منو کردستان، سنندج ، خیابان آبیدر، چهارراه صفری، مجتمع ژینا، طبقه سوم - تلفن : 33246361 - 087
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماری ها و اختلالات مو / آلوپسی اسکار چیست و چگونه درمان میشود؟

آلوپسی اسکار چیست و چگونه درمان میشود؟

آلوپسی در اصطلاحات پزشکی به معنای ریزش یا کاهش موی سر و دیگر نقاط بدن است که می‌تواند در اثر عوامل مختلفی مانند عوامل هورمونی، عوارض دارویی، ابتلا به برخی از بیماری‌ها مانند بیماری‌های خودایمنی، بیماری‌های مربوط به غدد مانند بیماری‌های تیروئیدی به وجود آید. خیلی افراد گمان می‌کنند که این اتفاق ممکن است در اثر فشار روانی در فرد ایجاد شود؛ اما طبق تحقیقاتی که تاکنون انجام شده است مدرکی دال بر این عامل مشاهده نشده است. آلوپسی با توجه به علت و شدت به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

اگرچه آلوپسی ممکن است در نقاط مختلفی از سطح بدن بروز کند؛ اما زمانی که موی سر را هدف قرار می‌دهد، ظاهری نامناسب ایجاد می‌کند که نیاز به درمان جدی دارد. آلوپسی سیکاتریسیال که به نام آلوپسی اسکار نیز شناخته می شود، نوعی ریزش مو است که زمانی رخ می دهد که فولیکول های مو با بافت اسکار جایگزین شوند. این می تواند منجر به ریزش موی دائمی و زخم شدن پوست سر شود. علل آلوپسی سیکاتریسیال می تواند متفاوت باشد؛ اما معمولاً شامل التهاب یا آسیب به فولیکول های مو می شود.

علت نامگذاری این بیماری به این نام این است که علاوه بر از بین رفتن فولیکول‌های مو، بافت اسکار و زخم در پوست سر ایجاد می‌شود. مراجعه به پزشک متخصص و دریافت مشاوره‌‌های لازم در این خصوص می‌تواند دوره‌ی درمان بیماری را تا حد قابل توجهی کاهش دهد.

علل آلوپسی اسکار

به طور عمده دو نوع آلوپسی اسکار (اولیه و ثانویه) وجود دارد. در آلوپسی اسکار اولیه، فولیکول‌های مو از طریق یک التهاب که می‌تواند توسط لنفوسیت‌ها، نوتروفیل‌ها یا سایر سلول‌های التهابی به وجود بیاید تخریب می‌شوند چنین شرایطی می‌تواند ناشی از اختلالات خو‌د ‌ایمنی باشد. بسته به نوع سلول‌های التهابی درگیر آلوپسی اولیه به سه نوع اصلی: لنفوسیت‌ها، نوتروفیل‌ها و آلوپسی‌های مخلوط تقسیم می‌شود.
آلوپسی ثانویه از عوامل مانند سوختگی و یا عفونت‌های شدیدی که از زخم روی پوست سر ایجاد می‌شود به وجود می‌آید که باعث ریزش مو در ناحیه آسیب دیده می‌شود. حتی افراد مبتلا به تومور و کسانی که در معرض تابش نورهستند می‌توانند این وضعیت را توسعه دهند. علاوه بر این، ممکن است باعث ایجاد لوپوس‌اريتماتو سیستمیک و اسکلرودر پوستی شود.

برخی از شرایط دیگر که می‌توانند باعث آسیب به پوست و ریزش مو شوند عبارتنداز: التهاب فولیکول‌های مو، عفونت قارچی ، باکتری یا ویروسی، فولیکولیت دکلووان، بیماری های پوستی و بیماری‌های گرانولوماتوز می‌باشد. اساساً آلوپسی اسکار به علت ایجاد یک فاکتور التهابی که به سلول‌های بنیادی و غدد تولید چربی که در قسمت بالای فولیکول‌های مو قرار دارد حمله می‌کند ایجاد می‌شود. نابودی سلول‌های بنیادی در نهایت منجر به ریزش دائمی موها می‌شود و با بافت‌های اسکار جایگزین می‌شوند.

آلوپسی اسکار

علائم آلوپسی اسکار

علائم این بیماری اغلب با ریزش مو و زخم‌های تدریجی ظاهر می‌شود. گاهی اوقات ممکن است با خارش، درد و سوزش همراه باشد. در ابتدا این حالت موجب ریزش مو در تکه‌های کوچک می‌شود که در نهایت در طول یک دوره زمانی گسترش می‌یابد. علاوه براین، منطقه آسیب دیده ممکن است قرمز و ملتهب شوند و گاهی اوقات تاول‌هایی در ناحیه آسیب دیده ایجاد می‌شود.

تشخیص آلوپسی اسکار

پزشک با بررسی دقیق سابقه خانوادگی بیمار می‌تواند تا حد زیادی علت ابتلا به آلوپسی را پیدا کند. در کنار این نیز با بررسی مدت و الگوی ریزش، اینکه موها دچار سستی در ریشه، خرد شدن، ریزش، افزایش ریزش و یا نازک‌تر شدن شده است، آلوپسی را تشخیص می‌دهد. رژیم غذایی بیمار، داروهایی که مصرف می‌کند، شرایط پزشکی امروز و گذشته فرد و سابقه خانوادگی وجود آلوپسی دیگر عوامل مهم برای تشخیص آلوپسی هستند.
پزشک سه مرحله برای تشخیص آلوپسی دارد:

اگر تشخیص آلوپسی از روی سابقه خانوادگی و معاینه امکان‌پذیر نباشد، بیمار باید آزمایش خون و گاهی هم نمونه‌برداری انجام دهد. آزمایش‌های خون برای تشخیص این بیماری شامل این موارد می‌شوند:

