منو کردستان، سنندج ، خیابان آبیدر، چهارراه صفری، مجتمع ژینا، طبقه سوم - تلفن : 33246361 - 087
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / روشهای جوانسازی پوست / پیشگیری از ایجاد خطوط پنجه کلاغی کنار چشم

پیشگیری از ایجاد خطوط پنجه کلاغی کنار چشم

چین و چروک‌های دور چشم عمدتاً به دلیل فرایند طبیعی پیری پوست است که شامل کاهش تولید کلاژن و الاستین در پوست می‌باشد. این مواد پروتئین‌های اصلی هستند که وظیفه حفظ نرمی و یکنواختی بافت پوست را بر عهده دارند و در هنگام کشیده شدن یا حرکت پوست آن را به جای خود باز می‌گردانند. با حرکات تکراری صورت در طول سال‌ها، این خطوط ریز و چین و چروک‌ها در نتیجه‌ی کاهش کلاژن و الاستین موجود برای حفظ ساختار پوست، شکل می‌گیرند و در نتیجه منجر به شکل‌گیری تدریجی خطوط پنجه کلاغی می‌شوند.

آنچه در این مطلب میخوانید

علت دیگری که دلیل اصلی ایجاد خطوط پنجه کلاغی در جوانان است، عدم مراقبت صحیح از پوست است. درصورتی‌که برای مدتی طولانی بدون استفاده از کرم ضد آفتاب باکیفیت و پوشش مناسب در معرض نور خورشید قرار بگیرید، زمینه را برای شروع آسیب در پوست و ایجاد خطوط پنجه کلاغی آماده کرده‌اید. بهتر است قبل از آن ‌که به دنبال درمان این خطوط باشید، از ابتدا از ایجاد آنها پیشگیری کنید. اگرچه نمی‌توان به طور کلی از بروز پیری طبیعی اجتناب کرد؛ اما با کسب آگاهی در خصوص مراقبت های پوستی میتوان این خطوط را به طور قابل توجهی به تعویق انداخت.

علت ایجاد خطوط پنجه کلاغی دور چشم

  1. افزایش سن و تغییر در ساختار پوست به واسطه کمبود مواد مغذی
  2. کاهش انعطاف پذیری پوست و کاهش کلاژن سازی در پوست
  3. سبک زندگی اشتباه و عدم مراقبت پوستی
  4. عدم استفاده از ضد آفتاب در هنگام قرارگیری در معرض نور خورشید
  5. تکرار برخی حالات مانند خنده و گریه، بارز نمودن بیش از حد دهان که موجب تغییر حالت در گوشه های چشم می شود.
پیشگیری از ایجاد خطوط پنجه کلاغی کنار چشم

انواع خطوط پنجه کلاغی

این خطوط در دو نوع پویا و ایستا ایجاد می شوند. خطوط پویا به خطوطی گفته می شود که در هنگام حرکت عضلات صورت نمایان می شوند. در مقابل خطوط ایستا در حالت عادی نیز در صورت قابل مشاهده هستند و با انقباض عضلات صورت عمیق تر به نظر می رسند. توجه داشته باشید که خطوط پویا با گذشت زمان به خطوط ایستا تبدیل می شوند.

پیشگیری از وقوع خطوط پنجه کلاغی

پیروی از رژیم غذایی سالم

یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید برای شادابی پوست و سلامت کلی خود انجام دهید پیروی از یک رژیم غذایی سالم است که مقدار کافی از چربی را تأمین می‌کند. چربی‌های غیر اشباع (از جمله چربی‌های تک غیر اشباع و چند غیر اشباع) فواید بسیاری برای بدن دارند. این فواید شامل کاهش سطح کلسترول و کاهش خطر بیماری‌های قلبی هستند؛ اما در عین حال این چربی‌ها به نرم و حجیم ماندن صورت نیز کمک می‌کند. اگر به دنبال راه حلی ساده برای جلوگیری از شکل‌گیری چروک دور چشم هستید، سعی کنید مواد غذایی زیر را بیشتر مصرف کنید:

