منو کردستان، سنندج ، خیابان آبیدر، چهارراه صفری، مجتمع ژینا، طبقه سوم - تلفن : 33246361 - 087
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مزوتراپی و پی آر پی / مزایای استفاده از پی آر پی برای رفع ریزش مو

مزایای استفاده از پی آر پی برای رفع ریزش مو

سابقه بهره‌گیری از پی آر پی (PRP) در زمینه ترمیم مو حدود دو سال است که پزشکان را به استفاده از این روش نوین ترغیب ساخته است. پلاکت‌ها سلول‌های خونی دایره‌ای شکل کوچکی هستند که غلظت بالایی از فاکتورهای رشد، پروتئین‌ها و سیتوکین‌ها در آن وجود دارد. پلاکت را می‌توان به عنوان بازیکن خط حمله فرایندهای التیام‌بخشی بدن در نظر گرفت که با آزادسازی فاکتورهای رشد نقش قابل توجهی در پیشبرد این واکنش‌ها دارد. در روش پی آر پی با تغلیظ این فاکتورهای رشد و پروتئین‌ها واکنش ترمیم و بازسازی بدن برانگیخته می‌شود. پلاسمای سرشار از پلاکت (PRP) در ترکیب با فراورده بیوتکنولوژیکی موسوم به ACell به دو روش مختلف به کار برده می‌شود.

مطالعات مختلف کلینیکی نشان داده اند که استفاده از PRP در طاسی سر می تواند موجب رویش مجدد و طبیعی مو در مناطق طاس پوست سر شود.این کار موجب تقویت شکل و قوام و کیفیت فولیکول های موجود، طولانی تر کردن دوره آنازن و افزایش عمر موهای موجود می شود.از مزایای استفاده از PRP در درمان طاسی آن است که برای انجام آن نیازی به کوتاه کردن موی شخص نیست و هیچگونه آثار اسکار جراحی و خونریزی ایجاد نمی شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

پی آر پی چیست؟

پی آر پی روشی طبیعی است که با استفاده از اجزای خون خود بیمار برای تحریک و نوسازی بافت های آسیب دیده در مناطق صورت، گردن، سر و سینه، دست ها و بدن مورد استفاده قرار می گیرد. چند سی سی از خون بیمار گرفته می شود و با استفاده از کیت های خاص, غلظت پلاکت را به ۳ تا ۵ برابر مقدار اولیه خواهند رساند.این پلاکت ها حاوی عوامل رشد بافتی(Growth Factor) هستند که می توانند عامل اصلی در فرایند ترمیم و بازسازی بافت ها را به بدن ارائه نمایند.
این عوامل سبب رشد, تکثیر و تمایز سلول های مختلف پوستی و بافتی شده و منجر به افزایش کلاژن، الاستین، ماده بین سلولی و تولید رگ های جدید می شود.در نهایت سلول های بنیادی به سلول های بافت آسیب دیده تبدیل می شوند.این فرایند توسط مواد ترشح شده از پلاکت ها هدایت شده و موجب ترمیم بافت آسیب دیده می شود.پلاکت ها دارای ظاهری کروی شکل هستند که از ریز شدن سیتوپلاسم سلول های مگاکارپوسیت در مغز استخوان به وجود می آید.

پلاکت های خون باعث می شود زمانی که آسیبی به بافت ها وارد می شود از خونریزی رگ ها جلوگیری کرده و با به وجود آوردن پلاک پلاکتی و با ترشح پروتئین های خاص بافت را ترمیم کند.با این فرآیندی که انجام می گیرد بافت ها بازسازی می شوند.برای درمان درد با پی آر پی پلاکت ها همراه با مواد موثر دیگر در بازسازی بافت ها ترکیب می شود و در داخل سرنگ های مخصوص ریخته می شود و بعد از تزریق بافت تحریک شده و ترمیم آغاز می شود.

پی آر پی روشی نسبتا نوین، با بکارگیری سلولهای بنیادین است که توسط دکتر جمال الدین حسن زاده در سنندج انجام می‌شود. برای کسب آگاهی بیشتر و هماهنگی با این مرکز با شماره تلفن 33246361 - 087 تماس حاصل فرمایید.

