منو کردستان، سنندج ، خیابان آبیدر، چهارراه صفری، مجتمع ژینا، طبقه سوم - تلفن : 33246361 - 087
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مراقبتهای پوستی / روشهای افزایش کلاژن پوست

روشهای افزایش کلاژن پوست

بالاترین لایه پوست، معروف به اپیدرم، مسئول کنترل از دست دادن آب سلول‌ها و بافت‌ها است. بدون این لایه‌ی محافظ، آب بدن به سرعت از دست می‌رود. درست در زیر اپیدرم، لایه‌ی دوم یعنی درم قرار دارد. درم حاوی رگ‌های خونی، اعصاب و فولیکول‌های مو است و از پروتئینی به نام کلاژن تشکیل شده است. این پروتئین شبکه‌ای از فیبرها را تشکیل می‌دهد که چارچوبی برای رشد سلول‌ها و رگ‌های خونی فراهم می‌کند. در واقع، کلاژن به عنوان ساختار پشتیبانی پوست عمل می‌کند. هیپودرم، لایه‌ای از چربی و بافت همبند است که حاوی رگ‌های خونی بزرگ‌تر، عصب‌ها، غدد عرق و غدد چربی است. این لایه وظیفه‌ی حفظ گرمای بدن و محافظت از اندام‌های حیاتی بدن را بر عهده دارد.

کلاژن فراوان‌ترین پروتئین در بدن است. این پروتئین یکی از مهم‌ترین عناصر سازنده‌ی استخوان‌ها، پوست، عضلات، تاندون‌ها و رباط‌ها است. همچنین در بسیاری از قسمت‌های دیگر بدن از جمله رگ‌های خونی، قرنیه و دندان نیز یافت می‌شود. می‌توان آن را به عنوان چسبی در نظر گرفت كه سلول‌های مختلف را در کنار یک دیگر قرار می‌دهد. واژه‌ی Collagen، از کلمه‌ی یونانی kólla گرفته شده است که به معنی چسب است.

برای درمان مشکلات و بیماری های پوستی، بهترین گزینه مراجعه به متخصص پوست است. متخصص پوست با دانش بالا و آگاهی نسبت به ساختار پوست می‌تواند در درمان بیماری و بهبود عوارض آن بسیار کمک کننده باشد. دکتر جمال الدین حسن زاده متخصص پوست، مو، کاشت مو و لیزر در سنندج برای رفع مشکلات و بیماری های پوستی شما آماده ارائه خدمت می‌باشند.

عوامل تخریب کننده کلاژن

شاید اجتناب از عواملی که باعث تخریب این پروتئین مهم می‌شوند، بیش از هر چیزی اهمیت داشته باشد. این موارد عبارت‌اند از:

انواع کلاژن در بدن

حداقل 16 نوع کلاژن وجود دارد که چهار نوع اصلی آن مهمترین و بیشترین نقش را در بدن دارند. به ترتیب می‌توان به معرفی هرکدام از آنها پرداخت:

  1. کلاژن نوع 1: کلاژن نوع 1 تقریباً 90 درصد از کلاژن بدن انسان را تشکیل می دهد و از الیاف بسته بندی شده و متراکمی ساخته شده است. ساختار پوست، استخوان، تاندون‌ها، غضروف‌های فیبری، بافت همبند و دندانها از کلاژن نوع 1 تشکیل شده اند.
  2. کلاژن نوع دو: این نوع الیاف بازتر و آزادتری هستند. در غضروف الاستیک یافت می‌شود و به عنوان بالشتک شناخته می‌شود، نقش محافظت از مفاصل را دارد.
  3. کلاژن نوع 3: این نوع از ساختار عضلات، اندام و عروق پشتیبانی می کند.
  4. کلاژن نوع 4: نوع چهارم با بافت بازتری که دارد می تواند نقش فیلتر را ایفا کند، این لایه بیشتر در پوست شما قابل مشاهده است. یکی از نشانه های قابل مشاهده از ضعف و کاهش سطح کلاژن شل شدگی پوست، تحلیل غضروف ها و درد مفاصل است. به این معنی که با افزایش سن کلاژن سازی در بدن کاهش می یابد.
کلاژن

مزیت های کلاژن

برخی از مطالعات مقدماتی نشان می‌دهند که ممکن است مکمل‌های کلاژن، کیفیت پوست و عملکرد عضلات را بهبود ببخشند. آنزیم‌های گوارشی کلاژن موجود در غذا را به اسیدهای آمینه و پپتیدهای جداگانه تجزیه می‌کنند. به بررسی مزایای این ماده می‌پردازیم:

1-سلامت پوست را بهبود میبخشد.