  1. ماهی‌های سرشار از اسیدهای چرب ضروری امگا 3 مانند ماهی قزل آلا و دیگر گونه‌های آب سرد
  2. آووکادو
  3. آجیل و مغزها
  4. روغن زیتون فرا بکر
  5. سویا علاوه بر محافظت از پوست ممکن است به بهبود ظاهر آن نیز کمک کند. سویا به عنوان مکمل می‌تواند آسیب‌های ناشی از نور خورشید را التیام بخشد و به بهبود ساختار و استحکام پوست کمک کند.
  6. کاکائو در صورت داشتن مقادیر کافی کاتچین و اپی کاتچین یک نوشیدنی خوشمزه و کاهش‌دهنده چین و چروک است. این دو آنتی‌اکسیدان به بهبود گردش خون و اکسیژن در سلول‌های پوست کمک می‌کنند، رطوبت را حفظ می‌کند و ظاهری جوان و شاداب به پوست می‌بخشند.
  7. مراقب میزان قند مصرفی خود باشید. علاوه بر رعایت یک رژیم غذایی مناسب و مصرف مواد غذایی سالم از مصرف غذاهای ناسالم به ویژه شکر نیز پرهیز کنید تا از شکل‌گیری چروک‌های پنجه کلاغی جلوگیری شود.

دود تنباکو سرعت پیشرفت پیری زودرس را افزایش می‌دهد و می‌تواند شما را مجبور کند که خیلی زودتر از افراد غیر سیگاری به دنبال درمان چروک‌های دور چشم باشید.

ایجاد هرگونه حالت تکراری صورت به ویژه تنگ کردن مکرر چشم‌ها موجب ایجاد چروک‌های پنجه کلاغی می‌شود. با بالا رفتن سن و کاهش بینایی حتماً در زمان مورد نیاز از عینک مطالعه استفاده کنید. خیره شدن به صفحه کامپیوتر در محل کار یا خواندن کتاب بدون عینک مناسب یکی از دلایل اصلی شکل‌گیری چروک‌های دور چشم هستند، بنابراین از این عادات نامناسب اجتناب کنید.
بیش از حد صورت خود را نشویید.
توصیه به عدم شستن مکرر صورت ممکن است غیرعادی به نظر برسد؛ اما آب سخت به خصوص آب داغ رطوبت ضروری پوست، روغن‌های طبیعی و چربی‌های محافظ آن را از بین می‌برد. این موارد به جلوگیری از وقوع چروک‌های پنجه کلاغی کمک می‌کنند. با شستشوی مکرر صورت سد محافظ آن را از بین خواهید برد. برای شستشوی صورت حین پاکسازی پوست حتماً از آب سرد و بلافاصله از مرطوب‌کننده استفاده کنید.

استفاده از کرم ضد آفتاب جهت پیشگیری از شکل‌گیری چروک‌های دور چشم بسیار مهم است. قرار گرفتن در معرض نور خورشید بدون محافظت عامل اصلی پیری زودرس است. قرار گرفتن در معرض اشعه‌های UVA و UVB باعث تسریع در ایجاد چین و چروک و تضعیف شادابی پوست می‌شود. اشعه‌های نور خورشید به دلیل رادیکال‌های آزاد مضر موجب آسیب رساندن به DNA و پروتئین‌ها می‌شوند. توصیه می‌شود پیش از هر بار بیرون رفتن از خانه حداقل از کرم ضد آفتاب با SPF 30 استفاده کنید.

