منو کردستان، سنندج ، خیابان آبیدر، چهارراه صفری، مجتمع ژینا، طبقه سوم - تلفن : 33246361 - 087
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / بیماری ها و اختلالات مو / شناخت و تشخیص انواع شوره سر

شناخت و تشخیص انواع شوره سر

پوست انسان در خارجی‌ ترین سطح خود، به‌ خاطر داشتن کراتین، به طور مداوم درحال بازسازی سلولی است. به همین دلیل، سلول‌های لایه بیرونی آن در تماس مداوم با فضای اطراف از بین می‌روند و سلول های جدیدی جایگزین آن می‌شوند. اگر در اسکالپ سر، این روند مرگ سلولی افزایش پیدا کند، به شکل شوره سر قابل مشاهده است. شوره سر یاDandruff عارضه ریخته شدن سلول‌ های اسکالپ است. شوره سر یکی از بیماری‌ های شایع است که در سنین مختلف رخ می‌دهد. این شوره ها مسری نیستند و خطر خاصی هم برای بدن ندارند؛ اما ممکن است از نظر نظافت و زیبایی، مشکلاتی را برای شما به وجود بیاورند.

برای درمان مشکلات و بیماری های پوستی ، بهترین گزینه مراجعه به متخصص پوست است. متخصص پوست با دانش بالا و آگاهی نسبت به ساختار پوست می‌تواند در درمان بیماری و بهبود عوارض آن بسیار کمک کننده باشد. دکتر جمال الدین حسن زاده متخصص پوست، مو، کاشت مو و لیزر در سنندج برای رفع مشکلات و بیماری های پوستی شما آماده ارائه خدمت می‌باشند.

علت شوره سر

شوره سر می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد، ازجمله:

شناخت و تشخیص انواع شوره سر

علائم شوره سر

  1. پوسته‌پوسته شدن پوست سر، مو، ابرو، ریش یا سبیل
  2. خارش پوست سر
  3. پوسته‌پوسته شدن سر نوزادان (کلاه گهواره)
  4. گاهی ممکن است در سرتان احساس سوزش کنید.
  5. گاهی ممکن است احساس کنید سرتان دچار زخم یا جراحت شده است.
  6. روی پوست سر، تکه‌های چرب دیده می‌شود
  7. در موارد شدید، پوست سر قرمز و متورم می‌شود.
  8. ریزش موقتی مو
  9. ورقه ورقه شدن پوست سر که در آب و هوا‌ی سرد، وخیم‌تر می‌شود.

انواع شوره سر

شوره‌های خشک، لایه‌هایی از پوست سر هستند که سفید، مسطح و قابل دیدن هستند. این لایه‌ها به‌راحتی از پوست سر جدا می‌شوند. کسانی که به شوره‌های خشک مبتلا هستند، معمولاً مو‌های خشکی دارند و شوره خشک در بیشتر موارد، باعث خارش آزاردهنده‌ای می‌شوند که این خاراندن، روند افزایش و تکثیر را تند‌تر می‌کند و باعث افزایش شوره سر می‌شود.

در شوره‌های چرب، ذرات کوچک‌تر، گردتر و کمی زردرنگ هستند. این ذرات، به‌صورت ذرات چربی به پوست سر می‌چسبند و جداکردن آنها مثل شوره‌های خشک، کار ساده‌ای نیست و باعث ایجاد زخم روی پوست می‌شود. با خاراندن پوست سر، اگر شوره‌ها از نوع چرب باشند، فرد دچار ریزش شدید مو می‌شود و به همین دلیل بهتر است از خاراندن سر در این شرایط، اکیداً خودداری کنید.

عفونت قارچی سر نوعی عفونت پوستی است که در اثر تکثیر بیش از حد قارچها ایجاد می شود، در این بیماری قارچ ها به پوست و فولیکول مو حمله می کنند و باعث خارش و پوسته پوسته شدن و ریزش مو در کف سر می گردند. قارچ پوست سر یک بیماری مسری و قابل انتقال است و در صورت عدم رسیدگی به آن فرد برای همیشه دچار کچلی می شود. خارش و قرمزی اولین علائم قارچ سر است.

رفع شوره سر

۱. پیشگیری از کم‌آبی بدن

میزان نوشیدن آب می‌تواند بر مشکل شوره سر شما تأثیرگذار باشد. اگر آب موردنیاز بدن، تأمین باشد، احتمال اینکه دچار شوره سر شوید، کاهش پیدا می‌کند. نوشیدن ۸ تا ۱۰ لیوان آب در روز را فراموش نکنید. همین‌طور از میوه‌ها، سبزی‌ها سرشار از آب هم استفاده کنید و از نوشیدن زیاد قهوه و چای پرهیز کنید.

۲. اصلاح رژیم غذایی‌

در رژیم غذایی‌، مواد غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳، روی و ویتامین B6 را جا بدهید. از جمله این مواد می‌توان به جوانه گندم، سبوس، گردو، جگر، فلفل، ماهی، سیب‌زمینی، بادام‌هندی، تخم‌مرغ، زیتون و سبزی‌های خام اشاره کرد. حتماً از مصرف غذاهای بسیار تند یا شیرین و بسیار چرب پرهیز کنید.

