منو کردستان، سنندج ، خیابان آبیدر، چهارراه صفری، مجتمع ژینا، طبقه سوم - تلفن : 33246361 - 087
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / درمان لک تیرگی و کک مک / کاربرد سلولهای بنیادی در درمان لک و پیس

کاربرد سلولهای بنیادی در درمان لک و پیس

بیماری لک و پیس زمانی رخ می دهد که سلول های تولید کننده رنگدانه (ملانوسیت ها) از بین بروند و یا تولید ملانین را متوقف کنند. درمورد علت پیدایش بیماری ویتیلیگو اتفاق نظر وجود ندارد و نظریه های مختلفی مطرح شده است؛ ولی چندین فرضیه بیشتر مورد توجه قرار دارند. بیشتر این فرضیه ها بر اساس آسیب و از بین رفتن یا غیرفعال شدن ملانوسیت ها شکل گرفته اند. یکی از این فرضیه ها نقش سیستم ایمنی در پیدایش این بیماری است بدین معنی که سیستم ایمنی فرد علیه ملانوسیت های خودی وارد عمل شده و آنها را از بین می برد. فرضیه دیگر خود تخریبی ملانوسیت ها است که براساس نقایص داخل سلولی، سلول ها به تدریج از بین می روند.

آنچه در این مطلب میخوانید

از آنجا که مشکل اصلی بیماران ویتیلیگو، ناکارآمد بودن سلول‌های تولیدکننده ملانوسیت است، محققان موفق به درمان بیماری ویتیلیگو با پیوند خودی (اتولوگ) سلول‌های ملانوسیت که یک روش سلول درمانی محسوب می‌شود، شدند. نتایج این شیوه درمانی جدید روی مبتلایان به لک و پیس کاملاً بی‌خطر و بسیار رضایت بخش بوده است. در این روش، نمونه پوستی کوچکی از ناحیه سالم بیمار برداشته شده و به آزمایشگاه منتقل می شود. در آزمایشگاه، سلولهای رنگدانه ساز پوست جدا شده و سپس این سلولها به نواحی ویتیلیگو بیمار پیوند می شوند. میزان موفقیت این روش در افراد مختلف و نواحی مختلف بدن متفاوت بوده و حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد می‌باشد.

دلایل ایجاد پیسی

پیدایش پیسی نتیجه از بین رفتن سلول‌های رنگدانه‌ساز پوست است که دلیل آن ناشناخته است؛ اما چهار تئوری اصلی در این زمینه وجود دارد:

  1. سلول‌های عصبی که به‌طور غیرطبیعی فعال شده‌اند ممکن است با تولید مواد سمی ‌به سلول‌های رنگدانه‌ساز آسیب برسانند.
  2. سیستم ایمنی بدن ممکن است در موقع دفاع از بدن در مقابل یک ماده خارجی، رنگدانه پوست را نیز از بین ببرد.
  3. سلول‌های رنگدانه ساز ممکن است عامل از بین رفتن خودشان باشند؛ یعنی زمانی که رنگدانه در حال ساخته‌شدن است، مواد زائدی نیز در کنار آن تولید می‌شوند که سمی ‌بوده و قادر به از بین بردن خود سلول‌ها است.
  4. وجود یک نقص ارثی موجب حساس شدن سلول‌های رنگدانه‌ساز به آسیب و در نتیجه از بین رفتن‌ آنها می‌شود.

علائم اولیه بیماری پیسی

علامت اصلی بروز بیماری پیسی بی رنگ شدن لکه‌ای پوست بدن است. معمولاً این بی‌رنگ شدن پوست بدن ابتدا برای قسمت‌هایی از بدن که در معرض نور خورشید هستند، مانند دست‌ها، پاها، صورت و لب اتفاق می‌افتد. علائم کلی بیماری پیسی شامل موارد زیر می‌شود:

کاربرد سلولهای بنیادی در درمان لک و پیس

مزایای سلول درمانی ویتیلیگو

نحوه درمان لک و پیس با سلول های بنیادی

در صورتی که بخش کوچکی از پوست دچار لک و پیس شده باشد ابتدا نمونه ای از لایه های سطحی پوست برداشته می شود. این نمونه برداری به روش خراشیدن پوست انجام می گیرد و درد قابل توجه یا اسکار پوستی قابل مشاهده ای نخواهد داشت. پس از اتمام فرایند نمونه برداری، سلول های پوست از یک دیگر تفکیک شده و تغییرات مختصری بر روی آنان اعمال می شود. به این ترتیب مشخص می گردد که کدام قسمت از نمونه علائم بیماری ویتیلیگو را از خود نشان داده است، در نتیجه متخصص می تواند پیوند سلولی را بر روی آن نقاط آغاز کرده و به درمان بیماری بپردازد. از این روش برای درمان پیسی در ابعاد کوچک بهره برده می شود. در حقیقت برای از بین بردن ویتیلیگو در ابعاد وسیع باید روش دیگری را در پیش گرفت.