کلاژن یکی از اجزای اصلی پوست است که در تقویت خاصیت ارتجاعی و آبرسانی پوست نقش مهمی دارد. با افزایش سن، بدن کلاژن کم‌تری تولید می‌کند که منجر به خشکی پوست و ایجاد چین و چروک می‌شود. چندین مطالعه نشان داده‌اند که پپتیدهای کلاژن یا مکمل‌های حاوی کلاژن با کاهش چین و چروک و خشکی پوست می‌توانند به کاهش سرعت پیری پوست کمک کنند. علاوه بر این، مصرف مکمل‌های کلاژن ممکن است باعث تولید پروتئین‌های دیگری از جمله الاستین و فیبریل می‌شود که به حفظ ساختار پوست کمک می‌کنند.

2-به تسکین دردهای مفصلی کمک می‌کند.

مکمل‌های کلاژن باعث کاهش التهاب و تحریک ساخت کلاژن در بدن می‌شود. این موضوع ممکن است به تسکین درد در افراد مبتلا به اختلالات مفصلی مانند آرتروز کمک کند.

3-از تحلیل رفتن استخوان جلوگیری کند.

کلاژن به کاهش خطر ابتلا به اختلالات استخوانی مانند پوکی استخوان کمک می‌کنند. یکی دیگر از تأثیرات کلاژن بر استخوان، کاهش سطح پروتئین‌های موجود در خون است که تجزیه‌ی استخوان را تحریک می‌کنند.

4-باعث افزایش توده‌ی عضلانی شود.

تحقیقات نشان می‌دهند که کلاژن باعث افزایش رشد و قدرت عضلانی در افرادی می‌شود که به علت افزایش سن دچار کاهش توده‌ی عضلانی شده‌اند.

5-سلامت قلب را بهبود می‌بخشد.

کلاژن ممکن است به کاهش بیماری‌های قلبی مانند تصلب شرایین کمک کند.

سایر فواید

در برخی تحقیقات ادعا شده است که کلاژن باعث تقویت سلامت مغز، قلب و روده می‌شوند. همچنین به کنترل وزن و سلامت مو و ناخن نیز کمک می‌کنند. با این حال، شواهد کمی برای حمایت از این نظریه وجود دارد.

رژیم غذایی جهت حفظ کلاژن در پوست

بهتر است بدانید که مطالعات نشان داده‌اند پیروی از رژیم غذایی سالم نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت پوست دارد. اگر رژیم غذایی حاوی میوه و سبزیجات، غلات سبوس دار، لوبیا، گوشت بدون چربی و انواع غذاهای دریایی باشد به حفظ کلاژن در پوست و بدن کمک می‌کنند. مطالعات اخیر نشان تأکید می‌کنند که مصرف مرغ، گوشت و ماهی بهترین منبع برای تأمین این ماده در بدن هستند. از مواد غذایی دیگر برای حفظ کلاژن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

روش های کلینیکی افزایش کلاژن پوست

به جز کمک به تولید کلاژن از طریق مصرف خوراکی های مختلف، درمان های کلینیکی که امروزه طرفداران بیشتری پیدا کرده اند، راه های ایمن و سریعی برای جلوگیری از پیری و چین و چروک پوست در اثر کاهش کلاژن هستند. در ادامه به برخی از این درمان های رایج می پردازیم:

تزریق کلاژن و پرکننده های پوستی

به عبارت ساده، تزریق کلاژن یعنی وارد کردن ماده ی جایگزین کلاژن طبیعی به لایه ی زیرین پوست که در پی آن پوست درست مانند زمانی که غنی از کلاژن است صاف و انعطاف پذیر می شود و بافتی محکم و سفت خواهد داشت. اثرگذاری سریع و بهبود بافت پوست از مزایای این روش است. البته بسته به نوع پوست یا عمق چروک ها تعداد دفعات تزریق متفاوت است.

