منو کردستان، سنندج ، خیابان آبیدر، چهارراه صفری، مجتمع ژینا، طبقه سوم - تلفن : 33246361 - 087

ماینوکسیدل چیست؟

شاید برایتان عجیب باشد که بدانید محلولی که امروزه برای کاهش موضعی ریزش مو استفاده می‌شود ، روزگاری قرصی خوراکی برای درمان فشار خون بالا بوده است. در گذشته و حتی امروز قرص ماینوکسیدیل به عنوان یکی از داروهای فشار خون تجویز می‌شود. یکی از اصلی‌ترین عوارض این دارو پرمویی بود. مسئله‌ای که توجه پزشکان را به خود جلب کرده و در نهایت پای آن را به داروهای پوست و مو باز کرد. در حال حاضر داروی ماینوکسیدیل به‌صورت محلول موضعی و به‌منظور کاهش ریزش مو استفاده می‌شود. در ادامه این مطلب نگاهی دقیق به این دارو انداخته و همه‌چیز را درباره آن توضیح خواهیم داد.

آنچه در این مطلب میخوانید

ماینوکسیدل چیست؟

ماینوکسیدیل دارویی است که به دو صورت برای درمان دو مشکل مختلف تولید شده است. ماینوکسیدیل خوراکی برای درمان فشارخون بالا استفاده میشود و ماینوکسیدیل موضعی کاربرد مشخص در درمان ریزش مو و طاسی برای خانم ها و آقایان را دارد که علاوه بر قطع ریزش مو میتواند ریزش های سکه ایی را درمان کرده و به افراد شیمی درمانی شده برای بازگرداندن موهایشان کمک شایانی انجام دهد.

ماینوکسیدل چیست؟

انواع ماینوکسیدیل

این دارو به دو شکل فوم و محلول در دسترس است. استفاده از فوم ماینوکسیدیل برای افرادی که طاسی کامل داشته یا موهای خود را تراشیده‌اند مناسب‌تر است ، چراکه شکل محلول دارو روی سر آن‌ها باقی نمانده و سر می‌خورد. به‌علاوه فوم ماینوکسیدیل حساسیت کمتری ایجاد می‌کند و بنابراین عوارض کمتری نسبت به محلول آن خواهد داشت.

برای افرادی که ریزش موی سکه‌ای یا موضعی دارند، استفاده از شکل محلول مناسب است. زیرا در این مدل ریزش مو فوم ماینوکسیدیل به مقدار کافی به کف سر نرسیده و دارو به درستی جذب نمی‌شود.
این دارو در دو نوع 2 و 5 درصد عرضه می‌شود. نوع 2 درصد را می‌توان برای درمان ریزش مو در ریش و سبیل آقایان و موهای بانوان استفاده کرد. نوع 5 درصد آن نیز معمولا برای آقایان تجویز شده و برای درمان ریزش شدیدتر موها استفاده می‌شود. به همراه این محلول لوله اسپری مخصوصی عرضه می‌شود که با استفاده از آن می‌توان دارو را روی موها ریخت.

ریزش مو از مشکلات و بیماری های پوست و مو است که توسط متخصص پوست تشخیص داده می‌شود و درمان خواهد شد. دکتر جمال الدین حسن زاده متخصص پوست و مو در سنندج میتوانند در تشخیص و درمان این بیماری به مراجعین محترم کمک نمایند. در صورت تمایل به دریافت نوبت یا کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با شماره تلفن33246361 - 087 تماس حاصل فرمایید.

نحوه استفاده از محلول ماینوکسیدل

داروی ماینوکسیدیل دارای 2 مدل مختلف یعنی 2% و 5% است که عموما نوع اول برای بانوان و مناطقی از بدن مانند ریش و سبیل برای آقایان استفاده می شود و نوع دوم آن هم تنها برای موی آقایان است. برای استفاده از این محصول سر انگشتان و یا لوله مخصوص اسپری که با خود محلول به فروش می رسد را هر شب پیش از خوابیدن به مو می مالید. سپس بعد از پایان فورا دست و سایر نقاطی که نیاز به محلول نیست را بشویید.

مزایای ماینوکسیدیل

استفاده از این محلول برای کسانی که از ریزش موهای خود ناراضی بوده و نمی‌توانند برای کاشت مو هزینه کنند ، بسیار مناسب است. با استفاده از داروی ماینوکسیدیل رشد موها تقویت شده و در مراحل ابتدایی درمان در محل‌های خالی شده می‌توان موهای باریک و نرمی را مشاهده کرد. این موها به مرور زمان تیره‌تر و محکم‌تر شده و در نهایت شما صاحب موهایی یکدست و زیبامیشوید . بنابراین می‌توان ماینوکسیدیل را درمانی مناسب برای ریزش موضعی موها دانست.

