منو کردستان، سنندج ، خیابان آبیدر، چهارراه صفری، مجتمع ژینا، طبقه سوم - تلفن : 33246361 - 087
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ضایعات پوستی / آیا زگیل کف پا خطرناک است؟

آیا زگیل کف پا خطرناک است؟

زگیل کف پا (Plantar warts) شامل برآمدگی های کوچکی می شود که بر روی پاشنه و قسمت هایی که وزن بیشتری روی آن است به وجود می آید. این فشار حتی می تواند باعث شود تا زگیل کف پا به سمت داخل پا و لایه ضخیم و سفت پوست (Callus) رشد کرده و این ناحیه را نیز درگیر کند. زگیل کف پا به وسیله ویروس HPV به وجود می آید. این ویروس از طریق بریدگی ها و آسیب دیدگی های کوچک پوستی موجود در کف پا وارد بدن شده و فرد را درگیر زگیل کف پا خواهد کرد. این زگیل ها معمولاً مقاوم میباشند و جهت درمان میتوان از روشهای لیزر، کرایوتراپی و ... استفاده کرد.

رفع ضایعات پوستی مانند زگیل به روشهایی نظیر کرایوتراپی در سنندج توسط دکتر جمال الدین حسن زاده متخصص پوست قابل انجام است. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 33246361 - 087 تماس حاصل فرمایید.

علت زگیل کف پا

زگیل کف پا در اثر تماس مستقیم با ویروس پاپیلومای انسانی یا همان ویروس اچ پی وی (HPV) ایجاد می شود. این ویروس همان عاملی است که باعث ایجاد زگیل در مناطق دیگر بدن از جمله زگیل تناسلی می شود؛ زیرا ویروس اچ پی وی دارای بیش از 120 نوع مختلف است. این ویروس به طور کلی از طریق بریدگی ها و خراش های کوچک پا به پوست حمله می کند. همچنین محیط های گرم و مرطوب مانند حمام و سوناهای بخار بستر مناسبی برای رشد ویروس اچ پی وی هستند.

علائم زگیل کف پا

علائم و نشانه‌های زگیل کف پا عبارتند از:

تشخیص زگیل کف پا

در اکثر موارد، پزشک با استفاده از روش‌های زیر می‌تواند زگیل کف پا را تشخیص دهد:

  1. معاینه زخم
  2. تراش زخم به وسیله یک چاقوی جراحی و جستجو برای یافتن نقاط کوچک تیره یا همان رگ‌های خونی ریز بسته
  3. برداشت نمونه از زخم و فرستادن نمونه به آزمایشگاه برای تجزیه و بررسی

روش های انتقال زگیل پا

مساعدترین شرایط برای انتقال ویروس زگیل، محیط های مرطوب و خیس می باشد. در نتیجه احتمال انتقال زگیل پا در محیط های آبی مانند استخر ها، سوناهای خشک و بخار بسیار زیاد است.

درمان زگیل کف پا

روش های درمان زگیل کف پا

درمان این عارضه پوستی به دو شکل جراحی و غیرجراحی انجام می‌‌‌‌شود. انتخاب هر یک از این روش‌‌‌‌ها برای درمان این عارضه به محل، نوع و تعداد آن بستگی دارد.

روش‌های غیرجراحی برای درمان زگیل کف پا

استفاده از روش‌‌‌‌های غیرجراحی برای درمان زگیل کف پا و انگشتان به دلایل مختلف بر روش جراحی برتری دارد. به همین دلیل پزشک تا حد امکان از این روش‌‌‌‌ها برای درمان مبتلایان استفاده می‌‌‌‌کند. رایج‌ترین روش‌‌‌‌های درمان پزشکی به صورت غیرجراحی در موارد زیر خلاصه می‌‌‌‌شود:

در صورت عدم دریافت پاسخ مناسب از روش‌‌‌‌های غیرجراحی، جراحی زگیل پا ضرورت می‌‌‌‌یابد. به عبارتی روش جراحی برای برداشت زگیل جز در موارد خاص مورد استفاده قرار نمی‌‌‌‌گیرد. این کار نیازمند ایجاد برش است. به همین دلیل به بیحسی موضعی نیاز دارد. پزشک با استفاده از الکترودسیکاسیون (سوزن الکتریکی) اقدام به بی‌‌‌‌آب کردن بافت زگیل و بریدن آن می‌‌‌‌کند. در روش جراحی به دلیل وجود برش، امکان ایجاد زخم طولانی‌‌‌‌مدت، عفونت، خونریزی، درد، تورم و قرمزی وجود دارد. همچنین دوره نقاهت طولانی‌‌‌‌ را می‌‌‌‌توان به عوارض فوق اضافه کرد. بنابراین جراحی زگیل پا آخرین پیشنهاد پزشک به بیمار خواهد بود.