نور LED قرمز

یکی از درمان های کلینیکی تولید کلاژن، ال ای دی تراپی است. استفاده از رنگ ها و امواج مختلف نور برای نفوذ به لایه های متفاوت پوست و تحریک تولید کلاژن است. برای مثال نور قرمز به لایه ای از پوست نفوذ میکند که سلول های فیبروبلاست در آن وجود دارد. این سلول ها مسئول تولید کلاژن و الاستین، پروتئین های جوان کننده ی پوست هستند. نور قرمز با نفوذ به این ناحیه هم تولید کلاژن را تحریک می کند و هم التهابات پوستی را کاهش می دهد.

اینستاگرام دکتر حسن زاده

میکرودرم ابریژن

این روش راهکاری همه جانبه است که برای درمان بسیاری از اختلالات پوستی از جمله تیرگی ها و لک های پوستی، منافذ باز، آکنه و زخم، اثرات کشیدگی، آفتاب سوختگی، اصلاح تناژ پوست و همینطور از بین بردن چین و چروک استفاده می شود و به طور کلی بر جوانسازی پوست اثر دارد.در این روش از دستگاهی مخصوص با سطح ساینده استفاده می شود تا سطح رویی پوست را به آرامی لایه‌برداری کند و به آن ظاهری جوان تر و شاداب تر بدهد. در تکنیکی دیگر از همین روش ذرات آلومینیوم اکسید یا سدیم بی کربنات روی سطح پوست اسپری می شوند و ذرات مرده و برآمده از پوست توسط ساکشن از روی آن برداشته می شوند. از مزایای این روش این است که اثرات آن بر روی پوست حتی در اولین جلسه ی درمان هم قابل مشاهده است؛ اما بسته به نوع پوست و دلیل استفاده از این روش، متخصص پوست تعداد جلسات لازم برای رسیدن به نتیجه ی مورد نظر را تعیین می کند.

هیدرودرم ابریژن

جدیدترین روش میکرودرم ابریژن، تکنیک هیدرودرم است. در این روش همزمان محصولات خاص مراقبت از پوست به آن تزریق شده و لایه برداری نیز انجام می گیرد. این عمل تولید کلاژن را تحریک می کند و جریان خون را در ناحیه ی مورد نظر به حداکثر می رساند.

کلینیک دکتر جمال الدین حسن زاده یکی از مراکز تخصصی است که با ارائه کلیه خدمات پوست و مو، همچنین لیزر موهای زائد با دستگاه پیشرفته‌ای نظیر لیزر سایناشور، پذیرای مراجعین محترم در سنندج می‌باشد. اگر مایل به استفاده از خدمات این مرکز می‌باشید؛ جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر با شماره 33246361 - 087 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : سنندج ، خیابان آبیدر ، چهارراه صفری ، مجتمع ژینا ، طبقه سوم
تلفن : 33246361 - 087

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

دکتر جمال الدین حسن زاده

دکتر حسن زاده متخصص پوست و مو و دارای درجه بورد تخصصی پوست و مو است. وی در حال حاضر در شهر سنندج مشغول فعالیت می باشد. کاربران گرامی از طریق این سایت علاوه بر دسترسی به اطلاعاتی در زمینه های مختلف پوست، مو و زیبایی ،میتوانند سوالات خود را در بخش سوالات پزشکی کاربران با متخصص پوست و مو مطرح نمایند.

تلاش بر اینست تا در اسرع وقت پاسخ علمی به سوالات داده شود.همچنین بیماران مراجعه کننده به دکتر حسن زاده میتوانند از طریق این سایت روند درمان بیماریهای پوست و موی خود را پیگیری نمایند.


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465