منو کردستان، سنندج ، خیابان آبیدر، چهارراه صفری، مجتمع ژینا، طبقه سوم - تلفن : 33246361 - 087
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / روشهای جوانسازی پوست / برخی از روشهای لایه برداری پوست

برخی از روشهای لایه برداری پوست

پیلینگ یا لایه برداری پوست روش درمانی است که با حذف لایه‌های سطحی و فرسوده و سلول‌های مُرده پوست، سطح پوست را از نظر منافذ باز، اسکارهای سطحی خفیف و چین و چروک‌ های ظریف، لک ‌های ناشی از آفتاب و عوامل محیطی دیگر، کک و مک و جوش‌های فعال و اثرات باقی ‌مانده از جوش ‌های قدیمی هموار تر و یکنواخت ‌تر می نماید.

آنچه در این مطلب میخوانید

روش هایی که باعث لایه برداری می شوند

روش هایی که علاوه بر لایه برداری در کوچک کردن غدد سباسه نقش دارند، مانند:

پیلینگ یا لایه برداری پوست انواع مختلفی دارد.
لایه برداری به سه نوع؛ شیمیایی، مکانیکی و با لیزر تقسیم می شود.
حتی باتوجه به شدت، پیلینگ شیمیایی هم به انواع سطحی، عمقی و بسیار عمیق تقسیم بندی میشود.

درمان بسیاری از عوارض پوستی مانند جوش و جای جوش ، عدم شفافیت پوست برخی لک های پوستی، چین و چروک های ریز و ... صرفا به وسیله لایه برداری یا پیلینگ پوست می‌تواند امکان پذیر باشد. لایه برداری پوست در سنندج توسط دکتر حسن زاده با کسب ایده آل ترین نتایج قابل انجام است. اگر مایل به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌باشید؛ لطفا با شماره 33246361 - 087 تماس حاصل فرمایید.

پیلینگ شیمیایی

پیلینگ شیمیایی؛ از مواد شیمیایی مناسب برای لایه برداری پوست استفاده می شود و باید تحت نظر پزشک انجام شود.زیرا لایه برداری یا همان پیلینگ شیمیایی، وقتی موفق خواهد بود و پزشک و بیمار هر دو از بهبود وضعیت پوست رضایت خواهند داشت که همه نکته های علمی مو به مو اجرا شود.
پیلینگ اگر در فصل مناسب نباشد، اگر بیمار درست انتخاب نشود و اگر پس از پایان لایه برداری دوره 2 هفته ای مراقبت از پوست را جدی نگیرید، نه تنها این لایه برداری عمقی برای درمان جای جوش و لک موثر نخواهد بود، بلکه امکان دارد پوست دچار لک شود.

از جمله موادی که برای لایه برداری شیمیایی استفاده میشود، میتوان به «فنول»،«اسید بتا هیدورکسی»و«آلفا هیدروکسی اسید» اشاره کرد.این مواد، لایه بردارهایی بسیار قوی هستند که برای دفع سلولهای مرده پوست و آکنه بسیار موثر هستند.

لایه برداری یا پیلینگ پوست

در صورتی که لایه برداری عمیق تر باشد، بیمار باید 5-3 روز تا بازسازی کامل لایه سطحی پوست، از مواد پوشاننده مانند کرم مرطوب کننده یا آنتی بیوتیکی استفاده کند و تا 6 هفته پس از پیلینگ هم باید از مواجهه شدید با نور خورشید خودداری كند.
کاربردهای لایه‌برداری شیمیایی

مزایای لایه‌برداری یا پیلینگ پوست

پیلینگ سطحی

ملایم ترین نوع لایه برداری است که به صورت سرپایی و بدون نیاز به بی حسی، روی انواع پوست ها قابل اجراست. در لایه‌برداری سطحی معمولاً از مایعی استفاده می‌شود که حاوی اسید بسیار رقیق و ملایم است که در اکثر موارد اسید گلیکولیک می‌باشد. گاهی اوقات نیز از یخ خشک(دی اکسید کربن جامد) استفاده می‌شود.اساساً اپیدرم یا روپوست را مورد عمل قرار می دهد و در موارد چین و چروک های ظریف ناشی از آفتاب، کک و مک، لکه های بارداری و تغییرات رنگ پوست، اسکارهای خفیف آکنه و ضایعات آفتابی خفیف به کار می رود. پوسته ریزی اندکی به مدت 5-3 روز ایجاد می شود و یک هفته بعد قابل تکرار است. باید توجه داشت که آثار مثبت این نوع پیلینگ چندان محسوس نبوده، قادر به حذف کامل چین و چروک یا لکه های پوستی نمی باشد. لذا برای کسب نتایج مطلوب و تکرار آن الزامی است.

