منو کردستان، سنندج ، خیابان آبیدر، چهارراه صفری، مجتمع ژینا، طبقه سوم - تلفن : 33246361 - 087

روش های پاک کردن تاتو

پوست به عنوان یکی از حساس‌ترین اعضای بدن نیاز به مراقبت‌های ویژه‌ای دارد؛ بنابراین هر عملی که بر بهداشت و سلامت پوست تأثیر می‌گذارد، بسیار حائز اهمیت است. در مهر و موم‌های گذشته که تاتو زیاد به صورت حرفه‌ای انجام نمی‌شد، بسیاری از طرح‌هایی که روی پوست بدن ایجاد شدند، با نارضایتی تاتو شونده همراه بوده‌اند. یکی از دلایل نارضایتی بسیاری از افرادی که تاتو انجام می‌دهند این است که طرحی که به تاتو کننده داده می‌شود با طرحی که در نهایت روی پوست دیده می‌شود، بسیار متفاوت است.

اما یکی دیگر از دلایل نارضایتی افراد از تاتو روی بدنشان با گذر زمان اتفاق می‌افتد. برای مثال تاتو بعد از مدتی ممکن است به اصطلاح رنگ پس بدهد یا کمرنگ شود و شکل زیبای خودش را از دست بدهد. یکی از دلایل رایج دیگر برای افرادی که می‌خواهند تاتوهایشان را پاک کنند، خستگی از طرح‌های روی بدن یا صورت است. پاک کردن تاتو به صورت‌های مختلفی می‌تواند انجام گیرد؛ اما انتخاب یک فرد یا مرکز غیر قابل اعتماد برای این عمل می‌تواند منجر به انواع بیماری‌های پوستی و در نهایت درست پاک نشدن تاتو شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

استفاده از لیزر جهت پاک کردن تاتو

لیزرها با استفاده از پرتوهای نور، رنگدانه های تاتو را از بین می‌برند و به پاک کردن تاتو کمک می‌کنند. انرژی نوری که به پوست هدایت می‌شود، توسط ذرات جوهر خال‌کوبی که در درم پوست است جذب می‌شود و جوهر به قطعات کوچک‌تر خرد می‌شود. سپس سیستم ایمنی بدن برای از بین بردن جوهر در طی هفته‌های بعدی فعالیت می‌کند و آن را از ناحیه خال‌کوبی دور می‌کند. به این ترتیب که سلول‌های بیگانه‌خوار (ماکروفاژها Macrophage) که نقش پاک کردن بدن از عنصرهای خارجی را ایفا می‌کنند، جوهرهای خرد شده را می‌بلعند و دفع می‌کنند.

میزان موفقیت در پاک کردن خال‌کوبی یا تاتو ابرو با لیزر به عواملی از جمله رنگ پوست بستگی دارد. به‌طورمعمول، جوهرهای سیاه و رنگ‌های تیره با استفاده از لیزرهای کیوسوئیچ کاملاً از بین می‌روند درحالی‌که از بین بردن رنگ‌های سبک‌تر مانند زرد و سبز بسیار دشوار است. رنگدانه خال‌کوبی به رنگ تیره که توسط کربن و جوهر سیاه ایجاد شده‌اند، تمام طول موج‌های ارسالی از لیزر را جذب می‌کند و نتایج بهتری را در حذف خال‌کوبی نشان می‌دهند، رنگ‌های دیگر فقط با استفاده از لیزرهای انتخاب شده بر اساس رنگدانه ها، قابل درمان هستند و به جلسات درمانی بیشتر نیاز دارند و البته کمتر به نتایج مطلوب در روند محو کردن تاتو منجر می‌شوند.

روش های پاک کردن تاتو

انواع لیزر برای پاک کردن تاتو

از آنجا که طول لیزر با موج‌های مختلفی برای درمان خال‌کوبی‌های رنگی مورد نیاز است، نمی‌توان از یک سیستم لیزر به تنهایی برای از بین بردن تمام جوهرهای موجود و ترکیب رنگ‌ها استفاده کرد. تحقیقات کنونی بر روی لیزرهای پیکو سکند (picosecond) متمرکز شده است که ممکن است در از بین بردن تاتو موفق‌تر از لیزرهای کیوسوئیچ باشد.

