منو کردستان، سنندج ، خیابان آبیدر، چهارراه صفری، مجتمع ژینا، طبقه سوم - تلفن : 33246361 - 087
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات و بیماری های پوستی / لیپوم چیست و چگونه درمان میشود؟

لیپوم چیست و چگونه درمان میشود؟

لیپوم به توده های چربی زیر پوست گفته می شود که به دلیل رشد بیش از حد سلولهای چربی ایجاد می شود. پزشکان، لیپوم را جزء تومورهای خوش خیم می دانند، به این معنی که آنها رشد غیر سرطانی دارند. لیپوم یا غده های چربی زیر پوست می توانند در هر نقطه از بدن که حاوی سلولهای چربی هستند، ظاهر شوند؛ اما اغلب روی شانه ها، سینه، تنه، گردن، ران ها و زیر بغل دیده می شوند. در موارد با شیوع کمتر، ممکن است در اندام های داخلی، استخوان ها یا عضلات و یا به صورت توده چربی در ناحیه تناسلی نیز ایجاد شوند. این توده های چربی زیر پوست، نرم بوده و هنگامی که افراد روی آن فشار می آورند ممکن است کمی در زیر پوست حرکت کنند.

آنها معمولاً در طی چند ماه یا چند سال به آرامی رشد می کرده و به طور معمول به اندازه‌ای در حدود 2-3 سانتی متر می رسند. گاهی اوقات، ممکن است برخی افراد دارای لیپوم بزرگی باشند که می تواند به بیش از 10 سانتی متر برسد. در اغلب موارد، پزشکان توصیه می کنند هیچ مداخله ای برای درمان لیپوم ها انجام نگیرد؛ زیرا این تومورها دردناک نیستند و رشد نمی کنند. در مواردی که در آن لیپوم باعث درد می شود، دارای ابعاد بسیار بزرگ است و یا تمایل به رشد دارد، به شما توصیه خواهد شد که برای برداشتن آن اقدام کنید.

برای درمان مشکلات و بیماری های پوستی ، بهترین گزینه مراجعه به متخصص پوست است. متخصص پوست با دانش بالا و آگاهی نسبت به ساختار پوست می‌تواند در درمان بیماری و بهبود عوارض آن بسیار کمک کننده باشد. دکتر جمال الدین حسن زاده متخصص پوست، مو، کاشت مو و لیزر در سنندج برای رفع مشکلات و بیماری های پوستی شما آماده ارائه خدمت می‌باشند.

علت لیپوم چیست؟

علت اصلی تشکیل لیپوم به طور قطعی مشخص نیست؛ اما برخی افراد ژن های معیوبی را از والدین خود به ارث می برند که می توانند در بروز لیپوم دخیل باشند. در برخی موارد، آسیب و جراحت در یک ناحیه می تواند از دلایل تشکیل لیپوم باشد. از جمله عوامل مؤثر در تشکیل لیپوم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

علائم لیپوم

لیپوم ها می توانند در هر ناحیه ای از بدن تشکیل شوند و معمولاً با نشانه های زیر همراه هستند:

لیپوم چیست و چگونه درمان میشود؟

انواع لیپوم

همه لیپوم ها از چربی ساخته شده اند. برخی از لیپوم ها همچنین دارای رگ های خونی یا بافت های دیگر هستند. چندین نوع لیپوم وجود دارد، از جمله:

  1. آنژیولیپوما: این نوع شامل چربی و رگ های خونی است. آنژیولیپومها اغلب دردناک هستند.
  2. معمولی: رایج ترین نوع، لیپوم معمولی حاوی سلول های چربی سفید است. سلولهای چربی سفید انرژی را ذخیره می کنند.
  3. فیبرولیپوما: چربی و بافت فیبری این نوع لیپوم را تشکیل می دهند.
  4. Hibernoma: این نوع لیپوم حاوی چربی قهوه ای است. بیشتر لیپوم های دیگر حاوی چربی سفید هستند. سلول های چربی قهوه ای گرما تولید می کنند و به تنظیم دمای بدن کمک می کنند.
  5. میلولیپوم: این لیپوم ها حاوی چربی و بافت هایی هستند که سلول های خونی را تولید می کنند.
  6. سلول دوکی: سلول های چربی در این لیپوم ها طولانی تر از عرض آنها هستند.
  7. پلئومورفیک: این لیپوم ها دارای سلول های چربی در اندازه ها و شکل های مختلف هستند.

