منو کردستان، سنندج ، خیابان آبیدر، چهارراه صفری، مجتمع ژینا، طبقه سوم - تلفن : 33246361 - 087
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / جای جوش، اسکار و آکنه / آکنه و سندروم تخمدان پلی کیستیک

آکنه و سندروم تخمدان پلی کیستیک

سندروم تخمدان پلی کیستیک، نوعی بیماری هورمونی است که زنانی را که در سنین باروری (۱۵ تا ۴۴ سال) هستند درگیر می‌کند. این بیماری بر روی اندام‌های جنسی زنان اثر گذاشته و تولید هورمون‌های تنظیم‌ کننده سیکل قاعدگی (استروژن و پروژسترون) را مختل می‌کند. علاوه بر این، در این بیماری مقادیر کمی از هورمون‌های مردانه به نام آندروژن به وسیله تخمدان‌ها ترشح می‌شود. سطح استروژن و پروژسترون در این اختلال معمولاً از سطح نرمال کمتر و سطح آندروژن بالاتر از حد طبیعی می‌باشد. افزایش میزان هورمون‌های مردانه سیکل قاعدگی را تحت تأثیر قرار داده در نتیجه این زنان تعداد سیکل‌های کمتر و یا عدم قاعدگی را تجربه می‌کنند. سندروم تخمدان پلی کیستیک با افزایش سطح آندروژن همراه است. آندروژن ها پوست را تحریک می کنند تا چربی بیشتری تولید کند، که سبوم نامیده می شود. سبوم اضافی احتمال بروز آکنه را افزایش میدهد. بنابراین زمانیکه آکنه به عنوان یکی از علائم سندروم تخمدان پلی کیستیک ظاهر میشود، میتوان گفت به دلیل سطح بالای آندروژن ها ایجاد شده است.

کلینیک تخصصی دکتر جمال الدین حسن زاده، آماده ارائه خدماتی از قبیل درمان جوش یا آکنه در سنندج می‌باشد. جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌ تلفن 33246361 - 087 تماس حاصل فرمایید.

علت تخمدان پلی کیستیک

تخمدان زنان ماهانه تخمک نارس یا فولیکول تولید می کند. فولیکول رشد کرده و طی پروسه ی تخمک گذاری، تخمک های رسیده را آزاد می کند. در افراد مبتلا به این سندرم، تخمدان ها به طور طبیعی فعالیت نمی کنند، تخمک رسیده ساخته نمی شود و تعادل هورمون ها به هم می ریزد. همچنین هورمون تستوسترون بیش از حد آزاد می شود و در روند تخمک گذاری ماهانه اختلال ایجاد می شود. علت اصلی تنبلی تخمدان هنوز مشخص نشده است؛ اما عواملی وجود دارند که شخص را مستعد این اختلال می کنند:

  1. افزایش سطح هورمون‌های مردانه به نام آندروژن: سطح بالای هورمون آندروژن (Androgen) مانع از آزادسازی طبیعی تخمک (تخمک ‌گذاری) از تخمدان‌ها می‌شود که موجب به هم خوردگی نظم چرخه‌های قاعدگی می‌شود. تخمک گذاری نامنظم همچنین می‌تواند منجر به ایجاد کیست و فولیکول‌های کوچک پر از مایع در تخمدان‌ها شود. آندروژن بالا همچنین باعث ایجاد آکنه و رشد موهای زائد در زنان می‌گردد.
  2. مقاومت به انسولین: افزایش سطح انسولین در خون باعث می‌شود که تخمدان‌ها هورمون مردانه (آندروژن) را بسازند و آزاد کنند. افزایش هورمون مردانه به نوبه خود، تخمک گذاری را سرکوب می‌کند و به بروز یا تشدید سایر علائم PCOS کمک می‌کند. انسولین نحوه پردازش گلوکز (قند) توسط بدن و استفاده از آن برای انرژی را کنترل می‌کند و مقاومت به انسولین به این معنی است که بدن شما انسولین را به درستی پردازش نمی‌کند و منجر به افزایش سطح گلوکز در خون می‌شود. لازم به ذکر است که همه افراد مبتلا به مقاومت به انسولین، گلوکز بالا یا دیابت ندارند هرچند که مقاومت به انسولین می‌تواند منجر به آغاز یا بدتر شدن دیابت شود. اضافه وزن یا چاقی نیز می‌تواند به ابتلا یا تشدید مقاومت به انسولین کمک کند. افزایش سطح انسولین حتی اگر گلوکز خون شما نرمال باشد، می‌تواند نشان دهنده مقاومت به انسولین باشد.
  3. التهاب با درجه پایین: بدن افراد مبتلا به PCOS تمایل به التهاب مزمن با درجه خفیف دارند. پزشکان متخصص زنان می‌توانند آزمایش‌های خونی را درخواست نمایند که طی آن سطح پروتئین واکنش‌گر C (CRP) و گلبول‌های سفید خون را اندازه‌گیری می‌کند که همگی می‌توانند سطح التهاب را در بدن شما نشان دهند.
  4. ژنتیک: تحقیقات معتبر نشان می‌دهند خانم‌هایی که مادر یا خواهرشان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک یا دیابت نوع 2 است، بیشتر در معرض ابتلا به PCOS هستند.
  5. افزایش وزن: رابطه سندروم تخمدان پلی کیستیک و چاقی پیچیده است و به خوبی درک نشده است. اضافه وزن با سندرم تخمدان پلی کیستیک مرتبط است؛ اما بسیاری از خانم‌ها وجود دارند که با وزن طبیعی به سندرم تخمدان پلی کیستیک مبتلا هستند و بسیاری از زنان دارای اضافه وزن تنبلی تخمدان ندارند.
آکنه و سندروم تخمدان پلی کیستیک

علائم تخمدان پلی کیستیک (pcos)

خونریزی‌های نامنظم ماهیانه که می‌تواند به صورت حجم خونریزی کم یا زیاد، فواصل نامنظم خونریزی و به طور کلی غیرقابل پیش بینی بودن سیکل ماهانه باشد.

