منو کردستان، سنندج ، خیابان آبیدر، چهارراه صفری، مجتمع ژینا، طبقه سوم - تلفن : 33246361 - 087
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماری ها و اختلالات مو / چرا پوست دچار خون مردگی یا اکیموز می شود؟

چرا پوست دچار خون مردگی یا اکیموز می شود؟

خون مردگی (Ecchymosis) واژه‌ای پزشکی برای توصیف کبودی‌ های پوست است. ترکیدن رگ‌های خونی و نشت خون در اثر ضربه، زمین خوردن و دیگر عوامل باعث می‌ گردد خون در زیر پوست محبوس و در آنجا به حوضچه کوچکی تبدیل شود که پوست را بنفش، سیاه یا آبی می‌کند. بعد از آسیب دیدن رگ خونی، پلاکت‌های موجود در خون می‌آیند تا به روند لخته شدن کمک کنند. لخته شدن باعث می‌شود عروق خونی آسیب دیده خون بیشتری نشت نکند و کبودی را حتی بیشتر کند. برخی از پروتئین‌های موجود در خون که فاکتورهای لخته شدن نامیده می‌شوند نیز به جلوگیری از خونریزی کمک می‌کنند تا بافت شروع به ترمیم کند

برای درمان مشکلات و بیماری های پوست ، مو و ناخن ، بهترین گزینه مراجعه به متخصص پوست است. متخصص پوست با دانش بالا و آگاهی نسبت به ساختار پوست می‌تواند در درمان بیماری و بهبود عوارض آن بسیار کمک کننده باشد. دکتر جمال الدین حسن زاده متخصص پوست، مو، کاشت مو و لیزر در سنندج برای رفع مشکلات و بیماری های پوستی شما آماده ارائه خدمت می‌باشند.

علل خون مردگی یا اکیموز

هنگامی که به جسمی برخورد می کنید، بدن شما به طور معمول با تشکیل لخته هایی برای توقف خونریزی واکنش نشان می دهد تا از کبودی جلوگیری می کند؛ اما گاهی اوقات خون شما قادر به تشکیل لخته آنگونه که باید نیست. وقتی این اتفاق می افتد، ممکن است متوجه شوید که به راحتی کبود می شوید.کبودی در بین افراد مسن شایع تر است. این اتفاق به این دلیل است که با افزایش سن، پوست شما نازک‌تر می‌شود. همچنین با افزایش سن، مقداری از لایه چربی پوست خود را از دست می‌دهید که به محافظت از رگ‌های خونی در برابر آسیب کمک می‌کند. اگر به نظر می‌رسد به راحتی کبود می‌شوید، می‌تواند به دلیل داروها، شرایط پزشکی یا حتی کمبود ویتامین باشد.

داروها

برخی از انواع داروها می‌توانند با توانایی بدن شما برای تشکیل لخته‌های خون تداخل کنند که این وضعیت می‌تواند خطر کبودی را به راحتی افزایش دهد. داروهایی که برای کاهش توانایی لخته شدن خون شما شناخته شده اند عبارتند از:

رقیق کننده های خون: این داروها اغلب برای پیشگیری از حمله قلبی و سکته مغزی استفاده می شوند. اگر فیبریلاسیون دهلیزی، ترومبوز ورید عمقی، آمبولی ریه یا اخیراً استنت قلبی قرار داده اید، پزشک ممکن است این داروها را تجویز کند. نمونه هایی از این داروها عبارتند از:

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs): این داروها معمولاً به عنوان مسکن استفاده می شوند. بر خلاف سایر مسکن ها، مانند استامینوفن ، NSAID ها تورم ناشی از التهاب را نیز کاهش می دهند. در صورت استفاده طولانی مدت، این داروها می توانند خونریزی را افزایش دهند NSAID های رایج عبارتند از:

  1. روغن ماهی
  2. سیر
  3. نخل دید
  4. جینکو
  5. جینسینگ
  6. مخمر سنت جان
خون مردگی یا اکیموز

شرایط پزشکی

اگر به راحتی کبود می شوید، ناتوانی شما در تشکیل لخته ممکن است نتیجه یک بیماری زمینه ای باشد. تشکیل لخته های خون به تغذیه خوب، کبد سالم و مغز استخوان سالم بستگی دارد. اگر هر یک از این عوامل اندکی کاهش یابد، کبودی می تواند راحت تر رخ دهد. برخی از شرایط پزشکی که می توانند باعث کبودی آسان شوند عبارتند از:

عوامل خطر خون مردگی یا اکیموز

عوامل دیگری هستند که خطر خون مردگی و کبودی را افزایش می دهند شامل موارد زیر می باشند:

علائم اکیموز خون یا مردگی

علائم اصلی شامل درد، تورم و تغییر رنگ پوست می‌باشد. کبودی در ابتدا به صورت بنفش مایل به قرمز تظاهر می‌یابد که به لمس حساس می‌باشد. درصورت وجود کبودی در عضله، استفاده از آن سخت خواهد بود. برای مثال ممکن است حتی در حین راه رفتن نیز در پا درد ایجاد شود. سپس رنگ کبودی به آبی، بعد از آن به زرد مایل به سبز و در نهایت به رنگ طبیعی پوست شخص تغییر خواهد یافت.

