منو کردستان، سنندج ، خیابان آبیدر، چهارراه صفری، مجتمع ژینا، طبقه سوم - تلفن : 33246361 - 087
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات و بیماری های پوستی / پرسش و پاسخ درباره واکسن گارداسیل

پرسش و پاسخ درباره واکسن گارداسیل

زگیل تناسلی یا اچ پی وی یکی از شایع ترین بیماری های پوستی و عفونی است که در گروه بیماری‌ های آمیزشی (STD) قرار می‌گیرد. این بیماری در اثر تماس مستقیم پوست با پوست فرد آلوده و از طریق برقراری روابط جنسی بین افراد منتقل می‌شود. از آنجایی که این بیماری به شدت سرایتی است، معمولاً با اولین تماس جنسی سریعاً به بدن فرد منتقل می‌گردد و به دنبال آن زائده‌هایی در اطراف ناحیه ی تناسلی و مقعد به وجود می‌آید. با پیشرفت علم و تکنولوژی، راه‌های مقابله و یا دفاع در برابر بیماری‌های ویروسی روز‌به‌روز در حال افزایش است.

آنچه در این مطلب میخوانید

یکی از را‌ه‌های ارائه‌شده توسط بهداشت در زمینه‌ی مقابله با عفونت اچ پی وی، واکسن گارداسیل است. واکسن گارداسیل یا واکسن HPV یکی از مؤثرترین روش‌ ها برای پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی به حساب می‌آید. واکسن گارداسیل از پروتئین‌ های متصل به سطح ویروس تهیه می ‌شود. زمانی که از این پروتئین ‌ها واکسن تهیه شد و وارد بدن گردید، بدن شروع به جنگیدن با این آنتی ‌ژن‌های غریبه می‌کند. در این مبارزه‌، آنتی ‌بادی ساخته ‌می ‌شود و این آنتی ‌بادی‌ها در بدن می‌مانند تا در مواجهه‌ ی بعدی با این ویروس به نابودی آنها بپردازند.

دلایل ایجاد زگیل تناسلی

دلیل ایجاد این نوع زگیل‌ها ویروس پاپیلوما یا HPV است. این ویروس می‌تواند به شکل عفونت جنسی از طریق روابط جنسی منتقل شود. همه ویروس‌های پاپیلوما خطرناک نیستند و همه آنها هم ناحیه تناسلی را درگیر نمی‌کنند؛ اما بیش از نیمی از افرادی که روابط جنسی دارند، در طول دوره فعالیت جنسیشان این عفونت را تجربه می‏‎کنند. اچ ‎پی ‌وی می‌تواند روی پوست ناحیه تناسلی وجود داشته باشد؛ اما لزوماً زگیل به وجود نیاورد یا چند ماه بعد آن را به وجود بیاورد. همین موضوع باعث می‎شود بسیاری از افراد مبتلا تا ماه‌ها یا حتی سال‎ها متوجه نشوند. بعضی از انواع ویروس می‌توانند به سلول‏های دهانه رحم برسند و در آن ناحیه باعث سرطان شوند؛ بنابراین پزشکان به تمام افرادی که روابط جنسی دارند پیشنهاد می‌کنند هر چند وقت یک بار چکاپ انجام دهند.

علائم زگیل تناسلی

به طور کلی، زگیل تناسلی هم مانند هر بیماری ویروسی دیگری در مرحله فعال، علائم خودش را نشان می‌دهد. بیشتر افراد مبتلا به اچ‏ پی وی علامتی ندارند و یا علائم خیلی خفیف دارند که معمولاً از آنها عبور می‌کنند. این علائم شامل درد، خونریزی خفیف، خارش پوست و سوزش است و گاهی در صورت درمان نشدن، گسترده شدن زگیل‌ها تا جایی که با چشم دیده شوند. این علائم یعنی چند هفته تا چند ماه از رابطه جنسی بیماری‎زا گذشته است.

انواع واکسن گارداسیل

در حال حاضر سازمان غذا و داروی ایالت متحده امریکا (FDA) سه نوع واکسن HPV را به تأیید رسانده است. آن‌ها عبارتند از:

واکسن گارداسیل خارجی با نام گارداسیل 9 یکی از جدیدترین انواع واکسن بیماری‌های پاپیلومای انسانی است که می‌تواند بدن را در برابر 9 مدل ویروس مختلف HPV همچون 6، 11، 16، 18، 31، 33، 45، 52، 58 محافظت کند. در بین این ویروس‌های نوع 16 و 18 بسیار پرخطر هستند و منجر به سرطان دهانه رحم و واژن می‌شوند. دو نوع ویروس 6 و 11 از ویروس‌های رایج HPV به‌شمار می‌آیند که به صورت زگیل تناسلی بروز پیدا می‌کنند.

پرسش و پاسخ درباره واکسن گارداسیل

مزایای واکسن گارداسیل

تزریق واکسن گارداسیل برای چه کسانی ضروری است؟

واکسن گارداسیل برای افرادی که رابطه جنسی دارند و یا قصد ازدواج دارند باید تزریق شود.

چرا باید واکسن گارداسیل تزریق کنیم؟

ویروس HPV یکی از دلایل ابتلا به زگیل تناسلی است و خیلی زود از طریق رابطه جنسی به فرد دیگر منتقل می‌شود. این ویروس ممکن است در فردی علامت خاصی نداشته باشد؛ اما در فرد دوم منجر به زگیل تناسلی شود. به همین دلیل همه افرادی که رابطه جنسی دارند باید واکسن گارداسیل را تزریق کنند.

