منو کردستان، سنندج ، خیابان آبیدر، چهارراه صفری، مجتمع ژینا، طبقه سوم - تلفن : 33246361 - 087
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات و بیماری های پوستی / قارچ پوستی چیست و چه علائمی دارد؟

قارچ پوستی چیست و چه علائمی دارد؟

قارچ یک موجود زنده کوچک مانند کپک است که در هوا، خاک، آب، گیاهان و حتی بدن انسان زندگی می‌کند. حدود نیمی از قارچ‌ها مضر هستند که اگر روی پوست بنشینند می‌توانند باعث عفونت قارچی شوند. قارچ یکی از شایع‌ترین بیماری‌های پوستی در سراسر دنیا است که بثورات قرمز و خارش‌دار آن می‌تواند بسیار ناخوشایند باشد. این بثورات می‌توانند در هر نقطه‌ای از بدن ظاهر شوند. قارچ پوستی غالباً از طریق تماس مستقیم از فردی به فرد دیگر یا از حیوان به انسان منتقل شده و منجر به مشکلات پوستی مانند بثورات قرمز رنگ یا تاول می‌شود. برخی از عفونت‌های قارچی پوست، بسیار شایع هستند. اگرچه عفونت می‌تواند آزار دهنده و ناراحت کننده باشد‌؛ اما معمولاً خطرناک نخواهند بود.

برای درمان مشکلات و بیماری های پوستی ، بهترین گزینه مراجعه به متخصص پوست است. متخصص پوست با دانش بالا و آگاهی نسبت به ساختار پوست می‌تواند در درمان بیماری و بهبود عوارض آن بسیار کمک کننده باشد. دکتر جمال الدین حسن زاده متخصص پوست، مو، کاشت مو و لیزر در سنندج برای رفع مشکلات و بیماری های پوستی شما آماده ارائه خدمت می‌باشند.

علت قارچ پوستی

عامل ایجاد این بیماری قارچ ها هستند. این ارگانیسم های میکروسکوپی روی پوست شما به طور معمول مشکلی ایجاد نمی کنند. مگر آنکه سریع تر از حد طبیعی روی بدن تکثیر شوند یا از طریق بریدگی یا ضایعه ای به پوست شما نفوذ کنند. از آنجا که قارچ ها در محیط های گرم و مرطوب رشد می کنند عفونت های قارچی پوست اغلب می توانند در نواحی عرق کرده یا مرطوب ایجاد شوند که جریان هوای زیادی در آنجا وجود ندارد.

علائم قارچ پوستی

انواع قارچ پوستی

قارچ ها پوستی انواع مختلفی دارند که می توان به قارچ پوستی دست، قارچ پوستی سر، تینه آ پدیس، خارش ژوک، قارچ پوستی ناخن یا تینه آ اونگوئیوم، قارچ پوست صورت یا تینه آ فیشیا Tinea faciei و …. اشاره کرد که هر کدام علائم منحصر به فرد و همچنین روش های درمان مختلفی دارند.

قارچ

افراد در معرض ابتلا به قارچ پوستی

در معرض خطر ابتلا به یک قارچ پوست هستید اگر:

تشخیص قارچ پوستی

معمولاً عفونت‌های قارچی بر مبنای تاریخچه پزشکی بیمار و معاینه فیزیکی تشخیص داده می‌شوند. لکه‌ها و ضایعات عفونت‌های قارچی منحصربه‌فرد بوده و معمولاً با یک معاینه فیزیکی ساده قابل شناسایی هستند. همچنین پزشک از یک نور فرابنفش استفاده می‌کند تا لکه‌ها را واضح‌تر ببیند. به علاوه، ممکن است او برای تأیید تشخیص، دستور به کشت قارچ یا نمونه‌برداری (از طریق تراشیدن سطح پوست ضایعه) بدهد.

درمان قارچ پوستی

کرم‌ها، مایعات یا اسپری‌های ضدقارچ (داروهای ضدقارچ موضعی). از این داروها برای درمان عفونت‌های قارچی پوست، ناخن‌ها و پوست سر استفاده می‌شود. این داروها عبارتند از کلوتریمازول، اکونازول، کتوکونازول، میکونازول، تربینافین و آمورولفین که تحت برندهای مختلف عرضه می‌شوند. در مواردی که به دو نوع درمان نیاز است یک کرم ضدقارچ با کرم‌های دیگر ترکیب می‌شود. برای مثال، اغلب برای درمان برخی راش‌ها، یک کرم ضدقارچ با یک کرم استروئیدی ملایم مانند هیدروکورتیزون ترکیب می‌شود. کرم ضدقارچ عفونت را رفع کرده و کرم استروئیدی ملایم نیز التهاب ناشی از عفونت را کاهش می‌دهد.

  1. شامپوی ضدقارچ. گاهی اوقات از شامپوهای حاوی کتوکونازول برای درمان برخی عفونت‌های قارچی پوست سر و برخی عفونت‌های پوست استفاده می‌شود.
  2. شیاف‌های ضدقارچ. شیاف‌ها قرص‌هایی هستند که برای قرار گرفتن در واژن طراحی شده‌اند. برخی از داروهای ضدقارچ مورد استفاده برای درمان برفک واژن، خصوصاً، کلوتریمازول، اکونازول و فنتیکونازول، به صورت شیاف عرضه می‌شوند.