در حال حاضر برای پاک کردن تاتو از سه نوع لیزر استفاده می‌شود که عبارت‌اند از:

عوارض استفاده از لیزر جهت پاک کردن تاتو

ممکن است در اثر استفاده از این لیزر ایجاد لک‌های سفید خونریزی‌های بسیار خفیف و جذب هموگولوبین است، این اثرات بین هفت تا ده روز ادامه داشته و از بین می‌روند. شایعترین عوارض جانبی مزمن درمان لیزر، هیپوپیگمانتاسیون (تیرگی) است. این خطر در افراد مبتلا به تیرگی پوست تحت درمان با لیزرهای QSR یا اکسانریت 4 است و در هر بیمار با توجه به تعداد جلسات درمان افزایش می‌یابد. در برخی موارد که در مواد تاتو فلزاتی نظیر آهن بکار برده شده باشد ممکن است با لیزر واکنش داده و زنگ بافت تیره تر شود. برای جلوگیری از این عارضه باید علاوه بر تعیین نوع تتو در نقطه بسیار کوچکی از ناحیه تست انجام گیرد.

درصورتی که لیزر قادر به پاک کردن این نوع تاتو نباشد باید از روش جراحی برای حذف ناحیه‌ی مورد نظر استفاده کرد. در برخی از موارد به علت نازکی پوست یا میزان شدت لیزر با توجه به طول موج لیزر ممکن است تولید تاول در سطح پوست شود که برای جلوگیری از آن می توان از خنک‌کننده‌ها استفاده کرد. به طور کلی برای به حداقل رساندن عوارض جانبی بایست حداقل چهار هفته فاصله بین جلسات لیزر در نظر گرفته شود. از آنتی سپتیک موضعی نیز می‌توان برای جلوگیری از عفونت استفاده کرد.

پاک کردن تاتو در سنندج با بکارگیری لیزرهایی مانند کیوسوییچ و فرکشنال توسط دکتر جمال الدین حسن زاده انجام می‌شود. لطفا جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر با شماره 33246361 - 087 تماس حاصل فرمایید.

استفاده از جراحی شکاف پوست

شکاف پوست جراحی ویژه‌ای است که توسط متخصص و جراح صورت می‌گیرد. شکاف پوست جزو نامطلوب‌ترین روش‌های پاک کردن تاتو در نظر گرفته می‌شود؛ زیرا در این حالت بخشی از پوست برید و از بدن جدا می‌گردد. تنها ویژگی خوشایند این روش آن است که به در کوتاه‌ترین مدت‌زمان تاتوی موجود از بین می‌رود؛ ولی عوارضی که به دنبال خواهد داشت، بدون شک زخم های شدیدی را بر روی پوست جا خواهد گذاشت.

جراح بعد از جدا کردن محل تاتو بقیه‌ی بخش‌ها را بخیه می‌زند، ممکن است در طول جراحی به دلیل استفاده از بی‌حس کننده‌ها درد زیادی را احساس نکنید؛ ولی با از بین رفتن تأثیر بی‌حس‌کننده ها به طور قابل ملاحظه درد آن را احساس خواهید کرد، به همین دلیل این روش را در اولویت خود قرار ندهید، به جای آن استفاده از لیزر گزینه‌ی بهتری خواهد بود.

عوارض جانبی جراحی پاک کردن تاتو

استفاده از پلاسما جت برای پاک کردن تاتو

یکی دیگر از روش‌های پاک کردن دائمی تاتو بدون آنکه اثری از آن باقی بماند، پاک کردن تاتو با پلاسما جت است. این روش پاک کردن تاتو به چند دلیل مورد استقبال بی‌نظیر افرادی قرار گرفته است که به دلایل مختلف از تاتوی خود ناراضی هستند. یکی از این دلایل، سرعت بسیار بالای نتیجه بخشی است که معمولاً تا نهایتاً سه جلسه تاتو به طور کامل پاک خواهد شد. مزیت دیگری که این روش دارد، مقرون به صرفه بودن آن است که در انتخاب بسیاری از افراد تأثیر می‌گذارد. با وجود مزیت‌های بالای این روش، همچنین پاک کردن تاتو با لیزر پیشنهاد بهتری محسوب می‌شود.

