منو کردستان، سنندج ، خیابان آبیدر، چهارراه صفری، مجتمع ژینا، طبقه سوم - تلفن : 33246361 - 087
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ضایعات پوستی / تفاوت مولوسکوم و زگیل تناسلی

تفاوت مولوسکوم و زگیل تناسلی

بیماری مولوسکوم ناحیه تناسلی یک نوع بیماری ویروسی می باشد که به صورت ضایعات برجسته کوچک و بزرگ به روی پوست ظاهر می شوند. ضایعات حاصل از بیماری مولوسکوم کنتاژیوزوم معمولاً به رنگ پوست و یا سفید مرواریدی هستند وگنبدی و گرد بوده و در داخل آنها ماده ای ژله مانند و سفید وجود دارد که تماس این ماده با نقاط دیگر پوست باعث سرایت بیماری به دیگر نقاط بدن است. ضایعات پوستی مولوسکوم‌ معمولاً خود به خود از بین میروند؛ اما این روند ممکن است چند ماه طول بکشد. درمان ضایعات باعث کوتاهتر شدن این مدت میشود. برای درمان این بیماری درمان های دارویی و جراحی در دسترس است. اگر سیستم ایمنی ضعیفی داشته باشید، درمان ویروس ممکن است دشوارتر باشد یا عوارض شدیدتری ایجاد کند.

برای درمان مشکلات و بیماری های پوست ، مو و ناخن ، بهترین گزینه مراجعه به متخصص پوست است. متخصص پوست با دانش بالا و آگاهی نسبت به ساختار پوست می‌تواند در درمان بیماری و بهبود عوارض آن بسیار کمک کننده باشد. دکتر جمال الدین حسن زاده متخصص پوست، مو، کاشت مو و لیزر در سنندج برای رفع مشکلات و بیماری های پوستی شما آماده ارائه خدمت می‌باشند.

علت ایجاد مولوسکوم تناسلی

این بیماری پوستی به واسطه‌ لمس کردن و در تماس بودن با پوست آلوده منتقل می‌شود و قدرت سرایت یافتن آن بسیار بالا است به طوری‌که حتی اگر فرد سالم با حوله، لباس‌ها و حتی اسباب بازی‌های شخص مبتلا در ارتباط باشد، امکان ظاهر شدن دانه‌های مولوسکوم بر بدن وی نیز وجود دارد. همچنین خود شخص آلوده هم نباید چندان به آن دست بزند و اکیداً توصیه می‌گردد که از خراشیدن آن جلوگیری شود؛ چرا که دیده شده با این کار به قسمت‌های دیگر بدن فرد هم سرایت کرده است.
در بزرگسالان ممکن است از طرق جنسی منتقل شود و محل رایج بروز مولوسکوم، آلت تناسلی است. در واقع رابطه‌ی جنسی یکی از اصلی‌ترین راه‌های انتقال است که در بزرگسالان معمولاً از این طریق مولوسکوم منتقل می‌شود؛ چرا که یکی از قسمت‌هایی که دانه‌های مولوسکوم در آن دیده می‌شود اندام تناسلی است که می‌تواند شامل اطراف یا روی آلت مردانگی، مهبل، مقعد و اطراف آن باشد و نیز محققان این احتمال را می‌دهند که این عارضه‌ پوستی از طریق حمام، سونا و استخر عمومی نیز منتقل می‌شود که البته این نظریه تاکنون به اثبات علمی نرسیده است.

علائم مولوسکوم تناسلی

تفاوت مولوسکوم و زگیل تناسلی

عوامل خطر ابتلا به مولوسکوم تناسلی

تشخیص مولوسکوم تناسلی

هیچ آزمایشی برای تشخیص مولوسکوم وجود ندارد و این بیماری فقط با ظاهر ضایعات شناسایی می شود. اگر شما به بیماری مولوسکوم کنتاژیوزوم مبتلا شده اید، پزشک شما ممکن است انجام آزمایشاتی را برای عفونت های مقاربتی توصیه کند. با خراشیدن قسمت کمی از پوست آلوده، آن را در زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار خواهد داد.

عوارض مولوسکوم

مولوسکوم کنتاژیوزوم‌ خطرناک نیست؛ اما ظاهر ناخوشایندی بر پوست ایجاد می کند.

پیشگیری از مولوسکوم

  1. از تماس مستقیم با فردی که ممکن است این عارضه را داشته باشد، اجتناب کنید.
  2. از نظر روابط جنسی خویشتن‌دار باشید یا تنها با یک فرد غیرآلوده رابطه جنسی داشته باشید (کاندوم های مردانه و زنانه نمی‌توانند حفاظت کامل را تضمین کنند؛ زیرا ویروس می‌تواند در نواحی یافت شود که با کاندوم پوشیده نمی‌شوند).
  3. اگزمای (eczema) نهفته را در کودکان درمان کنید.
  4. از وسایل بهداشتی نظیر تیغ، حوله و نظایر آن به صورت مشترک به هیچ عنوان استفاده نکنید.
  5. در استخرهای عمومی مواظب تماس با افراد آلوده باشید و از سالم بودن آب اطمینان حاصل کنید و از استفاده مشترک از وسایل شخصی مثل حوله اکیداً خودداری نمایید.