آیا با تزریق واکسن گارداسیل زگیل تناسلی درمان می‌شود؟

خیر، تزریق واکسن راهی برای درمان بیماری HPV نیست؛ اما از بدن فرد در برابر ابتلا به سایر انواع ویروس HPV محافظت می‌کند و از ابتلای فرد به سرطان دهانه رحم، سرطان پروستات و سرطان دستگاه گوارشی تحتانی جلوگیری می‌کند.

آیا واکسن گارداسیل حاوی ویروس ضعیف شده HPV است؟

خیر، در واکسن گارداسیل هیچ نوع ویروس HPV وجود ندارد. در ساخت واکسن از پروتئین‌های مشابه به پروتئین‌هایی که در ویروس HPV وجود دارد استفاده شده است و سلول‌های بدن را تحریک می‌کند تا پادتن مورد نیاز برای مبارزه با ویروس HPV را تولید کند. با تولید این پادتن مقاومت بدن در برابر ویروس بیشتر می‌شود.

محل تزریق واکسن گارداسیل کجا است؟

روی بازو مانند واکسن هپاتیت تزریق می شود.

بهترین زمان استفاده از واکسن گارداسیل چه زمانی است؟

بهترین زمان برای شروع واکسن در خانم ها قبل از شروع تماس جنسی و در فواصل سنی بین ۹ تا ٢٦ سالگی می باشد. بهتر است تزریق این واکسن زمانی انجام شود که فرد در معرض ویروس HPV قرار نگرفته و از نظر جنسی فعال نباشد. البته زنان و مردان بین سنین ۲۷ تا ۴۵ که این واکسن را تا به حال تزریق نکرده‌اند و طبق تشخیص پزشک در معرض خطر هستند، نیز می‌توانند آن را دریافت کنند.

آیا زدن واکسن با توجه به اینکه از پروتئین HPV درست شده است باعث آلودگی می شود؟

خیر، چون واکسن تنها از پروتئین ویروس ساخته شده و هسته آن را ندارد باعث آلودگی نمی شود.

چه کسانی نباید از واکسن گارداسیل استفاده کنند؟

  1. زنان شیرده
  2. زنان حامله
  3. افراد دارای ضعف سیستم ایمنی
  4. افرادى كه آلرژى به yeast دارند

آیا واکسن گارداسیل برای مبتلایان تجویز می‌شود؟

این افراد با تزریق این واکسن در برابر دیگر گونه‌های آن محافظت می‌شوند.

واکسن گارداسیل چند دوره دارد؟

بعد از تزریق اولین دوز واکسن گارداسیل، دوز بعدی باید دو ماه بعد دریافت شود و دوز سوم با فاصله ۶ ماه از دوز اول باید تزریق شود.

آیا با تزریق واکسن گارداسیل دیگر نیاز به انجام آزمایش پاپ اسمیر و آزمایش تشخیص HPV نیست؟

تزریق واکسن گارداسیل به این معنا نیست که زنان، دیگر نباید آزمایش پاپ اسمیر دهند. واکسن گارداسیل شما را در برابر تمام ۴۰ نوع ویروس HPV شناخته شده محافظت نمی‌کند و تنها توانایی مقابله با ۱۵ نوع ویروس HPV را دارد. زنانی که از نظر جنسی فعال هستند در سنین ۲۱ الی ۶۵ سالگی باید هر ۳ سال آزمایش پاپ اسمیر دهند. برای انجام تست تشخیص HPV نیز هر ۵ سال باید به پزشک مراجعه کنند.

اینستاگرام دکتر حسن زاده

بعد از تزریق واکسن گارداسیل تا چند وقت ایمن خواهیم بود؟

محافظت این واکسن از زگیل تناسلی تا مدت‌های طولانی ادامه‌دار خواهد بود و ایمنی بالایی دارد. کسانی که در ۱۲ سال و زیر ۱۲ سال این واکسن را تزریق کرده‌اند، برای مدت طولانی ایمنی نشان‌داده ‌اند و با گذر زمان، از محافظت و ایمنی‌ زایی آن کم نشده ‌است. بعد از تزریق دوزهای بالای ۲۶ سال، حداقل ۱۰ سال ایمنی‌ زایی در بدن فرد وجود دارد.

عوارض واکسن گارداسیل چیست؟

تب و لرز، التهاب محل تزریق و حساسیت عمومی در بدن که در موارد نادر اتفاق می افتد.


آدرس مطب : سنندج ، خیابان آبیدر ، چهارراه صفری ، مجتمع ژینا ، طبقه سوم
تلفن : 33246361 - 087

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

فاطمه بندگانی [ 1402-09-03 ]
سلام آقای دکتر من دخترم 1 ساالشه هست میخوام از شیر بگیرمش ولی هنوز اقدام نکردم، آیا تو این دوران میتونم واکسن گارداسیل رو بزنم؟ ممنوعیت داره یا خیر؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

دکتر جمال الدین حسن زاده

دکتر حسن زاده متخصص پوست و مو و دارای درجه بورد تخصصی پوست و مو است. وی در حال حاضر در شهر سنندج مشغول فعالیت می باشد. کاربران گرامی از طریق این سایت علاوه بر دسترسی به اطلاعاتی در زمینه های مختلف پوست، مو و زیبایی ،میتوانند سوالات خود را در بخش سوالات پزشکی کاربران با متخصص پوست و مو مطرح نمایند.

تلاش بر اینست تا در اسرع وقت پاسخ علمی به سوالات داده شود.همچنین بیماران مراجعه کننده به دکتر حسن زاده میتوانند از طریق این سایت روند درمان بیماریهای پوست و موی خود را پیگیری نمایند.


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465