منو کردستان، سنندج ، خیابان آبیدر، چهارراه صفری، مجتمع ژینا، طبقه سوم - تلفن : 33246361 - 087
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات و بیماری های پوستی / لیزر درمانی، کرایوتراپی، الکتروکوتر، جراحی و دارو درمانی زگیل تناسلی

لیزر درمانی، کرایوتراپی، الکتروکوتر، جراحی و دارو درمانی زگیل تناسلی

ویروس اچ پی وی یا زگیل مقاربتی نوعی بیماری مقاربتی شایع دستگاه تناسلی است که برآمدگی‌های کوچکی شبیه گل‌کلم اطراف یا روی دستگاه تناسلی ظاهر می‌شوند. عامل این بیماری پوستی و عفونی، ویروس پاپیلومای انسانی یا ویروس HPV است که از طریق تماس مستقیم با پوست فرد آلوده به ویروس، واژن، مقعد و یا رابطه جنسی و رابطه دهانی به دیگران منتقل می‌شود. میزان سرایت زگیل تناسلی، بسیار بالا است و معمولا ًدر اولین تماس جنسی بلافاصله به بدن سرایت می‌کند.

سویه‌های پرخطر مانند HPV 16 و HPV 18 در بروز اکثر سرطان‌های دهانه رحم، سرطان آلت تناسلی، سرطان مقعد و سرطان گلو و مری مؤثر هستند. آنها همچنین می‌توانند منجر به تغییرات پیش‌سرطانی در سلول‌های دهانه رحم شوند که به آن دیسپلازی می‌گویند. بهترین روش برای پیشگیری از زگیل تناسلی واکسن اچ پی وی یا واکسن گارداسیل است که از عفونت ناشی از ویروس اچ پی وی و ابتلا به سرطان رحم جلوگیری می‌کند. متأسفانه هیچ درمان قطعی برای این عفونت ویروسی وجود ندارد و فقط می‌توان با راهکارهای موجود مانع از گسترش زگیل‌ها شد.

آنچه در این مطلب میخوانید

علت زگیل تناسلی

زگیل تناسلی در اکثر موارد از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود. یک فرد می‌تواند عفونت HPV را از طریق تماس پوست به پوست حین رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی منتقل کند. برخی از افراد این عفونت را دارند؛ اما به‌عنوان ناقل هیچ علامتی ندارند و هیچ نشانه‌ای از خود نشان نمی‌دهند.

علائم زگیل تناسلی

ویروس اچ پی وی در زنان گاهی می‌تواند بدون علائم باشد و گاهی هم باعث ایجاد سرطان و زگیل تناسلی در زنان می‌شود. سوزش، خارش یا حساسیت اطراف واژن از نشانه‌های رایج اچ پی وی در زنان هستند؛ اما این ویروس پاپیلومای انسانی زنان نشانه‌ها و علائم دیگری هم دارد که عبارتند از:

روشهای درمان اچ پی وی

تشخیص زگیل تناسلی

برای تشخیص این بیماری، پزشک ابتدا اقدامات زیر را انجام می‌دهد:
درباره وضعیت سلامتی و سابقه جنسی شما سؤالاتی می‌پرسد، مانند اینکه آیا اخیراً رابطه جنسی به‌خصوص رابطه جنسی دهانی و بدون کاندوم داشته‌اید یا خیر. برای بررسی دقیق‌تر مناطقی را که مشکوک به زگیل هستند را معاینه فیزیکی می‌کند.

تست پاپ اسمیر

برای زنان، انجام منظم معاینه لگن و تست پاپ اسمیر اهمیت دارد که می‌تواند به تشخیص تغییرات واژن و دهانه رحم ناشی از زگیل تناسلی یا علائم اولیه سرطان دهانه رحم کمک کند. در طی آزمایش پاپ اسمیر، پزشک از دستگاهی به نام اسپکولوم برای باز نگهداشتن واژن و دیدن مسیر بین واژن و رحم (دهانه رحم) استفاده می‌کند. سپس از یک ابزار با دسته بلند برای جمع‌آوری نمونه کوچکی از سلول‌ها از دهانه رحم استفاده می‌کند. در آزمایشگاه سلول‌ها از نظر ناهنجاری با میکروسکوپ بررسی می‌شوند.

تست HPV

تنها چند نوع عفونت HPV با سرطان دهانه رحم مرتبط هستند. به‌همین‌دلیل، نمونه‌ای از سلول‌های دهانه رحم که در طی تست پاپ اسمیر گرفته شده است، می‌تواند برای آزمایش شناسایی این گونه‌های سرطان‌زا به کمک تست‌های ویروس‌شناسی نیز استفاده شود. می‌توان از این تست برای تشخیص زگیل تناسلی در ترشحات خروجی آقایان نیز استفاده کرد.

اینستاگرام دکتر حسن زاده

درمان زگیل تناسلی

درمان قطعی برای عفونتی که منجر به زگیل می شود وجود ندارد؛ اما بدن قادر به پاکسازی عفونت خواهد بود.