صفحه اینستاگرام دکتر حسن زاده

عوارض پلاسما جت جهت پاک کردن تاتو

در کل می توان گفت عوارض این روش نسبت به روش های دیگر زیبایی کمتر بوده و موقتی است. التهاب و زخم های که بر روی پوست ایجاد می شوند در عرض 7 تا 10 روز بهبود می یابند و فرد می تواند به راحتی به فعالیت های روزانه خود بپردازد.

استفاده از درم ابریژن جهت پاک کردن تاتو

در این روش ابتدا یک محلول بی‌حس‌کننده روی پوست شما اسپری می‌شود و سپس پوست شما توسط سمباده مخصوص، لایه‌برداری می‌شود تا لایه‌های سطحی پوست کنار رفته و لایه‌هایی که فاقد جوهر تاتو هستند از زیر آن نمایان شوند. انجام این کار همچنین باعث می‌شود که جوهر تاتو از درون پوست بیرون کشیده شود. قبل از انجام این کار به پوست شما محلول بی‌حس کننده زده می‌شود. انجام این روش می‌تواند دردناک باشد و معمولاً با خونریزی همراه است.

پوست شما احتمالاً تا یک هفته (ده روز) همچنان سوزش و درد خواهد داشت و برای بهبودی ناحیه‌ی تحت درمان به شما پماد مخصوص داده می‌شود که باید مرتباً مصرف کنید. در نظر داشته باشید که مانند روش لیزر، در روش درم‌ابریژن نیز ممکن است تاتوی شما به طور کامل از بین نرود. در صورتی که پوست شما مستعد لکه شدن یا شکل‌گیری جای زخم است، این روش برای شما توصیه نمی‌شود.

عوارض جانبی پاک کردن تاتو با درم ابریژن

چنانچه عمق درمان درم ابریژن زیاد باشد، احتمال باقی ماندن جای زخم وجود دارد.

استفاده ازکرایوتراپی برای پاک کردن تاتو

زوائد پوستی که توسط پزشک متخصص پوست تشخیص داده می‌شوند قابل درمان با روش کرایو می‌باشند. در این روش تمامی زوائد با استفاده سرمایی که از گاز ازت، نیتروژن مایع، گاز دی اکسید کربن و مایع گاز آرگون تولید می‌شود که به صورت ناگهانی فریز شده و ضایعه را از بین می‌برد.

دستگاه کرایو شامل یک مخزن دو جداره و عایق شده می‌باشد و زمانی که نیتروژن مایع درون آن به دمای منفی ۳۲۰ تا ۳۴۶ درجه فرنهایت برسد با استفاده از یک محفظه تو خالی که پروب کرایو نام دارد می تواند به زوائد مورد نظر اسپری شود و آن را منجمد کند، بافت را تخریب و آن را از بین ببرد.

عوارض کرایوتراپی جهت پاک کردن تاتو

مانند دیگر روش‌های درمانی کرایوتراپی هم عوارض جانبی دارد. هرچند عوارض آن نسبت به دیگر روش‏ها کمتر و ملایم‏تر است اما با توجه به ناحیه انجام آن متفاوت است. پوست ممکن است بعد از جلسه درمانی پوست ملتهب و متورم شود و گاهی رنگدانه پوست و موهای ناحیه درمان از بین می‌روند. این عوارض موقتی هستند و بهبود می‌یابند.

استفاده از اسید گلیکولیک جهت پاک کردن تاتو

استفاده از اسید گلیکولیک برای از بین بردن تتو یکی از روش‌های محبوب است. این فرایند شامل حذف لایه‌های بالای پوست با استفاده از یک کوکتل اسیدی است. پس از اعمال اسید، پوست مرده خراشیده شده و جدا می‌شود. با گذشت زمان پوست جدیدی در جای آن قرار می‌گیرد و بعد از چند جلسه، تتو کم رنگ می‌شود. اگرچه این روش را می‌توان در خانه انجام داد؛ اما اکیداً توصیه می‌شود این کار را تحت نظر پزشک و با استفاده از امکانات مناسب انجام دهید. بخصوص زمانی که بخواهید تتوی ابرو را بردارید، نباید ریسک کنید تا خطری متوجه چشم‌های شما نشود.

