منو کردستان، سنندج ، خیابان آبیدر، چهارراه صفری، مجتمع ژینا، طبقه سوم - تلفن : 33246361 - 087
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / روشهای جوانسازی پوست / روشهای جوانسازی و رفع چروکهای دور لب و دهان

روشهای جوانسازی و رفع چروکهای دور لب و دهان

پوست به دلیل قرارگیری در معرض عوامل مختلف طبیعی و غیرطبیعی دچار آسیب هایی می شود. آسیب های ناشی از این موقعیت ها به شکل چین وچروک های ریز و درشت خود را نمایان می کنند. یکی از قسمت‌های صورت که مستعد ایجاد چین و چروک است، اطراف لب و دهان است. چروک دور لب‌ها خطوط ظریف و شیارهای ریز و نازیبایی هستند که از حاشیه بیرونی لب‌ها به سمت بیرون انتشار پیدا می‌کنند و در تمامی اطراف دهان و لب‌ها ظاهر می‌شوند.

آنچه در این مطلب میخوانید

این خطوط ناخوشایند و ناراحت‌کننده زیبایی لب‌ها را از بین می‌برند و خط لب را نامشخص، نامنظم و محو می‌کنند. بسیاری از روش های کلینیکی هستند که در درمان خطوط دور لب، تأثیرات مناسبی دارند. انتخاب روش مناسب توسط پزشک پس از معاینه و بررسی سن و وضعیت هر فرد انتخاب می شود.

علل ایجاد خطوط دور دهان و لب ها

به صورت کلی پس از بیست سالگی میزان تولید کلاژن یک درصد در هر سال کاهش پیدا کرده و همین امر باعث ایجاد چین و چروک در نواحی مختلف می‌شود. همچنین از دست دادن الاستین و گلیکوسامینوگلیکان‌ها (GAGs)، که به ترتیب در تقویت انعطاف‌پذری و سیراب شدن پوست تأثیر دارند نیز باعث سرعت بخشیدن به فرآیند پیری پوست می‌شود؛ اما علاوه بر این موارد، عوامل خارجی نیز وجود دارند که روی جوانی پوست تأثیرگذار هستند که عبارتند از:

  1. ژنتیک
  2. مصرف دخانیات
  3. صدمات ناشی از آفتاب
  4. استرس
  5. فقر تغذیه

انواع خطوط و چروکهای اطراف لب

چین و چروک دور دهان انواع مختلفی دارد که هریک به صورت خاصی ظاهر می‌شوند:

پیشگیری از ایجاد خطوط دور دهان

هرچند نمی‌توان جلوی افزایش سن را گرفت؛ ولی با رعایت برخی عادات می‌توان از بیشتر شدن چین و چروک اطراف لب‌ها جلوگیری کرد که عبارتند از:

روشهای جوانسازی و رفع چروکهای دور لب و دهان

روشهای درمان و رفع چروکهای دور دهان

چنان چه قصد دارید، چروک های ایجاد شده در اطراف لب را کاملاً از بین ببرید، بهتر است از درمان های پزشکی استفاده کنید که از این درمان ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کرم‌های ضد چروک، روش درمانی خوبی برای چروک‌های اطراف دهان هستند. در کرم‌های ضد چروک چند ماده فعال وجود دارد. رتینول یک آنتی‌اکسیدان است که با خنثی کردن رادیکال‌های آزاد تأثیر خود را نشان می‌دهد. این رادیکال‌ها مسئول تجزیه سلول‌های پوست هستند و موجب بروز چروک می‌شوند. بهتر است در هنگام استفاده از کرم‌های ضد چروک هفته‌ای دو بار لایه‌برداری کنید. لایه‌برداری به خلاص شدن از سلول‌های مرده و آسیب‌دیده لایه فوقانی پوست کمک می‌کند و درنتیجه سلول‌های لایه زیرین می‌توانند درمان را به‌طور کامل جذب کنند.

