منو کردستان، سنندج ، خیابان آبیدر، چهارراه صفری، مجتمع ژینا، طبقه سوم - تلفن : 33246361 - 087
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مراقبتهای پوستی / چرا پوست برخی از افراد چرب است؟

چرا پوست برخی از افراد چرب است؟

پوست انسان برای اینکه کیفیتی انعطاف‌پذیر و نرم داشته باشد، نیاز به روغن طبیعی دارد. این روغن طبیعی که به آن سبوم (Sebum) گفته می‌شود، از غده‌های چربی زیر پوست که در بیشتر سطح بدن قرار دارند، ترشح می‌شود. پوست چرب ، پوستی است که ترشح سبوم در آن زیاد است و ظاهری براق و درخشنده دارد. اگر از پوست چرب به خوبی مراقبت نشود، مشکلاتی مانند مسدود شدن منافذ پوست و بزرگ شدن آنها، انباشته شدن سلول‌های مرده‌ی پوست روی هم و ظاهر شدن جوش‌های سر سیاه و آکنه پوستی بر سطح پوست به وجود می‌آیند. مردان به دلیل سطح تستوسترون بالاتر تمایل به تولید سبوم بیشتری دارند؛ اما برای زنان به دلیل نوسانات هورمونی ناشی از تخمک گذاری، تولید سبوم هر ماه افزایش می یابد. تولید سبوم نیز می تواند در دوران بارداری افزایش یابد. به طور کامل نمی‌توان از شر پوست چرب خلاص شد. با این حال، با رعایت یک سری توصیه‌هایی که در مورد حفظ پوست چرب و کنترل چربی پوست وجود دارد، می‌توان میزان چربی آن را کنترل کرد.

برای درمان مشکلات و بیماری های پوستی ، بهترین گزینه مراجعه به متخصص پوست است. متخصص پوست با دانش بالا و آگاهی نسبت به ساختار پوست می‌تواند در درمان بیماری و بهبود عوارض آن بسیار کمک کننده باشد. دکتر جمال الدین حسن زاده متخصص پوست، مو، کاشت مو و لیزر در سنندج برای رفع مشکلات و بیماری های پوستی شما آماده ارائه خدمت می‌باشند.

دلایل چرب بودن پوست

مسائل ژنتیکی

اگر پوست یکی از والدین شما چرب است به احتمال زیاد پوست شما نیز چرب خواهد بود. پوست چرب از طریق ژن به فرزندان انتقال می‌یابد و در نتیجه غدد چربی پوست او بزرگ‌تر خواهد بود و چربی زیادی را تولید خواهد کرد که در این حالت این مسئله کاملاً جنبه ژنتیکی دارد.

عوامل محیطی

رطوبت و هوای گرم باعث می‌‌شود که پوست چربی بیشتری را تولید نماید. در عوض در آب و هوای سرد پوست خشک می‌‌گردد و باعث می‌شود غدد چربی برای جبران رطوبت از دست رفته چربی بیشتری را تولید کنند.

شستشوی بیش از حد صورت

اگر پوست شما چرب است ممکن است سعی کنید با استفاده از محصولات شوینده قوی به شستشوی صورت خود بپردازید. شستشوی شدید صورت با لیف و سایر وسایل مشابه یا استفاده از لایه بردار پوست باعث از بین رفتن رطوبت پوست می‌‌شود و در نتیجه غدد چربی برای جبران رطوبت از بین رفته به تولید چربی بیشتری می‌پردازند به همین دلیل شست و شوی ملایم پوست اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت.

مصرف برخی از داروها

مصرف قرص خوراکی ضد بارداری و داروهای جایگزین هورمون می‌تواند باعث افزایش تولید چربی شود چرب شدن پوست یکی از عوارض جانبی مرتبط با مصرف برخی از انواع داروهای استروئیدی است. مصرف برخی دیگر از داروها می‌‌تواند باعث خشکی پوست شود که بدن سعی می‌‌کند برای جبران خشکی ایجاد شده به تولید چربی بیشتر بپردازد.

استفاده از لوازم آرایشی

استفاده از لوازم آرایشی متناسب با نوع پوست، محصولات با کیفیت و دارا بودن برچسب مناسب بودن محصول برای پوست چرب اهمیت بسیار زیادی دارد. استفاده از محصولات آرایشی که کیفیت پایینی دارند به پوست آسیب می‌رسانند و باعث می‌‌شوند غدد چربی زیر پوست به تولید چربی بیشتری بپردازند.

تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی و چرب شدن پوست به یکدیگر ارتباط دارند. آندروژن‌ها به هورمون‌هایی گفته می‌شود که وظیفه تولید چربی را برعهده دارند و هرگونه نوسان در سطح آنها باعث افزایش تولید چربی خواهد شد. اغلب این فرایند در دوران بلوغ، قبل از پریود، دوران بارداری و دوران یائسگی رخ می‌‌دهد. استرس و بیماری باعث می‌شود که هورمون‌های بیشتری تولید شوند و تغییر سطح آنها باعث افزایش تولید چربی خواهد شد.