درمان لک و پیس در ابعاد گسترده

این روش مخصوص افرادی است که در پی ابتلا به این بیماری متحمل ضایعات پوستی گسترده ای شده اند. در این روش نیز مانند روش اول ابتدا نمونه از پوست جدا می گردد و سپس سلول های موجود در این نمونه در محیط آزمایشگاهی کشت داده می شوند و سر انجام پس از تکثیر سلولی و افزایش تعداد آنها، پیوند انجام شده و علائم ویتیلیگو از بین می رود. البته تنها اقدامی که برای درمان پیسی به این روش انجام می شود، سلول درمانی نیست، بلکه برای گرفتن نتیجه ی هر چه بهتر، از درمان های جانبی مانند دارو درمانی، لیزر درمانی و نور درمانی هم استفاده می گردد.

مراقبت های قبل از درمان لک و پیس با سلول های بنیادی

مراقبت های پس از درمان لک و پیس با سلول های بنیادی

  1. متخصصین توصیه می‌ کنند پس از انجام این فرایند به هیچ وجه از کمپرس سرد استفاده کنید؛ زیرا سلول های تزریقی نسبت به کاهش دما حساس هستند.
  2. تا سه روز بهتر است از انجام فعالیت هایی که میزان تعرق و گردش خون رسانی را افزایش می دهد متوقف کنید.
  3. تغذیه مناسب داشته باشید و مایعات زیاد بنوشید .
  4. تا دو روز از رفتن به حمام بپرهیزید.
  5. از عینک آفتابی در هنگام خارج شدن از خانه استفاده کنید.
  6. مصرف انواع دارو های ضد التهابی، غیر استروئیدی را تا ۳ روز پس از درمان را کنار بگذارید.
  7. تا دو هفته از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خود داری کنید و حتماً مصرف کرم ضد آفتاب را جدی بگیرید.
  8. متخصصین، کرم های نگهدارنده روز و شب را پس از درمان برای شما تجویز می کنند.

سلول درمانی در چه مواردی از ویتیلیگو (لک و پیس) کاربرد دارد؟

کاندید نامناسب سلول درمانی

به طور کلی به دلیل بی عارضه و بی خطر بودن سلول درمانی، محدودیت های خاصی برای بهره گیری از این روش ذکر نشده است. تنها موضوعی که در این مورد وجود دارد، محدودیت سنی است. این فاکتور باید حتما مورد توجه متخصص ژنتیک قرار گیرد؛ چراکه انجام سلول درمانی برای افرادی کمتر از 12 سال به هیچ عنوان مجاز نمی باشند. از دیگر شروط بهره گیری از سلول تراپی برای درمان پیسی این است که نباید لکه ی سفیدی در طول یک سال گذشته بر روی پوست ایجاد گردد. همچنین باید لک های قدیمی نیز بدون تغییر باقی مانده باشند.

اینستاگرام دکتر حسن زاده

عوارض سلول های بنیادی

اتولوگ بودن یعنی درمان با استفاده از سلول‌های خود شخص مسئله رد پیوند را در پی نخواهد داشت و در بدن واکنش منفی و پس زدن پیوند دیده نشده است. مانند هر روش پزشکی دیگر، همیشه خطر خونریزی خفیف یا عفونت جزئی در محل برداشت نمونه یا تزریق وجود دارد. همچنین اگر پزشک ماهری را انتخاب نکرده باشید ممکن است باعث ایجاد زخم در محل برداشت سلول بنیادی نیز بشود.

هزینه تزریق سلول بنیادی

هزينه تزریق سلول بنیادی شامل هزينه فراوري سلول، كليه آزمايشات، ويزيت ها، دستمزد پزشک و ... مي باشد.


آدرس مطب : سنندج ، خیابان آبیدر ، چهارراه صفری ، مجتمع ژینا ، طبقه سوم
تلفن : 33246361 - 087

علي اکبر احمدی [ 1402-09-08 ]
سلام دکترآقا هستم و 36 سالمه و مبتلا به بیماری ویتیلیگو خیلی وقته درگیرش هستم روی صورتم دور لي و بيني و زير گردنم و زیر بغلم هست میخواهم کامل درمان بشم چه راهکار مطمئنی پیشنهاد میدید به من ممنونم از شما

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

دکتر جمال الدین حسن زاده

دکتر حسن زاده متخصص پوست و مو و دارای درجه بورد تخصصی پوست و مو است. وی در حال حاضر در شهر سنندج مشغول فعالیت می باشد. کاربران گرامی از طریق این سایت علاوه بر دسترسی به اطلاعاتی در زمینه های مختلف پوست، مو و زیبایی ،میتوانند سوالات خود را در بخش سوالات پزشکی کاربران با متخصص پوست و مو مطرح نمایند.

تلاش بر اینست تا در اسرع وقت پاسخ علمی به سوالات داده شود.همچنین بیماران مراجعه کننده به دکتر حسن زاده میتوانند از طریق این سایت روند درمان بیماریهای پوست و موی خود را پیگیری نمایند.


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465