میکرونیدلینگ با استفاده از دستگاهی به نام درمارولر یا قلم میکرونیدلینگ انجام می‌شود که این دستگاه حاوی سوزن های کوچک می باشد. با حرکت آنها بر روی پوست، سوراخ های بر روی آن ایجاد می شود که باعث تحریک کلاژن سازی و ترمیم سلول های آسیب دیده پوست می‌شود، در نتیجه سلول های جدید جایگزین سلول های قدیمی شده و باعث از بین رفتن چروک های ایجاد شده بر روی پوست می شود، اما برای دریافت نتایج مثبت

یکی از رایج ترین درمان های چین و چروک صورت، لایه برداری شیمیایی می باشد که این روش درمانی باعث برداشته شدن لایه روی پوست می‌شود، در نتیجه تأثیر بسزایی در افزایش درخشندگی و شفافیت پوست دارد، برای دریافت نتایج مثبت از این شیوه درمان بهتر است، در هر ماه یک بار لایه برداری شیمیایی انجام شود، تا پس از مدتی چین و چروک های ایجاد شده کمتر شود.

این دو شیوه درمانی باعث لایه برداری لایه‌های سطحی پوست و چند لایه از اپیدرم می شود که با با لایه برداری پوست ، چین و چروک های اطراف لب به صورت قابل ملاحظه کاهش پیدا می کند. البته درم آبریژن نسبت به میکرودرم ابریژن قوی تر می باشد؛ زیرا در این شیوه درمان از یک برس بزرگ به منظور لایه برداری پوست استفاده می‌شود؛ اما در میکرودرم ابریژن، از کریستال های ظریف به منظور لایه برداری پوست استفاده می شود و بیشتر لایه های بالایی پوست برداشته می شود.

یکی دیگر از روش های درمانی برای از بین بردن چروک دور دهان، روش تزریق پی آر پی می باشد و در صورتی که این روش به همراه میکرونیدلینگ استفاده شود، تأثیر آن بر درمان چروک دور لب بیشتر می باشد. برای استفاده از این شیوه درمان از خون خود فرد استفاده می شود. در این روش خون از فرد گرفته می‌شود و با قرار دادن آن در دستگاه سانتریفیوژ باعث غنی سازی و جداسازی ناخالصی های آن می شوند. تزریق با استفاده از سوزن های ظریف انجام می‌گیرد و تأثیر بسزایی در افزایش حجم پوست و رفع چین و چروک آن دارد.

استفاده از تزریق فیلر تأثیر زیادی در از بین بردن خطوط لبخند و خطوط ماریونت دارد؛ زیرا این فیلرها دارای ترکیباتی مانند اسید هیالورونیک و اسید پلی ال استیک می باشد که تأثیر بسزایی در رفع چین و چروک به صورت موقت دارد.

بوتاکس حاوی سم بوتولونیوم می باشد که با فلج کردن عضلات صورت، از انقباضات زیاد آن جلوگیری کرده و در نتیجه باعث درمان خطوط دور لب خواهد شد. زمانی که این عضلات به حالت استراحت در می آیند، باعث کم شدن چین و چروک ها و افزایش زیبایی چهره خواهد شد.

به منظور لایه برداری پوست می توان از لیزر استفاده کرد که نسبت به سایر روش ها به صورت تهاجمی تر عمل می کند و برای انجام این شیوه درمانی پرتوهای نور بر ناحیه مورد نظر متمرکز شده و باعث برداشته شدن پوست بیرونی آن می شود. ممکن است انجام شیوه درمانی باعث ایجاد زخم هایی بر روی پوست شود که این زخم ها به صورت موقت بوده و بعد از مدتی ازبین خواهند رفت.

برای انجام مزوتراپی پوست ، محلول حاوی ویتامین، اسید آمینه و ضد اکسید ها به ناحیه مورد نظر تزریق می شود و با تحریک کلاژن‌سازی باعث از بین رفتن چین و چروک اطراف لب می شود. این شیوه درمانی با استفاده از سوزن های میکرو انجام می‌گیرد و این شیوه درمانی علاوه بر تزریق مواد مغذی و تقویت کننده پوست، باعث جذب بهتر محصولات مراقبتی پوست می‌شود، در نتیجه تأثیر بسزایی در رفع چین و چروک و تحریک کلاژن سازی و افزایش الاستین پوست دارد و از روند پیری پوست می کاهد.

