ارتباط کهیر با خوراکی ها

کهیر نوعی عارضه‌ی پوستی است که نتیجه‌ی حساسیت بدن به ماده‌ای حساسیت‌زا (آلرژن) است. کهیر پاسخی به آزادسازی هیستامین توسط بدن است. هیستامین زمانی آزاد می‌شود که فرد به خوراکی، دارو یا سایر عوامل حساسیت‌زا واکنش نشان بدهد. هیستامین می‌تواند واکنش بدن به عفونت، استرس، آفتاب سوختگی و تغییرات دمایی نیز باشد. کهیر به‌صورت دانه‌های ریز یا بخشی وسیع‌تر در پوست دیده شده و باعث خارش پوست، تورم و قرمزی آن می‌شود. معمولاً کهیر، بدون درمان پس از چند ساعت از بین می‌رود؛ اما گاهی اوقات ممکن است تا مدت‌ها باقی بماند و موجب ناراحتی فرد شود.

حساسیت غذایی وضعیتی است که طی آن با مصرف خوراکی‌هایی خاص نوعی پاسخ ایمنی غیرطبیعی ایجاد می‌شود. در افرادی که حساسیت غذایی دارند، حتی مصرف مقدار بسیار کمی از غذاهای حساسیت زا می‌تواند واکنش حساسیتی (آلرژی) ایجاد کند. اگرچه ممکن است فردی با خوردن نوعی غذای خاص، واکنش حساسیتی نشان دهد و فرد دیگری با خوردن همان غذای خاص، هیچ حساسیتی نداشته باشد؛ اما به طور کل می‌توان گفت برخی از غذاها عامل ایجاد کهیر هستند. تخم‌مرغ، محصولات لبنی، گوشت، شکلات، گندم و آجیل از جمله این مواد غذایی می‌باشند.

برخی از مواد افزودنی و مواد نگه‌دارنده همچون بنزوآت، تارتازین و سولفیت‌ها، مواد نگه‌دارنده ضدباکتری و میکروبی هستند که در تهیه محصولات مختلف مثل نوشابه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. این مواد می‌توانند حساسیت‌زا باشند. تارتازین از جمله مواد رنگی است که معمولاً در آب نبات، شیرینی‌ها، نوشابه، چیپس، کنسرو، غلات فرآوری شده، سس و سوپ‌های فوری یافت می‌شود. سولفیت‌ها برای تهیه غذاهای بسته‌بندی و ... استفاده می‌گردند. بهترین راه پیشگیری، دوری از این مواد مصنوعی است.

برای درمان مشکلات و بیماری های پوستی، بهترین گزینه مراجعه به متخصص پوست است. متخصص پوست با دانش بالا و آگاهی نسبت به ساختار پوست می‌تواند در درمان بیماری و بهبود عوارض آن بسیار کمک کننده باشد. دکتر جمال الدین حسن زاده متخصص پوست، مو، کاشت مو و لیزر در سنندج برای رفع مشکلات و بیماری های پوستی شما آماده ارائه خدمت می‌باشند.

علائم آلرژی خوراکی

شایع‌ترین علائم و نشانه‌های آلرژی خوراکی شامل موارد زیر است:

1. سوزن سوزن شدن یا خارش دهان
  2. کهیر، خارش یا اگزما
  3. تورم لب‌ها، صورت، زبان و گلو یا سایر قسمت‌های بدن
  4. خس خس سینه، گرفتگی بینی یا مشکل در تنفس
  5. درد شکم، اسهال، حالت تهوع یا استفراغ
  6. سرگیجه، سبکی سر یا غش کردن
  7. آنافیلاکسی

علل کهیر پوستی

کهیر

علائم کهیر

اگرچه ظاهر کهیر شبیه به جای نیش حشرات است؛ اما می‌تواند حالت‌های متفاوتی داشته باشد:

