منو کردستان، سنندج ، خیابان آبیدر، چهارراه صفری، مجتمع ژینا، طبقه سوم - تلفن : 33246361 - 087
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات و بیماری های پوستی / وقتی رنگ پوست تغيير ميكند نگران چه چیز باشیم؟

وقتی رنگ پوست تغيير ميكند نگران چه چیز باشیم؟

رنگ پوست یکی از قابل توجه ترین و محسوس‌ ترین مشخصه‌ ی هر فرد است. رنگ پوست به واسطه میزان و نوع ملانین سنتز شده درون ملانوزوم و الگوی توزیع ملانوزوم در ملانوسیت‌های بدن تعیین می‌شود. تغییر رنگ پوست می تواند بر اثر عوامل متعددی به وجود آید. تغییر رنگ پوست می تواند تنها در بخش های خاصی از پوست رخ دهد. در مواردی نیز پوست تمام بدن دچار تغییر رنگ می شود. به طور کلی تغییر در میزان ملانین می تواند موجب بروز تغییراتی در رنگ پوست افراد شود. بر این اساس می توان گفت هر اندازه میزان ملانین در پوست فرد کمتر باشد، فرد از پوستی روشن تر برخوردار خواهد بود. این ماده از تغییر رنگ پوست در برابر نور خورشید محافظت می کند. زمانی که میزان تولید ملانین در بخش هایی از پوست تغییر پیدا کند، فرد شاهد تغییر رنگ پوست خود خواهد بود. در برخی موارد، تغییر رنگ می تواند نشانه ای از بروز بیماری یا مشکلات بسیار جدی باشد. در برخی از مواقع تغییر رنگ پوست می تواند کیفیت زندگی فرد را دستخوش تغییراتی کند. تغییر رنگ پوست ممکن است، نواحی بزرگ یا کوچک بدن را تحت تأثیر قرار دهد. این مشکل معمولاً با بالا رفتن سن و یا وجود بیماری زمینه ای بروز می کند که در این صورت نیاز به درمان و مراقبت های پزشکی دارد. در صورتی که وضعیت پوست بدتر شد یا متوجه تغییراتی مانند بزرگ تر شدن لکه، خونریزی یا علائم عفونت شدیم، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید.

برای درمان مشکلات و بیماری های پوست ، مو و ناخن ، بهترین گزینه مراجعه به متخصص پوست است. متخصص پوست با دانش بالا و آگاهی نسبت به ساختار پوست می‌تواند در درمان بیماری و بهبود عوارض آن بسیار کمک کننده باشد. دکتر جمال الدین حسن زاده متخصص پوست، مو، کاشت مو و لیزر در سنندج برای رفع مشکلات و بیماری های پوستی شما آماده ارائه خدمت می‌باشند.

دلایل تغییر رنگ پوست

1. استفاده از هورمون های ترکیبی

قرص های هورمونی مزایای زیادی دارند از جمله تنظیم دوره های قاعدگی، جلوگیری از بروز آکنه پوستی و محافظت از بروز برخی سرطان ها. با این حال هورمون های پیشگیری از بارداری می توانند مشکلی به نام ملاسما melasma ایجاد کنند، یک مشکل پوستی مزمن که سبب ایجاد رنگدانه های قهوه ای در صورت می شود. به نظر می رسد این هورمون ها به افزایش تولید ملانین کمک می کنند. (رنگدانه ای که پوست را تیره می کند.) متأسفانه هر دو هورمون پیشگیری از بارداری، استروژن oestrogen و پروژسترون progesterone در این تغییر دخیل هستند و این مشکل تا زمانی که دارو را ادامه دهید ادامه داشته و تا چند سال بعد هم ممکن است به طول بیانجامد.

2. بارداری

هورمون های بدن در بارداری تغییر می کنند و اکثر زنان تغییرات چهره و پوستشان را در این دوران تجربه می کنند. ملاسما که قبلاً به نام ماسک دوران بارداری شناخته می شد هم شیوع زیادی دارد که اغلب تا یک سال بعد از بارداری بهبود پیدا می کند. اسکین تگ Skin tags (رشد پوست اضافی نرم و بی خطر) هم ممکن است اطراف گردن، کشاله ران و زیر بغل ایجاد شود. به دلیل افزایش گردش خون در طول بارداری ممکن است عروق خونی بسیار کوچک و لک های قرمزی روی پوست ایجاد شود. آکنه و التهاب بعد از آن هم ممکن است منجر به بدتر شدن لک های تیره روی پوستتان شود. تغییرات پوستی در طول بارداری اغلب بعد از زایمان حل می شوند.

