منو کردستان، سنندج ، خیابان آبیدر، چهارراه صفری، مجتمع ژینا، طبقه سوم - تلفن : 33246361 - 087
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / تزریق پرکننده های پوستی / علت گلوله شدن چربی تزریق شده و راههای درمان آن

علت گلوله شدن چربی تزریق شده و راههای درمان آن

انتقال چربی یک روش محبوب زیباسازی صورت و بزرگ کردن سینه و باسن است زیرا از بافت چربی بیمار برای زیبایی فرد بدون استفاده از دستگاه مصنوعی مانند ایمپلنت استفاده می کند. در حالی که تزریق چربی به طور کلی یک روش ایمن و موثر است، برخی از بیماران ممکن است ایجاد توده ها یا گره های سخت را در ناحیه تحت درمان تجربه کنند. اگر این درمان توسط پزشکان بی تجربه یا با استفاده از ابزار و فناوری قدیمی انجام شود، می تواند منجر به عوارض شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

علت سفت شدن چربی تزریق شده

دلایل متعددی وجود دارد که چرا ممکن است پس از پیوند چربی توده های سفت ایجاد شوند.

تکنیک نادرست

یکی از شایع ترین دلایل، روش نادرست انتقال است. اگر چربی بیش از حد عمیق یا به صورت توده‌های بزرگ تزریق شود، می‌تواند توده‌های سختی را ایجاد کند که منجر به انتقال چربی ناموفق می‌شود.همچنین اشتباه و بی دقتی در زمان برداشتن چربی، نگهداری، سانتریفیوژ و بدست‌آوردن بافت چربی مناسب جهت تزریق می‌توانند سبب گلوله شدن چربی تزریقی شود.

نکروز چربی

یک وضعیت خوش خیم، اما قابل توجه نکروز چربی زمانی است که بافت چربی در سینه یا سایر اندام ها در اثر جراحت، جراحی یا علت دیگری آسیب می بیند. یک کیست یا بافت اسکار ممکن است جایگزین بافت چربی شود که ممکن است مانند یک توده گرد و سفت باشد.
وجود بافت اسکار در ناحیه ای است که چربی تزریق شده است می تواند به دلیل تروما یا آسیب به محل ایجاد شود، همچنین کلسیفیکاسیون که رسوبات کوچکی از کلسیم هستند می توانند در بافت چربی ایجاد شوند.

علائم سفت شدن چربی تزریق شده

  1. یک توده سفت شده در ناحیه پس از انتقال چربی.
  2. قرمزی اطراف برجستگی
  3. کبودی اطراف برجستگی

آیا سفت شدن چربی تزریق شده باعث کیست چربی میشود؟

اگر پزشک متخصص بیشتر از حد معمول، تزریق چربی انجام دهد، کیست چربی به دلیل ایجاد مشکلات در خون‌رسانی بافت، در محل تزریق بوجود می‌آید. البته نوع تزریق و نوع سرنگ بکار رفته در تزریق نیز در تشکیل توده چربی بسیار اهمیت دارد. اگر توده چربی نسبتا کوچک باشد، می‌توان با روش‌های ماساژ درمانی و پخش کردن چربی آن‌را برطرف کرد. اما متاسفانه در اکثر موارد، بهترین درمان کیست چربی، تخلیه چربی تزریق شده است.

علت گلوله شدن چربی تزریق شده

کیست چربی چیست؟

کیست چربی یا لیپوم یک توده چربی با رشد آهسته است که اغلب بین پوست و لایه عضلانی زیرین قرار دارد. کیست چربی که حالت خمیری دارد و معمولاً حساس نیست، با فشار خفیف انگشت به راحتی حرکت می کند. لیپوم سرطان نیست و معمولا بی ضرر است. درمان آن به طور کلی ضروری نیست، اما اگر لیپوم شما را آزار می دهد، دردناک است یا در حال رشد است، ممکن است نیاز باشد که آن را بردارید.

