منو کردستان، سنندج ، خیابان آبیدر، چهارراه صفری، مجتمع ژینا، طبقه سوم - تلفن : 33246361 - 087

علت و علائم هماتوم

هماتوم به طور کلی به عنوان مجموعه ای از خون در خارج رگ های خونی تعریف می شود. آنها به طور معمول، در اثر آسیب به دیواره رگ خونی به وجود می آید و خون از رگ خونی به بافت های اطراف منتقل می شود. این اختلال می تواند ناشی از صدمه به هر نوع رگ خونی (شریان، ورید یا مویرگ کوچک) باشد. معمولاً هماتوم به عنوان نوعی خونریزی توصیف می شود که کم و بیش لخته شده باشد؛ اما خونریزی فرایندی فعال و مداوم است. هماتوم یک مشکل شایع است که در نتیجه صدمه به یکی از رگ های خونی بزرگتر در بدن ایجاد می شود. بیشتر افراد در برخی از نقطه های زندگی دچار هماتوم می شوند. هماتوم می تواند مانند کبودی به نظر برسد؛ اما کبودی ها به دلیل آسیب رساندن به رگ های خونی کوچک به جای بزرگ بودن ایجاد می شوند. این اختلال ممکن است در هر رگ خونی، از جمله رگ ها، شریان ها و مویرگ ها رخ دهد. محل آن می تواند ماهیت آن را تغییر دهد. این اختلال یك مشكل بسیار شایع است كه بسیاری از افراد با آن روبرو می شوند.

برای درمان مشکلات و بیماری های پوست ، مو و ناخن ، بهترین گزینه مراجعه به متخصص پوست است. متخصص پوست با دانش بالا و آگاهی نسبت به ساختار پوست می‌تواند در درمان بیماری و بهبود عوارض آن بسیار کمک کننده باشد. دکتر جمال الدین حسن زاده متخصص پوست، مو، کاشت مو و لیزر در سنندج برای رفع مشکلات و بیماری های پوستی شما آماده ارائه خدمت می‌باشند.

علت هماتوم

آسیب‌دیدگی شایع‌ترین علت ایجاد هماتوم است. وقتی افراد به آسیب‌دیدگی فکر می‌کنند، عموماً حوادث رانندگی، سقوط از بلندی، صدمات وارده به سر، شکستگی استخوان‌ها و زخم‌های ناشی از تیر خوردن در نظرشان می‌آید. هنگامی‌که رگ خونی آسیب‌دیده است، خون به بافت اطراف نشت می‌کند. این خون می‌تواند منعقد یا لخته شود. هرچه میزان خونریزی بیشتر باشد، میزان تشکیل لخته (هماتوم) نیز بیشتر می‌شود.

آنوریسم

علت و علائم هماتوم

علائم هماتوم

علائم به اندازه و محل خونریزی بستگی دارند. درد، تورم، قرمزی و کبودی از علائم رایج هماتوم می باشند. در زیر به برخی از این علائم اشاره شده است:

گاهی ممکن است هیچ علامتی در بیمار دیده نشود. به عنوان مثال، اگر در داخل حفره شکم دچار خونریزی شود، می تواند قبل از بروز هرگونه علائمی مانند درد یا فشار ممکن است، خونریزی گسترش پیدا کند. از طرف دیگر، نوع کوچک آن در زیر ناخن می تواند درد زیادی را ایجاد کند؛ زیرا خون در فضای بسیار تنگ در زیر بستر ناخن منبسط می شود و باعث التهاب و سوزش ناخن و پوست اطراف می شود.

انواع هماتوم

هماتوم بر اساس نوع دارای ۳ درجه است:

عوارض هماتوم

هماتوم درمان نشده گاهی می‌تواند عوارضی ایجاد کند. ازآنجایی‌که هماتوم مغزی با انجام آزمایشات مختلف قابل تشخیص است، در صورت عدم تشخیص و درمان ممکن است به سردرد پایدار، سرگیجه یا مشکلات گفتاری منجر شود. به همین دلیل، هرکسی که دچار آسیب به سر یا جراحت شدید دیگری شده است باید به پزشک مراجعه کند.

اینستاگرام دکتر حسن زاده

تشخیص هماتوم

تشخیص این بیماری شامل معاینه جسمی به همراه بررسی تاریخچه پزشکی جامع بیمار است. به طور کلی، آزمایش خون خاصی برای تشخیص آن وجود ندارد؛ اما بسته به شرایط، آزمایشات می تواند شامل شمارش کامل خون (CBC) و پانل متابولیک و آزمایش های کبدی باشد. برای تشخیص هماتوم در بدن اغلب مطالعات تصویربرداری زیر انجام می گیرد:

درمان هماتوم

هنگام درمان باید به محل، علائم و وضعیت بالینی فرد توجه کرد. گاهی به هیچ درمان خاصی نیاز نیست؛ اما گاهی حال فرد چنان وخیم است که باید هرچه سریعتر مراقبت های پزشکی را دریافت کند. درمان هماتومهای سطحی را به راحتی می توان درخانه انجام داد. بیشتر آسیب ها و کبودی ها را می توان با استراحت، کمپرس یخ ۲۰ دقیقه، ۴ تا ۸ بار در روز و فشرده سازی درمان کرد. فشرده سازی با استفاده از باندهای الاستیک انجام می شود. داروهای ضد درد مانند استامینوفن ( تایلنول ) به کاهش درد ناشی از هماتوم کمک میکنند. هماتوم subdural که منجر به علائمی مانند سردرد، ضعف یا سرگیجه می شود، ممکن است نیاز به تخلیه فوری توسط یک جراح مغز و اعصاب داشته باشد. اگر علت اصلی بروز خونریزی مشخص باشد، اصلاح یا درمان آن می تواند یک گام ضروری برای درمان باشد. به عنوان مثال، اگر فرد مبتلا برای شرایط دیگرداروی رقیق کننده خون مصرف می کند، پزشک معالج بسته به وضعیت فرد ممکن است درمان با دارو مورد نظر را قطع کند.

تزریق چربی به واژن یا لابیا (جهت جوانسازی) و تزریق فیلر به آلت تناسلی (جهت افزایش حجم) در کلینیک دکتر حسن زاده ، متخصص پوست، مو، زیبایی و لیزر در سنندج انجام می شود. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با این مرکز از طریق تماس با شماره تلفن 33246361 - 087 اقدام فرمایید.


آدرس مطب : سنندج ، خیابان آبیدر ، چهارراه صفری ، مجتمع ژینا ، طبقه سوم
تلفن : 33246361 - 087

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

علي یار [ 1402-09-09 ]
سلام خسته نباشید من باردار آری سومم هست و تو روز لکه های کمرنگ میبینم هفته ششم رفتم سونو که بهم گفتن هماتوم دارم و زیر شکمم درد زیاد داره، دلیلش رو نمیدونم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

دکتر جمال الدین حسن زاده

دکتر حسن زاده متخصص پوست و مو و دارای درجه بورد تخصصی پوست و مو است. وی در حال حاضر در شهر سنندج مشغول فعالیت می باشد. کاربران گرامی از طریق این سایت علاوه بر دسترسی به اطلاعاتی در زمینه های مختلف پوست، مو و زیبایی ،میتوانند سوالات خود را در بخش سوالات پزشکی کاربران با متخصص پوست و مو مطرح نمایند.

تلاش بر اینست تا در اسرع وقت پاسخ علمی به سوالات داده شود.همچنین بیماران مراجعه کننده به دکتر حسن زاده میتوانند از طریق این سایت روند درمان بیماریهای پوست و موی خود را پیگیری نمایند.


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465