این محلول درمانی مناسب برای آقایانی است که در سنین کم ریزش مو پیدا کرده و موهای نازکی دارند. معمولا علت اصلی ریزش موها در سنین پایین، عوامل ارثی است. بنابراین می‌توان گفت که ماینوکسیدیل درمانی مناسب برای ریزش موی ناشی از ارث است. به‌علاوه این محلول دارویی به راحتی در دسترس است و شما می‌توانید حتی بدون نیاز به نسخه آن را از داروخانه تهیه نمایید. البته توصیه می‌کنیم که مصرف این دارو را حتما با مشورت پزشک آغاز کنید. پس از آن می‌توانید بدون نیاز به تجدید نسخه این دارو را خریداری کنید.

عوارض ماینوکسیدیل

عوارض این دارو معمولا کم است و در صورت استفاده درست و رعایت دستور پزشک، ایجاد نخواهند شد. اما در مواردی ممکن است دارو باعث ایجاد حساسیت شده و پوست سر را قرمز و ملتهب کند. این قرمزی و التهاب ممکن است با سوزش و خارش نیز همراه باشد. درصورتی‌که هریک از این عوارض را مشاهده کردید، حتما درباره دوز و نوع داروی مصرفی با پزشک مشورت کنید. علاوه بر این استفاده طولانی مدت از دارو می‌تواند باعث نازک شدن پوست سر و بروز برخی مشکلات شود.

همچنین ممکن است در حین استفاده محلول بر روی محل‌هایی که موردنظر فرد نیستند ریخته و باعث رشد موها در این نواحی شود. این موهای ناخواسته کمی آزاردهنده هستند و ممکن است باعث ایجاد نارضایتی در شخص مصرف‌کننده شوند. یکی از مهم‌ترین عوارض محلول ماینوکسیدل شروع مجدد ریزش موها پس از قطع مصرف است. داروی ماینوکسیدیل از جمله داروهایی است که اثرات ماندگاری ندارد. بنابراین فرقی نمی‌کند که فرد برای مدتی طولانی از آن استفاده کرده باشد یا مدت کوتاهی از شروع مصرف دارو گذشته باشد ، درهرحال مدتی پس از قطع دارو ریزش موها مجددا شروع می‌شود. همین موضوع باعث می‌شود که استفاده از این دارو در دراز مدت گران تمام شود.

در بعضی افراد ممکن است مصرف دارو باعث ایجاد سردرد شود. همچنین مصرف نادرست این دارو می‌تواند روی هورمون‌های جنسی افراد اثرات منفی بگذارد. بنابراین قبل از مصرف حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. علاوه بر این‌ها در مواردی نادر عوارضی نظیر احساس درد در قفسه سینه، افت فشار خون، افزایش ناگهانی وزن، تغییر در ضربان قلب و ورم دست‌ها و پاها نیز مشاهده شده است.

معایب دیگر این دارو شامل:

در هر روز محلول ماینوکسیدیل باید دو مرتبه مورد استفاده قرار بگیرد، این کار در کوتاه مدت مشکل به نظر نمی رسد، اما در طولانی مدت چنین کاری طاقت فرسا بوده و اغلب افراد نمی توانند برای طولانی مدت استفاده از این دارو را ادامه بدهند.

صفحه اینستاگرام دکتر حسن زاده

شرایط نگهداری از محلول و داروی مایندوکسیدیل

استفاده از محلول و داروی ماینوکسیدیل برای چه افرادی ممنوع است؟

در رابطه با موارد منع مصرف این دارو باید گفته شود که افرادی که دارای شرایط زیر هستند، باید از استفاده از این دارو خودداری کنند:

برای درمان مشکلات و بیماری های پوستی ، بهترین گزینه مراجعه به متخصص پوست است. متخصص پوست با دانش بالا و آگاهی نسبت به ساختار پوست می‌تواند در درمان بیماری و بهبود عوارض آن بسیار کمک کننده باشد. دکتر جمال الدین حسن زاده متخصص پوست، مو، کاشت مو و لیزر در سنندج برای رفع مشکلات و بیماری های پوستی شما آماده ارائه خدمت می‌باشند.


آدرس مطب : سنندج ، خیابان آبیدر ، چهارراه صفری ، مجتمع ژینا ، طبقه سوم
تلفن : 33246361 - 087

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

دکتر جمال الدین حسن زاده

دکتر حسن زاده متخصص پوست و مو و دارای درجه بورد تخصصی پوست و مو است. وی در حال حاضر در شهر سنندج مشغول فعالیت می باشد. کاربران گرامی از طریق این سایت علاوه بر دسترسی به اطلاعاتی در زمینه های مختلف پوست، مو و زیبایی ،میتوانند سوالات خود را در بخش سوالات پزشکی کاربران با متخصص پوست و مو مطرح نمایند.

تلاش بر اینست تا در اسرع وقت پاسخ علمی به سوالات داده شود.همچنین بیماران مراجعه کننده به دکتر حسن زاده میتوانند از طریق این سایت روند درمان بیماریهای پوست و موی خود را پیگیری نمایند.


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465