منو کردستان، سنندج ، خیابان آبیدر، چهارراه صفری، مجتمع ژینا، طبقه سوم - تلفن : 33246361 - 087
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات و بیماری های پوستی / فتوتراپی یا نور درمانی پوست چیست؟

فتوتراپی یا نور درمانی پوست چیست؟

روش درمانی فتوتراپی (Phototherapy) یا نوردرمانی، روشی جدید برای درمان برخی عوارض پوستی است که در آن، پوست به‌صورت مرتب و زیر نظر پزشک تحت تابش نورهای ماوراء بنفش قرار می‌گیرد. تابش نورهای ماوراء بنفش با طول موج بین 400-290 نانومتر اثرات متعددی بر روی پوست انسان دارد که دو عملکرد آن جهت درمان بیماریهای پوستی استفاده می شود. اثر اول آن تحریک و تکثیر سلولهای رنگدانه ساز پوستی، ملانوسیت، می باشد و دیگر اثر مفید آن تنظیم و مهار سیستم ایمنی پوستی (که در ایجاد تعداد زیادی از بیماریهای پوستی دخیل است) می باشد. اشعه مورد استفاده در این سیستم با نام UVB در نور طبیعی خورشید نیز وجود دارد که هنگام ساطع شدن از دستگاه با نفوذ در پوست، باعث کند شدن رشد سلولهای تحت تأثیر بیماری و کاهش تعداد سلول‌های ملتهب در پوست می‌شود

انواع فتوتراپی

انتخاب نوع فتوتراپی برای استفاده بستگی به نوع وضعیت پوست، پاسخ‌های قبلی به درمان و عوامل دیگر دارد.

2 نوع اصلی فوتوتراپی وجود دارد که عبارتند از:

فتوتراپی

کاربرد فتوتراپی پوست

فتوتراپی استفاده‌های بسیاری دارد. ازجمله مهم‌ترین موارد استفاده آن برای ضایعات و مشکلات پوستی مانند موارد زیر است :

نحوه عملکرد فتوتراپی پوست

نور درمانی، قرار گرفتن در معرض یک لامپ خاص یا جعبه نور است که باعث می شود نور فلورسنت با شدت بالا با تقلید از نور خورشید در بدن جذب شود. این نور 20 برابر روشن تر از اکثر منابع نوری است که در زندگی روزمره با آن مواجه هستید. فتوتراپی التهاب پوست را سرکوب می‌کند و تعادل سیستم ایمنی پوست را بازیابی می‌کند. در نتیجه افزایش فشار سلول‌های پوستی کاهش می‌یابد.

مراقبت های قبل از فتوتراپی پوست

کاندید نامناسب درمان با فتوتراپی

اگر در هر یک از دسته های زیر قرار می گیرید، باید از درمان با فتوتراپی خودداری کنید یا حداقل این موضوع رو از قبل به پزشک یا متخصص پوست اطلاع بدید:

  1. باردار بودن یا مادر شیرده بودن
  2. داشتن سابقه خانوادگی سرطان پوست
  3. مبتلا به بیماری کبد
  4. مبتلا بودن به لوپوس
  5. ابتلا به بیماری کبد
  6. مصرف داروهایی که حساسیت به نور آفتاب را افزایش می دهند، مانند برخی از آنتی بیوتیک ها، ضد التهابات یا مکمل های گیاهی

اینستاگرام دکتر حسن زاده

قیمت هر جلسه نور درمانی

هزینه یک جلسه نور درمانی بسته به منطقه محل زندگی شما و تخصص پزشک و درمان‌های دیگری که ممکن است به همراه این روش انجام شوند متغیر است.

عوارض نور درمانی چیست؟

این روش ممکن است باعث بروز عوارض احتمالی زیر شود:

درمان های مکرر فتوتراپی همچنین می تواند منجر به سرکوب سیستم ایمنی شود. در اصل، نور درمانی می تواند سیستم ایمنی بدن را سرکوب کند و بدن را نیز در معرض بیماری ها، عفونت ها و سرطان های پوستی قرار دهد. علاوه بر این، درمان با PUVA یا درمان فتودینامیکی ممکن است چشم های فرد را به نور حساس تر کند و منجر به آسیب دیدگی چشم در معرض نور خورشید و ایجاد آب مروارید شود. عوارض جانبی، ممکن است طی چند روز بعد از شروع نور درمانی به خودی خود از بین بروند.

اگر شما هم احساس می کنید، افتادگی پلک و پف پلک باعث کاهش زیبایی و کوچکتر شدن چشم هایتان شده و نیاز به عمل جراحی بلفاروپلاستی دارید و ساکن سنندج نیز هستید؛ می‌توانید از طریق شماره 33246361 - 087 با کلینیک دکتر جمال حسن زاده تماس گرفته و با کارشناسان ما جهت کسب اطلاعات بیشتر، در ارتباط باشید.


آدرس مطب : سنندج ، خیابان آبیدر ، چهارراه صفری ، مجتمع ژینا ، طبقه سوم
تلفن : 33246361 - 087

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

دکتر جمال الدین حسن زاده

دکتر حسن زاده متخصص پوست و مو و دارای درجه بورد تخصصی پوست و مو است. وی در حال حاضر در شهر سنندج مشغول فعالیت می باشد. کاربران گرامی از طریق این سایت علاوه بر دسترسی به اطلاعاتی در زمینه های مختلف پوست، مو و زیبایی ،میتوانند سوالات خود را در بخش سوالات پزشکی کاربران با متخصص پوست و مو مطرح نمایند.

تلاش بر اینست تا در اسرع وقت پاسخ علمی به سوالات داده شود.همچنین بیماران مراجعه کننده به دکتر حسن زاده میتوانند از طریق این سایت روند درمان بیماریهای پوست و موی خود را پیگیری نمایند.


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465