منو کردستان، سنندج ، خیابان آبیدر، چهارراه صفری، مجتمع ژینا، طبقه سوم - تلفن : 33246361 - 087
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ضایعات پوستی / گرانولوم آنولار علائم، علل، تشخیص ودرمان

گرانولوم آنولار علائم، علل، تشخیص ودرمان

گرانولوم نوعی بیماری پوستی است که اغلب شامل ضایعاتی برآمده به رنگ پوست و یا قرمز رنگ می‌باشد که الگویی حلقه‌ای را معمولاً روی دست‌ و پا ایجاد می‌کند. گرانولوم ها زمانی تشکیل می شوند که سلول های ایمنی به هم چسبیده و گره های ریزی در محل عفونت یا التهاب ایجاد می کنند. گرانولوم می‌تواند در اثر آسیب‌های اندک پوستی و یا مصرف برخی داروها ایجاد شود. برخی انواع بیماری گرانولوم، افراد بالغ را تحت تأثیر قرار می‌دهد و برخی انواع آن کودکان را دچار می‌کند. انواع مختلفی از گرانولوما می توانند روی پوست تأثیر بگذارند که شایع ترین آن گرانولوم حلقوی است که باعث برآمدگی های صورتی یا گوشتی در زیر پوست می شود. برجستگی‌ها معمولاً در نواحی استخوانی مانند آرنج دیده می‌شوند و ممکن است شکل حلقه‌ای مشخصی داشته باشند. آنها اغلب دست ها و بازوها را درگیر می کنند؛ اما می توانند پاها، پاها، تنه یا صورت را نیز درگیر کنند. در اغلب موارد گرانولوم با خارش و درد همراه نیست و درمانی برای آن لازم نخواهد بود. ضایعات معمولاً خود به خود و ظرف دو سال از بین می‌روند. اگر از ظاهر پوست خود ناراحت باشید در آن صورت پزشک می‌تواند داروهایی را برای شما نسخه کند که فرآیند ناپدید شدن ضایعات گرانولوم را تسریع می‌بخشد.

برای درمان مشکلات و بیماری های پوستی ، بهترین گزینه مراجعه به متخصص پوست است. متخصص پوست با دانش بالا و آگاهی نسبت به ساختار پوست می‌تواند در درمان بیماری و بهبود عوارض آن بسیار کمک کننده باشد. دکتر جمال الدین حسن زاده متخصص پوست، مو، کاشت مو و لیزر در سنندج برای رفع مشکلات و بیماری های پوستی شما آماده ارائه خدمت می‌باشند.

علل ایجاد گرانولوم

هنوز مشخص نیست که چه عواملی باعث ایجاد گرانولوم می شود؛ اما در برخی موارد توسط موارد زیر ایجاد میگردد:

گرانولوم آنولار

علائم گرانولوم

علائم گرانولوم بسته به انواع آن می تواند متفاوت باشد:

  1. موضعی: این نوع، شایعترین حالت گرانولوم آنولار است. مرزهای ضایعه مدور یا نیم دایره‌ای هستند و قطر آن تا ۲ اینچ (۵ سانتی متر) میتواند باشد. برجستگی های مایل به قرمز یا پوستی بیشتر در دست، پا، مچ دست و مچ پا در بزرگسالان رخ می دهد.
  2. عمومی: این نوع، به طور معمول، در بزرگسالان مشاهده میشود. در این حالت برآمدگی، خارش، قرمزی در پوستی در بیشتر نقاط بدن از جمله تنه، بازوها و پاها ایجاد می گردد.
  3. زیر جلدی: نوعی که معمولاً کودکان خردسال را تحت تأثیر قرار می دهد، گرانولوم زیر جلدی آنولار نامیده می شود. این حالت، به جای بثورات، توده های ریز و سفت در زیر پوست دست و پوست سر ایجاد می کند.

انواع گرانولوم

چهار شکل گرانولوم، بسته به محل ایجاد وجود دارد:

تشخیص گرانولوم

پزشک می تواند به سادگی و با معاینه پوست آسیب دیده، گرانولوم را تشخیص دهد. در بعضی موارد برای اطمینان از تشخیص یا تشخیص نوع آن پزشک ممکن است آزمایش‌هایی مانند آزمایش خون، اشعه ایکس یا سی تی اسکن، آزمایش‌های ژنتیکی یا بیوپسی سوزنی را درخواست کند.

