صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات و بیماری های پوستی / روشهای پیشگیری و علائم اگزما چیست؟

روشهای پیشگیری و علائم اگزما چیست؟

اگزما یک بیماری پوستی رایج است که موجب التهاب، خارش و قرمزی پوست می شود. عواملی از قبیل ژنتیک، سیستم ایمنی بدن، عوامل محیطی و استرس می توانند در به وجود آمدن اگزما نقش داشته باشند. علائم و نشانه های اگزما ممکن است در افراد، متفاوت باشد. اگزما به بدن آسیب نمی رساند و مسری نمی باشد؛ اما بهتر است که پس از مشاهده اولیه برای درمان آن اقدامات لازم انجام شود. برای درمان اگزما در ابتدا باید عامل آلرژی زا یا به وجود آورنده اگزما در پوست را شناسایی کرده و سپس درمان متناسب با آن را انتخاب کنید.
اگر علت به وجود آمدن اگزما عوامل ژنتیکی باشد، درمان آن کمی دشوار است؛ اما این امکان وجود دارد که با رعایت برخی موارد، علائم این گونه از اگزما را کاهش داد. هدف تمام درمان‌های مورد استفاده برای این بیماری، کنترل یا از بین بردن خارش پوست می‌باشد که در صورت عدم درمان، عفونت‌های پوستی ایجاد می‌کند. لیزر اگزایمر از تازه ترین دستاوردهای تکنولوژی ساخت لیزرهای پوستی است . امروزه موفقیت لیزر اگزایمر در بهبود اگزما سبب شده تا این لیزر جایگاه ویژه ای را در میان سایر لیزرهای پوستی برای خود داشته باشد. لیزر اگزایمر، نور ( UV ) را به فرم لیزر بر روی ضایعات بیمار متمرکز می کند و بدین ترتیب بدون اینکه پوست سالم بیمار تحت تأثیر اشعه ( UV ) قرار گیرد تنها ضایعات تحت تأثیر قرار خواهد گرفت .

آنچه در این مطلب می خوانیم:

علت اگزما

محرک‌هایی وجود دارد که باعث تشدید اگزما می‌شوند، از جمله این مواد: شوینده‌های شیمیایی، گرما، تعریق زیاد ، استرس و اضطراب، خشکی پوست، عفونت پوستی، صابون‌ها، کپک‌ها، گرد و غبار و همچنین گرده گل‌ها می‌باشند.

علائم اگزما

علائم شایع این عارضه شامل موارد زیر هستند:

انواع اگزما

چندین نوع مختلف اگزما وجود دارد. بعضی از انواع اگزما به خاطر بعضی عوامل ایجاد می شوند؛ اما بعضی دیگر از آنها بدون هیچ علت شناخته شده ای بروز می کنند.

این نوع از اگزما، شایعترین نوع اگزما می باشد. اگزما آتوپیک معمولاً در کودکان از هنگام شیرخوارگی شروع شده و ممکن است تا هنگام نوجوانی و بزرگسالی ادامه داشته باشد. علت این نوع از اگزما هنوز مشخص نشده است؛ اما افرادی که بطور ارثی مستعد ابتلا به آلرژی هایی مثل آسم هستند بیشتر به این نوع اگزما مبتلا می شوند.

تماس مستقیم با یک ماده تحریک کننده یا بروز یک واکنش آلرژی نسبت به یک ماده می تواند باعث این نوع از اگزما که به آن اصطلاحاً درماتیت تماسی گفته می شود گردد.

این نوع از اگزما، نوزادان و بزرگسالان را گرفتار می سازد. علت دقیق ایجاد درماتیت سبورئیک هنوز به درستی مشخص نشده است، با این حال این وضعیت اغلب همراه با وجود موجوداتی شبیه مخمر (قارچ) بر روی پوست می باشد.

این نوع اگزما در مردها بیشتر از زن ها ایجاد می شود. در اگزمای سکه ای، لکه هایی به شکل سکه بر روی پوست بازوها و ران پاها ایجاد می شوند که خارش دار بوده و ممکن است ترشح داشته و پوسته پوسته و یا تاول دار شود.

این نوع اگزما در افراد سالخورده شایع تر بوده و به علت خشک بودن پوست در افراد مسن ایجاد می شود. در این نوع اگزما، پوست دچار پوسته پوسته شدن می گردد و ترک می خورد.

این نوع اگزما در جاهایی که پوست ضخیم می باشد مثل روی انگشت ها، کف دست ها و کف پاها ایجاد می شود. تاول های متعدد و کوچکی ایجاد می شوند که گاهی اوقات این تاول ها به هم متصل شده و تاول بزرگی را تشکیل می دهد که ترشح می کند.

علائم اگزما

درمان اگزما با لیزر اگزایمر

بیمار بر روی تخت مربوطه دراز خواهد کشید و همانند همه لیزر درمانی ها عینک مخصوص بر روی چشم های بیمار قرارداده خواهد شد و پزشک با تنظیم دستگاه، لیزر درمانی را بر روی ضایعات بیمار شروع خواهد کرد . جلسات لیزر اگزایمر حداکثر 15 دقیقه زمان خواهد برد .

مزایای لیزر اگزایمر

از جمله مزایای رفع ضایعات رنگی پوست با لیزر اگزایمر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

عوارض لیزر اگزایمر

لیزر اگزایمر عارضه خاصی ندارد. فقط بعد از هر جلسه درمان پوست آن ناحیه اندکی قرمز و ملتهب خواهد بود که ظرف چند ساعت تا یک روز برطرف خواهد شد .

پیشگیری از اگزما

1. به جای دوش آب گرم، دوش آب ولرم یا متوسط بگیرید.
  2. پوست خود را مرطوب و پر آب نگه دارید.
  3. پس از دوش گرفتن سریعاً از مرطوب کننده استفاده کنید.
  4. از مصرف صابون‌های زبر و پاک کننده‌های بدن اجتناب نمایید.
  5. اگر در آب و هوای خشک زندگی می‌کنید، از یک دستگاه رطوبت ساز در خانه خود استفاده کنید.
  6. در طول روز آب بنوشید.
  7. لباس‌هایی غیر چسبان بپوشید که پوست را تحریک نکند. لباس‌هایی که از الیاف‌های طبیعی مانند کتان ساخته شده را بپوشید. لباس‌های پشمی و کنف می‌تواند باعث تحریک بیشتر پوست شود.

کلینیک دکتر جمال الدین حسن زاده با سالها تجربه ارئه خدمات جوانسازی پوست مانند هایفوتراپی در سنندج، پذیرای شما مراجعین محترم می‌باشد. جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره‌ تلفن 33246361 - 087 تماس حاصل فرمایید.

محمد الله ویسی [ 1402-01-07 ]
سلام نوبت اینترنتی گرفتم ولی کد رهگیری بهم نداد یعنی فرصت نشد ازش عکس بگیرم .با کد ملی که ثبت نام کردم قبول میکنید؟