قارچ صورت چه عللی دارد؟

قارچ پوستی یا درماتوفیتوز (Dermatophytosis) یکی از بیماری ‌های پوستی است که در ابتدا به‌ صورت لکه‌های قرمز در مناطق آسیب‌ دیده پوست ظاهر می‌شود و بعد ممکن است به سایر قسمت‌های بدن گسترش یابد. قارچ پوستی ممکن است پوست سر، پا، ناخن‌ها، کشاله ران، ریش یا سایر مناطق را تحت تاثیر قرار دهد. کچلی ریش اصطلاحی پزشکی برای آلودگی قارچی مو و پوست در قسمت ریش دار صورت است. این قارچ پوستی قسمت پایین صورت را آلوده می کند و ممکن است تا گردن هم گسترش پیدا کند. آلودگی قارچی پوست صورت را کچلی صورت هم می نامند. در واقع این اصطلاحات پزشکی تا حدودی با یکدیگر مشترک هستند. کچلی ریش دقیقاً به آلودگی قارچی در قسمت ریش دار در مردها به ویژه افراد بزرگسال و بالغ اشاره می کند. کچلی ریش یک بیماری پوستی نادر است. کچلی ریش را نباید با فولیکولیت (عفونت ریشه مو) اشتباه گرفت؛ زیرا فولیکولیت بر روی قارچ ریش قرار می گیرد و روی آن زندگی می کند پس این دو حالت عفونی دارای شرایط مجزا هستند.

برای درمان مشکلات و بیماری های پوست ، مو و ناخن ، بهترین گزینه مراجعه به متخصص پوست است. متخصص پوست با دانش بالا و آگاهی نسبت به ساختار پوست می‌تواند در درمان بیماری و بهبود عوارض آن بسیار کمک کننده باشد. دکتر جمال الدین حسن زاده متخصص پوست، مو، کاشت مو و لیزر در سنندج برای رفع مشکلات و بیماری های پوستی شما آماده ارائه خدمت می‌باشند.

قارچ صورت چه عللی دارد؟

کچلی ریش به خارش آرایشگر هم معروف است؛ زیرا این بیماری بیشتر در زمان اصلاح توسط آرایشگر با تیغ مشترک منتقل می شود و دانه های پوستی به وجود آمده خارش دار علت قارچ پوستی هستند. قارچی که باعث این بیماری می شود درماتوفیت نام دارد. این قارچ ها رایج هستند و در همه جای دنیا پیدا می شوند. درماتوفیت ها آنزیم های ویژه ای دارند که قادر به هضم کراتین هستند، نوعی پروتئین که لایه ی سخت بیرونی پوست را می سازد. موها و ناخن ها هم ترکیبی از کراتین هستند، بنابراین آلودگی درماتوفیت در زیر لایه ی رویی پوست گسترش نخواهد یافت. بااین حال درصورتی که بدن به حضور قارچ واکنش نشان دهد وضع متفاوت می شود و ممکن عفونت باکتریایی دومی هم به وجود بیاید. گونه های مختلفی از درماتوفیت ها باعث به وجود آمدن کچلی ریش می شوند. برخی از آنها فقط به پوست انسان تمایل دارند و برخی دیگر به سراغ گونه های جانوری می روند البته می توانند به انسان هم منتقل شوند. گونه های درماتوفیت زیر مسبب کچلی ریش هستند:

گونه های قارچی دیگر که باعث بیماری کچلی ریش می شوند بر اساس موقعیت جغرافیایی، تماس نزدیک با حیوانات و عوامل آب و هوایی و سبک زندگی تغییر می کنند.