3. مصرف بیش از حد الکل

الکل اثرات زیادی روی پوست دارد، از اثرات فوری آن مانند ایجاد رگ های خونی روی پوست که به دلیل تغییرات و آسیب های شدید به اندام های داخلی است گرفته تا تأثیرات مخرب آن روی کبد. مصرف بیش از حد الکل منجر به ایجاد رگ های عنکبوتی spider naevi روی پوست می شود که معمولاً در قسمت بالاتنه مشاهده می شود. قرمزی کف دست و همچنین تیره شدن پوست اطراف چشم، دهان و پاها می شود. همچنین منجر به کمبود ویتامین ها و مواد مغذی و در نتیجه تیره شدن پوست و برجسته تر شدن فولیکول های مو و در نتیجه خشن تر به نظر رسیدن پوست شود. برای حفظ سلامت ظاهری پوست وجود ویتامین های A، B، C و روی ضروری است و در صورتی که هضم و کبد ما به درستی کار نکنند ممکن است بدن نتواند به درستی آنها را جذب نماید.

4. استفاده از حمام خورشیدی یا سالن های برنزه کننده

زمانی که هوا ابری است خیلی از افراد کرم ضد آفتاب استفاده نمی کنند؛ ولی در این حالت پوست ما به خصوص صورت در معرض خطر پیری زودرس قرار می گیرد. این پیری پوست در اثر نور به دلیل وجود سه اشعه ماوراء بنفش UVA/UVB و مادون قرمز A است که نه تنها باعث ایجاد خطوط ریز و چین و چروک می شوند بلکه باعث افزایش فعالیت سلول های مسئول ایجاد رنگ تیره (ملانوسیت ها melanocytes) و افزایش رنگدانه های پوست و ایجاد کک و مک، لک های پیری، زگیل های قهوه ای رنگ می شود. اگر فولیکول های مو آسیب ببینند منجر به بسته شدن آنها با سلول های مرده پوست و پروتئین های آسیب دیده در نتیجه ضایعات سر سیاه و سر سفیدی به نام کمودون comedones می شود. نگرانی اصلی ما برای پیری پوست در اثر آفتاب ایجاد سرطان پوست است که روی سیستم ایمنی بدن تأثیر می گذارد.

5. مصرف دارو

با وجود مزایای متعدد داروهایی از قبیل ایبوبروفن برای درد، تب و التهاب، این داروها معمولاً عوارض جانبی پوستی دارند. استفاده موضعی از آن می تواند منجر به التهاب و تغییر رنگدانه ها شود. مصرف آن به صورت خوراکی هم می تواند منجر به بثورات گسترده، حساسیت پوستی و آلرژی شود. سایر داروها از جمله داروهای ضد مالاریا، ضد صرع و ضد افسردگی هم می توانید باعث افزایش رنگدانه در قسمت هایی از پوست شود. این تغییرات اغلب بی ضرر بوده و معمولاً با قطع مصرف دارو از بین می روند؛ ولی اگر بعد از مدتی از بین نرفتند بهتر است با پزشک خود در این زمینه مشورت نمایید.

تغییر رنگ پوست

6. قرار گرفتن در معرض سموم محیطی

همان طور که خورشید به پیری زودرس کمک می کند، تحقیقات نشان می دهد که آلودگی هوا هم بر چگونگی پیری پوست تأثیر گذار است. ذرات موجود در دود و سیگار روی پوست همانند اشعه ماوراء بنفش خورشید عمل می کنند و منجر به تسریع پیری پوست و افزایش چین و چروک و تغییر رنگدانه ها می شوند. این امر در شهرهای بزرگ که آلودگی بیشتری دارند بیشتر مشاهده می شود و بر اساس تحقیقات ساکنان شهرهای بزرگ نسبت به ساکنان مناطق روستایی بیشتر در معرض اختلالات پوستی قرار می گیرند. راه مقابله با پیری زودرس، شستشوی منظم و رژیم غذایی غنی از آنتی اکسیدان است.

