منو کردستان، سنندج ، خیابان آبیدر، چهارراه صفری، مجتمع ژینا، طبقه سوم - تلفن : 33246361 - 087
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات و بیماری های پوستی / عوارض پوستی مادران در بارداری

عوارض پوستی مادران در بارداری

بارداری دوره خاصی در زندگی زنان محسوب می‌شود. در این دوره تغییرات خلقی، رفتاری، فیزیکی، و ... برای زنان ایجاد می‌شود که گاهی موجب آزردگی و نارضایتی ایشان خواهد شد. یکی از این تحولات، تغییرات پوستی است که در بسیاری از زنان حداقل یک مورد از تغییرات پوستی در دوران حاملگی مشاهده خواهد شد. در ادامه این مطلب عمده ترین تغییرات پوستی ناشی از بارداری بررسی می‌شود و روشهای درمان آنها معرفی می‌گردد.

آنچه در این مطلب میخوانید

خط تیره روی شکم (linea nigra)

برای اکثر خانم‌ ها یکی از نشانه‌ های پوستی بارداری، خط زیر ناف می باشد. این خط تیره که از موهای استخوان شرمگاهی تا ناف ادامه دارد linea nigra نامیده‌ می‌شود؛ و معمولادر ماه چهارم بارداری‌که عملکرد جفت کامل گردیده، در اکثر خانم‌ ها نمایان خواهد شد. این عارضه پوستی معمولا بی ‌ضرر است و پس از زایمان به تدریج ناپدید می‌گردد، البته گاهی این نشانه برای همیشه باقی می‌ ماند.

استریا یا ترک های پوستی ناشی از بارداری

ایجاد ترک های پوست (استریا یا استرچ مارک) یکی از عارضه های رایج دوران بارداری است. استریا با ایجاد ترک بر روی پوست شکم ، پستان و ران ها به علت بزرگ شدن شکم و کشیده شدن پوست ممکن است ترک هایی در پوست ایجاد شود . علت اصلی این مسئله می تواند مربوط به کمبود میزان کلاژن در پوست باشد. چرب یا مرطوب نگه داشتن پوست این نواحی و استفاده از کرم های مخصوص استریا ممکن است بتواند تا حدودی از زیاد شدن این ترک ها پیشگیری کند.

برای درمان مشکلات پوستی ایجاد شده در دوران بارداری، بهترین گزینه مراجعه به متخصص پوست است. کلینیک دکتر جمال الدین حسن زاده متخصص پوست در سنندج، آماده ارئه خدمات درمانی در حوزه پوست و مو به مادران گرامی می‌باشد لطفا جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 33246361 - 087 تماس حاصل فرمایید.

ماسک حاملگی یا ملاسما

در صورت برخی خانم های باردار لکه های قهوه ای رنگ نامنظمی ظاهر می شود؛ که به این لکه ها، ماسک حاملگی یا ملاسما گفته می‌شود. این بیماری پوستی گاها از عوارض مصرف قرص های ضد بارداری نیز می‌باشد. ملاسما اغلب پس از زایمان از بین رفته یا کم رنگ می‌شود. ولی در زمان ایجاد به دلیل ظاهر ناخوش آیندی که برای پوست ایجاد می‌کند؛ تمایل به درمان در افراد مبتلا وجود دارد.

 درمان مشکلات پوستی دوران بارداری | عوارض پوستی مادران در بارداری

لکه های آبی

در برخی از بانوان طی دوران بارداری ممکن است در ناحیه پاها لکه هایی اغلب به رنگ آبی دیده شود که معمولا پس از زایمان از بین می روند.

خارش پوست

به علت تغییرات هورمونی برخی از زنان باردار به خصوص در ناحیه شکم از خارش شکایت دارند. چرب و مرطوب نگه داشتن پوست ممکن است به بهبود این مسئله کمک کند. پوشیدن لباس های گشاد و آزاد و استفاده کمتر از صابون و محصولات معطر تحریک کننده پوست نیز در کاهش خارش مفید است. بهتر است جهت جلوگیری از خشکی و خارش پوست استفاده از شامپو بدن را جایگزین صابون نمایید.

جوش یا آکنه

آکنه در بعضی زنان در دوران حاملگی تشدید شده و حتی در برخی بهبود میاید. برای جلوگیری و درمان آکنه تنها توصیه به حفظ پاکیزگی پوست می شود. بهتر است از شوینده های غیر صابونی جهت تمیز کردن صورت خود استفاده کنید . صابون ها با تحریک بیشتر پوست ممکن است عوارض پوستی شما را تشدید کنند. همچنین محصولات مراقبتی مناسب پوست و مناسب شرایط بارداری از دیگر مواردی است که به بهبود جوش یا آکنه کمک می‌نماید.

آدرس اینستاگرام دکتر حسن زاده

درمان مشکلات پوستی دوران بارداری

به دلیل محدودیت در استفاده از بسیاری داروها و روشهای درمانی پوست مانند لیزر، لایه برداری و ... برای رفع مشکلات پوستی در دوران بارداری اغلب تنها می‌توان از روشهای پیشگیری کننده استفاده کرد. روشهایی مانند:

اگر پس از طی دوران بارداری و شیردهی که امکان استفاده از داروها و روشهایی مانند لیزر فراهم است؛ همچنان با مشکلات پوستی ناشی از بارداری مواجه بودید؛ می‌توانید برای بهره مندی از بهترین درمان، با کمک گرفتن از یک متخصص پوست مجرب اقدام نمایید. امروزه روشهای بسیار موثری برای درمان عوارض پوستی ناشی از بارداری وجود دارد که انواع لیزرها مانند آر اف فرکشنال و لیزر فرکشنال CO2 از بهترین نمونه های آن هستند، همچنین روشهای لایه برداری مانند میکرودرم ابریژن و لایه برداری شیمیایی و ... نیز از انواع شیوه های درمان ملاسما، استریا، آکنه و اسکار ناشی از آن و دیگر مشکلات و بیماری های پوستی مربوط به بارداری می‌باشند.

تزریق بوتاکس یکی از موثرترین روشهای درمانی برای از بین بردن چین و چروک و خطوط چهره است که امروزه به یکی از اعمال مراقبتی پوست تبدیل گردیده.
همشهریان گرامی شما نیز برای تزریق بوتاکس در سنندج و جوانسازی پوست خود، می‌توانید به مراکز و کلینیک های معتبر در سطح شهر مراجعه نمایید و بدون عوارض این عمل را به صورت سرپایی انجام دهید.


آدرس مطب : سنندج ، خیابان آبیدر ، چهارراه صفری ، مجتمع ژینا ، طبقه سوم
تلفن : 33246361 - 087

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

فرشیدفر [ 1402-06-27 ]
آقای دکتر آیا خارش پوست در دوران بارداری می تواند به کودک من آسیب برساند

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

دکتر جمال الدین حسن زاده

دکتر حسن زاده متخصص پوست و مو و دارای درجه بورد تخصصی پوست و مو است. وی در حال حاضر در شهر سنندج مشغول فعالیت می باشد. کاربران گرامی از طریق این سایت علاوه بر دسترسی به اطلاعاتی در زمینه های مختلف پوست، مو و زیبایی ،میتوانند سوالات خود را در بخش سوالات پزشکی کاربران با متخصص پوست و مو مطرح نمایند.

تلاش بر اینست تا در اسرع وقت پاسخ علمی به سوالات داده شود.همچنین بیماران مراجعه کننده به دکتر حسن زاده میتوانند از طریق این سایت روند درمان بیماریهای پوست و موی خود را پیگیری نمایند.


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465