در روش لیفت با نخ، از نخ هایی که دارای مخروط های بسیار ریزی می باشد، به منظور از بین بردن چین و چروک استفاده می شود. این نخ ها توسط سوزن های ظریفی به زیر پوست هدایت شده و با جمع کردن آنها باعث رفع چین و چروک می‌شود. همچنین استفاده از این نخ ها باعث تحریک کلاژن سازی شده و نقش بسزایی در افزایش استحکام و سفتی پوست دارد.

یکی دیگر از درمان های غیر تهاجمی استفاده از لیزر رادیو فرکانسی می باشد که در این روش از امواج رادیویی استفاده می‌شود و این امواج لایه های عمیق پوست را تحت تأثیر قرار داده و با افزایش حرارت در این نواحی، باعث افزایش استحکام بافت پوست می‌شود، در نتیجه تأثیر بسزایی در جوانسازی پوست و ترمیم سلول های آسیب دیده دارد.

به منظور رفع چین و چروک های اطراف دهان می توان از تزریق چربی نیز استفاده کرد. در این شیوه درمانی از چربی های اضافه بدن خود فرد استفاده می شود که فرآیند برداشت چربی ها از طریق لیپوساکشن می باشد و بعد از برداشت، چربی ها در دستگاه های مخصوص به منظور خالص سازی قرار داده می شود. بعد از خالص سازی چربی ها در ناحیه مورد نظر تزریق می شود. با توجه به اینکه از چربی های بدن خود فرد در این شیوه درمانی استفاده می شود، واکنش بدن به آن بسیار پایین بوده و عوارض کمتری برای فرد ایجاد می شود.

در صورتی که انجام روشهای غیر تهاجمی تأثیری در از بین بردن چین و چروک های اطراف دهان نداشته باشد، می توان از لیفت صورت استفاده کرد که برای انجام این شیوه درمانی برش هایی در ناحیه درمان صورت می گیرد و با انتقال چربی و لیفت عضلات باعث از بین رفتن خطوط صورت و افتادگی پوست می‌شود، در نتیجه صورتی زیبا و صاف خواهید داشت.

اینستاگرام دکتر حسن زاده

بهترین کرم ضد چروک دور لب

بهترین کرم ضد چروک دور لب ، حاوی ترکیبی شبه بوتاکس و رتینول می باشد که این ترکیبات چروک های سطحی و عمیق ایجاد شده دور لب ها به مرور زمان کاهش می دهد. یکی دیگر از ترکیبات ویژه موجود در این محصول هیالورونیک اسید می باشد که این ماده خاصیت مرطوب کنندگی و پر کنندگی طبیعی دارد. خطوط ریز پوستی دور لب را به صورت مؤثری کم کرده و از افتادگی پوست جلوگیری می کند. کرم ضد چروک دور چشم و لب پرودرما جزء یکی از برترین گزینه‌های کمپانی پرودرما است که می‌توانید برای جوانسازی پوست خود از آن استفاده کنید.

آیا ماسک های خانگی در رفع خطوط دور لب موثرند؟

برخی روش های خانگی می‌تواند برای موارد خفیف تا متوسط چروک‌های دور دهان استفاده شود. به خاطر داشته باشید که این روش ها می‌توانند نمای ظاهری چروک را کاهش دهند؛ اما نمی‌توانند آنها را کاملاً از بین ببرند.