رژیم غذایی نامناسب

اجتناب از مصرف مواد غذایی که حاوی مقدار زیادی قند، کربوهیدرات و لبنیات فرآوری شده از اهمیت بسیار زیادی دارد؛ اما باید به خاطر داشته باشید که استفاده بیش از حد از این محصولات می‌‌تواند باعث فعالیت بیش از حد غدد چربی و چرب شدن پوست شود.

پوست چرب

علائم پوست چرب

چرب شدن پوست با یک سری علائم همراه خواهد بود. علائمی که در عین سادگی می‌توانند به شما کمک کنند که چربی پوست خود را تشخیص داده و نسبت به درمان آن اقدام نمایید. از جمله ویژگی‌های پوست چرب عبارتند از:

مزایای پوست چرب

برای افرادی که پوست چرب دارند مزایای مختلفی دارد:

معایب پوست چرب

اگرچه وجود چربی در پوست امری حیاتی و لازم به شمار می‌آید؛ اما گاهی وجود بیش از اندازه آن می‌تواند مشکلات زیادی را به همراه داشته باشد. افزایش بیش از حد چربی پوست در اثر ترشح زیاد غدد چربی به وجود می‌آید که مشکلاتی را نظیر موارد زیر برای فرد خواهد داشت:

مراقبت از پوست چرب

داشتن پوست چرب، میل ما را به شستن صورت آن هم به تعداد دفعات زیاد، بیشتر می‌کند. متخصصان پوست بر این باورند که عادت مکرر به شستن صورت، می‌تواند وضعیت پوست را بدتر کند. ممکن است این طور به نظر برسد که بهترین راه برای پاکسازی پوست ، حذف چربی پوست است. اگرچه این موضوع تا حدودی درست است؛ اما به یاد داشته باشید که پاکسازی بیش از حد پوست، موجب تولید بیشتر چربی می‌شود. به این دلیل که با تمیز کردن بیش از حد سطح پوست، ذخایر سبوم طبیعی و ضروری پوست نیز از بین می‌روند. بنابراین این می‌تواند به چرب شدن بیشتر پوست شما کمک کند. علاوه بر این، محصولاتی که برای تمیز کردن و پاکسازی پوست استفاده می‌کنید، باید متناسب با نوع پوست شما باشند.

معمولاً محصولاتی که برای پوست چرب فرموله شده‌اند، بسیاری از آنها حاوی ترکیبات شیمایی قوی هستند که می‌توانند چربی پوست را تشدید کنند. به‌خصوص محصولاتی که حاوی الکل، سولفات، بنزوئیل پراکسید و همچنین AHA های روزانه هستند. اگرچه این محصولات اثر کوتاه مدت برای از بین بردن چربی اضافی پوست دارند؛ اما با گذشت زمان و کمبود چربی در پوست منجر به تولید چربی اضافی می‌شوند. بیشتر شدن چربی پوست، تنها از پیامدهای استفاده از چنین محصولاتی نیست. در واقع تخریب سد پوستی را نیز به دنبال دارد که می‌تواند منجر به حساسیت، جوش، التهاب و کم‌آبی بدن شود. بنابراین باید محصولاتی را برای پوست چرب انتخاب کرد که فاقد مواد شیمایی مضر باشند و باعث خشک شدن پوست نشوند.

حذف محصولات آبرسانی که برای همه انواع پوست ضروری است، منطقی نیست. محصولات آبرسان به منظور حفظ سطح رطوبت و جلوگیری از کم‌آبی، ضروری هستند. اگر نگران جوش و لک‌های پوستی هستید، از مصرف محصولات سنگین خودداری کنید. چیزی که مهم است این است که محصولی را انتخاب کنید که سبک باشد تا از ایجاد جوش‌های سرسیاه و منافذ برجسته به دور باشید. معمولاً آبرسان‌ها گزینه بهتری نسبت به کرم‌های مرطوب‌کننده هستند؛ چرا که بافتی سبک دارند، پوست را آبرسانی می‌کنند و موجب افزایش چربی پوست نمی‌شوند.

یکی از دلایل اصلی عدم تعادل سطح چربی پوست، تغییرات هورمونی داخلی بدن است. هورمونی که باعث ایجاد این مشکل می‌شود، هورمون آندروژن است. معمولاً این هورمون قبل از دوران قاعدگی و یا در افرادی که سندرم تخمدان پلی کیستیک دارند، به بیشترین میزان خود می‌رسد. در چنین وضعیتی، هورمون آندروژن پیام‌هایی را به غدد چربی ارسال می‌کند و به آنها این پیام را می‌دهد که روغن بیشتری تولید کنند. همچنین در زمان استرس، در دوران بلوغ، دوران بارداری، پس از زایمان و همچنین یائسگی، هورمون آندروژن آزاد می‌شود و پوست را مستعد آکنه می‌کند.

