منو کردستان، سنندج ، خیابان آبیدر، چهارراه صفری، مجتمع ژینا، طبقه سوم - تلفن : 33246361 - 087
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / جای جوش، اسکار و آکنه / آکنه چیست و چگونه درمان میشود؟

آکنه چیست و چگونه درمان میشود؟

آكنه حالتي بسيار شايع است كه معمولا در سنين جواني يا نوجواني آغاز مي گردد. در ايجاد آكنه عواملي نظيرارث ترشحات غدد سباسه وباكتريهاي مولد آكنه دخيلند. شدت آكنه ازموارد خفيف تا موارد بسيار شديد متغير است. ضايعات آكنه شامل كومدونهاي سربسته وسرباز، ضايعات التهابي قرمز رنگ، ضايعات كيستيك ودر نهايت اسكارهاي برجسته وفرورفته است. دراكثرموارد خفيف نيازي به درمان آكنه نيست. اما درموارد شديد كه احتمال بروز عوارضي مانند اسكار وجود دارد لازم است درمان صورت گيرد.

نوع درمان بر اساس شدت ونوع آكنه متفاوت است. اما بطور كلي در موارد خفيف از درمانهاي موضعي، در موارد شديد از درمانهاي خوراكي ودرمواردي براي درمان عوارض مانند باقی ماندن جای جوش از روش هاي جراحي وليزر استفاده مي شود.

کلینیک تخصصی دکتر جمال حسن زاده، آماده ارائه خدمات درمان آکنه در سنندج می‌باشد. جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌ 33246361 - 087 تماس حاصل فرمایید.

درصورت ابتلا به آكنه به نكات زير توجه كنيد

1- از دستكاري جوشها خودداري كنيد.
2- رژيم غذايي تاثير ثابت شده اي بر روي جوش ندارد . با وجود اين در صورتيكه بر اساس تجربه خود متوجه شده ايد كه خوردن غذايي خاص موجب تشديد ضايعات ميشود ميتوانيد مصرف آن را محدود كنيد.
3- از مصرف كرمها و مواد آرايشي چرب خودداري كنيد.

4- روند درمان آ كنه كند است و معمولا 8-6 هفته طول ميكشد تا بهبودي آغاز شود حتي در بعضي موارد ممكن است در ابتداي درمان ضايعات بدتر شده ويا صورت دچار قرمزي وتحريك شود، اين حالت موقتي است وبا ادامه درمان بهبودي مي يابد.
5- داروهاي تجويز شده را دقيقا طبق دستور پزشك مصرف كنيد وداروها را (چه در صورت بهبودي وچه در صورت بدتر شدن ضايعات) به طور سر خود قطع نكنيد.
6- توجه داشته باشيد بابهبودي ضايعات و قطع درمان تا سن خاصي احتمال عود ضايعات وجود دارد، در صورت عود ضايعات مجدد درمان خواهد شد.

7- به ورزش بپردازيد.
8- انواع صابونهاي ضد جوش تاً ثير ثابت شده اي روي جوشها ندارد، با وجود اين استفاده از اين صابونها ضرري ندارد.
9- انواع پمادها، قرصها و آمپولهاي كورتوني مانند بتامتازون، دگزامتازون، كلوبتازول، فلوئوسينولون و تريامسينولون ونيز مواد نيروزاي غير مجازمورد استفاده در بدن سازي و دوپينگ علاوه بر عوارض متعدد ديگر ميتوانند موجب ايجاد ويا تشديد آ كنه شوند.

در صورتيكه تحت درمان با تركيبات Tretinoine ویاAdapalen ,isotrexهستيد نكات زير را رعايت كنيد:
1- تركيبات فوق را ابتدا دو ويا سه شب در هفته استفاده كنيد وبه تدريج تعداد دفعات استفاده را افزايش دهيد.
2- فقط شبها از داروهاي فوق استفاده كنيد.
3- ابتدا صورت را شسته وسپس به اندازه يك نخود بر روي كل صورت بماليد، در صورت مصرف ساير داروهاي موضعي آنها را 15 دقيقه پس از داروهاي فوق استفاده كنيد.

