سالیسیلیک به آرامی پوست شما را لایه برداری می‌کند و ناخالصی ها را پاک می‌کند، باعث می‌شود که ظاهر پوست شما روشن شده و منافذ پوستتان کاهش یابد.

4.سرم های تقویت کننده

با استفاده از سرم تقویت کننده در روتین مراقبت از پوست معمولی پوست خود را در برابر عوامل محیطی خشک کننده محافظت کنید. حتی با داشتن پوست نرمال می‌توانید با استفاده از سرم‌های غنی از آنتی اکسیدان خطوط ریز یا چین و چروک را به حداقل برسانید. سرم‌های حاوی ویتامین C و E می‌توانند به پوست‌های شل شده کمک کنند تا سفت به نظر برسند، همچنین از پوستی که در برابر هوای سرد خشک شده است پشتیبانی می‌کنند.

5.مرطوب کننده ها

همه انواع پوست برای نرم و لطیف بودن به رطوبت نیاز دارند. مرطوب کننده ها از لایه طبیعی چربی پوست پشتیبانی کرده و به آن کمک می‌کنند تا آب را بهتر حفظ کرده و عوامل تحریک کننده و استرس‌ از بین ببرد. برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست و حفظ سلامت پوستتان استفاده از کرم ضدآفتاب یا مرطوب کننده دارای spf را هر روز در روتین مراقبت از پوست معمولی قرار دهید. ترجیحاً از مرطوب کننده‌ای استفاده کنید که spf آن حداقل 30 باشد. معمولاً مرطوب کننده‌های سبک برای بهبود ظاهر پوست در برابر تنش ها و آلودگی‌های محیطی فرمول شده‌اند.

اینستاگرام دکتر حسن زاده

امروزه تزریق ژل به یکی از روشهای دوره‌ای زیبایی و جوانسازی پوست بدل شده که علاقه مندان زیادی را هم به خود جذب نموده است. تزریق ژل یا فیلر در سنندج نیز توسط پزشکان و متخصصان پوست در مراکز مجاز و معتبر قابل انجام می‌باشد. علاوه بر انتخاب پزشک متعهد، متبحر و مسئول، نکته قابل یادآوری در این باره، دقت و توجه شما به تاریخ و برند ژلی است که می‌خواهید تزریق نمایید؛ به این دلیل که تزریق ژل یا فیلرهای تاریخ گذشته و بی کیفیت میتواند عوارض بی شماری را برای شما به همراه داشته باشند.


آدرس مطب : سنندج ، خیابان آبیدر ، چهارراه صفری ، مجتمع ژینا ، طبقه سوم
تلفن : 33246361 - 087

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

دکتر جمال الدین حسن زاده

دکتر حسن زاده متخصص پوست و مو و دارای درجه بورد تخصصی پوست و مو است. وی در حال حاضر در شهر سنندج مشغول فعالیت می باشد. کاربران گرامی از طریق این سایت علاوه بر دسترسی به اطلاعاتی در زمینه های مختلف پوست، مو و زیبایی ،میتوانند سوالات خود را در بخش سوالات پزشکی کاربران با متخصص پوست و مو مطرح نمایند.

تلاش بر اینست تا در اسرع وقت پاسخ علمی به سوالات داده شود.همچنین بیماران مراجعه کننده به دکتر حسن زاده میتوانند از طریق این سایت روند درمان بیماریهای پوست و موی خود را پیگیری نمایند.


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465