ریشه بخشی از مشکلات پوستی، به فعالیت دستگاه گوارش مربوط می‌شود. این نشان می‌دهد که رژیم غذایی شما چقدر برای سلامت پوست اهمیت دارد. اگر از چربی پوست رنج می‌برید، از مصرف بیش از حد شکر و لبنیات اجتناب کنید؛ چراکه مصرف بیش از حد غذاها و خوراکی‌های حاوی شکر، میزان تولید چربی پوست را افزایش می‌دهد، زیرا انسولین هورمون IGF-1 را ایجاد می‌کند که می‌تواند تولید سبوم را افزایش دهد. افزایش تولید سبوم، افزایش چربی پوست را به دنبال دارد. همچنین رژیم غذایی با کمبود منزیم، ویتامین B، روی و امگا 3 می‌تواند منجر به افزایش تولید چربی پوست شود. متخصصان پوست به مصرف غذاهای غنی از روی توصیه می‌کنند. به این دلیل که روی به تنظیم غدد تولید‌کننده چربی کمک می‌کند. برخی از منابع غذایی مانند حبوبات و آجیل، غنی از روی هستند.

استفاده از محصولات آرایشی که بافت سنگین دارند، موجب باز شدن منافذ و در نتیجه افزایش چربی پوست می‌شوند، به ‌خصوص وقتی که بخواهید ساعت‌های طولانی آن را بر روی پوست خود داشته باشید. اگر پوست چرب دارید، از کرم‌های آرایشی با بافت سبک و متناسب با پوست چرب استفاده کنید. مهم است که زیرسازی آرایش شما به‌خوبی انجام شده باشد. یکی از موارد مهم برای افزایش ماندگاری آرایش برای پوست چرب و استفاده کمتر از کرم‌های سنگین برای پوشش و ماندگاری بیشتر، آرایش بر روی پوست تمیز و هیدراته شده است. بنابراین استفاده از محصولات متناسب با پوست چرب و دانستن اصول آرایشی مخصوص پوست چرب، شما را به استفاده از کرم‌های آرایشی سنگین بی‌نیاز می‌کند.

یکی از مشکلات رایج در افرادی که دارای پوست چرب هستند، این است که آلودگی بر روی پوست آنها خیلی راحت‌تر می‌نشیند. این به دلیل وجود چربی بیش از حد بر روی پوست است. داشتن یک روتین پوستی متناسب با پوست چرب، به شما کمک می‌کند تا پوست خود را از آلودگی‌ها به دور نگه دارید. البته ناگفته نماند که محصولات برای روتین پوستی، باید به دقت انتخاب شوند؛ چراکه استفاده از محصولات متناسب با پوست چرب، می‌توانند به کنترل چربی پوست کمک زیادی کنند. تنها چیزی که اهمیت دارد، انجام روتین پوستی به طور منظم است. توصیه می‌شود که روتین پوستی را هم صبح و هم شب انجام دهید.

اینستاگرام دکتر حسن زاده

موارد تشدید کننده پوست‌‏ چرب

  1. استفاده از مرطوب‌کننده هنگامی که پوست بیش از حد چرب است.
  2. استفاده از رژیم غذایی مناسب پوست‏‌های خشک.
  3. رژیم غذایی نامناسب، استرس، هورمون.
  4. استفاده از محصولات مراقبت از پوست ، پوست را بیش از حد خشک می‏کند. اگر پوست چرب بیش از حد خشک شود چربی بیشتری تولید می‏‌کند.
  5. شستشوی بیش از حد یا مالش باعث تحریک و افزایش تولید چربی می‏‌شود.
  6. غذاهای چرب نیز وضعیت را بدتر می‌کنند. روغن یا چربی از طریق منافذ به سطح پوست می‏‌آیند و پوست چرب را بدتر می‏کنند.

کلینیک دکتر جمال الدین حسن زاده یکی از مراکز تخصصی است که با ارائه کلیه خدمات پوست و مو، همچنین لیزر موهای زائد و جوانسازی پوست با دستگاه های پیشرفته‌ایی نظیر دستگاه لیزر مدیو استار ، پذیرای مراجعین محترم در سنندج می‌باشد. اگر مایل به استفاده از خدمات این مرکز می‌باشید؛ جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر با شماره 33246361 - 087 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : سنندج ، خیابان آبیدر ، چهارراه صفری ، مجتمع ژینا ، طبقه سوم
تلفن : 33246361 - 087

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

دکتر جمال الدین حسن زاده

دکتر حسن زاده متخصص پوست و مو و دارای درجه بورد تخصصی پوست و مو است. وی در حال حاضر در شهر سنندج مشغول فعالیت می باشد. کاربران گرامی از طریق این سایت علاوه بر دسترسی به اطلاعاتی در زمینه های مختلف پوست، مو و زیبایی ،میتوانند سوالات خود را در بخش سوالات پزشکی کاربران با متخصص پوست و مو مطرح نمایند.

تلاش بر اینست تا در اسرع وقت پاسخ علمی به سوالات داده شود.همچنین بیماران مراجعه کننده به دکتر حسن زاده میتوانند از طریق این سایت روند درمان بیماریهای پوست و موی خود را پیگیری نمایند.


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465