7. تماس با خوراکی های تحریک کننده پوست

برخی گیاهان ماده خاصی دارند که اگر بعد از لمسشان در معرض نور خورشید قرار بگیرید منجر به ایجاد واکنش و التهابی به نام افزایش رنگدانه فیتوفوتودرمیت phytophotodermatitis می شوند؛ یعنی بخش هایی از پوست که با این گیاهان خاص تماس داشته زمانی که در معرض نور خورشید قرار بگیرند حالت آفتاب سوخته گرفته و در نهایت به رنگ قهوه ای در می آیند. ماده اصلی شیمیایی موجود در این گیاهان به نام فوروکومارین furoocoumarin شناخته می شود. این ماده شیمیایی در گیاهانی از قبیل کرفس، هویج وحشی parsnips، جعفری و برخی مرکبات مانند لایم lime و انجیر وجود دارد. برای پیشگیری از این عارضه بهتر است بعد از تماس با این گیاهان دستهایتان را به خوبی بشویید.

انواع تغییر رنگ پوست

بخش‌های تیره‌تر پوست (هیپرپیگمانتاسیون) که خشک و زبر هستند.

بیماریهای پوستی همراه با تغییر رنگ پوست

تیره‌شدن پوست

تیره‌شدن پوست یا هیپرپیگمانتاسیون دلایل مختلفی دارد. تشخیص آن به مکان ایجاد شدن تیرگی، چگونگی ظاهر پوست، احساس خارش پوست یا درد و شرایط فردی بستگی دارد. علل بیماری شامل:

روشن شدن پوست

عفونت و افزایش سن از علل اصلی روشن شدن پوست است. در برخی از پوست‌ها این پدیده کاملاً واضح نیست. علل آن شامل:

قرمز شدن پوست

قرمز‌شدن پوست معمولاً نشانه‌ی خارش پوست، جراحت و وجود دانه‌های حساسیت است. دور ماندن از موارد محرک باعث می‌شود تا پوست خود به خود درمان شود و اثر قرمزی از بین برود. با این‎حال برخی از قرمزی‌های پوست به راحتی درمان نمی‌شوند.

اینستاگرام دکتر حسن زاده

درمان‌های تغییر رنگ پوست

از آنجایی که علل تغییر رنگ پوست بسیار هستند، راه‌های درمان آ‌نها نیز فراوان هستند.

  1. محصولات مراقبت از پوست: روشن‌کننده‌های حرفه‌ای پوست در مقابل تغییر رنگ پوست بسیار مؤثر عمل می‌کنند.
  2. بازسازی: درمان‌هایی مانند ریز لایه‌برداری، لایه‌برداری شیمیایی و جراحی با لیزر، لایه‌ی رویی پوست را برداشته و امکان رشد برای پوستی سالم‌تر با رنگدانه‌های طبیعی‌تر را فراهم می‌کنند.
  3. سرما‌ درمانی: این روش برای شرایطی مانند ملانومای سرطانی، لکه‌های کبدی و یا زگیل‌ها کاربرد دارد. در این روش ناحیه‌ای از پوست را منجمد کرده و آن را برمی‌دارند تا پوست سالم و جدیدی به‌وجود آید.
  4. روش‌های جراحی: در برخی از موارد از روش جراحی برای درمان بیماری استفاده می‌کنند، مانند پیوند زدن پوست که در آن بخشی از پوست بدن را به جایی که پوست آسیب دیده پیوند می‌زنند تا شاید پوست در آنجا امکان رشد پیدا کند.

تزریق چربی به واژن یا لابیا (جهت جوانسازی) و تزریق فیلر به آلت تناسلی (جهت افزایش حجم) در کلینیک دکتر حسن زاده ، متخصص پوست، مو، زیبایی و لیزر در سنندج انجام می شود. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با این مرکز از طریق تماس با شماره تلفن 33246361 - 087 اقدام فرمایید.


آدرس مطب : سنندج ، خیابان آبیدر ، چهارراه صفری ، مجتمع ژینا ، طبقه سوم
تلفن : 33246361 - 087

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

دکتر جمال الدین حسن زاده

دکتر حسن زاده متخصص پوست و مو و دارای درجه بورد تخصصی پوست و مو است. وی در حال حاضر در شهر سنندج مشغول فعالیت می باشد. کاربران گرامی از طریق این سایت علاوه بر دسترسی به اطلاعاتی در زمینه های مختلف پوست، مو و زیبایی ،میتوانند سوالات خود را در بخش سوالات پزشکی کاربران با متخصص پوست و مو مطرح نمایند.

تلاش بر اینست تا در اسرع وقت پاسخ علمی به سوالات داده شود.همچنین بیماران مراجعه کننده به دکتر حسن زاده میتوانند از طریق این سایت روند درمان بیماریهای پوست و موی خود را پیگیری نمایند.


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465