منو کردستان، سنندج ، خیابان آبیدر، چهارراه صفری، مجتمع ژینا، طبقه سوم - تلفن : 33246361 - 087

تغییرات پوست و مو در سن بلوغ

با نزدیک شدن کودکان به نوجوانی، بلوغ شروع می‌شود. تحولات دوران بلوغ از نظر اندازه، شکل و ترکیب بدن و همچنین سیستم‌ها و ساختار داخلی بدن بر بدن تأثیر می‌گذارد و همزمان با آنها تغییرات روان‌شناختی و اجتماعی نیز اتفاق میفتد. سیگنال‌های هورمونی از مغز به بدن، زمان شروع بلوغ را اعلام می‌کنند که این سیگنال‌ها در دختران به تخمدان‌ها و در پسران به بیضه‌ها انتقال پیدا خواهند کرد. در پاسخ، تخمدان‌ها و بیضه‌ها طیف وسیعی از هورمون‌ها را تحریک می‌کنند که باعث تغییرات رشد و قسمت‌های مختلف بدن از جمله پوست و موها می‌شوند.

دوران نوجوانی دوران تغییر است؛ از تغییرهای جسمی گرفته تا تغییرهای روانی و رفتاری. در این میان خیلی از نوجوانان نمی‌توانند ظاهر جدید خود را قبول کنند و با تغییرهای ناشی از بلوغ به آسانی کنار بیایند.

برای درمان مشکلات و بیماری های پوستی، بهترین گزینه مراجعه به متخصص پوست است. متخصص پوست با دانش بالا و آگاهی نسبت به ساختار پوست می‌تواند در درمان بیماری و بهبود عوارض آن بسیار کمک کننده باشد. دکتر جمال الدین حسن زاده متخصص پوست، مو، کاشت مو و لیزر در سنندج برای رفع مشکلات و بیماری های پوستی شما آماده ارائه خدمت می‌باشند.

1-آکنه

با توجه به مشکلات بسیار رایج نوجوانان در زمینه پوست، آکنه یک بیماری پوستی قابل درمان است که می‌تواند با همکاری پزشک پوست به خوبی مدیریت شود. آکنه زمانی رخ می‌دهد که منافذ پوست مسدود می‌شوند. در طول سالیان بلوغ، مقادیر زیادی سبوم، چربی که رطوبت پوست را حفظ می‌کند، تولید می‌شود.

این تولیدات باعث انسداد منافذ شده و سلول‌های مرده متعددی را به دام می‌اندازند که در داخل منافذ به هم بچسبند و باعث بروز جوش می‌شود. هرکسی می‌تواند آکنه یا جوش را تجربه کند به خصوص در طول سال‌های نوجوانی که تولید زیاد چربی رایج است. باکتری‌های معمول پوست به نام پروپیونی باکتریوم آکنه در حفره‌های مسدود شده وجود دارند که قرمزی، تورم، التهاب به عمق پوست آکنه و برآمدگی ایجاد می‌کنند.

2-موهای زائد

این بیماری در خانم‌ها دیده می‌شود و علت آن رویش موهای زائد در نتیجه ترشح بیشتر هورمون‌های مردانه است. اختلالات هورمونی به خصوص کیست‌های تخمدان یکی از دلایل مهم بروز این مشکل است؛ اما گاهی ژنتیک نیز زمینه‌ساز می‌شود. به این معنا که موهای کرکی در دختران و خانم‌ها به دلیل زمینه ارثی نسبت به همان مقدار کم هورمون‌های مردانه حساس هستند و بعد از بلوغ ضخیم می‌شوند. در این حالت به‌رغم میزان طبیعی هورمون‌های آندروژن باز هم موهای زائد دیده می‌شود که در واقع موهای کرکی ضخیم شده است.

گاهی نیز هر دو عامل موجب بروز این مشکل می‌شود و روند درمان مبتنی بر مصرف داروهای تنظیم هورمون‌ها کنار لیزر موهای زائد است. مراقبت‌های پوست برای همه افراد به خصوص نوجوانان، اهمیت زیادی دارد؛ زیرا تغییرات فیزیولوژیک، پوست را مستعد چربی و آکنه می‌کند.

