منو کردستان، سنندج ، خیابان آبیدر، چهارراه صفری، مجتمع ژینا، طبقه سوم - تلفن : 33246361 - 087
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ضایعات پوستی / خال های قرمز، سیاه و سبز نشانه چه چیزهایی هستند؟

خال های قرمز، سیاه و سبز نشانه چه چیزهایی هستند؟

خال يا melanocytic nevus لکه‌ها يا زائده‌های رنگي در اندازه و شکل‌های مختلف هستند و معمولاً به رنگ قهوه‌ای، قهوه‌ای تيره و يا سیاه ديده می‌شوند. رنگ خال به دليل وجود سلول‌های مخصوصي است که با توليد رنگ‌دانه، رنگ ویژه‌ی خال را به وجود می‌آورند. خال‌ها در هرجایی از بدن و به شکل‌ها و اندازه‌های مختلف،‌ گروهي يا منفرد می‌توانند ديده شوند. رنگ خال‌ها از صورتی تا قهوه‌ای تیره و مشکی متفاوت است. در ادامه به بررسی خال‌های قرمز، سیاه و سبز می‌پردازیم.

آنچه در این مطلب میخوانید

علل ایجاد خال

خال بر اثر غلظت و تجمع سلول‌های تولیدکننده رنگ‌دانه (ملانوسیت) به وجود می‌آید. کسانی که پوست روشن‌تری دارند بیشتر در معرض ایجاد آن قرار می‌گیرند. هنوز علت قطعی برای تشکیل این عارضه پوستی در بزرگ‌سالی به اثبات نرسیده است؛ اما عوامل متعددی در تولید آن نقش دارند.

  1. تأثیر جهش‌های ژنتیکی و نور آفتاب
  2. گاهی جهش‌های ژنتیکی علت بروز این عارضه پوستی هستند و گاهی قرار گرفتن در معرض نور آفتاب و اشعه ماورای بنفش UV دلیل ایجاد آن می‌باشد.

از دیگر عوامل عمومی علت ایجاد خال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. افزایش سن
  2. پوست روشن
  3. سابقه وراثتی
  4. مصرف برخی داروها

در کلینیک دکتر جمال الدین حسن زاده، برداشتن خال با لیزر و جراحی در سنندج با بهترین نتایج، بدون درد و ایجاد اسکار انجام میشود. پل ارتباطی ما برای ارائه مشاوره به شما عزیزان شماره‌ تلفن 33246361 - 087 می‌باشد.

سن تشکیل خال

خال‌ها هم در کودکی و هم در بزرگ‌سالی ایجاد می‌شوند. آنهایی که در کودکی به وجود آمده باشند با افزایش سن و رشد، تغییر سایز و رنگ خواهند داشت. خال‌هایی که در بزرگ‌سالی به وجود می‌آیند معمولاً در دوران تغییرات هورمونی مثل دوران بارداری ایجاد می‌شوند. اکثر خال‌ها قطری کمتر از ¼ اینچ دارند.

علل ایجاد خال

خال‌ سیاه

بیشتر خال‌های مادرزادی سیاه یا قهوه‌ای تیره هستند و معمولاً دلایل مادرزادی دارند. خال‌های سیاه حاصل تقسیم سلول‌های رنگ‌دانه‌ای پوست یا همان ملانوسیت‌ها هستند. وقتی ملانوسیت‌ها تکثیر پیدا می‌کنند، رنگ قسمت خیلی کوچکی از پوست را تغییر می‌دهند که معمولاً به دو میلی‌متر هم نمی‌رسد (و خال‌های بزرگ‌تر نشانه تکثیرهای غیرعادی هستند که می‌تواند نشانه سرطان باشد). خال سیاه، رایج‎ترین خال ژنتیکی بدن انسان است و بیشتر اوقات نشانه بیماری نیست. خال‎های سیاه معمولاً مسطح هستند؛ اما بعضی از آن‌ها به مرور زمان برجسته می‌شوند. نامنظمی بافت و مرزهایی که دایره‌ای نیستند، بزرگ شدن یا زخم در خال همه از نشانه‌هایی هستند که وقت دیدنشان باید به پزشک مراجعه کنید.

بعضی از خال‌های سیاه به مرور زمان گوشتی شده و روی پوست صورت برجستگی ایجاد می‌کنند. این خال‌های سیاه برجسته «خال اینترادرمال» نام دارد.

خال قرمز

خال‌های قرمز روی پوست، به دلیل گشاد شدن مویرگ‌های پوست ایجاد می‌گردند و به دلیل مشکلات بسیار کوچکی در سیستم عروقی ایجاد می‌شوند. این خال‌ها اغلب روی قفسه سینه و بازوها دیده می‌شوند. این خال‌ها معمولاً نرم و برجسته هستند و اندازه قطر آنها بین 1 الی 5 میلی متر متفاوت است. ظاهر آنها اغلب به گونه‌ای است که با خال اشتباه گرفته می‌شود. گاهی اوقات این لکه‌ها برعکس خال‌ها، در موارد نادری نشان‌دهنده تومور نیز هستند.