افراد مناسب برای درمان پی آر پی

مردان و زنانی هستند که با روش‌های غیرجراحی دیگری مثل پروپشیا (فیناستراید)، روگین (ماینوکسیدیل)، فرمولا ٨٢ام یا لیزرتراپی برای ریزش مو تحت درمان هستند. علت هم این است که موقع استفاده از PRP بهتر است مو در بالاترین نقطه‌ی فاز رشد قرار داشته باشد. کسانی که در مراحل اولیه ریزش مو قرار دارند بیشترین نتیجه را از این درمان تزریقی می‌گیرند، و البته بیمارانی که جراحی پیوند مو داشته‌اند و نیاز به روش غیرجراحی موثری برای حفظ موهای غیر پیوندی خود دارند. این روش مخصوصاً برای زنانی که با ریزش موی کلی مواجه اند هم مفید است.

پی آر پی

چگونگی انجام پی آر پی

در روز تزریق ابتدا نمونه‌ای از خون‌تان گرفته می‌شود و داخل سانتریفوژ قرار داده می‌شود تا PRP از آن استخراج شود و سپس با ACell پودری ترکیب شود. در این مدت بی‌حسی موضعی به سرتاسر پوست تزریق می‌شود وقتی پوست سر کاملاً بی‌حس شد، پزشک PRP و ACell را به لایه‌ی زیرین پوستی جایی که بیشترین فایده را برای فولیکول‌ها داشته باشد، تزریق می‌کند. درمان به طور معمول حدود ٩۰ دقیقه طول می‌کشد و معمولاً می‌توانید پس از جلسه‌ی درمان به سراغ کارهای روزمره‌تان بروید.

مزایای فوری پی آر پی

وقتی تاثیر داروی بیحسی موضعی پس از درمان از بین می‌رود، ممکن است پوست سرتان تا حدود ۴٨ ساعت دردناک باشد. روند بهبودی معمولاً سریع است، و پس از حدود چهار تا هشت ماه، بیماران شاهد نتیجه‌ی درمان خواهند بود. معمولاً بیماران پس از درمان موهای ضخیم‌تر و حجیم‌تری در مناطق درمان شده خواهند داشت. پزشک شما روند پیشرفت و تاثیر گذاری دارو را به دقت تحت نظر خواهد داشت تا برنامه‌ی درمانی مناسبی برای بهتر شدن نتیجه به شما پیشنهاد دهد. اثرات مثبت PRP و Acell بسته به الگوی ریزش موی شخص و میزان واکنش به درمان ممکن است از چند ماه تا چند سال باقی بماند و اگر نیاز به درمان مجدد وجود داشته باشد، پزشک این مسئله را با شما درمیان خواهد گذاشت.بیشتر بیماران می‌توانند پس از درمان به کار یا فعالیت های روزمره بازگردند

آماده سازی پی آر پی PRP

خون بیمار داخل یک سیلندر ویژه قرار داده می‌شود و به پلاسما، گلبول‌های سفید حاوی پلاسما و گلبول قرمز تفکیک می‌شود. لایه‌های پلاسما و پلاکتی سلول‌های خون برداشته می‌شوند و دوباره سانتریفیوژ می‌شوند.
در نهایت یک مجموعه متمرکز از پلاکت‌ها و گلبول‌های سفید در انتهای سیلندر ته‌نشین می‌شوند. پلاکت‌ها با مقدار اندکی پلاسما مخلوط می‌شود و سپس به سرنگ تزریق منتقل می‌شوند. سرنگ تزریقی در این مرحله حاوی پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) است.

پی آر پی چه مواردی را درمان می‌کند؟

پلاسمای غنی از پلاکت برای این موارد مفید است:

عوارض پی آر پی

روش درمانی کاملاً بی خطری است. چرا که از خون خود بیمار تزریق می‌شود و امکان واکنش آلرژیک وجود ندارد. تورم و قرمزی ناحیه‌ی تحت درمان طبیعی است. امکان دارد نواحی که تزریق انجام شده کمی حساس شود. کبودی در ناحیه مورد نظر هم ممکن است پیش بیاید اما بعد از بیست و چهار ساعت می‌توان با لوازم آرایش آن را پوشاند.

ماندگاری درمان ریز مو با پی آر پی

تاثیرات PRP به دلیل اینکه ساختار پوست را مستقیما تغییر می‌دهند، طولانی مدت هستند. به خاطر داشته باشید که با بالا رفتن سن بهتر است درمان PRP را سالی یکبار تکرار کنید. تعداد جلسات و فواصل آن ها بر حسب شرایط بیمار تعیین می شود و ممکن است در هر شخص با شخص دیگر فرق داشته باشد.اگر PRP به منظور کمتر شدن درد در ناحیه ای تزریق می شود، برای اینکه نتیجه ای بهتر حاصل شود باید تمامی مراحل تزریق PRP به طور کامل انجام شود.در ضمن مدت زمان لازم جهت ترمیم کامل ناحیه ی آسیب دیده حداقل یک دوره زمانی ۶ ماهه خواهد بود.