دارو درمانی

داروهای موضعی که می‌توانند مستقیماً روی پوست شما اعمال شوند عبارتند از:

  1. ایمی‌کیمود: به نظر می‌رسد این کرم توانایی سیستم ایمنی بدن شما را برای مبارزه با زگیل تناسلی تقویت می‌کند. تا زمانی‌که کرم روی پوست شما قرار دارد از برقراری تماس جنسی خودداری کنید.
  2. پودوفیلین و پودوفیلوکس: پودوفیلین یک رزین گیاهی است که می‌تواند بافت زگیل تناسلی را از بین ببرد. پودوفیلوکس حاوی همان ترکیب فعال است؛ اما می‌توانید آن را در خانه استفاده کنید. هرگز از پودوفیلوکس در نواحی داخلی بدن استفاده نکنید. علاوه بر این، استفاده از این دارو در دوران بارداری توصیه نمی‌شود. عوارض جانبی آن می‌تواند شامل تحریک خفیف پوست، زخم یا درد باشد.
  3. تری کلرواستیک اسید: این درمان شیمیایی زگیل را می‌سوزاند و می‌تواند برای زگیل‌های تناسلی داخلی نیز استفاده شود. عوارض جانبی آن ممکن است شامل تحریک خفیف پوست، زخم یا درد باشد.
  4. سینکاتچینز: این کرم برای درمان زگیل تناسلی خارجی و داخلی یا اطراف کانال مقعد استفاده می‌شود. عوارض جانبی آن مانند قرمزی پوست، خارش یا سوزش و درد، اغلب خفیف هستند.

سوزاندن زگیل تناسلی با الکتروکوتر

در این روش، پزشک از جریان الکتریسیته استفاده میکند و با یک دستگاه الکتریکی کم ولتاژ بافت زگیل را گرم و در نهایت می سوزاند. در صورتی که این روش درمان برای بیمار تجویز شود باید از چند روز قبل مصرف داروهایی که انعقاد خون را کاهش میدهند و به عبارتی رقیق کننده های خون هستند مثل اسپرین، ایبوپروفن، وارفارین و امثالهم را قطع کند. در الکتروکوتر، پوست ناحیه مورد نظر را تمیز میکنند. برای جلوگیری از سوختگی محل را با ژل مخصوص پوشش میدهند و از بی حسی موضعی استفاده میشودد تا بیمار کمترین درد را متحمل شود.

کرایوتراپی

یکی از روش های قطعی جهت از بین بردن و درمان انواع زگیل به خصوص زگیل های تناسلی، درمان با روش کرایوتراپی می باشد که با نام های سرما درمانی، فریز کردن و انجماد نیز ممکن است آن را شنیده باشید. درمان زگیل تناسلی با روش کرایو در کلینیک یا مطب پزشک انجام می شود. پس از بررسی های لازم توسط پزشک مربوطه، نیتروژن مایع در دما -196 درجه سانتی گراد یا دی اکسید کربن روی زگیل ها اعمال می شود.

لیزر درمانی

در لیزر درمانی زگیل تناسلی، پرتو های نور با شدت زیادی به صورت مستقیم به زگیل ها تابیده میشوند. لیزر زگیل های تناسلی به مهارت و تخصص خاصی نیاز دارد. نسبت به سایر روش های درمان هزینه بالاتری دارد و سرعث بهبود آن نیز بالاتر است. بعد از لیزر از کرم های آنتی بیوتیک روی محل مورد نظر استفاده کنید و سعی کنید تا حد امکان محل مورد نظر را خشک نگه دارید.

عمل جراحی

از این روش معمولاً زمانی استفاده میشود که زگیل تناسلی حجم بالایی داشته باشد و سایر روش ها تأثیر چشمگیری حاصل نکنند. در جراحی زگیل های تناسلی معمولاً بیهوشی کامل بیمار را داریم و بخش های مورد نظر را با استفاده از وسایل و تجهیزات مختلف از پوست جدا میشود. محل را با بخیه میبندند و در این روش معمولاً جای زخم باقی می ماند. دوره بهبود طولانی تری دارد و مراقبت های بیشتری را بعد از عمل می طلبد.

برای آگاهی از مدت زمان انجام لیزر کل بدن کلیک کنید.


آدرس مطب : سنندج ، خیابان آبیدر ، چهارراه صفری ، مجتمع ژینا ، طبقه سوم
تلفن : 33246361 - 087

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

شیرزاد [ 1402-08-21 ]
من اخیرا با شخصی که دارای زگیل تناسی است(که البته لیزر کرده بودن و چیزی روی آلت دیده نمیشد) رابطه سکس دهانی و رابطه ی خارج از واژن و مقعد داشتم اما تماس ایجاد شده بود. امکان انتقال ویروس به من چقدر است؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

دکتر جمال الدین حسن زاده

دکتر حسن زاده متخصص پوست و مو و دارای درجه بورد تخصصی پوست و مو است. وی در حال حاضر در شهر سنندج مشغول فعالیت می باشد. کاربران گرامی از طریق این سایت علاوه بر دسترسی به اطلاعاتی در زمینه های مختلف پوست، مو و زیبایی ،میتوانند سوالات خود را در بخش سوالات پزشکی کاربران با متخصص پوست و مو مطرح نمایند.

تلاش بر اینست تا در اسرع وقت پاسخ علمی به سوالات داده شود.همچنین بیماران مراجعه کننده به دکتر حسن زاده میتوانند از طریق این سایت روند درمان بیماریهای پوست و موی خود را پیگیری نمایند.


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465