دلیل اصلی این خال‌ها ناشناخته است. اگرچه که طبق مطالعات انجام‌شده، سن، فاکتور مهمی در این مورد است و هرچه سن افراد بالاتر برود، احتمال این خال‌های قرمز روی پوستشان بیشتر خواهد شد. اگرچه که ژنتیک، تغییرات هورمونی، قرار گرفتن در معرض محصولات شیمیایی و آب‌وهوا نیز می‌توانند عاملی برای ایجاد این خال‌ها باشند.

خال سبز

رنگ سبز و آبی در خال‎های روی بدن حاصل تابش نور در موج‌های کوتاه‎تر روی پوست است. بیشتر خال‌ها در دوران رشد امبریونیک (در زمان جنینی) به وجود می‌آیند. سلول‌های ملانین‌ساز (رنگدانه‌ای) پوست به بالاترین لایه پوستی یعنی اپیدرم می‎آیند و شروع به تقسیم می‌کنند. بعد از تقسیم به علت زیاد شدن رنگ آن قسمت، سیاه یا قهوه‎ای تیره به نظر می‌رسد، اما اگر سلول‌ها نتوانند به لایه بالایی پوست بیایند در یکی از لایه‌های زیرین گیر می‌کنند و همان‌جا تقسیم می‎شوند. در این مواقع، رنگشان آبی یا سبز تیره به نظر می‌رسد.

برای تشخیص و معاینه خال‌های سبز، پزشکان پوست از ابزاری به نام درماتوسکوپ استفاده می‌کنند که نور پولاریزه را به داخل پوست می‌تابانند تا لایه‌های عمیق‎تر را ببینند و رنگ واقعی خال را تشخیص بدهند. خال‎های سبز ممکن است گاهی اوقات نشانه‌ای از سرطان باشند؛ اما بیشتر اوقات بی‌خطر هستند. خال‌های سبز که در اصطلاح تخصصی «کلرودرما» نامیده می‌شوند می‎توانند مادرزادی باشند یا در سال‌های بعد از تولد ظاهر شوند. هنوز مشخص نیست که ریشه اصلی خال‌های سبز ژنتیکی است یا خیر؛ اما در جمعیت آسیایی بیشتر دیده می‌شود و همچنین زنان، خال‌های بیشتری نسبت به مردان دارند. خال‌های سبز در قسمت‌های زیادی از بدن دیده می‌شوند؛ اما بیشتر در سر و گردن، دست‌ها و پاها هستند.

اینستاگرام دکتر جمال الدین حسن زاده

اقدامات لازم جهت از بین بردن خال

در صورتی که مبتلا به خال در صورت یا بدن هستید و مایل به از بین بردن خال هستید:

1. حتماً با تیم درمانی خود مشورت کنید.
2. ممکن است قبل از آغاز درمان نیاز به نمونه برداری و بررسی پاتولوژیک باشد.
3. انتخاب نوع و روش درمانی پس از معاینه و ارزیابی‌های تکمیلی توسط پزشک خواهد بود و بهترین روش از بین بردن خال قابل پیش‌بینی نیست.
4. درصورتی‌که نیاز به انجام لیزر یا آر اف باشد، معمولاً درد یا خونریزی پس از برداشتن خال نادر یا بسیار ناچیز است.
5. از حمام آفتاب یا برنزه شدن پرهیز کنید.
6. حتماً برای تشخیص نوع ضایعه و بررسی ریسک احتمالی به پزشک مراجعه کنید.
7. ممکن است نیاز به نمونه‌برداری و ارزیابی آزمایشگاهی باشد.

اگر ساکن سنندج هستید؛ و مایلید از خدمات قابل ارائه در کلینیک تخصصی پوست، مو و لیزر دکتر حسن زاده استفاده نمایید؛ برای دریافت نوبت دکتر جمال الدین حسن زاده کلیک کنید.


آدرس مطب : سنندج ، خیابان آبیدر ، چهارراه صفری ، مجتمع ژینا ، طبقه سوم
تلفن : 33246361 - 087

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

دکتر جمال الدین حسن زاده

دکتر حسن زاده متخصص پوست و مو و دارای درجه بورد تخصصی پوست و مو است. وی در حال حاضر در شهر سنندج مشغول فعالیت می باشد. کاربران گرامی از طریق این سایت علاوه بر دسترسی به اطلاعاتی در زمینه های مختلف پوست، مو و زیبایی ،میتوانند سوالات خود را در بخش سوالات پزشکی کاربران با متخصص پوست و مو مطرح نمایند.

تلاش بر اینست تا در اسرع وقت پاسخ علمی به سوالات داده شود.همچنین بیماران مراجعه کننده به دکتر حسن زاده میتوانند از طریق این سایت روند درمان بیماریهای پوست و موی خود را پیگیری نمایند.


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465