علت و علائم عارضه پورپورا

هنگامی که یک رگ خونی دچار پارگی می شود، مقدار کمی خون از رگ به بدن خارج می شود. این خون ممکن است درست در زیر سطح پوست ظاهر شود. رگ های خونی ممکن است به دلایل زیادی پاره شوند؛ اما معمولاً به دلیل یک آسیب است. خونریزی در پوست می تواند به صورت نقاط کوچک به نام پتشی یا به صورت تکه های بزرگتر و مسطح به نام پورپورا ظاهر شود. برخی از خال های مادرزادی را می توان با خونریزی در پوست اشتباه گرفت. به طور معمول، هنگامی که پوست خود را فشار می دهید، رنگ پریده می شود و هنگامی که آن را رها می کنید، قرمزی یا رنگ بر میگردد. هنگامی که خونریزی در پوست وجود دارد، زمانی که آن را فشار دهید، پوست رنگ پریده نخواهد شد. خونریزی زیر پوست اغلب ناشی از یک اتفاق جزئی مانند کبودی است. خونریزی می تواند به صورت یک نقطه کوچک به اندازه یک نوک سوزن یا به صورت لکه ای به بزرگی دست یک بزرگسال ظاهر شود. خونریزی در پوست گاهی ممکن است نشانه یک وضعیت پزشکی جدی باشد. در مواردی که خونریزی پوستی مربوط به آسیب نیست، به پزشک مراجعه کنید.

برای درمان مشکلات و بیماری های پوست ، مو و ناخن ، بهترین گزینه مراجعه به متخصص پوست است. متخصص پوست با دانش بالا و آگاهی نسبت به ساختار پوست می‌تواند در درمان بیماری و بهبود عوارض آن بسیار کمک کننده باشد. دکتر جمال الدین حسن زاده متخصص پوست، مو، کاشت مو و لیزر در سنندج برای رفع مشکلات و بیماری های پوستی شما آماده ارائه خدمت می‌باشند.

علل پورپورا

به نظر می رسد عوامل عفونی (مانند ویروس ها یا باکتری ها) بتوانند یک محرک بالقوه برای ایجاد بیماری باشند؛ زیرا در اغلب موارد بیماری بدنبال یک عفونت تنفسی فوقانی بروز می کند. با این وجود این بیماری به دنبال تجویز دارو از جمله كينين، آمپيسيلين، اريترومايسين و پنيسيلين، گزش حشرات، تماس با سرما، سموم شیمیایی و مصرف آلرژن های خاص غذایی نیز دیده شده است و ممکن است واکنشی به یک عفونت باشد (یک پاسخ تهاجمی افراطی از سیستم ایمنی فرد).

یافتن رسوب محصولات خاص سیستم ایمنی مانند ایمونوگلوبین A در ضایعات بیماری مطرح کننده یک پاسخ غیر طبیعی سیستم ایمنی است که به عروق خونی کوچک در پوست، مفاصل، دستگاه گوارش، کلیه ها و به ندرت سیستم عصبی مرکزی یا بیضه ها حمله کرده و باعث بروز بیماری می گردد.