درمان چین و چروک دور لب با آلوئه‌ورا

یکی از مؤثرترین‌ درمان‌های خانگی برای رفع چین و چروک‌های اطراف دهان، استفاده از ژل آلوئه‌ورا است. در حقیقت، استفاده از ژل آلوئه‌ورا برای کاهش شکل ظاهری این خطوط بسیار مؤثر است. این ژل با مرطوب کردن پوست آن‌هم به شکل طبیعی و عمیق مانع از ایجاد چین و چروک اطراف دهان خواهد شد. ژل آلوئه‌ورا را روی نواحی اطراف لب که دچار چین و چروک شده‌اند بمالید. صبر کنید تا ژل کاملاً جذب پوست‌ شود، ۳۰ دقیقه بعد صورت‌ خود را با آب‌ بشویید.

درمان چین و چروک دور لب با آب‌ لیمو و عسل

هر دو این مواد طبیعی حاوی مقدار زیادی ویتامین و مواد مغذی لازم برای تقویت و بهبود سلامت پوست هستند.در حالی که آب‌لیمو به دلیل وجود ویتامین C از ایجاد آسیب‌های پوستی ناشی از رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کند، هم‌ زمان عسل هم با تقویت جریان خون و مرطوب کردن عمیق پوست از ایجاد خطوط روی صورت پیشگیری می‌کند. در نتیجه استفاده از ماسکی که حاوی هر دو این ترکیب‌ها باشد می‌تواند اثربخشی بسیار مفید و مؤثری به همراه داشته باشد. یک قاشق غذا‌خوری آب‌لیمو را همراه با یک قاشق‌ چای‌خوری عسل و یک قاشق غذا‌خوری آب‌گرم مخلوط کنید ترکیب را خوب هم زده و اطراف دهانتان بمالید. ۱۵ دقیقه صبر کنید و بعد ماسک صورت را با آب بشویید.

آیا ماساژ صورت به رفع خطوط دور لب کمک می کند؟

ماساژ ضمن افزایش گردش خون، فشار عصبی در عضلاتی که موجب پیدایش چین و چروک در صورت می شوند را به طور مؤثر کاهش می دهد. ماساژ دادن با تحریک عضلات و بافت های زیرین آن سبب افزایش خون رسانی، تولید کلاژن پوست و پروتئین در سلول های پوستی می شود. ماساژ پوست صورت همچنین با حفظ رطوبت پوست، خشکی پوست را تا حد قابل توجهی رفع کرده که این عامل نیز به طور مستقیم در افزایش خاصیت ارتجاع پذیری پوست و پیشگیری از ایجاد چروک بسیار مؤثر است. ماساژ و تمرین های صورت اثربخشی فوری نداشته ولی در دراز مدت و در صورت استمرار در انجام آنها می توانید به نتایج چشمگیری در رفع و یا کاهش خطوط دست پیدا کنید.

سریعترین روش رفع خطوط دور لب کدام است؟

روشهای متعددی برای رفع این عارضه وجود دارد که تزریق پرکننده ها از سریع ترین آنها می‌باشد. فیلرها یا همان پرکننده های پوستی که به دو دسته ساخته شده در کارخانه و چربی موجود در بدن خود فرد تقسیم می‌شوند؛ به طور آنی چین و چروک های ریز را از بین برده و پوست را صاف می‌نمایند.

روی لینک کلیک کنید و با مهمترین کاربردهای لیزر کیوسوئیچ آشنا شوید.


آدرس مطب : سنندج ، خیابان آبیدر ، چهارراه صفری ، مجتمع ژینا ، طبقه سوم
تلفن : 33246361 - 087

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

دکتر جمال الدین حسن زاده

دکتر حسن زاده متخصص پوست و مو و دارای درجه بورد تخصصی پوست و مو است. وی در حال حاضر در شهر سنندج مشغول فعالیت می باشد. کاربران گرامی از طریق این سایت علاوه بر دسترسی به اطلاعاتی در زمینه های مختلف پوست، مو و زیبایی ،میتوانند سوالات خود را در بخش سوالات پزشکی کاربران با متخصص پوست و مو مطرح نمایند.

تلاش بر اینست تا در اسرع وقت پاسخ علمی به سوالات داده شود.همچنین بیماران مراجعه کننده به دکتر حسن زاده میتوانند از طریق این سایت روند درمان بیماریهای پوست و موی خود را پیگیری نمایند.


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465