منو کردستان، سنندج ، خیابان آبیدر، چهارراه صفری، مجتمع ژینا، طبقه سوم - تلفن : 33246361 - 087
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / لاغری و تناسب اندام / لیپولیز یا لیپوماتیک کدام بهتر است؟

لیپولیز یا لیپوماتیک کدام بهتر است؟

امروزه داشتن یک اندام ایده آل، آرزوی هر فردی می باشد. از این رو سعی شده تا با ایجاد روش ها و متد های پیشرفته، عمل هایی برای از بین بردن چربی ها خلق شود. معمولاً افراد برای کاهش دادن این چربی ها و رسیدن به وزن ایده آل شروع به ورزش و یا گرفتن رژیم های غذایی می کنند. در مواردی که اضافه وزن بسیار نبوده و فرد بتواند با افزایش فعالیت بدنی و رعایت نسبی رژیم غذایی اندام متناسب خود را به دست آورد نباید به روش های جراحی روی آورد؛ اما در صورتی که چربی های انباشته شده بسیار زیاد بوده و فرد با فعالیت عادی قادر به سوزاندن آنها نباشد ممکن است از روش های جراحی زیبایی مانند لیپولیز و یا لیپوماتیک بهره بگیرد. از شناخته‌شده‌ترین روش‌ها که جهت از بین بردن چربی‌ها به‌وفور مورد استفاده قرار می‌گیرد، روش‌های لیپوماتیک و لیپولیز هستند. لیپوماتیک و لیپولیز هر دو از روش‌های کم تهاجمی می‌باشند به این معنی که در حین عمل خراش و بریدگی عمیقی بر روی بدن بیمار ایجاد نمی‌شود و دوره نقاهت آنها در مقایسه با روش‌های تهاجمی مانند جراحی لیفت بسیار کمتر است. این روشها می توانند شکل بدن شما را عوض کند؛ ولی رژیم و ورزش نقش کلیدی در ماندگاری نتایج حاصل از لیپولیز دارد. اگر وزن شما بعد از لیپولیز و لیپوماتیک افزایش پیدا کند، نتایج لیپولیز هم به راحتی از بین می رود.

این مطلب صرفا جهت آگاهی کاربردان تهیه شده است و این روشها در کلینیک دکتر حسن زاده انجام نمی شود.

روش انجام لیپولیز

فرآیند لیپولیز کمتر از یک ساعت طول می کشد و درتمام طول این فرآیند، بیمار بیدار است. در بیشتر موارد، بیماران فقط به یک جلسه لیپولیز نیاز دارند، البته در صورتی که لیپولیز در یک جلسه، بخش های مختلفی از بدن را پوشش بدهد. فرآیند لیپولیز در طی مراحل زیر انجام می شود:

  1. لیپولیز در محیط کاملاً استریل کلینیک انجام می شود.
  2. در بخشی که قرار است لیپولیز انجام بدهید، بیحسی موضعی تزریق می شود.
  3. پزشک، برش های بسیار کوچکی (شاید به اندازه یک میلی متر) را در بخش مورد نظر ایجاد می کند، مخصوصاً در نقاطی که چربی بیشتری انباشته شده باشد.
  4. پزشک، لیزر را از طریق برش ایجاد شده، به زیر لایه اصلی پوست وارد می کند و لیزر را در جهات و زوایای مختلفی در زیر پوست حرکت می دهد و در طی این مدت ممکن است بیمار احساس گرمای زیاد و یا حتی احساس سرما کند؛ ولی بخاطر بی حسی وضعی، دردی احساس نمی شود.
  5. ذخایر چربی که با کمک لیزر ذوب می شوند، حالت نیمه مایعی دارند و وارد کلیه می شوند تا از بدن خارج بشوند و یا در حین لیپولیز، پزشک آنها را از بدن بیمار خارج می شوند که باز هم بستگی به مقدار چربی دارد.