علت و علائم عارضه پورپورا

علائم پورپورا

بیماری پورپورا، بثورات قرمز یا بنفش تیره‌ای هستند که با فشار پوست کمرنگ نمی‌شوند. گاهی اوقات با نقاط ریز و مشخصی به نام پتشیا یا بثورات قرمز شروع می‌شوند که با گذشت زمان تیره خواهند شد. توصیف کلاسیک آن پورپورای قابل لمس است، به این معنی که بثورات پوستی برجسته شده و احساس می‌شوند. این عوارض معمولاً روی پاها و باسن رخ می‌دهند. در بعضی موارد، تاول‌های بزرگی می‌توانند در نواحی بثورات ایجاد گردند. درد و تورم در اطراف مفاصل معمولاً طی چند روز تا یک هفته برطرف می‌شوند. تورم زیر پوست ممکن است در هر نقطه از بدن وجود داشته باشد؛ اما اغلب در دست‌ها، پاها، صورت و کیسه بیضه رخ می‌دهد. بیماری پورپورا از خون یا پروتئین در ادرار با عملکرد طبیعی کلیه تا آسیب شدیدتر آن می‌تواند باعث تورم در پاها شود. اغلب این بیماری فقط از طریق آزمایش ادرار قابل تشخیص است؛ زیرا بیماران هیچ علائمی ‌را احساس نمی‌کنند. معمولاً این ناهنجاری‌های کلیه برطرف می‌شوند و به ندرت می‌توانند مزمن شوند و مشکلات جدی‌تری در کلیه ایجاد کنند. نارسایی کلیه معمولاً نادر است.

تشخیص بیماری پورپورا

پزشک احتمالاً در صورت وجود راش، درد مفصل و علائم گوارشی بیماری پورپورا را تشخیص می دهد. اگر برخی از این علائم وجود نداشته باشد برخی تست های زیر انجام می شود:

تست های آزمایشگاهی

هیچ تست واحدی برای تشخیص بیماری پورپورا وجود ندارد؛ اما برخی تست ها می تواند به کنار گذاشتن احتمال سایر بیماری های مشابه با پورپورا کمک کند. برخی از این تست ها عبارتند از:

بیوپسی

افراد مبتلا به بیماری پورپورا اغلب برخی آنتی بادی ها را روی پوست خود دارند. پزشک نمونه کوچکی از پوست را بر می دارد و زیر میکروسکوپ مشاهده می کند. در موارد شدید که کلیه در بیماری دخالت دارد پزشک انجام بیوپسی کلیه را نیز انجام خواهد داد تا در تصمیم گیری های درمانی مسیر روشن شود.

تست های تصویربرداری

پزشک ممکن است انجام اولتراسوند را برای کنار گذاشتن علت دردهای شکمی و بررسی برخی عوارض احتمالی مانند انسداد روده توصیه کند.

عوارض بیماری پورپورا

در اغلب افراد علائم ظرف یک ماه بهبود می یابد و مشکلاتی بر جا نمی گذارد؛ اما احتمال عود آن نیز نسبتاً شایع است. عوارض مرتبط با بیماری پورپورا عبارت است از:

درمان پورپورا

نوع درمان که پزشک انتخاب می‌کند بستگی به علت خونریزی زیر پوستی دارد. بزرگسالان مبتلا به خونریزی زیر پوستی ترومبوستوپنیک خفیف، ممکن است بدون هیچ گونه مداخله‌ای بهبود یابند. اگر بیماری ایجاد کننده‌ی خونریزی زیر پوستی به تنهایی بهبود نیابد، به درمان نیاز خواهید داشت. درمان شامل دارودرمانی (به شرح ذیل) و گاهی در صورت نیاز اسپلینکتومی (جراحی برداشتن طحال) است. همچنین یکی از مراحل درمانی شامل قطع مصرف داروهایی که عملکرد پلاکتی را کاهش می‌دهند مانند آسپیرین، رقیق کننده‌های خون و ایبوپروفن است.

کورتیکواستروئیدها

داروهای کورتیکواستروئید با کاهش فعالیت سیستم ایمنی بدن، باعث افزایش تعداد پلاکت‌ها می‌شوند. معمولاً دو تا شش هفته طول می‌کشد تا تعداد پلاکت‌ها به حد نرمال برسد که پس از نرمال شدن تعداد پلاکت‌ها پزشک دارو را قطع می‌کند. مصرف طولانی مدت کورتیکواستروئید‌ها عوارض جانبی زیادی از جمله افزایش وزن، آب مروارید و کاهش تراکم استخوانی را به دنبال دارد، لذا برای مصرف طولانی مدت کورتیکواستروئید‌ها، با پزشک خود مشورت کنید.

