منو کردستان، سنندج ، خیابان آبیدر، چهارراه صفری، مجتمع ژینا، طبقه سوم - تلفن : 33246361 - 087
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / جای جوش، اسکار و آکنه / درمان های ترکیبی اسکار آکنه

درمان های ترکیبی اسکار آکنه

آکنه یکی از شایع‌ترین بیماری‌های پوستی و شایع‌ترین علت مراجعه بیماران به پزشکان متخصص پوست است. آکنه‌های خفیف با مراقبت‌های خانگی و داروهای بدون نسخه درمان می‌شوند؛ اما افرادی که به آکنه‌های شدید یا طولانی مدت مبتلا هستند باید به پزشک یا متخصص پوست مراجعه کنند. هر نوع ضایعه ناشی از آکنه‌ نیاز به درمان متفاوتی دارد. اساس ایجاد آکنه، اختلال در ترکیب و شدت چربی ترشح شده از غدد چربی و همچنین اختلال در روند لایه پوستی است.

درمان سریع و مناسب این آکنه‌ها می‌تواند خطر عوارض پوستی طولانی مدت مانند لکه‌های تیره و جای جوش را کاهش دهد. با همه این‌ها در نهایت ممکن است آکنه‌های پوستی پس از التیام، اسکارهایی از خود بر جا بگذارند. اسکار آکنه وقتی ایجاد می‌شود که جوش‌ها به قدری در عمق لایه‌های پوستی نفوذ می‌کنند که باعث صدمه زدن به این لایه‌های داخلی می‌شوند. در واقع از آنجا که عامل اصلى فرورفتگى پوست در محل جوش‌های آکنه، چسبندگى و فیبروز لایه پوستی زیر آنها است که موجب کشیده شدن پوست به داخل و فرورفتگی آن می‌شود. آزادسازى این چسبندگى‌ها بخش مهم و ضرورى براى درمان این ضایعات پوستى به شمار می‌رود. راهکارهای درمانی مؤثری برای ترمیم اسکار آکنه وجود دارند که به واسطه پیشرفت تکنولوژی، هر روز مؤثرتر از قبل می‌شوند. در نهایت پزشکتان شما را معاینه می‌کند و روش درمانی مشخصی برای درمان پیشنهاد می‌دهد.

بسیاری از افراد در رده های سنی مختلف از نوجوان گرفته تا افراد میانسال با آکنه و اسکار ناشی از آن دست و پنجه نرم می‌کنند و به دنبال روشهای برای رفع این معضل پوستی می‌باشند. در کلینینک دکتر جمال حسن زاده کلیه روشهای درمانی اسکار آکنه در سنندج به مراجعین محترم ارائه می‌گردد. روشهایی از قبیل کراس، سابسیژن و میکرونیدلینگ که از موثرترین شیوه‌های درمانی اسکار آکنه به حساب می‌آیند.

علت ایجاد اسکار آکنه

ایجاد اسکار در اصل یک پاسخ ژنتیکی به ایجاد التهاب می باشد و یک نوع التیام یافتن یک زخم التهابی در پوست می باشد و مانند هرگونه فرآیند ترمیم زخمی به دلیل کاهش کلاژن در ضمن ترمیم ممکن است به صورت‌های برگشت ناپذیری ساختار بافت مختل شود و به صورت فرو رفتگی بروز پیدا کند. این پاسخ به ترمیم بافت در افراد مختلف بسته به ژنتیک آنها متفاوت است در برخی التهاب های ناشی از آکنه به سرعت ترمیم و بهبود می یابد؛ اما در برخی و به ویژه اگر دستکاری شده باشد با کاهش بافت و اختلال ترمیم همراه خواهد شد. هرچه سن افزایش پیدا می کند جای جوش فرو رفته نمایان تر می شود چون بدن کلاژن بیشتری از دست میدهد.

انواع جای جوش

دو نوع جای جوش وجود دارد، یک نوع جای جوش به شکل ایجاد بافت اضافی روی پوست است و دیگری از نوع از دست رفتن و تو رفتن بافت اطراف جای جوش می‌باشد. اسکار هایپرتروپیک (بافت اضافی) به دلیل تولید کلاژن اضافی در دوران بهبودی شکل می‌گیرد. بافت‌های برجسته یا بافت‌های سخت اطراف جای جوش به دلیل تولید بیش از اندازه کلاژن در بافت‌های در حال بهبود ایجاد می‌شود. اسکار آتروفیک (تورفتگی) وقتی که بافت اطراف جای جوش از بین می‌رود ایجاد می‌شود.