فواید لیپولیز

  1. احتمال عفونت در بخش های مورد نظر کمتر است.
  2. احتمال به جا ماندن اسکارهای پوستی بسیار کم است.
  3. نسبت به فرآیندهای دیگر، دوره ریکاوری کوتاهتری دارد. شما می توانید یک هفته بعد از لیپولیز، فعالیت های خود را انجام بدهید.
  4. حجم بافت های چربی را در بدن کاهش می دهد.
  5. لیپولیز می تواند باعث سفتی و نرمی پوست هم بشود.
  6. پوست را نمی سوزاند.
لیپولیز یا لیپوماتیک

عوارض لیپولیز

با این که هدف دو عمل نام برده شده، یکسان است؛ اما همان طور که در انجام فرایند آنها تفاوت وجود دارد. تفاوت لیپوماتیک و لیپولیز در عوارض نیز بسیار چشمگیر است. طبق بررسی های انجام شده، می توان عنوان کرد که عوارض لیپولیز از لیپوماتیک کمتر است؛ اما از آنجایی که لیپولیز جدیدترین عمل حذف چربی است، عوارض آن به طور کامل شناسایی نشده و ممکن است بر روی هر فردی متغیر باشد.

ایجاد کبودی های گسترده و لخته های خونی در محل لیزر شده، بسیار شدید می باشد. در این عمل اگر محل جراحی به طور صحیح ریکاوری نگردد، می تواند موجب ایجاد عفونت شود که در صورت مشاهده هرگونه از این عوارض، بهتر است به سرعت به پزشک مراجعه نمایید.

روش انجام لیپوماتیک

لیپوماتیک یکی از روشهای لاغری بسیار مناسب برای نابود کردن چربی‌های موضعی است که کاندیدای آن‌را افرادی که دچار چربی‌های موضعی هستند و از رعایت رژیم غذایی و ورزش جواب نگرفته‌اند تشکیل می‌دهد. در این روش ابتدا یک سوراخ کوچک توسط جراح در بدن فرد ایجاد می‌شود، سپس لوله‌ی کانولا که لوله‌ی ظریفی است وارد بدن می‌شود و شروع به لرزیدن در جهات مختلف می‌کند و باعث تکه تکه کردن چربی‌های اضافی می‌شود. در نهایت این چربی‌ها از راه لوله‌ی کانولا با قدرت مکش از بدن استخراج می‌شوند. چربی خارج شده از نواحی مثل شکم و پهلوها را می‌توان برای افزایش سایز سینه و فرم دهی به باسن استفاده کرد و به این نواحی تزریق کرد که این موضوع از مزایای روش لیپوماتیک است. هنگام انجام این روش به هیچ وجه نگران برش ایجاد شده جهت ورود لوله‌ی مخصوص نباشید؛ زیرا این شکاف خیلی باریک است و به مرور زمان خود به خود ترمیم می‌شود و جای اسکاری از خود باقی نمی‌گذارد.

فواید لیپوماتیک

  1. لیپوماتیک آسیبی به سایر بخش های بدن وارد نمی کند.
  2. لیپوماتیک باعث سوختگی بافت های اطراف چربی نمی شود.
  3. لیپوماتیک، تأثیر زیادی در لاغری موضعی دارد.
  4. چربی های استخراج شده در حین لیپوماتیک را می توان در سایر بخش های بدن (مثل گونه ها، لب ها، سینه ها، باسن و غیره) تزریق کرد.
  5. نیازی به بستری شدن بیمار در بیمارستان نیست.

عوارض لیپوماتیک

پزشکان برای این که بتوانند بافت های چربی را در این روش به راحتی از دیگر بافت ها جدا کنند، مایع بی حسی مخصوصی را وارد بدن فرد خواهند کرد. این مایع می تواند موجب بیماری های کلیوی و قلبی شود. حساسیت به دارو بی حسی، در این عمل بسیار مشاهده می شود و حتی ممکن است که در محل جراحی شده، آب تجمع پیدا کند. احتمال ایجاد آمبولی در این عمل نیز وجود دارد و ممکن است مرگ بیمار را به همراه آورد. ایجاد لخته های خونی و سوختگی های پوستی، از دیگر عوارض مرتبط با لیپوماتیک هستند.