۳. در معرض نور خورشید قرار بگیرید.

نور خورشید باعث بهبود تولید ویتامین D3 می‌شود و تولید چربی‌های سالم روی پوست را تحریک می‌کند. برای پیشگیری از شوره سر، چند دقیقه ای از روز، زمانی که نور خورشید خیلی شدید نیست در معرض نور خورشید قرار بگیرید.

۴. کنترل استرس

استرس، یکی دیگر از دلایل بروز شوره سر است. استرس و اضطراب می‌تواند تعادل شیمیایی را در بدن انسان تغییر دهد و باعث ترشح بیش از حد چربی روی پوست و در نتیجه، افزایش میزان شوره سر شود. برای مدیریت استرس، مدیتیشن انجام دهید یا از روش‌هایی که به آرامش ذهن و بدن کمک می‌کند، استفاده کنید تا بتوانید استرس را کنترل کنید.

۵. از شانه یا برس‌های مرغوب استفاده کنید.

شانه نکردن روزانه موها نیز یکی از دلایل ایجاد شوره سر است. شانه‌زدن یا برس کشیدن مداوم و صحیح موها باعث از بین بردن پوسته‌های خشک روی پوست سر می‌شود و همین‌طور، جریان خون را به سمت پوست سر هدایت می‌کنند که باعث تقویت موها می‌شود.

درمان سریع شوره سر

کنترل استرس می‌تواند مشکلات پوستی و مویی افراد را کاهش دهد. علاوه بر آن بهتر است که افراد مبتلا به شوره سر در طول روز موهای خود را بیشتر شانه بزنند و به طور منظم حمام کنند. برای کمک به بهبود سریع این مشکل نیز می‌توان از داروهای ضد شوره استفاده کرد.

رفع دائمی شوره سر

برای رفع شوره درمان قطعی وجود ندارد. شما می توانید با رعایت راه های مراقبتی، میزان شوره موی خود را کاهش داده و ان را از بین ببرید. شوره سر به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود که هریک دارای درمان مخصوص به خود است، بنابراین نمی‌توان روشی را به‌عنوان بهترین روش درمانی معرفی کرد. در واقع شما باید توسط پزشک معاینه شوید تا بهترین روش برای درمان شوره سر مشخص شود.

درمان خانگی شوره سر

اینستاگرام دکتر حسن زاده

شامپو شوره سر

شامپو های دارویی که حاوی مواد زیر هستند در معالجه شوره مؤثر هستند.

این درمان ضد قارچ باعث کاهش تولید مخمر می شود.

این ماده در گروهی از داروهای موسوم به عوامل کراتولیتیک قرار دارد و به نرم شدن و ریختن سلولهای پوستی روی پوست سر شما کمک می کند

این یک ماده ضد عفونی است که باعث رفع خارش و پوسته پوسته شدن پوست سر می شود و پوسته های خشک را برطرف می کن.

کتوکونازول اغلب مؤثرترین ماده ضد قارچی در کاهش و ریختن سلول ها از پوست سر است. در موارد شدید و مداوم شوره سر ، ممکن است هنگامی کار کند که سایر شامپو های ضد شوره اثر کمی یا بدون تأثیر داشته باشند. شامپوهایی که حاوی کتوکونازول هستند را می توان در افراد در هر سنی استفاده کرد. کتوکونازول با جلوگیری از رشد قارچها و مخمرها کار می کند.

گوگرد نیز در درمان شوره مؤثر است.

شامپوهایی که به طور همزمان این دو ماده را داشته باشند، در درمان شوره بسیار مؤثرتر واقع می‌شوند.

تزریق چربی به واژن یا لابیا (جهت جوانسازی) و تزریق فیلر به آلت تناسلی (جهت افزایش حجم) در کلینیک دکتر حسن زاده ، متخصص پوست، مو، زیبایی و لیزر در سنندج انجام می شود. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با این مرکز از طریق تماس با شماره تلفن 33246361 - 087 اقدام فرمایید.


آدرس مطب : سنندج ، خیابان آبیدر ، چهارراه صفری ، مجتمع ژینا ، طبقه سوم
تلفن : 33246361 - 087

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

دکتر جمال الدین حسن زاده

دکتر حسن زاده متخصص پوست و مو و دارای درجه بورد تخصصی پوست و مو است. وی در حال حاضر در شهر سنندج مشغول فعالیت می باشد. کاربران گرامی از طریق این سایت علاوه بر دسترسی به اطلاعاتی در زمینه های مختلف پوست، مو و زیبایی ،میتوانند سوالات خود را در بخش سوالات پزشکی کاربران با متخصص پوست و مو مطرح نمایند.

تلاش بر اینست تا در اسرع وقت پاسخ علمی به سوالات داده شود.همچنین بیماران مراجعه کننده به دکتر حسن زاده میتوانند از طریق این سایت روند درمان بیماریهای پوست و موی خود را پیگیری نمایند.


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465