از انواع شایع اسکار آتروفیک می‌توان از اسکارهای Ice Pick و اسکارهای Boxcar نام برد. اسکارهای Ice pick (سوزنی شکل) سوراخ‌های ریزی در پوست ایجاد می‌کنند در حالی که اسکارهای Boxcar (اسکارهای بزرگ‌تر) با لبه‌های عمودی مانند جای زخم‌های ناشی از آبله مرغان است.

درمان های ترکیبی اسکار آکنه

سابسیژن پوست

سابسیژن (Subcision) به مفهوم برش در زیر پوست می باشد که البته بدون تیغ انجام می شود. این روش درمانی نیمه جراحی و تهاجمی است که برای درمان مشکلات پوستی در زیر پوست استفاده می‌شود. سابسیژن بهترین روش توصیه شده برای افرادی که اسکار آکنه (چال)، زخم‌های عمیق، سالک، خط خنده و اخم، چروک‌های عمیق و سلولیت شدید دارند می‌باشد. با توجه به میزان مشکلات پوستی می‌توان این تکنیک را با روش‌های لیزری و یا میکرونیدلینگ به صورت ترکیبی استفاده کرد.

انواع روش‌های سابسیژن

سابسیژن با تکنیک تزریق خونی (autologous blood)

این روش برای اولین بار ۲۰ سال پیش معرفی شده و مورد استفاده قرار گرفت. در این متد، مقداری خون به جای زخم مورد نظر تزریق شده تا مانع از برقراری ارتباط بین بافت آسیب دیده و سالم شود. البته این روش خالی از عیب نیست؛ چراکه احتمال شکل‌گیری لخته‌های خونی زیر پوست، وجود دارد.

سابسیژن با پیوند پوست

در این روش، ابتدا با استفاده از سابسیژن، یک شکاف کوچک روی منطقه مورد نظر، ایجاد می‌شود. در این مرحله، ارتباط بین بافت سالم و آسیب دیده، از بین می‌رود. سپس با استفاده از لیزر CO2، پیوند پوست از ناحیه پشت گوش به ناحیه تحت درمان انجام می‌شود. انجام این روش حتماً باید توسط یک پزشک متخصص در حوزه پیوند پوست و سابسیژن انجام شود, چراکه در برخی موارد، احتمال شکل‌گیری زخم التهابی روی پوست وجود دارد.

سابسیژن با PRP

در این روش که تا اندازه ای مشابه با روش تزریق خونی است، تزریق پلاسمای غنی از پلاکت که از خون خود فرد حاصل شده است، به ناحیه تحت درمان بعد از ایجاد زخم، انجام می‌شود. این روش دارای عوارض بسیار کمتری است؛ چراکه پلاکت غنی‌شده حاوی مقدار زیادی فاکتورهای رشد و بازسازی پوست است.

سابسیژن با پر کننده یا فیلر

با توجه به اینکه در این روش از پر کننده یا فیلر استفاده می‌شود، می‌توان آن را بهترین گزینه برای درمان جای عمیق زخم‌ها در نظر گرفت. پرکننده‌ها به تنهایی برای از بین بردن جای زخم مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. در این شیوه با استفاده از سابسیژن زخم مختصری ایجاد شده و بعد از شکستن پیوند بافت آسیب دیده با بافت سالم، فیلر به مقدار نیاز تزریق می‌شود.

لایه بردارهای شیمیایی

لایه بردار شیمیایی یک اسید قوی است که از آن برای برداشتن لایه فوقانی پوست و محو کردن جای جوش ها استفاده می شود. برخی لایه بردارهای شیمیایی ملایم را می توان در خانه نیز استفاده کرد. با این حال، پزشک می تواند محلول‌های قوی تری را تجویز کند که نتایج بهتری نیز به ارمغان می آورند. لایه بردارهای شیمیایی انواع بسیار مختلفی داشته و افراد باید برای انتخاب بهترین نوع با پزشک خود مشورت کنند. با اینکه این داروها بر همه انواع اسکارها مؤثر هستند؛ اما بیشتر برای اسکارهای عمیق استفاده می شوند.