تشخیص خون مردگی یا اکیموز

پزشک معالج معمولاً قادر است تنها با نگاه کردن به پوست متوجه وجود اکیموز شود. چنانچه آسیب وارده شدید باشد ممکن است پزشک تصویر اشعه ی X درخواست کند تا از عدم وجود شکستگی استخوانی اطمینان حاصل نماید. چنانچه دلیل کبودی قابل تشخیص نباشد، پزشک آزمایش خون درخواست خواهد کرد تا سطح پلاکت‌های بیمار را اندازه گیری نماید. همچنین ممکن است آزمایشات انعقادی نیز درخواست شوند تا وضعیت انعقادپذیری خون و مدت زمان لازم برای آن مشخص شود.

اینستاگرام دکتر حسن زاده

درمان خون مردگی یا اکیموز

درمان خونمردگی بسته به علت آن متفاوت است. برای مثال اگر به دلیل عفونت های باکتریایی و ویروسی ایجاد شده باشد پس از درمان عفونت، خونریزی زیر جلدی برطرف می شود. همچنین اگر فرد به دنبال مصرف برخی داروها دچار خونمردگی شده باشد با قطع دارو خونمردگی نیز از بین می رود. به علاوه هنگامی که خونمردگی در اثر آسیب و ضربه ایجاد شده باشد نیاز به درمان خاصی برای خونمردگی ندارد؛ اما استفاده از کیسه ی یخ برای کاهش ورم و جلوگیری از خونمردگی کمک کننده است. پزشک ممکن است هر کدام از دارو های زیر را برای درمان خونمردگی تجویز کند، توجه داشته باشید که بدون تجویز و نظر پزشک به هیچ عنوان از داروهای زیر برای درمان خونمردگی استفاده نکنید.

همچنین می توانید با درمان های خانگی زیر به بهبود علائم خود کمک کنید:

زمان مراجعه به پزشک

اکیموز ممکن است برخی از خونریزی داخلی را نشان دهد. اگر شدید باشد، این عارضه نباید نادیده گرفته شود. خونریزی های جزئی اغلب علت نگرانی نیست. با این حال اگر علت نامشخص باشد، اگر تغییر رنگ در طول زمان ادامه یابد یا اگر اکیموز رخ دهد با پزشک مشورت کنید.

تزریق چربی به واژن یا لابیا (جهت جوانسازی) و تزریق فیلر به آلت تناسلی (جهت افزایش حجم) در کلینیک دکتر حسن زاده ، متخصص پوست، مو، زیبایی و لیزر در سنندج انجام می شود. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با این مرکز از طریق تماس با شماره تلفن 33246361 - 087 اقدام فرمایید.


آدرس مطب : سنندج ، خیابان آبیدر ، چهارراه صفری ، مجتمع ژینا ، طبقه سوم
تلفن : 33246361 - 087

میثم مرادی [ 1402-09-09 ]
آقای دکتر سلام یک هفته پیش حین ورزش کردن توپ ب پام خورد بعد ورم کرد و کبود شد و این کبودی روز ب روز بیشتر شد طوری ک رسیده به مچ پاهام، آیا این طبیعیه یا نه؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

دکتر جمال الدین حسن زاده

دکتر حسن زاده متخصص پوست و مو و دارای درجه بورد تخصصی پوست و مو است. وی در حال حاضر در شهر سنندج مشغول فعالیت می باشد. کاربران گرامی از طریق این سایت علاوه بر دسترسی به اطلاعاتی در زمینه های مختلف پوست، مو و زیبایی ،میتوانند سوالات خود را در بخش سوالات پزشکی کاربران با متخصص پوست و مو مطرح نمایند.

تلاش بر اینست تا در اسرع وقت پاسخ علمی به سوالات داده شود.همچنین بیماران مراجعه کننده به دکتر حسن زاده میتوانند از طریق این سایت روند درمان بیماریهای پوست و موی خود را پیگیری نمایند.


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465