منو کردستان، سنندج ، خیابان آبیدر، چهارراه صفری، مجتمع ژینا، طبقه سوم - تلفن : 33246361 - 087

علت سفیدی مو در نوجوانی

با افزایش سن، موها کم‌کم رنگدانه‌های خود را از دست داده و سفید می‌شوند. سفیدی زودرس موها در ایام جوانی قطعاً خوشایند نیست و ممکن است در میان موهای کودکان و نوجوانان نیز موهای سفید دیده شود. در چنین مواردی افراد پیش از آنکه به سراغ روش‌های جلوگیری از سفید شدن زودرس موها بروند، باید به دنبال دلیل این موضوع باشند. عوامل مختلفی در سفید شدن مو در نوجوانی تأثیرگذار هستند که شامل ژنتیک، استرس، اختلالات خواب، اختلالات اشتها، فشار خون بالا، کمبود ویتامین ب12، بیماری های خود ایمنی، اختلالات تیروئید و یا در معرض استعمال بودن است. با تشخیص و درمان مناسب، روند سفید شدن تارهای مو را می‌توان معکوس کرد و موی سفید می‌تواند سیاه شود؛ اما اگر مشکل ژنتیکی باشد، بعید است که این روند معکوس شود. با این حال، می‌توانید با یک رژیم متعادل و یک برنامه‌ی مناسب مراقبت از مو ، این روند را کند کنید.

برای درمان مشکلات و بیماری های پوستی ، بهترین گزینه مراجعه به متخصص پوست است. متخصص پوست با دانش بالا و آگاهی نسبت به ساختار پوست می‌تواند در درمان بیماری و بهبود عوارض آن بسیار کمک کننده باشد. دکتر جمال الدین حسن زاده متخصص پوست، مو، کاشت مو و لیزر در سنندج برای رفع مشکلات و بیماری های پوستی شما آماده ارائه خدمت می‌باشند.

علل سفیدی زود رس مو

ژنتیک

ژنتیک نقش مهمی در سفید شدن زودهنگام موها دارد. در این صورت، ژنتیک فرد مشخص می کند سفیدی موها و یا سفیدی زودرس موها در چه سنی اتفاق می افتد.

داروها

برخی از داروها در سفیدی زودهنگام موها می شود. به عنوان مثال چند ماه بعد از مصرف داروهای کلروکین و هیدروکسی کلروکین در بیماران روماتیسمی، سنتز فئوملانین در افرادی که موهای بور دارند مختل می شود و موها رو به سفیدی می گرایند که با قطع مصرف این نوع داروها رنگ طبیعی موها باز می گردد. داروهای دیگری مانند بلئومایسین، اترتینات، هالوپریدول، تاموکسیفن، والپروات، وراپامیل، مفنسین، فلوروبوتیروفنون، تریپارانول نیز در سفید شدن زودرس موها تأثیر دارند.

کمبود ویتامین

کمبود ویتامین B-12 یا اختلالات هیپوفیز و تیروئید از عوامل سفیدی زودرس موها محسوب می شوند. اگر سفیدی موها به این دلایل باشد قابل درمان و برگشت پذیر می باشد.

تغذیه نامناسب

اختلالات تغذیه ای مانند کمبود پروتئین و کالری، همچنین کمبود برخی از اسیدهای آمینه ضروری، کمبود ویتامین هایی مانند B6، B12، D، کمبود املاح مانند روی، کلیسیم، مس و سلنیم تأثیر زیادی در سفید شدن موها دارد. کمبود آهن به تنهایی موجب سفید شدن موها نمی شود و فقط در ریزش موها تأثیر دارد. آنچه بسیار مهم است تغذیه با مواد غذایی سرشار از این مواد معدنی ها و ویتامین ها می باشد. اگر سفید شدن موها ژنتیکی باشد، نمی توان از پروتئین، ویتامین ها و مواد ریز مغذی دیگر برای درمان آن استفاده کرد.

تجمع ملانین

تجمع ملانین (گروهی از رنگدانه های طبیعی موجود در بسیاری از موجودات زنده) در بسیاری موارد یکی از دلایل سفیدی زودرس موها بوده است. تجمع ملانین به دلیل کمبود عناصر غذایی و پروتئین ها اتفاق می افتد.

علت سفیدی مو در نوجوانی

کشیدن سیگار

کشیدن سیگار موجب فرآیند اسیداتیو استرس می شود که در نتیجه منجر به غیر فعال شدن ملانوسیت ها و سفیدی زودرس موها می گردد.

هورمون ها

هورمون های بدن در بروز پدیده های فیزیولوژیک بدن بسیار مؤثر هستند و هرگونه تغییری در تعادل آنها موجب بروز پدیده های مختلف مانند سفیدی زودرس موها می شود. به همین دلیل اختلالات هیپوفیزی و تیروئیدی منجر به سفیدی زودرس موها می شوند.

استرس

استرس زیاد و کاهش قوای جسمانی یکی از دلایل سفید شدن موها در جوانی می باشد.

خشکی مو

افزایش خشکی ماده تشکیل دهنده موها از دلایل دیگر سفید شدن موها می باشد.