ایمونوگلوبولین داخل وریدی

ایمونوگلوبولین داخل وریدی یا (IVIG) در موارد خونریزی زیر پوستی شدید که باعث خونریزی شده یا در صورت نیاز به افزایش سریع تعداد پلاکت‌ها قبل از عمل جراحی، استفاده می‌شود. این درمان معمولاً در افزایش تعداد پلاکت‌ها مؤثر است؛ اما اثر آن معمولاً کوتاه مدت است و عوارض جانبی مانند سردرد، تهوع و تب را ایجاد می‌کند.

سایر داروها

آخرین داروهایی که برای درمان کمبود پلاکت در افراد مبتلا به خونریزی زیر پوستی ترومبوسیتوپنیک مزمن ایدیوپاتیک یا بدون علت استفاده می‌شوند عبارتند از: رومیپلوستیم (Romiplostim) و الترومپوبگ (Eltrombopag). این داروها باعث تحریک مغز استخوان برای ایجاد پلاکت‌های بیشتر می‌شود که خطر خونریزی و کبودی را کاهش می‌دهد.

درمان بیولوژیک مانند داروهای ریتوکسیماد، می‌تواند به کاهش پاسخ سیستم ایمنی کمک کند. این دارو بیشتر برای درمان بیماران مبتلا به خونریزی زیر پوستی ترومبوسیتوپنیک شدید و بیمارانی که درمان کورتیکواستروئید در آنها مؤثر نیست استفاده می‌شود.

اسپلنکتومی (جراحی برداشتن طحال)

اگر داروها در درمان خونریزی زیر پوستی ترومبوسیتوپنیک مؤثر نباشند، پزشک ممکن است اسپلنکتومی (برداشتن طحال) را توصیه کند. برداشتن طحال یک راه سریع برای افزایش تعداد پلاکت‌ها است؛ زیرا طحال ارگان اصلی مسئول تخریب و حذف پلاکت‌ها در بدن است. با این حال، اسپلنکتومی (برداشتن طحال) در همه‌ی افراد مؤثر نیست و جراحی نیز با خطراتی مانند افزایش دائمی ریسک عفونت همراه است. در موارد اضطراری، زمانی که خونریزی زیر پوستی باعث خونریزی شدید می‌شود، انتقال خونی پلاکت تغلیظ شده، کورتیکواستروئیدها و ایمونوگلوبولین، در بیمارستان لازم می‌شود. با شروع درمان، پزشک برای بررسی مؤثر بودن درمان سطح پلاکتی خون را نظارت می‌کند و با توجه به اثر بخشی درمان، در مورد ادامه یا تغییر روند درمانی تصمیم می‌گیرد.

پیشگیری از پورپورا

گاهی اوقات لکه‌های ناشی از خونریزی زیر پوستی به طور کامل از بین نمی‌روند. بعضی از داروها و فعالیت‌ها می‌توانند این لکه‌ها را بدتر کنند. برای کاهش خطر ایجاد لکه‌های جدید و یا بدتر شدن این لکه‌ها، باید از داروهایی که باعث کاهش تعداد پلاکت‌ها می‌شوند، اجتناب کنید که این داروها شامل آسپرین و ایبوپروفن هستند. همچنین باید فعالیت‌هایی که فشار کمی به بدن وارد می‌کند را انتخاب کنید و از انجام فعالیت‌های با فشار بالا اجتناب کنید. فعالیت‌های با فشار بالا می‌تواند خطر آسیب دیدگی، کبودی و خونریزی را افزایش دهد.

کلینیک دکتر جمال الدین حسن زاده با سالها تجربه ارئه خدمات جوانسازی پوست مانند هایفوتراپی در سنندج، پذیرای شما مراجعین محترم می‌باشد. جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره‌ تلفن 33246361 - 087 تماس حاصل فرمایید.