درمان مولوسکوم

مولوسکوم معمولاً شفاف بوده و در طول مدت 6 تا 12 ماه برطرف می‌شود. در مراحل بهبود این بیماری، جوش‌های پوستی دیگر واگیردار نخواهد بود. در مورد کودکان به دلیل خطر عکس‌العمل نامناسب بدن به ندرت نیاز به مداخله درمانی برای رفع مشکل وجود دارد. به هر حال در افراد بزرگسال و نیز برای افرادی که سیستم ایمنی بدن آنها دچار مشکل است، اغلب لازم است جراحت‌های پوستی به منظور جلوگیری از پخش آنها در بدن تحت درمان قرار گیرند. روش درمان مناسب برای بیمار به سطح سلامت کلی فرد و تعداد و موقعیت جراحت‌های پوستی بستگی دارد. روش‌های درمان قابل استفاده به این منظور به شرح زیر هستند:

  1. اسید تری کلرواستیک
  2. اسید سالیسیلیک
  3. هیدروکسید پتاسیم
  4. کرم ترتینوئین
  5. کانتاریدین
  6. کرم امیکویمود

اینستاگرام دکتر حسن زاده

تفاوت مولوسکوم و زگیل تناسلی

بیماری مولوسکوم یک نوع بیماری ویروسی می باشد که به صورت ضایعات برجسته کوچک و بزرگ به روی پوست ظاهر می شوند. ضایعات حاصل از بیماری مولوسکوم معمولاً به رنگ پوست و یا سفید مرواریدی هستند و گنبدی و گرد بوده و در داخل آنها ماده ای ژله مانند و سفید وجود دارد که تماس این ماده با نقاط دیگر پوست باعث سرایت بیماری به دیگر نقاط بدن است. ضایعات حاصل از مولوسکوم دارای اندازه های متفاوتی میباشد و معمولاً باعث خارش پوستی و ناراحتی برای بیمار نمی شود. در بزرگسالان این بیماری معمولاً در مناطق تحتانی شکم و رانها و مناطق تناسلی ظاهر می شود و به وسیله ی تماس جنسی منتقل خواهد شد. از آنجا که مولوسکوم تناسلی در افراد سالم به خودی خود ظرف ۶ تا ۱۲ ماه از بین میرود، لذا درمان خاصی لازم نیست؛ اما در مواردی مانند قابل رؤیت بودن ضایعه، وجود حساسیت‌های زمینه‌ای و تمایل به پیشگیری از انتقال، درمان لازم می‌شود.
زگیل تناسلی یا زگیل مقاربتی یکی از شایع ترین بیماری های پوستی و عفونی است که در گروه بیماری‌های آمیزشی (STD) قرار می‌گیرد. این بیماری در اثر تماس مستقیم پوست با پوست فرد آلوده و از طریق برقراری روابط جنسی بین افراد منتقل می‌شود. از آنجایی که این بیماری به شدت سرایتی است، معمولاً با اولین تماس جنسی سریعاً به بدن فرد منتقل می‌گردد و به دنبال آن زائده‌هایی در اطراف ناحیه ی تناسلی و مقعد به وجود می‌آید. دلیل ایجاد این نوع زگیل‌ها ویروس پاپیلوما یا HPV است. این ویروس می‌تواند به شکل عفونت جنسی از طریق روابط جنسی منتقل شود. اچ ‎پی ‌وی می‌تواند روی پوست ناحیه تناسلی وجود داشته باشد؛ اما لزوماً زگیل به وجود نیاورد یا چند ماه بعد آن را به وجود بیاورد. همین موضوع باعث می‎شود بسیاری از افراد مبتلا تا ماه‌ها یا حتی سال‎ها متوجه نشوند. بعضی از انواع ویروس می‌توانند به سلول‏های دهانه رحم برسند و در آن ناحیه باعث سرطان شوند. روشهای مختلفی برای درمان زگیل از جمله لیزر پوست، کرایوتراپی و ... موجود است.

اندولیفت و هایفوتراپی که در کلینیک تخصصی دکتر حسن زاده سنندج انجام می‌شوند، روشهایی برای جوانسازی پوست صورت و دیگر بخش‌های بدن هستند که کم‌تهاجمی بوده و با هدف لیفتینگ یا بالا بردن اجزای صورت انجام می‌شوند. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد انجام این روش با شماره تلفن 33246361 - 087 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : سنندج ، خیابان آبیدر ، چهارراه صفری ، مجتمع ژینا ، طبقه سوم
تلفن : 33246361 - 087

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

دکتر جمال الدین حسن زاده

دکتر حسن زاده متخصص پوست و مو و دارای درجه بورد تخصصی پوست و مو است. وی در حال حاضر در شهر سنندج مشغول فعالیت می باشد. کاربران گرامی از طریق این سایت علاوه بر دسترسی به اطلاعاتی در زمینه های مختلف پوست، مو و زیبایی ،میتوانند سوالات خود را در بخش سوالات پزشکی کاربران با متخصص پوست و مو مطرح نمایند.

تلاش بر اینست تا در اسرع وقت پاسخ علمی به سوالات داده شود.همچنین بیماران مراجعه کننده به دکتر حسن زاده میتوانند از طریق این سایت روند درمان بیماریهای پوست و موی خود را پیگیری نمایند.


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465