منو کردستان، سنندج ، خیابان آبیدر، چهارراه صفری، مجتمع ژینا، طبقه سوم - تلفن : 33246361 - 087
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مراقبت از مو و ناخن / عوامل تأثیرگذار بر ریزش موی سکه ای

عوامل تأثیرگذار بر ریزش موی سکه ای

موها نقش زیادی در زیبایی و اعتماد به ‌نفس دارند. حدود ۱۴۷ میلیون نفر از جمعیت کل جهان به بیماری ریزش موی سکه‌ای (آلوپسی آره آتا) مبتلا هستند. در این بیماری، معمولاً موهای فرد مبتلا (بیشتر موهای سر) به صورت لکه‌ای می‌ریزد. در ریزش موی سکه‌ای (منطقه‌ای) ریزش‌ موها به صورت ناگهانی‌، در یک‌ منطقه‌ و با حاشیه‌ای مشخص بروز می‌کند.

معمولاً موها دوباره پس از ۱۲ ماه یا کمتر رشد می‌کنند؛ اما ممکن است این بیماری برای بسیاری از افراد طولانی‌تر باشد و شدت بیشتری داشته باشد. ریزش موی سکه‌ای در برخی افراد کچلی کل سر (آلوپسی توتالیس) و از بین رفتن موهای کل بدن (آلوپسی یونیورسالیس) را به دنبال دارد. ریزش موی سکه‌ای یک بیماری خود ایمنی است. خود ایمنی هنگامی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن به اشتباه به سلول‌های خود بدن حمله می‌کند. در طاسی سکه‌ای، سیستم ایمنی بدن به اشتباه به فولیکول‌های مو (بخش مهمی از بدن که وظیفه‌اش ایجاد و رشد مو است) به خصوص فولیکول‌های داخل پوست سر، حمله می‌کند. این اتفاق محدودیت جنسی و سنی نداشته و متأسفانه، زنان و مردان زیادی را درگیر کرده است.

ریزش سکه ای مو از مشکلات و بیماری های پوست و مو است که توسط متخصص پوست تشخیص داده می‌شود و درمان خواهد شد. دکتر جمال الدین حسن زاده متخصص پوست و مو در سنندج میتوانند در تشخیص و درمان این بیماری به مراجعین محترم ارائه خدمت نمایند. در صورت تمایل به دریافت نوبت یا کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با شماره تلفن33246361 - 087 تماس حاصل فرمایید.

عوامل تأثیرگذار بر ریزش موی سکه‌ای

  1. ژنتیک: اگر یکی از والدین شما، ریزش موی سکه‌ای یا هرگونه مشکل خود ایمنی دیگری مانند SLE, RA داشته است، شما نیز به احتمال فراوان به آن دچار خواهید شد.
  2. مراقبت از پوست: استفاده از مواد شیمیایی مضر از طریق برخی شامپوها یا رنگ کننده های مو، از آنجا که بر روی ریشه مو تأثیر خواهند گذاشت، می‌تواند از عوامل ایجاد ریزش موی سکه‌ای شود.
  3. استرس: قرار گرفتن در معرض هرگونه شرایط محیطی و یا روحی نامناسب، بر ریزش مو بسیار تأثیرگذار است. استرس‌های روحی و در پی آن استفاده از داروهای ضد استرس، احتمال رخداد این واقعه خود ایمنی را افزایش خواهد داد. در هنگام استرس و برای رفع آن، در بدن هورمون کورتیزول منتشر شده که این هورمون، سیستم ایمنی بدن را تحت تأثیر قرار داده و در پی آن شاهد این بیماری خواهیم شد.
  4. واکسیناسیون: برخی اوقات و به‌ویژه در کودکان، پس از انجام واکسیناسیون ممکن است شاهد ریزش موی سکه‌ای شویم.
  5. عفونت‌های ویروسی: از آنجا که سیستم ایمنی بدن تا رفع ویروس، بسیار فعال است، ممکن است فولیکول‌ها را به اشتباه ویروس تشخیص داده و به آنها حمله‌ور شود.
  6. کمبود ویتامین D: بر طبق تحقیقات صورت گرفته، کسانی که از کمبود ویتامین رنج می‌برند، پس از مدتی دچار ریزش موی سکه‌ای شده‌اند.
  7. سایر بیماری‌ها: در صورتی که به این بیماری دچار شده‌اید، شانس شما برای دچار شدن به بیماری‌های خود ایمنی دیگری از قبیل اختلالات تیروئید، کم‌خونی و یا Vitiligo، بیشتر خواهد بود. در صورت بروز این واقعه و داشتن ۲ یا چند بیماری خود ایمنی، شدت ریزش موهای شما بسیار بیشتر خواهد شد.
درمان ریزش سکه‌ای مو