تأثیر خوراکی بر ایجاد کهیر

کاهش امگا 6 و افزایش امگا3

امگا 6، اسیدهای چربی هستند که مقادیر معینی از آنها برای حفظ عملکرد مناسب بدن کافی است و مقدار بیش از حد آن برای افراد مبتلا به کهیر مضر است. مصرف بیش از حد امگا 6 می‌تواند موجب التهاب شود و تولید پروستاگلاندین التهابی را افزایش دهد. از سوی دیگر اسیدهای چرب امگا 3 خاصیت ضد التهابی دارند. با کمی تغییر در رژیم غذایی می‌توان مقدار دریافتی این دو نوع اسید چرب را به تعادل رساند. به سادگی با مصرف کمتر روغن‌های گیاهی همچون ذرت و دانه آفتابگردان (که مملو از امگا 6 هستند)، این کار را انجام دهید. اسیدهای چرب امگا 3 را نیز می‌توان با افزایش تخم کتان، گردو، سویا و ماهی‌های آب سرد مانند ماهی آزاد، به حد تعادل رساند.

ویتامین C

اگرچه پژوهش‌ها نشان می‌دهند که توانایی ویتامین C برای کاهش علائم کهیر محدود است؛ اما در تئوری‌ها آمده که مقادیر بالای ویتامین C به کاهش آزاد شدن هیستامین در بدن کمک می‌کند و موجب شکسته شدن سریع هیستامین‌ها می‌شود. اثرات مثبت ویتامین C، ممکن است به همراه مصرف ویتامین E افزایش یابد؛ زیرا این دو ویتامین تأثیر یکدیگر را تقویت می‌کنند.

آدرس اینستاگرام دکتر حسن زاده

کنترل و درمان کهیر

از عوامل شناخته‌شده‌ای که محرک این حساسیت پوستی هستند، اجتناب کنید. به یک متخصص آلرژی مراجعه کنید. فرد متخصص محرک‌های پوستی که عامل ایجاد کهیر در بدن شما است را شناسایی کرده و با تجویز داروهای خاص از بروز کهیر جلوگیری می‌کند یا از شدت علائم آن می‌کاهد. نوع دارو برای درمان کهیر، بستگی به نوع کهیر و میزان شدت آن دارد.
گستره روش‌های درمانی‌ کهیر از کمپرس سرد برای کاهش خارش تا تجویز انواع آنتی‌هیستامین‌ها و داروهای دیگری همچون داروهای ضد التهابی و داروهایی که بر روی سیستم ایمنی بدن شما تأثیر می‌گذارد را شامل می‌شود.آنتی‌هیستامین مانع از خروج مایع از مویرگ به بافت می‌شود و در نتیجه از بروز کهیر پیشگیری می‌کند.

عوارض کهیر

دو نوع از کهیر زدن خطرناک است که نوع اول کهیری است که تمام بدن را درگیر می‌کند و به علت وارد شدن حجم زیادی مایع از مویرگ‌های به بافت‌های مختلف بدن می‌تواند خطرناک باشد و ممکن است فرد را در ابتدا دچار ضعف و سرگیجه کند و درنهایت غش ‌کند. نوع دیگر کهیر زدن خطرناک، کهیر به همراه آنژیو ادم است که در این نوع کهیر ناحیه لب و بینی و صورت به کهیر مبتلا می‌‌شود که این موضوع نیز باید مورد توجه جدی قرار بگیرد؛ زیرا اگر این کهیر علاوه بر بخش‌های خارجی در بخش‌های داخلی تنفسی مانند نای روی دهد فرد دچار تنگی نفس خواهد شد و می‌تواند برای فرد خطرناک باشد.

یکی از عوارض ناشی از افزایش سن کاهش حجم پوست و افتادگی ناشی از آن است. اگر مایل به جبران حجم از دست رفته پوست خود هستید؛ و می‌خواهید بهترین و کم عارضه ترین روش را انجام دهید؛ با تزریق چربی در کلینیک های تخصصی پوست سنندج، می‌توانید فرم و حجم مناسبی را در نقاط مختلف صورت و بدن خود ایجاد نمایید.