عوارض اسید گلیکولیک جهت پاک کردن تاتو

گاهی در هنگام استفاده از دارو احساس سوزن سوزن شدن می‌نمایید. گاهی خارش، پوسته ریزی و خشکی پوست ایجاد می شود که باید 2 تا 3 روز مصرف دارو متوقف شود و بعد از رفع این حالات کرم با مقادیر کمتر و به صورت یک یا دو شب در میان مصرف شود. در پوست‌های حساس‌تر مصرف یک مرطوب‌کننده توصیه می‌شود. بعد از مدتی پوست شما به دارو عادت کرده و به تدریج می‌توانید تعداد شب‌های استفاده از دارو را افزایش دهید. استفاده از یک ضد آفتاب استاندارد در طی روز ضروری است. مصرف کرم را تنها تا زمانی که توسط پزشک به شما توصیه‌شده ادامه دهید.

لایه‌برداری با لیزر جهت پاک کردن تاتو

لایه‌برداری پوست با استفاده از لیزر امروزه به یکی از روش‌های پرطرفدار تبدیل شده است که علاوه بر لایه‌برداری سطحی از پوست برای برطرف کردن جای زخم، جوش ، آکنه ، بخیه و تاتو به کار برده می‌شود. به طور کلی دو نوع لایه‌برداری با لیزر وجود دارد. یکی لیزرهای لایه‌بردار CO2 است که قسمتی از پوست که قرار است لایه‌برداری شود را به طور کلی بر می دارد. نوع دوم آن، لیزر تکه تکه ای یا فراکشنال است که همان‌طور که مشخص است، کل پوست از همان ابتدا درگیر نمی‌باشد، بلکه در هر جلسه بخشی از محل مورد نظر تحت لیزر قرار می‌گیرد و به‌این‌ترتیب ترمیم پوست هم سریع‌تر خواهد بود و البته نسبت به روش اول کم‌خطرتر می‌باشد.

عوارض لایه‌برداری با لیزر جهت پاک کردن تاتو

لایه‌برداری پوست با لیزر غیر زخم کننده نیز می‌تواند تأثیرات جانبی را به دنبال داشته باشد. ازجمله عوارض جانبی لایه‌برداری پوست با لیزر غیر زخم کننده، عبارت است از:

امروزه تزریق ژل به یکی از روشهای دوره‌ای زیبایی و جوانسازی پوست بدل شده که علاقه مندان زیادی را هم به خود جذب نموده است. تزریق ژل در سنندج نیز توسط پزشکان و متخصصان پوست در مراکز مجاز و معتبر قابل انجام می‌باشد. علاوه بر انتخاب پزشک متعهد، متبحر و مسئول، نکته قابل یادآوری در این باره، دقت و توجه شما به تاریخ و برند ژلی است که می‌خواهید تزریق نمایید؛ به این دلیل که تزریق ژل یا فیلرهای تاریخ گذشته و بی کیفیت میتواند عوارض بی شماری را برای شما به همراه داشته باشند.


آدرس مطب : سنندج ، خیابان آبیدر ، چهارراه صفری ، مجتمع ژینا ، طبقه سوم
تلفن : 33246361 - 087

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

دکتر جمال الدین حسن زاده

دکتر حسن زاده متخصص پوست و مو و دارای درجه بورد تخصصی پوست و مو است. وی در حال حاضر در شهر سنندج مشغول فعالیت می باشد. کاربران گرامی از طریق این سایت علاوه بر دسترسی به اطلاعاتی در زمینه های مختلف پوست، مو و زیبایی ،میتوانند سوالات خود را در بخش سوالات پزشکی کاربران با متخصص پوست و مو مطرح نمایند.

تلاش بر اینست تا در اسرع وقت پاسخ علمی به سوالات داده شود.همچنین بیماران مراجعه کننده به دکتر حسن زاده میتوانند از طریق این سایت روند درمان بیماریهای پوست و موی خود را پیگیری نمایند.


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465