قارچ صورت

علائم قارچ کچلی ریش

در برخی از موارد خفیف کچلی ریش علائمی ندارد. گاهی هم بدون هیچ دانه‌ی مشخصی تنها احساس خارش وجود دارد. اگرچه واژه‌ی ریش در آن به‌کاربرده شده است؛ اما کچلی ریش ممکن است تنها ناحیه‌ی سبیل را مورد توجه قرار دهد. کچلی ریش بیشتر در روی چانه و گردن دیده‌شده و از آنجا گسترش پیدا می‌کند. به عفونت‌های درماتوفیت با عنوان کرم حلقه‌دار هم اشاره می‌کنند؛ زیرا این باکتری باعث ایجاد زخم‌های حلقه مانند قرمز می‌شود. بااین‌حال این زخم‌ها همیشه به این شکل نیستند. زخم‌های پوستی کچلی ریش از لحاظ ویژگی ظاهری به دودسته‌ی برافروخته و غیر برافروخته تقسیم می‌شوند. زخم‌های برافروخته معمولاً قرمز هستند و پوست متورم شده و دانه‌های کوچکی در روی پوست هستند که از خود موادی تراوش می‌کنند. ممکن است احساس درد هم وجود داشته باشد. در مورد غیر برافروخته، تورم و قرمزی کمتری وجود دارد و معمولاً دانه‌ای هم دیده نمی‌شود. از دست دادن مو در قسمت‌های آلوده و خارش پوست که ممکن است شدت آن متفاوت باشد رایج است. ممکن است نواحی پر مو هنگام ابتلا به قارچ بیماری کریون (آبسه‌های ملتهب چرکی با ترشحات زردرنگ) را به وجود بیاورند. این بیماری بیشتر در کچلی ریش و کچلی سر شایع است. چنانچه از ظاهر آن انتظار می‌رود دردناک باشد؛ ولی کریون معمولاً همراه با درد و خارش نیست.

مراحل بیماری قارچ پوستی

وقتی به قارچ آلوده می‌شوید بلافاصله دچار بیماری قارچ پوستی نمی‌شوید. ممکن است دو هفته طول بکشد تا علائم بیماری بروز کند. مراحل این بیماری عبارت‌اند از:

1. مرحله اولیه: در طی این مرحله، ممکن است یک لکه پوست تحریک‌پذیر به رنگ صورتی یا قرمز در بدن مشاهده کنید. گاهی اوقات، این لکه بسیار خشک و پوسته‌پوسته به نظر می‌رسد و لزوماً مانند قارچ پوستی نیست.
  2. مرحله ثانویه: در طی این مرحله، خواهید دید که اندازه ضایعه شروع به رشد می‌کند. مرکز آن ممکن است شبیه پوست سالم و اطراف آن، پوسته‌پوسته باشد.

ازآنجایی‌که قارچ پوستی به‌شدت واگیردار است، لازم است به‌محض مشاهده اولین علائم به پزشک مراجعه کنید و تحت درمان قرار بگیرید. اگر این کار را انجام ندهید، ممکن است بیماری رشد و گسترش پیدا کند.

تشخیص قارچ کچلی ریش

برای تشخیص قارچ پوستی، پزشک پوست را معاینه می‌کند و احتمالاً از نوری سیاه برای بررسی ناحیه آسیب‌دیده پوستتان استفاده می‌کند. بسته به نوع قارچ، ممکن است بعضی‌اوقات، قارچ پوستی در زیر نور سیاه درخشان شود. همچنین ممکن است انجام این آزمایش‌ها را توصیه کند:

درمان کچلی قارچی ریش

کچلی ریش و قارچ پوست سر منجر به کچلی سر هر دو به روشی مشابه درمان می شوند. در این کار باید موهای محل موردنظر را تراشید و از ضد قارچ موضعی بر روی آن استفاده کرد. اگرچه عوامل موضعی برای اکثر عفونت های درماتوفیت از نوع خفیف تا متوسط کاربرد دارد ولی برای مورد قارچ ریش عوامل ضد قارچی دهانی هم لازم است. داروهای ضد قارچ شامل این موارد هستند:

این داروها باید به مدت 4 تا 6 هفته استفاده شوند تا بیماری به طور کامل از بین برود. برای جلوگیری از بازگشت بیماری باید اقدامات پیشگیرانه ای را انجام داد. برخی اوقات قبل از درمان بیماری قارچ باید اقدامات ضد باکتریایی و آنتی بیوتیکی انجام داد. انجام این کار به ویژه قبل از اصلاح موهای باقی مانده مهم است. اصلاح مو در محل بیماری کریون مشکل است و باعث آسیب به پوست و حتی باقی ماندن جای زخم ها برای مدت طولانی می شود.

پیشگیری از ابتلا به بیماری کچلی ریش

اگرچه این بیماری امروزه رایج نیست؛ اما هنوز در بخش‌هایی از دنیا بیماری شایعی محسوب می‌شود. برخی از اقدامات پیشگیرانه عبارتند از:

لیزر ضایعات عروقی در سنندج توسط دکتر جمال الدین حسن زاده متخصص پوست، مو و لیزر انجام می‌شود و اغلب با نتایج رضایت بخشی همراه است. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با کلینیک با شماره تلفن 33246361 - 087 تماس حاصل فرمایید.

علی [ 1402-10-11 ]