صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات و بیماری های پوستی / چگونه می توان میخچه را درمان کرد؟

چگونه می توان میخچه را درمان کرد؟

اگر روزانه چندین ساعت مداوم روی پا می ایستید یا چند هزار قدم برمیدارید و کفش های نامناسب که فشار وارد بر کف پا را هنگام راه رفتن دو چندان میکنند استفاده میکنید ، ممکن است در ناحیه ی روی انگشتان یا در زیر پنجه پا دچار ضایعه ای شوید که آنرا میخچه مینامند. این حالت زمانی به وجود می‌آید که فشار وارده بر پوست حالتی بیضوی یا شبیه بیضی در پوست ایجاد کند که مرکز آن کانون فشار است و به مرور زمان گسترده می ‌شود. اگر تحریک به طور مستمر روی بافت‌های تولید کننده میخچه ادامه یابد ، حتی پس از حذف آن، پوست مجددا تولید ضایعه می‌کند.

به طور دقیق میخچه به اختلالی گفته می‌شود که در آن یک قسمت از پوست به دلیل تجمع سلول های مرده سفت و ضخیم خواهد شد که معمولاً در سطوح نازک و بدون موی پوست به خصوص در قسمت پشتی پنجه پا یا انگشتان یا در قسمت ضخیم‌تر پوست کف دست و پا ایجاد می‌شود. و در واقع میخچه را میتوان نوعی واکنش طبیعی بدن برای حفاظت از خود دانست چراکه پوست یکی از حساس ‌ترین مناطق بدن به شمار می‌ رود و با کوچک ترین فشاری ، عکس ‌العمل نشان می‌دهد و این واکنش‌ها به صورت‌های مختلفی همچون تورم ، قرمزی ، تاول و … بروز می‌کنند.

انواع میخچه

میخچه پا را به دو نوع کلی تقسیم بندی می کنند:

شایع ترین شکل ضایعه است. عمدتا روی انگشتان و بین آنها و زیر سر استخوان های بند انگشتان و پاشنه بوجود می آید و و همانطور که از اسم آن برمی آید سخت و خشک است .

درمان بیماری ها و مشکلات پوستی مانند میخچه، با روشهای جراحی و غیر جراحی، توسط دکتر جمال الدین حسن زاده در سنندج انجام می‌شود. لطفا جهت هماهنگی با شماره تلفن : 33246361 - 087 تماس حاصل فرمایید.

در فضای بین انگشتان به ویژه بین انگشت چهارم و پنجم وبه علت جذب بیش از حد رطوبت ایجاد می‌شود. معمولا سفید رنگ بوده، ابعاد آن از سه تا نه میلیمتر متغیر است . این ضایعات دردناک تر از میخچه سخت هستند و بخصوص وقتی از طرفین به انگشتان فشار وارد شود، درد بیشتر خواهد شد.

میخچه چیست و چگونه درمان می شود؟ | بهترین متخصص پوست سنندج

میخچه پا چگونه تشخیص داده می‌شود؟

اگر علایمی که در بالا به آن اشاره شد را دارید ، هنگام مراجعه به پزشک او پس از معاینه محل درد ممکن است قسمتی از پوست پا را برش بزند تا مطمعن شود زگیل که علت آن عفونت ویروسی است باعث بروز مشکل نباشد در برخی موارد ممکن است لازم باشد برای برسی کامل اختلالات استخوانی که باعث به وجود آمدن میخچه شده اند عکس بردازی توسط اشعه ی ایکس انجام شود. پس از انجام این مراحل احتمالا علت بروز درد به طور کامل مشخص خواهد شد.

چگونه می‌توان میخچه را درمان کرد؟

در درمان میخچه از دو روش درمان خانگی و جراحی میتوان کمک گرفت که در ادامه به شرح ان خواهیم پرداخت.

صفحه اینستاگرام دکتر حسن زاده

چرا باید میخچه را از طریق جراحی بردارم؟

دراین عمل جراحی ، پزشک میخچه و ضایعه ای که در زیر آن قرار دارد را به طور کامل از بین می‌برد. او آرتروپلاستی را که همان پروتز های ظریف مفصلی هستند و از خم شدن انگشتان پا در کفش یا ازخارج شدن تیغکوچکی از استخوان بند انگشتان پا جلوگیری میکند را در محل جراحت قرارمیدهد .این روش در جلوگیری از بازگشت میخچه بسیار موفقیت‌آمیز است و بنابراین توصیه میشود به جای درمان های دیگر که امکان بازگشت در آن وجود دارد ازآن استفاده شود. در مشاوره ی پزشکی قبل از عمل اطلاعاتی در مورد شرایط ، نحوه انجام اصلاح ، توانبخشی و الزامات بهبودی بعد از جراحی و خطرات جراحی به بیمار داده میشود.

روش‌های درمان میخچه از طریق جراحی

برداشتن میخچه سخت

این نوع میخچه غالباً دارای یک هسته سخت است که راه رفتن را دردناک می‌کند. و پزشک با اصلاح و تراشیدن هسته آن، این ضایعه را به راحتی از می ببرد و در صورت لزوم مطابق آنچه در بالا گفته شد می‌تواند پروتزهای سفارشی را برای جلوگیری از شکل‌گیری مجدد این ضایعات بسازد.
برسی و انتخاب پزشک ماهر از جهات زیر بسیار پراهمیت است:

برداشتن میخچه نرم

میخچه‌های نرم را نیز می‌توان مانند میخچه‌های سخت تراشید. با این حال، این ضایعات معمولاً به سرعت برمی‌گردند و راه حل بلند مدت درمان آن‌ها رفع علت اصلی بیماری است.

درمان میخچه با لیزر

در موارد نه چندان حاد و با تشخیص پزشک مربوطه این روش که از درمان های خانگی نتیجه بخش تر است و به وسیله لیزر پر انرژی، ضایعه میخچه را می سوزانند به کار میرود. تمام روند درمان میخچه به این روش در یک جلسه انجام می شود.

آیا می‌توان از تشکیل مجدد میخچه جلوگیری کرد؟

در هنگام تهیه کفش کاملا دقت کنید و کفشی را خریداری نمایید که علاوه بر اینکه فضای مورد نیاز را به خوبی در اختیار انگشتان قرار دهد ، بتواند از قسمت قاعده انگشتان محافظت کند. تنگ بودن پنجه کفش باعث می‌شود انگشتان تحت فشار قرار بگیرند. هیچگاه کفش را بدون جوراب نپوشید و پوست پا را همواره تمیز نگه دارید.

اگر ساکن سنندج هستید؛ و مایلید از خدمات قابل ارائه در کلینیک تخصصی پوست، مو و لیزر دکتر حسن زاده استفاده نمایید؛ برای دریافت نوبت دکتر جمال الدین حسن زاده کلیک کنید.