ابتلا به برخی بیماری ها

میزان سفیدی موها در افراد مبتلا به کم کاری تیروئید بیشتر از افراد عادی است که در زنان بیشتر از مردان رواج دارد. کمبود آهن موجب کم خونی می شود. این مسئله به همراه کمبود ویتامین B12، به سفید شدن سریعتر موها می انجامد. بیماری عروق کرونر نیز یکی از عوامل مؤثر در سفیدی زودرس موها است. افراد مبتلا به این بیماری میزان موی سفید بیشتری نسبت به دیگران دارند.

شوینده های نامناسب

در برخی موارد استفاده از شامپو های نامناسب باعث سفیدی زودرس موها می شود.

اینستاگرام دکتر حسن زاده

جلوگیری از سفیدی مو در نوجوانی

حذف استرس

استرس در کنار ریزش مو و پیری پوست در سفید شدن موها هم نقش زیادی دارد.

کافئین کم مصرف کنید.

بعضی پژوهش ها نشان می دهند احتمال دارد مصرف زیاد قهوه هم با سفید شدن زودهنگام موها در ارتباط باشد، بنابراین اگر در طول روز مقدار زیادی نوشیدنی های کافئین دار می نوشید، بهتر است میزان مصرف آنها را کاهش دهید.

کنار گذاشتن مواد مخدر

سیگار کشیدن یکی از بدترین انتخاب‌های ناسالم برای سبک زندگی است. سیگار کشیدن مراحل پیری را برای همه بدن ازجمله موهایتان سریعتر می‌کند، بنابراین اولین کاری که برای کند کردن سفید شدن موهایتان انجام می‌دهید، ترک سیگار باشد. به جز سیگار دیگر مواد مخدر هم می‌توانند خطرناک باشند.

رژیم غذایی سالم

یک تغذیه و برنامه غذایی سالم و مملو از ویتامین‌های گروه B به خصوص B۱۲ از سفید شدن مو‌ها پیشگیری می‌کند. همینطور مصرف شیر و لبنیات و تخم مرغ نیز از سفید شدن مو‌ها پیشگیری می‌کند. کمبود ویتامین‌های گروه b، مانند ویتامین b۲، b۶ و b۱۲، می‌تواند سبب سفید شدن زودهنگام مو‌ها شود. باید غذا‌هایی مملو از این ویتامین‌ها مانند نان‌های غلات کامل، موز، تخم‌مرغ، لبنیات، مرغ، گوشت و سبزیجات برگ سبز استفاده کنید. همان چیزی را به دست می‌آورید که می‌خورید.

خواب کافی

داشتن خواب کافی نه تنها به سلامت عمومی بدن شما کمک می کند، بلکه موهایتان را از سفید و خاکستری شدن دور نگه می دارد. وقتی به اندازه کافی می خوابید و در شبانه روز حداقل ۷ یا ۸ ساعت خواب پیوسته دارید، استرس شما در طول روز کاهش پیدا می کند و بدین ترتیب موهای سفید دیرتر ظاهر می شوند.

عدم استفاده از مواد شیمیایی و فرآورده های مو

رنگ موهای شیمیایی و محصولات مو، حتی شامپوها، می توانند در ایجاد مو جوگندمی و سفید شدن زودرس مو نقش داشته باشند. بسیاری از این محصولات حاوی مواد مضر هستند که ملانین را کاهش می دهد. پراکسید هیدروژن که در بسیاری از رنگ موها وجود دارد، یکی از این مواد شیمیایی مضر است.

یکی از بهترین روشهای جوانسازی و فرم دهی به صورت و بدن، تزریق فیلر می‌باشد که به مهارت بالایی نیاز دارد. تزریق فیلر در سنندج توسط دکتر جمال حسن زاده، با مطلوب ترین نتایج ماندگار صورت می‌گیرد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 33246361 - 087 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : سنندج ، خیابان آبیدر ، چهارراه صفری ، مجتمع ژینا ، طبقه سوم
تلفن : 33246361 - 087

محمد طاها اسدالهی [ 1402-11-18 ]
سلام خسته نباشید من یه پسر ۱۴ ساله دارم متاسفانه چند تار موی سفید داره لطفا راهنمایی کنید چه کار کنیم که از این بیشتر نشه

حسین ربیعی [ 1401-07-16 ]
با سلام پسر بنده 13 سال سن دارد و به تازگی چند تار موی سفید در سر نمایان شده البته مدت 2 سال پیش در ناحیه پشت سر چند تار موبه صورت تجمیع شده سفید شده بود اما در حال حاضر چند تارموی سفید در نقاط مختلف سر مشاهده می شود.لطفا راهنمایی بفرمایید.لازم به ذکر است که بنده و خانواده به شهر سنندج رفت و آمد داریم و می توانیم حضورا هم خدمت برسیم.

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

دکتر جمال الدین حسن زاده

دکتر حسن زاده متخصص پوست و مو و دارای درجه بورد تخصصی پوست و مو است. وی در حال حاضر در شهر سنندج مشغول فعالیت می باشد. کاربران گرامی از طریق این سایت علاوه بر دسترسی به اطلاعاتی در زمینه های مختلف پوست، مو و زیبایی ،میتوانند سوالات خود را در بخش سوالات پزشکی کاربران با متخصص پوست و مو مطرح نمایند.

تلاش بر اینست تا در اسرع وقت پاسخ علمی به سوالات داده شود.همچنین بیماران مراجعه کننده به دکتر حسن زاده میتوانند از طریق این سایت روند درمان بیماریهای پوست و موی خود را پیگیری نمایند.


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465