3_کم‌پشتی موها

ریزش مو طبیعی در همه افراد در حد طبیعی بین 40 تا 100 تار مو در شبانه‌روز است تا مو همواره بازسازی و تجدید شود. البته این ریزش مو با کم شدن حجم موها متفاوت است. گاهی به‌رغم ریزش معمول مانند دوران قبل بلوغ، موها در قسمت جلو و بالای سر کم‌پشت‌تر می‌شود. این مشکل «کم‌پشتی آندروژنتیک» نام دارد که در صورت زمینه ژنتیک از مردان درجه یک خانواده، پسر جوان تا میان‌سالی مستعد ریزش مو می‌شود. انتقال این زمینه ارثی به دختران به دلیل کمبود هورمون آندروژن منجر به طاسی نمی‌شود، بلکه نازک شدن تدریجی فولیکول‌های مو را به دنبال دارد که درنهایت نازکی و کرکی شدن تارهای مو ایجاد می‌کند و در واقع تارهای مو محو می‌شوند.

تغییرات پوست و مو در سن بلوغ

ریزش مو در هر دو جنس طبیعی است؛ اما به دلیل نازک شدن ریشه مو و در پی آن نازک شدن تدریجی ساقه مو درنهایت به از بین رفتن تارهای مو و کم‌پشتی منجر می‌شود. اگر خانم جوانی دچار اختلالات هورمونی مانند تخمدان پلیکیستیک شود، سطح آندروژن بالا می‌رود و کم‌پشتی موها بیشتر می‌شود که البته دارا بودن زمینه ژنتیک در آن نقش دارد.

استرس‌های مستمر و دائمی موجب بالا رفتن هورمون‌های آندروژن می‌شوند. برای خانم‌ها می‌توان با تجویز داروهای موضعی و خوراکی سطح هورمون آندروژن را کنترل و روند نازک شدن موها را متوقف کرد تا پیش از نابودی فولیکول‌ها و ریزش موها، جلوی مشکل گرفته شود. در نوع کم‌پشتی ارثی هرچه درمان زودتر آغاز شود، روند نازک شدن موها کندتر می‌شود.

4-اگزما و درماتیت

به خارش، تورم، جوش و ناراحتی پوست، اگزما یا درماتیت گفته می‌شود. این بیماری عموماً روی صورت، داخل آرنج، زانو، دست و پا رخ می‌دهد. با اینکه فرد معمولاً بسیار خارش دارد اما خاراندن وضعیت را بدتر می‌کند و منجر به التهاب بیشتر می‌شود؛ بنابراین از این کار اجتناب کنید. هیچ دلیلی برای بروز اگزما و یا درماتیت وجود ندارد و ممکن است این عارضه تحت تأثیر ژنتیک و محیط ایجاد شود.

اینستاگرام دکتر حسن زاده

نوجوانان مبتلا به درماتیت یا درماتیت آتوپیک احساس شرمندگی دارند و فکر می‌کنند ممکن است بیماری پوست خود را به دیگران منتقل کنند، بنابراین مهم است بدانند که وضعیت آنها مسری نیست. اگزما در نوزادان و کودکان بسیار رایج است و اغلب با افزایش سن از بین می‌رود. نوجوانان و بزرگ‌سالان در تمام سنین می‌توانند به اگزما مبتلا شوند. اگر این شرایط را قبلاً در خردسالی تجربه کرده‌اید، در معرض خطر بیشتری قرار می‌گیرید.

اگر ساکن سنندج هستید؛ و مایلید از خدمات قابل ارائه در کلینیک تخصصی پوست، مو، کاشت مو و لیزر دکتر حسن زاده استفاده نمایید؛ برای دریافت نوبت دکتر جمال الدین حسن زاده کلیک کنید.


آدرس مطب : سنندج ، خیابان آبیدر ، چهارراه صفری ، مجتمع ژینا ، طبقه سوم
تلفن : 33246361 - 087

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

دکتر جمال الدین حسن زاده

دکتر حسن زاده متخصص پوست و مو و دارای درجه بورد تخصصی پوست و مو است. وی در حال حاضر در شهر سنندج مشغول فعالیت می باشد. کاربران گرامی از طریق این سایت علاوه بر دسترسی به اطلاعاتی در زمینه های مختلف پوست، مو و زیبایی ،میتوانند سوالات خود را در بخش سوالات پزشکی کاربران با متخصص پوست و مو مطرح نمایند.

تلاش بر اینست تا در اسرع وقت پاسخ علمی به سوالات داده شود.همچنین بیماران مراجعه کننده به دکتر حسن زاده میتوانند از طریق این سایت روند درمان بیماریهای پوست و موی خود را پیگیری نمایند.


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465