به نظر می رسد پاسخ بیولوژیکی بیمار بهترین آیتم برای تنظیم برنامه وی است . نکته مهم این که کیفیت نتایج درمانی علاوه بر اجرای دقیق و صحیح توسط پزشک متخصص به واکنش های سلولی بیمار نیز بستگی دارد.این بخش بسیار مهم و تاثیر گذار در نتیجه درمان به وسیله ی بیمار یا پزشک معالج قابل کنترل نیست.بنا براین ممکن است در بیماران مشابه به نتایج متفاوتی دست یافت و بیماران نباید انتظار داشته باشند نتایج درمان در مورد آنها دقیقا مشابه بیماران دیگر باشد.

محدودیت های استفاده از پی آر پی در بیماران

اقدامات قبل از درمان پی آر پی

  1. نوشیدن مقدار زیادی مایعات
  2. اطمینان از نداشتن هرگونه عفونت فعال در بدن از جمله سرماخوردگی تب و آنفولانزا

آدرس اینستاگرام دکتر حسن زاده

مراقبت های پس از انجام پی آر پی

لطفاً بعد از درمان PRP، این دستورالعمل ها را با دقت بخوانید و دنبال کنید. بعد از تزریق PRP به مدت کوتاهی محدودیت هایی دارید که سبب می شود نتیجه درمان بسیار بهتر باشد و تقریباً بلافاصله به فعالیت های روزانه خود بازگردید.

مزایای استفاده از پی آر پی

سایر مزایای استفاده از پی آر پی:

  1. قیمت مناسب: درمان با پلاسمای سرشار از پلاکت و ACell عملی غیرجراحی، سریع و سرپایی است که جای زخمی باقی نمی‌‌گذارد و هزینه بالایی را به بیمار تحمیل نمی‌کند.
  2. دوران بهبود سریع: پی آر پی عملی سرپایی و یک ساعته است. بیمار بلافاصله پس از اتمام عمل می‌تواند فعالیت‌های روزمره خود را ادامه دهد. استفاده از آرام‌بخش ضروری نیست. زخمی ایجاد نمی‌شود و نیاز مراقبت پس از عمل خاصی نیست. نتایج عمل پس از 6 الی 8 ماه قابل مشاهده خواهد بود.
  3. ایمنی: از آنجایی که پلاکت‌ها از خون خود بیمار گرفته می‌شود، احتمال بروز حساسیت شدید و پس زدن وجود ندارد یا نزدیک به صفر است.
  4. طبیعی بودن: با تزریق پلاکت‌های گرفته شده از خون خود بیمار این فرصت به بدن داده می‌شود تا ریزش مو را به طور طبیعی جبران و ترمیم کند.

انتظارات و مراقبت‌های بعد از درمان PRP

امکان بروز کبودی و تورم وجود دارد اما در فاصله‌ی ۴ تا ٧ روز بعد از تزریق از بین می‌رود. محصولات مراقبتی خانگی زیادی برای دوران بهبودی پس از تزریق وجود دارد. کمپرس سرد می‌تواند تورم را کاهش دهد.

اگر ساکن سنندج هستید؛ و مایلید از خدمات قابل ارائه در کلینیک تخصصی پوست، مو و لیزر دکتر حسن زاده استفاده نمایید؛ برای دریافت نوبت دکتر جمال الدین حسن زاده کلیک کنید.


آدرس مطب : سنندج ، خیابان آبیدر ، چهارراه صفری ، مجتمع ژینا ، طبقه سوم
تلفن : 33246361 - 087

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

دکتر جمال الدین حسن زاده

دکتر حسن زاده متخصص پوست و مو و دارای درجه بورد تخصصی پوست و مو است. وی در حال حاضر در شهر سنندج مشغول فعالیت می باشد. کاربران گرامی از طریق این سایت علاوه بر دسترسی به اطلاعاتی در زمینه های مختلف پوست، مو و زیبایی ،میتوانند سوالات خود را در بخش سوالات پزشکی کاربران با متخصص پوست و مو مطرح نمایند.

تلاش بر اینست تا در اسرع وقت پاسخ علمی به سوالات داده شود.همچنین بیماران مراجعه کننده به دکتر حسن زاده میتوانند از طریق این سایت روند درمان بیماریهای پوست و موی خود را پیگیری نمایند.


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465