لایه برداری با لیزر

این روش نیز شبیه به لایه برداری شیمیایی و درم ابریژن بوده و لایه فوقانی پوست در آن از بین می رود. سرعت التیام پوست در این فرایند نسبت به دیگر روش های لایه برداری معمولاً بیشتر است. با این حال، افراد باید تا زمان التیام کامل پوست، ناحیه درمان شده را پوشیده نگه دارند. این درمان برای افراد دارای پوست تیره و کسانی که هنوز به جوش های جدید مبتلا می شوند، مناسب نیست.

آراف فرکشنال

درمان با فرکانس‌های رادیویی در درمان اسکار آکنه به‌خوبی عمل می‌کند و همچنین می‌تواند به مقابله با آکنه کمک کند. درمان با کمک امواج فرکانس رادیویی که با ابزارهای تخصصی به نواحی آسیب‌دیده از پوست وارد می‌شود، ‌انجام می‌گیرد. این امواج رادیویی در سطح عمیق‌تر در ناحیه آسیب‌دیده عمل می‌کنند. انرژی به گرما تبدیل می‌شود و موجب تجزیه بافت آسیب‌دیده می‌گردد. سطح کلاژن و الاستین پوست نیز بالا می‌رود که پس از یک دوره زمانی پوست را محکم و انعطاف‌پذیر می‌سازد. تقریباً هیچ دردی در طول درمان وجود ندارد. درمان نتایج فوق‌العاده به ارمغان می‌آورد؛ چرا که اسکار در اکثر قسمت‌ها رفع شده و ظاهر فرد به‌طور قابل‌توجهی بهبود می‌یابد.

میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ به عنوان بهترین درمان برای از بین بردن اسکار آکنه توصیه می‌شود. این روش میکرو کانال‌هایی را ایجاد می‌کند که موجب جوانسازی پوست شده و قادر به تجزیه بافت اسکار با هر درجه موجود است. کانال‌ها موجب تولید و توزیع کلاژن جدید می‌شوند که به‌تدریج موجب ایجاد پوستی سالم، ضخیم‌تر و محکم‌تر در اطراف نواحی آسیب‌دیده می‌گردد. این فرآیند به‌طور قابل‌توجهی عمق و ظاهر اسکار را کاهش داده و یک سطح بسیار نرم و صاف در پوست ایجاد می‌کنند.

مزوتراپی

مزوتراپی یک درمان همه‌کاره با حداقل تهاجم است که نتایج بسیار خوبی به همراه دارد. مزوتراپی به درمان تعدادی از عارضه‌ها کمک کند. این روش می‌تواند رنگدانه‌های پوستی و اسکار آکنه را به‌طور مؤثر درمان کرده و در عین‌حال پوستی سفت بر جای بگذارد.

درم ابریژن

درم ابریژن پوست یک روش قدیمی برداشتن مکانیکی لایه سطح پوست است. این روش هنوز هم به عنوان بهترین روش برای درمان اسکارهای عمیق و جای آکنه محسوب می‌شود.

پانچ

پانچ یکی از روش های درمانی برای جای جوش است. پانچ و سابسیژن مناسب برای افرادی است که جای جوش بسیار عمیقی دارند به گونه ای که بیمار از هیچ یک از روش های ترکیبی نتیجه نگرفته است. بهتر است بیمار در صورت عمیق بودن جای جوش از یک تا سه جلسه سابسیژن و یک یا دو جلسه پانچ برای بهبود استفاده کند.

آی پی ال

آی پی ال بهترین روش برای جای جوش هایی است که قرمز رنگ هستند و فرورفتگی مختصری دارند. این روش در واقع لیزر نیست؛ اما با عنوان لیزر شناخته می شد. در این روش با تحریک پوست و افزایش کلاژن سازی پوست، موجب از بین رفتن جای آکنه می شود.

نانوفت

نانوفت روشی است که در آن با تکنیک های خاص دیواره ی سلول های چربی را باز می کنند و سپس فاکتورهای رشد و غنی که در درون سلول های چربی می باشد را جدا می نمایند. این فاکتورهای آزاد شده خاصیت جوانسازی بسیار بالایی دارند. از کاربردهای نافوفت درمان اسکار آکنه است که در زیر اسکارها تزریق می شود.