عوامل مستعد گرانولوم

گرانولوم آنولار گاهی اوقات در نتیجه ابتلا به دیابت یا بیماری تیروئید به وجود می آیند. این مورد بیشتر در مواردی که ضایعات به وجود آمده پوستی بی شمار یا گسترده هستند، اتفاق می افتد. در موارد نادر به خصوص در افراد میانسال که گرانولوم آنولار شدت زیادی داشته و نسبت به درمان ها پاسخگو نیست، ممکن است این بیماری پوستی به سرطان مرتبط بوده یا بعد از درمان سرطان مجدداً عود کند.

اینستاگرام دکتر حسن زاده

درمان بیماری گرانولوم

در اغلب موارد اقدامی برای درمان گرانولوم پوستی لازم نمی باشد. اغلب ضایعات ظرف چند ماه از بین می روند و به ندرت بیش از دو سال به طول می انجامند. اگر ظاهر پوست شما را آزار می دهد پزشک می تواند برخی گزینه های زیر را به شما پیشنهاد دهد:

  1. داروهای خوراکی: در موارد شدید مخصوصاً زمانی که ضایعات در حال گسترش می باشد پزشک ممکن است آنتی بیوتیک، داروهای ضد مالاریا و یا داروهایی را تجویز کند که مانع از واکنش های سیستم ایمنی شوند.
  2. کرم ها یا پمادهای کورتیکواستروئیدی: محصولات نسخه ای قوی می توانند ظاهر ضایعات ناشی از گرانولوم آنولار را بهبود بخشد و روند محو شدن آن ها را تسریع کند. پزشک ممکن است شما را به نحوی راهنمایی کند که کرم را با بانداژی مناسب و یا پچ چسبنده استفاده کنید به این ترتیب اثربخشی درمان افزایش می یابد.
  3. نور درمانی: برخی اوقات قرار دادن ضایعات گرانولوم آنولار در معرض انواع نورها می تواند مفید باشد. برخی درمان های لیزری می تواند برای برخی افراد مؤثر باشد.
  4. کورتیکواستروئیدهای نسخه ای: اگر ضایعات پوستی گرانولوم انولار ضخیم تر باشد و علائم شما بیشتر باشد در آن صورت پزشک ممکن است برای درمان گرانولوم پوستی کورتیکواستروئیدها را مستقیماً به داخل ضایعات تزریق کند تا روند محو شدن آن ها را سرعت دهد.
  5. فریز کردن ضایعات گرانولوم آنولار: استفاده از نیتروژن مایع در نواحی تحت درمان می تواند به رفع ضایعات کمک کند و رشد پوست جدید را تحریک کند.

تزریق چربی به مچ و ساق پا (جهت افزایش حجم و پر شدن ناحیه پا)، با ایجاد کمترین عوارض، در کلینیک دکتر حسن زاده ، متخصص پوست، مو، زیبایی و لیزر در سنندج انجام می شود. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با این مرکز از طریق تماس با شماره تلفن 33246361 - 087 اقدام فرمایید.


آدرس مطب : سنندج ، خیابان آبیدر ، چهارراه صفری ، مجتمع ژینا ، طبقه سوم
تلفن : 33246361 - 087

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

دکتر جمال الدین حسن زاده

دکتر حسن زاده متخصص پوست و مو و دارای درجه بورد تخصصی پوست و مو است. وی در حال حاضر در شهر سنندج مشغول فعالیت می باشد. کاربران گرامی از طریق این سایت علاوه بر دسترسی به اطلاعاتی در زمینه های مختلف پوست، مو و زیبایی ،میتوانند سوالات خود را در بخش سوالات پزشکی کاربران با متخصص پوست و مو مطرح نمایند.

تلاش بر اینست تا در اسرع وقت پاسخ علمی به سوالات داده شود.همچنین بیماران مراجعه کننده به دکتر حسن زاده میتوانند از طریق این سایت روند درمان بیماریهای پوست و موی خود را پیگیری نمایند.


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465