4- براي جلوگيري از تحريك ناشي از داروهاي فوق در طي روز از ضد آفتابهاي بدون چربي استفاده كنيد.
5- در صورت بهبودي ضايعات آكنه اي براي جلو گيري از عود آنها وبا تجويز پزشك مي توانيد مصرف داروهاي ياد شده را ادامه دهيد .
يكي از داروهاي مؤثر در درمان آکنه ايزوترتينوئين ميباشد كه در 70%موارد موجب بهبودي كامل يا كاهش قابل ملاحظه شدت جوشها ميگردد.اين دارو در موارد شديد آكنه ،موارد عود كننده،موارد مقاوم به ساير داروها و نيزدر موارديكه جاي جوشها به صورت فرورفته باقي ميماند تجويز ميشود.

آدرس اینستاگرام دکتر حسن زاده

در صورتيكه تحت درمان با اين دارو هستيد به نكات زير توجه فرمائيد

1- اين دارو در خانمهاي شير ده وحامله نبايد مصرف شود وخانمهاي تحت درمان تا 3 ماه بعدازقطع دارو نبايد حامله شوند.اين دارو تاثير قرصهاي جلوگيري از حاملگي را كاهش ميدهد.در موردنوع روش جلوگيري از حاملگي با پزشك مشورت كنيد.
2- در حين درمان وتا 3ماه بعد از قطع درمان از اهداء خون خودداري كنيد.
3- مصرف اين دارو ميتواند باعث اختلال ديد در شب شود لذا در حين مصرف دارو به هنگام رانندگي احتياطكنيد.

3- مصرف اين دارو در بعضي از موارد با عوارضي مانند خشكي پوست،افزايش چربي خون ويا ساير عوارض همراه است كه با قطع دارو بر طرف ميشود.
4- قبل ودر حين درمان با اين دارو لازم است يك سري از آزمايشات به عمل آيد.
5- در طي درمان از مصرف تركيبات ويتامين آ خودداري كنيد.هخچنین استفاده این دارو همزمان با مصرف بعضی از داروها مانند تتراسیکلین و داکسی سیکلین مجاز نیست.

6- تا 6 ماه بعد از قطع دارو از اعمال جراحي زيبايي و اعمال جراحي غير اورژانس و نيز مصرف موم مو بر خودداري كنيد.
7- در طي مدت استفاده از دارو از قرار گرفتن در معرض نور خورشيد خودداري كنيد.
8- دارو را همراه غذا مصرف كنيد.
جهت مطالعه روشهای درمان عوارض آکنه به مقاله جای جوش مراجعه نمایید
نوشته شده توسط: دکتر حسن زاده ( متخصص پوست و مو )

یکی از عوارض ناشی از افزایش سن کاهش حجم پوست و افتادگی ناشی از آن است. اگر مایل به جبران حجم از دست رفته پوست خود هستید؛ و می‌خواهید بهترین و کم عارضه ترین روش را انجام دهید؛ با تزریق چربی در کلینیک های تخصصی پوست سنندج، می‌توانید فرم و حجم مناسبی را در نقاط مختلف صورت و بدن خود ایجاد نمایید.


آدرس مطب : سنندج ، خیابان آبیدر ، چهارراه صفری ، مجتمع ژینا ، طبقه سوم
تلفن : 33246361 - 087

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

سنا [ 1397-11-11 ]
سلام جوش ناشی از مصرف کورتون درمان دارد؟ برای درماندچیکار باید کرد؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

دکتر جمال الدین حسن زاده

دکتر حسن زاده متخصص پوست و مو و دارای درجه بورد تخصصی پوست و مو است. وی در حال حاضر در شهر سنندج مشغول فعالیت می باشد. کاربران گرامی از طریق این سایت علاوه بر دسترسی به اطلاعاتی در زمینه های مختلف پوست، مو و زیبایی ،میتوانند سوالات خود را در بخش سوالات پزشکی کاربران با متخصص پوست و مو مطرح نمایند.

تلاش بر اینست تا در اسرع وقت پاسخ علمی به سوالات داده شود.همچنین بیماران مراجعه کننده به دکتر حسن زاده میتوانند از طریق این سایت روند درمان بیماریهای پوست و موی خود را پیگیری نمایند.


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465