زمان مراجعه به پزشک

در مواقع زیر برای درمان ضایعات پا باید به پزشک مراجعه شود:

  1. ضایعات خونریزی داشته باشند، دردناک باشند یا رنگ و ظاهر آنها تغییر کند
  2. از درمان زگیل‌های مقاوم به درمان خسته شده باشید یا زگیل‌ها عود مکرر داشته باشند.
  3. ناراحتی‌های شما در انجام فعالیت‌های روزمره شما اختلال ایجاد کنند
  4. به دیابت یا اختلالات حسی در پاهای خود مبتلا باشید
  5. سیستم ایمنی بدن شما به دلیل مصرف داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی برای درمان بیماری‌هایی مانند اچ آی وی / ایدز یا اختلالات ایمنی دیگر ضعیف شده باشد.
  6. مطمئن نباشید که ضایعات ایجاد شده، زگیل باشند.

افراد در معرض ابتلا به زگیل کف پا

احتمال بروز زگیل کف پا در افراد زیر بیشتر از دیگران خواهد بود:

  1. کودکان و نوجوانان
  2. افرادی که قبلاً به زگیل کف پا مبتلا شده باشند.
  3. افرادی که دارای سیستم ایمنی بدن ضعیفی هستند.
  4. افرادی که با پای برهنه در محیط های گرم و مرطوب قدم زده و احتمال انتقال ویروس زگیل کف پا را افزایش می دهند.

آیا زگیل کف پا خطرناک است؟

این زگیل ها معمولاً به دلیل وجود داشتن در کف پا هنگام راه رفتن مزاحمت ایجاد می کنند؛ ولی در صورت درمان خطری ندارند. لازم به ذکر است مراجعه به پزشک قبل از اقدام به درمان میتواند بسیار کمک کننده باشد.

عوارض زگیل کف پا

بروز زگیل کف پا می تواند باعث ایجاد درد شده و حالت و فرم راه رفتن فرد را بدون اینکه متوجه آن شود تغییر دهد. در نهایت این تغییر حتی در نحوه ایستادن، راه رفتن و دویدن هم مشاهده شده و باعث ناراحتی مفصلی و عضله ای فرد خواهد شد.

اینستاگرام دکتر حسن زاده

هزینه درمان زگیل کف پا

هزینه درمان زگیل کف پا با توجه به فاکتورهای زیر تعیین می‌شود:

اندولیفت که در کلینیک تخصصی دکتر حسن زاده سنندج انجام می‌شود، روشی برای جوانسازی پوست صورت و دیگر بخش‌های بدن است که نوعی روش لیزر درمانی کم‌تهاجمی می‌باشد و با هدف لیفتینگ یا بالا بردن اجزای صورت انجام می‌شود. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد انجام این روش با شماره تلفن 33246361 - 087 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : سنندج ، خیابان آبیدر ، چهارراه صفری ، مجتمع ژینا ، طبقه سوم
تلفن : 33246361 - 087

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

دکتر جمال الدین حسن زاده

دکتر حسن زاده متخصص پوست و مو و دارای درجه بورد تخصصی پوست و مو است. وی در حال حاضر در شهر سنندج مشغول فعالیت می باشد. کاربران گرامی از طریق این سایت علاوه بر دسترسی به اطلاعاتی در زمینه های مختلف پوست، مو و زیبایی ،میتوانند سوالات خود را در بخش سوالات پزشکی کاربران با متخصص پوست و مو مطرح نمایند.

تلاش بر اینست تا در اسرع وقت پاسخ علمی به سوالات داده شود.همچنین بیماران مراجعه کننده به دکتر حسن زاده میتوانند از طریق این سایت روند درمان بیماریهای پوست و موی خود را پیگیری نمایند.


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465