داروهای ضدقارچ خوراکی. آنها انواع مختلفی دارند، از جمله:

  1. میکونازول به صورت ژل خوراکی و نیستاتین نیز به صورت مایع (برای اعمال در دهان) در بازار وجود دارند. از این داروها برای درمان برفک (عفونت کاندیدال) دهان و گلو استفاده می‌شود.
  2. تربینافین، ایتراکونازول، فلوکونازول، پوساکونازول و وریکونازول به صورت قرص موجود بوده و توسط بدن جذب می‌شوند. از این داروها برای درمان انواع عفونت‌های قارچی استفاده می‌شود.
  3. داروهای تزریقی ضدقارچ. این نوع داروها زمانی استفاده می‌شوند که یک عفونت قارچی جدی در بدن وجود داشته باشد. آمفوتریسین، فلوسیتوزین، ایتراکونازول، وریکونازول، آنیدولافانگین، کاسپوفانگین و میکافانگین داروهایی هستند که گاهی اوقات به صورت تزریقی استفاده می‌شوند. استفاده از هر یک بسته به نوع قارچ عامل عفونت بستگی دارد.

اینستاگرام دکتر حسن زاده

موارد منع مصرف داروی ضد قارچ

به طور کلی همه افراد می‌توانند از داروهای موضعی ضد قارچ پوستی، بدون مشکل استفاده کنند. ضد قارچ‌های خوراکی به دلیل جذب شدن در خون، قوی‌تر از داروهای موضعی هستند؛ اما در صورت استفاده از هر نوع داروی دیگر باید قبل از تجویز با پزشک مشورت کرد. همچنین به صورت معمول کودکان خردسال نباید از قرص‌های ضد قارچ استفاده کنند؛ اما استفاده از کرم‌ها مشکلی ندارند. افراد میانسال باید قبل از استفاده از قرص ضد قارچ با پزشک خود مشورت کنند.

زمان مراجعه به پزشک

تزریق بوتاکس برای رفع خطوط اخم و پیشانی در سنندج توسط دکتر جمال الدین حسن زاده با تکنیکی موثر و بکارگیری بهترین مواد انجام می‌پذیرد. اگر مایل به تزریق بوتاکس در کلینیک دکتر حسن زاده می‌باشید؛ جهه هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر با شماره 33246361 - 087 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : سنندج ، خیابان آبیدر ، چهارراه صفری ، مجتمع ژینا ، طبقه سوم
تلفن : 33246361 - 087

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

حصام [ 1402-07-28 ]
برای قارچ سطح پوست دست که جوش های سفید کوچک سفید رنگ که حاوی ماده سفید لزج هست و دایره ای شکل مدام بزرگتر میشه و خارش و سوز داره چه پماد و قرص سرپایی میشه بدون پرداخت ویزیت مستقیم از داروخانه گرفت که استفاده بشه و بهبود حاصل بشه که اگه بعد از طی استفاده خوب نشه بریم پیش متخصص و همون ابتدا پول ویزیت ندیم؟ لطف کنید اسم قرص و پماد موثر و معمول رو بگید. جواب بدید وگرنه بعد حداکثر یک هفته جوابی ندید میام و فحشی که ناراحتت میکنه رو نثارت میکنم.خود دانی .زودتر جواب بده منتظرم. بیخودی.

فرزانه بامری [ 1402-07-14 ]
سلام آقای دکتر من پوستم قارچ خشک داره قطره استفاده کردم خوب شدم اما الان دوباره برگشتن لطفا راهنماییم کنید

کوثر امین زادە [ 1402-04-14 ]
سلام خستە نباشید اقای دکتر ببخشید من بە قارچ پوستی مبتلا هستم اما پیش هر دکتری رفتم حیچ نتیجەای نگرفتم خیلی افسردە شدم از این موضوع

کوثر امین زادە [ 1402-04-14 ]
سلام خستە نباشید اقای دکتر ببخشید من بە قارچ پوستی مبتلا هستم اما پیش هر دکتری رفتم حیچ نتیجەای نگرفتم خیلی افسردە شدم از این موضوع

سکینه حسنزادره [ 1402-04-12 ]
سلام وقت بخیر من روی دست و پا و کشاله رانم قارچی شده لکه های قارچی شده به دکتر هم مراجعه کردم هم پماد هم قرص شامپو هم استفاده کردم ولی خوب نشدم باید چیکار کنم

سکینه حسنزادره [ 1402-04-12 ]
سلام وقت بخیر من روی دست و پا و کشاله رانم قارچی شده لکه های قارچی شده به دکتر هم مراجعه کردم هم پماد هم قرص شامپو هم استفاده کردم ولی خوب نشدم باید چیکار کنم

امیر [ 1401-11-19 ]
سلام دکتر خسته نباشی من رو بازو ها هر دو دست قارچ پوستی در اومده کرم کلوتریمازول هم استفاده میکنم ولی بازم پخش میشه وبیشتر میشه چیکار کنم

سیده زهرا اصغری [ 1401-08-02 ]
قارچ پوستی

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

دکتر جمال الدین حسن زاده

دکتر حسن زاده متخصص پوست و مو و دارای درجه بورد تخصصی پوست و مو است. وی در حال حاضر در شهر سنندج مشغول فعالیت می باشد. کاربران گرامی از طریق این سایت علاوه بر دسترسی به اطلاعاتی در زمینه های مختلف پوست، مو و زیبایی ،میتوانند سوالات خود را در بخش سوالات پزشکی کاربران با متخصص پوست و مو مطرح نمایند.

تلاش بر اینست تا در اسرع وقت پاسخ علمی به سوالات داده شود.همچنین بیماران مراجعه کننده به دکتر حسن زاده میتوانند از طریق این سایت روند درمان بیماریهای پوست و موی خود را پیگیری نمایند.


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465