روشهای درمان سفت شدن چربی تزریق شده

اگر بعد از پیوند چربی دچار توده های سفت شدید، جستجوی درمان از یک جراح پلاستیک واجد شرایط بسیار مهم است. پس از اینکه پزشک تشخیص داد که توده‌های سینه به دلیل نکروز چربی و نه سلول‌های بدخیم ایجاد می‌شوند، می‌توانید آنها را درمان کنید یا منتظر بمانید تا ببینید که آیا به خودی خود از بین می‌روند. با این حال، اگر توده باعث ناراحتی یا مشکلات زیبایی شود، ممکن است برداشتن جراحی ضروری باشد.
گزینه های درمانی به علت توده ها و شدت علائم بستگی دارد. برخی از رایج ترین گزینه های درمانی عبارتند از:

  1. ماساژ درمانی: ماساژ درمانی می تواند به طور موثری مناطق کوچک و موضعی بافت اسکار یا کلسیفیکاسیون را از بین ببرد. جراح شما ممکن است ماساژ منظم در ناحیه آسیب دیده را برای کمک به بهبودی و کاهش ظاهر توده ها توصیه کند.
  2. تزریق استروئید: اگر برجستگی ها ناشی از التهاب باشد، جراح ممکن است تزریق استروئید را برای کمک به کاهش تورم و التهاب توصیه کند. این تزریق‌ها را می‌توان مستقیماً در ناحیه آسیب‌دیده تزریق کرد و باعث تسکین سریع علائم شد.
  3. برداشتن با جراحی: در برخی موارد، برداشتن توده ها با جراحی ممکن است ضروری باشد. این روش معمولاً تحت بیهوشی عمومی انجام می شود و شامل برداشتن بافت آسیب دیده و هر گونه بافت اسکار یا کلسیفیکاسیون است.

جلوگیری از گلوله شدن چربی تزریق شده

از آنجایی که نکروز چربی اغلب محصول جانبی پیوند چربی ضعیف است، انتخاب یک جراح واجد شرایط و روشی با حداقل تهاجم که تضمین می کند چربی منتقل شده سالم بماند، می تواند کمک قابل توجهی کند. در حالی که همیشه نمی‌توان از ایجاد توده‌های سفت پس از پیوند چربی در صورتی که به دلیل نکروز تشکیل شود جلوگیری کرد، اقداماتی وجود دارد که می‌توانید برای به حداقل رساندن خطر انجام دهید. این اقدامات شامل:

اینستاگرام دکتر حسن زاده

آیا سفت شدن چربی تزریق شده خطرناک است؟

توده های سفت شده که بعد از تزریق چربی ظاهر می شوند، معمولاً به دلیل نکروز چربی ایجاد می شوند. نکروز چربی یک عارضه شایع است که ممکن است منجر به توده های سفت شده یا کیست های چربی شود.از طرف دیگر، توده های سفت شده ممکن است باعث ناراحتی فیزیکی و کبودی پوست شوند. هنگامی که نکروز چربی در بافت اسکار جامد می شود، یک توده غیر قابل انعطاف جامد ایجاد می کند که ممکن است دردناک باشد. به طور کلی هیچ گونه عارضه خطرناکی وجود ندارد. این توده‌ها ممکن است عفونی شوند، یا می توانند بزرگ و دردناک شوند و نیاز به آسپیراسیون داشته باشند.

عوارض گلوله شدن چربی تزریق شده

گلوله شدن چربی تزریق شده که در اثر نکروز چربی ایجاد می شود ممکن است باعث شود برخی از روش ها مانند بازسازی سینه به طور کامل شکست بخورند و عوارض زیر را ایجاد کنند:

کلینیک دکتر جمال الدین حسن زاده با سالها تجربه ارئه خدمات جوانسازی پوست مانند هایفوتراپی در سنندج، پذیرای شما مراجعین محترم می‌باشد. جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره‌ تلفن 33246361 - 087 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : سنندج ، خیابان آبیدر ، چهارراه صفری ، مجتمع ژینا ، طبقه سوم
تلفن : 33246361 - 087

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

دکتر جمال الدین حسن زاده

دکتر حسن زاده متخصص پوست و مو و دارای درجه بورد تخصصی پوست و مو است. وی در حال حاضر در شهر سنندج مشغول فعالیت می باشد. کاربران گرامی از طریق این سایت علاوه بر دسترسی به اطلاعاتی در زمینه های مختلف پوست، مو و زیبایی ،میتوانند سوالات خود را در بخش سوالات پزشکی کاربران با متخصص پوست و مو مطرح نمایند.

تلاش بر اینست تا در اسرع وقت پاسخ علمی به سوالات داده شود.همچنین بیماران مراجعه کننده به دکتر حسن زاده میتوانند از طریق این سایت روند درمان بیماریهای پوست و موی خود را پیگیری نمایند.


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465