آدرس اینستاگرام دکتر حسن زاده

تفاوت لیپوماتیک با لیپولیز

تفاوت لیزر لیپولیز و لیپوماتیک در کاربرد چربی های ذوب شده است. به عبارتی دیگر با پیشرفت تکنولوژی چربی ‌های اضافی را می ‌توان با روش لیپوماتیک یا لیپولیز از بدن خارج کرد؛ اما چگونگی تخلیه چربی های اضافی از بدن است که بین این دو روش تفاوت ایجاد کرده است. امواج اولتراسونیک، می تواند چربی‌ها را ذوب و آنها را برای خروج از بدن آماده کند. با لیزر لیپولیز، بافت چربی ذوب شده، دیگر قابل‌استفاده برای جوانسازی پوست و فرم دهی نخواهند بود به این دلیل که در این روش از حرارت برای ذوب کردن چربی ها استفاده می شود. در حالی که در روش لیپوماتیک، به علت اینکه حرارتی تولید نمی‌شود چربی‌ها نمی‌سوزند و ضمن اینکه چربی مایع خارج‌شده با روش لیپوماتیک به این دلیل که حرارتی ندیده است، قابلیت تزریق در قسمت‌های مختلف بدن بیمار به عنوان جوانسازی، زیبایی و فرم دهی را خواهد داشت، ازجمله برای تزریق به نقاط دیگر بدن مثل باسن، زیر چشم، گونه، خط لبخند و … قابل استفاده است.

تفاوت دیگری که بین این دو روش وجود دارد این است که چون در روش لیپوماتیک، حرارتی تولید نمی شود بنابراین چربی‌ ها از بین نخواهند رفت، به همین دلیل خطر سوختگی پوست در روش لیپوماتیک وجود نخواهد داشت. لیپوماتیک روشی است که به وسیله ی امواج اینفراسونیک، سلول ‌های چربی را از یکدیگر جدا می کند و بر روی بافت چربی اضافه بدن اثر می گذارد؛ اما لیپولیز توسط لیزر این امر را انجام می دهد. تفاوت دیگری که میان روش لیزر لیپولیز و لیپوماتیک وجود دارد این است که لیپوماتیک با روش امواج مادون صوت و حرکات عرضی و دورانی انجام می گیرد و در برابر لیپولیز پیشرفته دقت کمتری دارد در حالی که لیپولیز با ظرافت و دقت بیشتری چربی های اضافی را از اندام های مختلف بیماران خارج می کند.

برای درمان مشکلات و بیماری های پوستی ، بهترین گزینه مراجعه به متخصص پوست است. متخصص پوست با دانش بالا و آگاهی نسبت به ساختار پوست می‌تواند در درمان بیماری و بهبود عوارض آن بسیار کمک کننده باشد. دکتر جمال الدین حسن زاده متخصص پوست، مو، کاشت مو و لیزر در سنندج برای رفع مشکلات و بیماری های پوستی شما آماده ارائه خدمت می‌باشند.


آدرس مطب : سنندج ، خیابان آبیدر ، چهارراه صفری ، مجتمع ژینا ، طبقه سوم
تلفن : 33246361 - 087

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

دکتر جمال الدین حسن زاده

دکتر حسن زاده متخصص پوست و مو و دارای درجه بورد تخصصی پوست و مو است. وی در حال حاضر در شهر سنندج مشغول فعالیت می باشد. کاربران گرامی از طریق این سایت علاوه بر دسترسی به اطلاعاتی در زمینه های مختلف پوست، مو و زیبایی ،میتوانند سوالات خود را در بخش سوالات پزشکی کاربران با متخصص پوست و مو مطرح نمایند.

تلاش بر اینست تا در اسرع وقت پاسخ علمی به سوالات داده شود.همچنین بیماران مراجعه کننده به دکتر حسن زاده میتوانند از طریق این سایت روند درمان بیماریهای پوست و موی خود را پیگیری نمایند.


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465