تشخیص لیپوم

  1. معاینه بدنی
  2. حذف یک نمونه از بافت (بیوپسی) برای آزمایش میکروسکوپی
  3. تست های تصویربرداری، مانند سونوگرافی، MRI، یا سی تی اسکن

درمان لیپوم

جراحی

در اغلب موارد، متخصصین، لیپوم را با کمک جراحی بر می دارند. یکی از روش های مؤثر به این ترتیب است که ابتدا برش کوچکی بر روی پوست زده شده، سپس با کمی فشار، توده خارج می شود. در این روش، مبتلایان تحت بیحسی موضعی قرار می گیرند. در ارتباط با لیپوم های بزرگ، لازم است که پزشک، برش های بزرگ و عمیق تری را بر سطح پوست ایجاد کند.

لیپوساکشن

همچنین می توان برخی از توده ها را به کمک لیپوساکشن نیز خارج ساخت. به این منظور، ابتدا پزشک برشی بر روی تومور ایجاد می کند تا بتواند لوله ای تو خالی را از داخل توده عبور دهد؛ سپس تمامی سلول های چربی موجود در لیپوم با قدرت مکش لوله، از بدن خارج می شود. به منظور مطالعات بیشتر، تمامی ضایعات، پس از جراحی به آزمایشگاه ارسال می شود. در اغلب موارد پس از بهبودی کامل، تنها جای زخم کوچکی در محل جراحی به جا می ماند.

تزریق استروئید

در برخی از موارد می توان از استروئید های تزریقی نیز در محل لیپوم استفاده کرد. توجه داشته باشید که استروئید ها تنها توده را کوچک می کنند و قادر به حذف آن نیستند.

لیزر

در مواقعی که توده بزرگ باشد می توان برای درمان آن از لیپولیز لیزری استفاده کرد. به دلیل این که در جراحی این توده ها جای زخم باقی می ماند می توان گفت لیپولیز لیزری بهترین راه برای درمان لیپوم است. لیزر نه تنها چربی اضافی را ذوب می کند بلکه باعث بسته شدن رگ های خونی و سفت تر شدن بافت ها نیز می شود. در این عمل هیچگونه جای بریدگی و زخم بر روی تن بیمار باقی نمی ماند، بنابراین می توان این روش را بهترین و مطمئن ترین روش برای درمان غدد چربی دانست.

زمان مراجعه به پزشک

به ندرت پیش می آید که لیپوم تبدیل به یک شرایط پزشکی جدی شود؛ اما با این حال توصیه می شود در صورت مشاهده علائم زیر، به پزشک مراجعه شود:

اینستاگرام دکتر حسن زاده

هزینه درمان لیپوم

هزینه برداشتن این عارضه به عوامل زیر بستگی دارد:

تزریق بوتاکس برای رفع خطوط اخم و پیشانی در سنندج توسط دکتر جمال الدین حسن زاده با تکنیکی موثر و بکارگیری بهترین مواد انجام می‌پذیرد. اگر مایل به تزریق بوتاکس در کلینیک دکتر حسن زاده می‌باشید؛ جهه هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر با شماره 33246361 - 087 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : سنندج ، خیابان آبیدر ، چهارراه صفری ، مجتمع ژینا ، طبقه سوم
تلفن : 33246361 - 087

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

دکتر جمال الدین حسن زاده

دکتر حسن زاده متخصص پوست و مو و دارای درجه بورد تخصصی پوست و مو است. وی در حال حاضر در شهر سنندج مشغول فعالیت می باشد. کاربران گرامی از طریق این سایت علاوه بر دسترسی به اطلاعاتی در زمینه های مختلف پوست، مو و زیبایی ،میتوانند سوالات خود را در بخش سوالات پزشکی کاربران با متخصص پوست و مو مطرح نمایند.

تلاش بر اینست تا در اسرع وقت پاسخ علمی به سوالات داده شود.همچنین بیماران مراجعه کننده به دکتر حسن زاده میتوانند از طریق این سایت روند درمان بیماریهای پوست و موی خود را پیگیری نمایند.


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465