نشانه‌های ریزش سکه‌ای مو

همه‌ی انواع این بیماری با ریز‌ش مو همراه‌اند؛ اما الگو و میزان ریزش مو و زمان رشد مجدد موها را نمی‌توان پیشبینی کرد. باید به این نکته توجه داشته باشید که نشانه‌های بیماری طاسی سکه‌ای در هر فرد متفاوت است. با این حال، نشانه‌های مشترکی از این بیماری وجود دارد که دانستن و تشخیص آنها مفید است. بهترین راه برای تشخیص این بیماری مراجعه به پزشک است.

موارد زیر از نشانه‌های بیماری طاسی سکه‌ای است:

درمان ریزش سکه ای مو

روش‌های متفاوتی برای درمان آلوپسی وجود دارد، البته آلوپسی قابل معالجه نیست. همان‌طور که قبلاً اشاره شد اکثر بیماران در آینده نیز دوره‌های ریزش مو را تجربه می‌کنند.

کورتیکواستروئید

کورتیکواستروئیدها، با نام آشنای استروئید، داروهای ضدالتهابی هستند که برای درمان آلوپسی آره آتا به کار برده می‌شوند. این دارو به صورت آمپول، به صورت موضعی (کرم یا لوسیون) یا به شکل خوراکی استفاده می‌شود.

کورتیکواستروئید تزریقی

تزریق کورتیکواستروئید غالباً برای بزرگسالانی توصیه می‌شود که منطقه‌های طاسی مجزا روی پوستشان وجود دارد. این دارو مستقیماً در ناحیه آسیب دیده تزریق می‌شود تا رویش مجدد مو را تحریک کند. رویش مجدد مو شش تا هشت هفته زمان می‌برد. تزریق هر چهار تا شش هفته یک بار تا زمان کامل شدن رویش مو تکرار می‌شود. ناحیه طاسی در صورت لزوم قبل از درمان با کرم بی‌حس می‌شود تا درد ناشی از تزریق کاهش یابد.

کورتیکواستروئید موضعی

کورتیکواستروئید موضعی گاهی به عنوان جایگزین تزریق برای کودکان یا بزرگسالانی تجویز می‌شود که نمی‌توانند تزریق را تحمل کنند. کرم تجویز شده معمولاً به صورت روزانه روی ناحیه طاسی زده می‌شود.این درمان نیز مانند روش تزریق برای بیمارانی با لکه‌های طاسی مجزا مناسب است؛ اما داروی موضعی برای افرادی با ریزش موی گسترده چندان نتیجه‌بخش نیست.

ماینوکسیدیل موضعی

ماینوکسیدیل موضعی، برای مثال روگین که بدون نسخه قابل تهیه است، رشد مو را با طولانی کردن مرحله رشد فولیکول‌های مو افزایش می‌دهد و فولیکول‌های بیشتری را به تولید مو تحریک می‌کند. سودمندی ماینوکسیدیل در درمان ریزش مو با الگوی مردانه (آندروژنتیک) به اثبات رسیده است. استفاده از این دارو به بیماران مبتلا به آلوپسی نیز توصیه می‌شود. محلول ماینوکسیدیل معمولاً دو بار در روز روی منطقه کچلی زده می‌شود و به تنهایی یا در کنار دیگر درمان‌ها به کار برده می‌شود. رشد موی جدید در صورت موفقیت‌آمیز بودن درمان پس از 12 هفته اتفاق می‌افتد. ماینوکسیدیل به بیماران مبتلا به ریزش موی سکه‌ای شدید یا ریزش تمام موی سر کمکی نمی‌کند.

ایمونوتراپی موضعی

ایمونوتراپی موضعی احتمالاً مؤثرترین درمان برای بیماران دچار طاسی گسترده یا مکرر محسوب می‌شود. در این تکنیک ماده‌ای مولد واکنش آلرژیک به ناحیه ریزش مو زده می‌شود. خارش، پوسته ریزی و تحریک غالباً رشد مجدد مو را در پی دارد، هرچند دلایل این تأثیرگذاری هنوز کاملاً مشخص نیست.