روشهای درمان آلوپسی اسکار

روش‌های مختلفی برای رفع این مشکل بر روی بیماران اعمال می‌شود. اگرچه درحال حاضر هیچ کدام از این موارد به عنوان درمان قطعی آلوپسی یا بیماری خود ایمنی ریزش مو توصیه نشده است؛ اما این به این معنا نیست که آلوپسی غیر قابل درمان است. در حال حاضر یکی از مؤثرترین روش‌های برطرف کردن طاسی‌های ناشی از بیماری آلوپسی، پیوند مو است، فرآیندی که به لطف پیشرفت‌های کنونی، نتایج رضایت بخشی به ثبت رسانده‌است. در کاشت مو فولیکول‌های مو از جایی از سر یا بدن برداشته می‌شوند و در بخشی که مو ندارد کاشته می‌شوند.جدا از کاشت مو، روش‌های مختلفی برای الگوهای مختلف آلوپسی وجود دارند که شامل این موارد می‌شوند:

۱. روش تزریقی (تزریق تریامسینولون استوناید)

روش تزریقی روشی برای درمان طاسی سکه ای که یک یا چند قسمت کوچک از سر درگیر شده است.

۲. نور درمانی

در این روش درمانی بیشتر به قسمتی که موها ریخته شده نور می‌تابانند. احتمال اینکه ریزش موها پس از توقف نور درمانی برگردد بالا است؛ به ‌همین دلیل روش درمانی طولانی مدت محسوب می‌شود.

۳. داروی ماینوکسیدیل

ماینوکسیدل یکی از داروهای ضدر ریزش مو است که برای درمان آلوپسی هم تجویز می‌شود، البته روش درمانی قطعی نیست؛ اما به‌ دلیل عوارض کم و ایمن بودنش جزء روش‌های درمانی جانبی محبوب است.

۴. داروی کورتون

به قسمت‌هایی که دچار ریزش مو شده‌اند ماهی یک‌بار کورتون تزریق می‌کنند. کورتون را می‌توان به ‌صورت قرص هم برای درمان ریزش موی شدید مصرف کرد که به ‌نسبت تزریق موضعی قوی‌تر هستند.

۵. پماد یا کرم آنترالین

کرمی برای مصرف موضعی که روزی یک‌بار باید روی قسمت دچار ریزش مو مصرف و پس از کمی شسته شود.

۶. سیتوکین درمانی

نوعی روش درمانی کم عوارض و مؤثر که سیستم دفاعی بدن را تعدیل می‌کند و معمولاً یک دوره درمانی یک تا دو ساله دارد.

۷. مکمل درمانی

گاهی کمبود آهن باعث ریزش مو می‌شود. مصرف مکمل‌هایی مثل اسیدفولیک و بیوتین به تقویت مو و ضخیم ‌شدن ساقه موها کمک می‌کند. مصرف اسید چرب امگا ۳، ۶ و آنتی‌اکسیدان‌ها هم باعث ضخیم‌تر شدن موها می‌شود. در کنار این نیز انواع قرص ضدریزش مو می‌توانند به درمان این بیماری کمک کنند.

اینستاگرام دکتر حسن زاده

۸. پلاسما درمانی یا PRP

در این روش پلاکت از خون فرد گرفته می‌شود و به پوست سر یا جاهای دیگر تزریق می‌شود. پلاکت باعث تحریک رشد موها می‌شود.

۹. مزوتراپی

یکی از روش‌های زیبایی برای درمان ریزش مو و آلوپسی مزوتراپی است که در آن مواد و ویتامین مورد نیاز از طریق آمپول به پوست قسمت دچار ریزش تزریق می‌شود.

۱۰. ترمیم مو

در این روش از پروتز مو که حاوی کراتین است روی پوست اصلی افراد استفاده می‌کنند. پروتز منافذ باز دارند و تارهای مو روی آنها گذاشته شده و بعد پروتز را با چسب فیکس‌کننده روی پوست سر نصب می‌کنند.

برای آگاهی از اینکه چرا پوست برخی از افراد چرب است ، کلیک کنید؟


آدرس مطب : سنندج ، خیابان آبیدر ، چهارراه صفری ، مجتمع ژینا ، طبقه سوم
تلفن : 33246361 - 087

وحید سهرابی [ 1402-09-04 ]
سلام دکتر خسته نباشید، من 34 سال دارم و چند ساله ک تیروئید کم کاره، از اونطرف باید وزنم رو کنترل کنم و واقعا دیگه برام سخت شده از طرفی دیگه ریزش مو دارم و جلوی سرم موهام داره کم میشه، چند مدتی ماینوکسیدل استفاده کردم یه کم بهتر شد، میخوام بدونم میتونم از مزوتراپی استفاده کنم دوباره ریزشم برمیگرده یا نه؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

دکتر جمال الدین حسن زاده

دکتر حسن زاده متخصص پوست و مو و دارای درجه بورد تخصصی پوست و مو است. وی در حال حاضر در شهر سنندج مشغول فعالیت می باشد. کاربران گرامی از طریق این سایت علاوه بر دسترسی به اطلاعاتی در زمینه های مختلف پوست، مو و زیبایی ،میتوانند سوالات خود را در بخش سوالات پزشکی کاربران با متخصص پوست و مو مطرح نمایند.

تلاش بر اینست تا در اسرع وقت پاسخ علمی به سوالات داده شود.همچنین بیماران مراجعه کننده به دکتر حسن زاده میتوانند از طریق این سایت روند درمان بیماریهای پوست و موی خود را پیگیری نمایند.


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465