  1. نازایی
  2. چاقی
  3. رویش موهای زائد ( هیرسوتیسم ) در صورت، سینه، شکم یا بالای ران‌ها
  4. آکنه به ویژه بعد از نوجوانی
  5. پوست چرب
  6. کیست‌های ریز کوچک در تخمدان
  7. آکانتوزیس نیگریکانس (ضخیم و مخملی شدن و تیره رنگی قسمت‌هایی از پوست بدن)

روش‌های تشخیص تخمدان پلی کیستیک

گاهی اوقات علائم ناشی از تنبلی تخمدان بسیار واضح هستند و گاهی اوقات آشکار نمی‌شوند. همچنین برخی از خانم‌ها ممکن است فقط یک علامت بروز بدهند و برخی دیگر ممکن است همه علائم تعریف شده را تجربه کنند. معمولاً خانم‌ها زمانی که برای باردار شدن به مشکل برمی‌خورند متوجه می‌شوند که PCOS دارند، در صورتی که مشکل آنها بلافاصله پس از اولین دوره قاعدگی، شروع می‌شود. پزشک احتمالاً با بحث در مورد سابقه پزشکی شما، از جمله نظم دوره‌های قاعدگی و تغییرات وزن شما سؤالاتی می‌پرسد و سپس معاینه فیزیکی شامل بررسی رشد موهای زائد ، مقاومت به انسولین و آکنه را آغاز می‌نماید و در نهایت احتمالاً موارد زیر را برای تشخیص دقیق‌تر درخواست خواهد کرد:

  1. معاینه لگن توسط پزشک زنان به صورت چشمی‌و دستی: پزشک، اندام‌های تناسلی شما را برای اطمینان از وجود ی عدم وجود کیست، توده یا سایر ناهنجاری‌ها بررسی می‌کند.
  2. آزمایشات خون: ممکن است خون شما برای اندازه گیری سطح هورمون‌های مخصوص مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. این آزمایش می‌تواند علل احتمالی نامنظمی‌قاعدگی یا افزایش سطح آندروژن را که علائم شبیه به PCOS می‌دهد را رد کند. ممکن است آزمایش خون برای اندازه گیری تحمل گلوکز و سطح کلسترول و تری گلیسیرید ناشتا نیز تجویز گردد.
  3. سونوگرافی: پزشک طی سونوگرافی از رحم و تخمدان‌ها، ظاهر تخمدان‌ها و ضخامت پوشش داخلی رحم را بررسی می‌کند. او برای این کار یک دستگاه گرز مانند (مبدل) را روی شکم (سونوگرافی شکمی) یا داخل واژن (سونوگرافی ترانس واژینال) شما قرار می‌دهد. مبدل امواج صوتی اولتراسوند را منتشر می‌کند که به تصاویر واضحی روی صفحه کامپیوتر تبدیل می‌شوند.

اینستاگرام دکتر حسن زاده

درمان جوش ناشی از کیست تخمدان

از آنجا که آندروژنها منجر به آکنه های مرتبط با PCOS میشوند، درمان با هدف کاهش سطوح آندروژن صورت میگیرد. متداولترین داروهای مورد استفاده برای آکنه های PCOS عبارتند از:

انواع بدون نسخه داروهای رتینوئید اغلب برای کمک به یکنواختی رنگ پوست مصرف می شوند. با این حال، در صورت ابتلا به جوش های ناشی از این سندرم باید از مصرف انواع بدون نسخه این داروها صرف نظر کرده و جهت دریافت انواع قوی تر به پزشک مراجعه کرد.

کلینیک دکتر جمال الدین حسن زاده یکی از مراکز تخصصی است که با ارائه کلیه خدمات پوست و مو، همچنین لیزر موهای زائد با دستگاه های پیشرفته ای مانند لیزر سایناشور الیت پلاس ، پذیرای مراجعین محترم در سنندج می‌باشد. اگر مایل به استفاده از خدمات این مرکز می‌باشید؛ جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر با شماره 33246361 - 087 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : سنندج ، خیابان آبیدر ، چهارراه صفری ، مجتمع ژینا ، طبقه سوم
تلفن : 33246361 - 087

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

سحر [ 1402-09-08 ]
چند مدت بود ک نزدیک پریودیم درد شدید داشتم و صورتم پر از جوش های سفت و درد ناک میشد پیگیری ک کردم متوجه شدم ک کیست تخمدان دارم، و الان چند ماهه خیلی بهترم جوش هم میرینه بهم ولی یکی دو تا اونم خیلی ریز

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

دکتر جمال الدین حسن زاده

دکتر حسن زاده متخصص پوست و مو و دارای درجه بورد تخصصی پوست و مو است. وی در حال حاضر در شهر سنندج مشغول فعالیت می باشد. کاربران گرامی از طریق این سایت علاوه بر دسترسی به اطلاعاتی در زمینه های مختلف پوست، مو و زیبایی ،میتوانند سوالات خود را در بخش سوالات پزشکی کاربران با متخصص پوست و مو مطرح نمایند.

تلاش بر اینست تا در اسرع وقت پاسخ علمی به سوالات داده شود.همچنین بیماران مراجعه کننده به دکتر حسن زاده میتوانند از طریق این سایت روند درمان بیماریهای پوست و موی خود را پیگیری نمایند.


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465