مزوتراپی

در مزوتراپی مقدار اندکی از مواد موجود در لایه درم پوست مستقیماً در پوست سر تزریق می‌شود تا رویش مو در ناحیه طاسی و اطراف آن افزایش یابد. مزوتراپی امروزه در درمان سلولیت، کشیدن و سفت کردن پوست شل و افتاده، جوانسازی پوست، از بین بردن جای زخم و ریزش موی ناشی از عوامل مختلف از جمله طاسی سکه‌ای کاربرد دارد.

آدرس اینستاگرام دکتر حسن زاده

پی آر پی (PRP)

برای درمان با پلاسمای سرشار از پلاکت یا پی آر پی مقدار اندکی خون از بیمار گرفته می‌شود و پلاسمای تغلیظ شده سرشار از پلاکت در ناحیه مورد نظر تزریق می‌شود. پلاکت پس از فعال شدن سیتوکین ترشح و عامل‌های رشد ترشح می‌کنند.

کاشت مو

برای درمان ریزش مو سکه‌ای با استفاده از کاشت مو ابتدا باید علت ریزش مو سکه‌ای درمان شده باشد. سپس کاشت مو در نواحی کم‌پشت انجام گیرد. روش‌های مختلفی برای کاشت مو وجود دارد که در ادامه بحث به آن اشاره می‌کنیم. تشخیص اینکه کدام روش برای چه کسی مناسب است، به معاینه جراح، انجام برخی آزمایش‌ها و شرایط فرد بستگی دارد. پس بهتر است اجازه دهید خود جراح فوق تخصص پلاستیک و زیبایی مشخص کند که کدام روش برای شما بهتر است. در ادامه بررسی مراحل کاشت مو، به برخی از مهم‌ترین روش‌های کاشت مو اشاره می‌کنیم:

در روش کاشت مو sut به عنوان بهترین روش کاشت مو، امکان انتخاب بهترین گرافت‌های مو از بانک مو را فراهم می‌کند. بانک مو در این روش می‌تواند هر بخشی از ناحیه پشت سر باشد که دچار ریزش مو نشده است. از آنجایی که معمولاً این ریزش به صورت ناگهانی و یک‌باره اتفاق می‌افتد، اگر مراحل درمانی به خوبی پیگیری شود احتمال تکرار آن کاهش پیدا می‌کند. به همین دلیل می‌توان از روش کاشت مو برای درمان آن استفاده کرد.

کلینیک پوست و لیزر دکتر جمال الدین حسن زاده یکی از مراکز مجهز و به روز لیزر موهای زائد در سنندج می‌باشد. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌های درج شده در انتهای صفحه تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : سنندج ، خیابان آبیدر ، چهارراه صفری ، مجتمع ژینا ، طبقه سوم
تلفن : 33246361 - 087

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

اسو بختیاری [ 1400-08-24 ]
سلام اقای دکتر .ممنون بابت وقتی که برای بیماران و کاربران این صفحه جهت پاسخ به سوالات قرار میدین. من مدتیه موهام ریزش داره به همراه خارش شبانه و پوست صورتم خیلی نسبت به قبل بدشده.مشکوک به دمودکس هستم.ایا درمطب شما تستش انجام میشه و ایا قابل درمان سریع هست؟میترسم به بچه هام منتقل شده باشه چون پسر نه ساله م روی بینیش اخیرا جوشهای چرکی میزنه.ممنون اگه جوابمو بدین و از نگرانی واسترسم کم بشه

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

دکتر جمال الدین حسن زاده

دکتر حسن زاده متخصص پوست و مو و دارای درجه بورد تخصصی پوست و مو است. وی در حال حاضر در شهر سنندج مشغول فعالیت می باشد. کاربران گرامی از طریق این سایت علاوه بر دسترسی به اطلاعاتی در زمینه های مختلف پوست، مو و زیبایی ،میتوانند سوالات خود را در بخش سوالات پزشکی کاربران با متخصص پوست و مو مطرح نمایند.

تلاش بر اینست تا در اسرع وقت پاسخ علمی به سوالات داده شود.همچنین بیماران مراجعه کننده به دکتر حسن زاده میتوانند از طریق این سایت روند درمان بیماریهای پوست و موی خود را پیگیری نمایند.


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465