آلفا هیدروکسی اسیدهای های مورد استفاده در لایه‌برداری شیمیایی ممکن است برای پوست‌های حساس بسیار تهاجمی باشند؛ اما مواد جایگزین مناسب و طبیعی بسیاری برای از بین بردن چروک‌های پنجه کلاغی در دسترس هستند. این موارد عبارتند از:
سفیده تخم مرغ: قرن‌ها است که از سفیده تخم مرغ برای سفت شدن پوست و کاهش خطوط ظریف به منظور درمان چین و چروک‌های مختلف استفاده می‌شود. می‌توانید سفیده تخم مرغ دارای کف را ناحیه مورد نظر بمالید و بعد از 10 دقیقه آن را با یک توپ پنبه‌ای سرد و تمیز بردارید.
روغن نارگیل علاوه بر یک ماده غذایی لذیذ به عنوان محصول زیبایی معجزه‌آسا نیز شناخته می‌شود. روغن نارگیل علاوه بر مو و ناخن، پوست را نیز تغذیه می‌کند. این روغن حاوی اسید لینولئیک است که می‌تواند بافت‌های چین‌خورده پوست را برای درمان چروک‌های پنجه کلاغی مجدداً به یکدیگر متصل کند. همچنین روغن نارگیل دارای خاصیت نرم‌کنندگی و آبرسانی فوق‌العاده‌ای است که پوست را مرطوب نگه می‌دارد. پلک‌ها و پوست اطراف چشم سه تا پنج بار نازک‌تر از پوست بقیه صورت هستند. به این معنی که غدد سباسه کمتر و روغن کمتری برای حفظ رطوبت در این ناحیه وجود دارد. رطوبت اضافی مورد نیاز خود را با استفاده از روغن نارگیل و ماساژ ملایم در اطراف ناحیه چشم پیش از خواب در طول هر شب تأمین کنید.

اینستاگرام دکتر حسن زاده

آلفا هیدروکسی اسیدهای طبیعی (AHAs) که از میوه گرفته شده‌اند برای از بین بردن لایه بیرونی سلول‌های مرده پوست روی اپیدرم بسیار عالی هستند. از بین رفتن پوست مرده و آشکار شدن لایه جوان‌تر و سالم‌تری از پوست زیرین به کاهش چروک‌های دور چشم، خطوط ظریف و چین و چروک‌های سطحی کمک می‌کند. اشکال قوی‌تر آلفا هیدروکسی اسیدهای طبیعی نیز ممکن است به افزایش تولید کلاژن پوست و در نتیجه کاهش چروک‌های پنجه کلاغی کمک کنند. محصولات مراقبت از پوست زیادی حاوی آلفا هیدروکسی اسیدهای طبیعی هستند.

  1. اسید سیتریک: در میوه‌های مختلف مانند آب لیمو یافت می‌شود. اسید سیتریک برای بهبود بافت سراسر پوست مفید است.
  2. اسید تارتاریک: این آلفا هیدروکسی اسید به طور طبیعی در انگور و موز وجود دارد. در صورت استفاده موضعی اسید تارتاریک می‌تواند پوست را صاف کرده و درخشندگی آن را افزایش دهد.
  3. اسید گلیکولیک: اسید گلیکولیک درمانی بسیار محبوب برای رفع چروک‌های پنجه کلاغی است؛ زیرا یکی از سریع‌ترین لایه‌بردارهای موجود است. منبع این اسید از نیشکر است. مقداری عسل به شکر خام و ارگانیک اضافه و هفته‌ای یکبار از آن استفاده کنید تا بافت پوست بازسازی شود.

آدرس مطب : سنندج ، خیابان آبیدر ، چهارراه صفری ، مجتمع ژینا ، طبقه سوم
تلفن : 33246361 - 087

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

بابایی [ 1402-09-03 ]
سلام خسته نباشید آقای دکتر اگه تزریق چربی کل صورت بخواییم انجام بدیم باز هم نیاز به بوتاکس برای رفع خطوط پیشانی و دور چشم هست؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

دکتر جمال الدین حسن زاده

دکتر حسن زاده متخصص پوست و مو و دارای درجه بورد تخصصی پوست و مو است. وی در حال حاضر در شهر سنندج مشغول فعالیت می باشد. کاربران گرامی از طریق این سایت علاوه بر دسترسی به اطلاعاتی در زمینه های مختلف پوست، مو و زیبایی ،میتوانند سوالات خود را در بخش سوالات پزشکی کاربران با متخصص پوست و مو مطرح نمایند.

تلاش بر اینست تا در اسرع وقت پاسخ علمی به سوالات داده شود.همچنین بیماران مراجعه کننده به دکتر حسن زاده میتوانند از طریق این سایت روند درمان بیماریهای پوست و موی خود را پیگیری نمایند.


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465