PRP و میکرونیدلینگ

در این روش متخصص پوست با استفاده از دستگاه مخصوصی، سوراخ های ریزی در پوست ایجاد می‌کند تا تولید کلاژن را افزایش دهد؛ به همین دلیل میکرونیدلینگ تحت عنوان درمان القای کلاژن سازی هم شناخته می شود. میزان اثر مثبت این روش بستگی به عمق سوراخ‌های ایجاد شده دارد. عموماً ایجاد عمق حداقل ۲ میلیمتری در پوست، برای مشاهده‌ی آن مورد نیاز است. گاهی اوقات در طول این فرایند، پزشک از روش PRP (تزریق پلاسماهای غنی از پلاکت) نیز استفاده می‌کند. ترکیب این دو روش برای درمان اسکارهای مربعی واگنی و پیچشی مناسب است؛ اما برای اسکار یخ شکن یا Icepick چندان مؤثر نیست.

تزریق چربی

تزریق چربی برای گودی جای جوش در کلینیک‌های تخصصی و توسط پزشک متخصص در این زمینه انجام می‌گیرد. برای این منظور چربی‌های انباشته شده در نواحی خاص بدن را استخراج کرده و پس از فرآوری توسط سرنگ در بخش‌هایی از صورت که دچار گودی جوش شده‌اند تزریق می‌کنند. توجه داشته باشید که عملیات برداشت و تزریق چربی با بیحسی موضعی انجام شده و بیمار هیچ گونه دردی را در حین جلسه درمانی احساس نخواهد کرد. استخراج چربی معمولاً از بخش‌هایی مثل شکم، پهلو، ران و باسن صورت می‌گیرد.

به منظور آماده‌سازی چربی استخراج شده ابتدا آن را با دستگاه‌های مخصوص پالایش می‌کنند تا بافت‌های اضافی از بین بروند. سپس چربی را در سانتریفیوژ قرار داده و عملیات خالص‌سازی بر روی آن صورت می‌گیرد.

آدرس اینستاگرام دکتر حسن زاده

مراقبت های پس از درمان اسکار آکنه

پس از درمان پزشک با شما در خصوص نکات مرتبط با مراقبت از پوست صحبت خواهد کرد. این مراحل به نوع روش درمانی انجام شده و نیازهای خاص شما بستگی دارد. با این حال برخی از نکات کلیدی که شما باید از آنها پیروی کنید به شرح زیر می‌باشد:

لیزر فرکشنال یکی از بهترین و موثرترین اقدامات لیزری پوست است که با حداقل تهاجم به نتایج رضایت بخشی منجر می‌شود. در این روش با آسیب های کنترل شده و هدف گذاری شده به پوست، می‌توان با آفزایش کلاژن مواجه شد و بسیاری از مشکلات و معایب پوست با تولید کلاژن بیشتر رفع خواهند شد. شما می‌توانید جوانسازی پوست با لیزر فرکشنال در سنندج را در مراکز تخصصی پوست این شهر تجربه نماید.


آدرس مطب : سنندج ، خیابان آبیدر ، چهارراه صفری ، مجتمع ژینا ، طبقه سوم
تلفن : 33246361 - 087

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

حسن عبدالهی [ 1402-04-13 ]
سلام دکتر من ی لایه بردار میخواست واسه اسکار ن چندان شدیدم میشه راهنمایی کنین

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

دکتر جمال الدین حسن زاده

دکتر حسن زاده متخصص پوست و مو و دارای درجه بورد تخصصی پوست و مو است. وی در حال حاضر در شهر سنندج مشغول فعالیت می باشد. کاربران گرامی از طریق این سایت علاوه بر دسترسی به اطلاعاتی در زمینه های مختلف پوست، مو و زیبایی ،میتوانند سوالات خود را در بخش سوالات پزشکی کاربران با متخصص پوست و مو مطرح نمایند.

تلاش بر اینست تا در اسرع وقت پاسخ علمی به سوالات داده شود.همچنین بیماران مراجعه کننده به دکتر حسن زاده میتوانند از طریق این سایت روند درمان بیماریهای پوست و موی خود را پیگیری نمایند.


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465