پیلینگ متوسط

در پیلینگ متوسط لایه برداری عمیق تر و موثرتر از پیلینگ سطحی بوده و به درم یا پاپیلر می رسد و ترمیم آن حدود 8-7 روز طول می کشد و در صورت نیاز بالینی چند هفته بعد می توان آن را تکرار کرد. اسید تریکلورواستیک (TCA) مهم‌ترین عامل و ماده لایه‌برداری است که در لایه‌برداری متوسط از آن استفاده می‌شود. این لایه‌برداری را می‌توان با استفاده از محلول‌های مختلف شیمیایی انجام داد که در آخر از TCA استفاده می‌شود.

از آنجایی که پیلینگ متوسط موجب سوختگی درجه 2 پوست می گردد، عوارض آن از نوع قبلی بیشتر است و چند روز استراحت در منزل الزامی است. احتمالاً بروز درد و تورم خصوصاً در مناطق اطراف چشم وجود دارد هدف از انجام پیلینگ متوسط از بین بردن چین و چروک های خفیف تا متوسط تغییرات پیگمانتاسیون و لکه های پوستی، ضایعات جدی و سایر آثار دراز مدت ناشی از تشعشات خورشید است.
پیلینگ عمیق

در این پیلینگ ماده موثره اغلب ترکیبان فنلی می باشد، به درم رتیکولر و لایه های عمیقی پوست نفوذ می کند و موجب سوختگی درجه 2 می شود. در موارد ضایعات عمیق مانند چین های عمیق پوستی و اسکارهای شدید آکنه و در بیمارانی که دچار پیری پوست ناشی از آفتاب بوده ولی مایل به جراحی نیستند استفاده می شود. از سایر انواع پیلینگ موثرتر ولی در عوض دارای عوارض جانبی شدیدتر است. این نوع لایه‌برداری فقط بر روی پوست صورت انجام می‌گیرد.

اینستاگرام دکتر حسن زاده

ممکن است از لایه‌برداری عمیق برای پوست‌های تیره تر استفاده نشود چون باعث چروک شدن پوست می‌شود. در اکثر موارد این نوع لایه‌برداری فقط یک مرتبه صورت‌ می‌گیرد. جایگزینی پوست جدید از 10 تا 14 روز بعد آغاز می شود. بنابراین پست تا 3 هفته قرمز و ملتهب بوده، درمان کامل آن ممکن است تا چندین ماه به طول بیانجامد استراحت در منزل پس از انجام این نوع پیلینگ الزامی است.
ترکیبات لایه برداری شیمیایی بی ضرر طبیعی

همه پیلینگ ها به نحوی با نوسازی کلاژن همراه است پوست بعد از پیلینگ جوان تر، شاداب تر و با طراوت تر می گردد و هر چه عمر پیلینگ بیشتر باشد اثرات آن مدت بیشتری باقی خواهد ماند.
در میان اسیدهای به کار رفته برای پیلینگ شیمیایی، اسیدهاهای عالی میوه ها کاربرد بیشتری دارند. مانند اسید سیتریک (در مرکبات) ، اسید مالیک (در سیب)، اسید تارتریک (در انگور) و اسید لاکتیک (در شیر ترش) اسید لاکتیک با افزایش رطوبت اپیدرم از خشکی پوست جلوگیری می کند.

این اسید به مقدار زیاد در ماست تازه دیده می شود. در ضمن اسید سیتریک باعث افزایش سنتز کلاژن شده و چین و چروک های ظریف را از بین می برد، و اسید گلیکولیک باعث پوسته ریزی و نوسازی سلول های پوست می شود. اسیدهای آلفا هیدروکسی Alpha Hydroxy Acids (اسیدهای میوه) به عنوان یک ماده پوسته کننده سریع عمل می کنند و باعث ریختن سلول های مرده و سطحی پوست می شوند، با ریختن سلول های پیر و مرده پوست، سلول های جوان و شاداب پدیدار می شوند. که باعث زیبایی ظاهری پوست می گردند.

برای درمان مشکلات و بیماری های پوستی ، بهترین گزینه مراجعه به متخصص پوست است. متخصص پوست با دانش بالا و آگاهی نسبت به ساختار پوست می‌تواند در درمان بیماری و بهبود عوارض آن بسیار کمک کننده باشد. دکتر جمال الدین حسن زاده متخصص پوست، مو، کاشت مو و لیزر در سنندج برای رفع مشکلات و بیماری های پوستی شما آماده ارائه خدمت می‌باشند.


آدرس مطب : سنندج ، خیابان آبیدر ، چهارراه صفری ، مجتمع ژینا ، طبقه سوم
تلفن : 33246361 - 087

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :

دکتر جمال الدین حسن زاده

دکتر حسن زاده متخصص پوست و مو و دارای درجه بورد تخصصی پوست و مو است. وی در حال حاضر در شهر سنندج مشغول فعالیت می باشد. کاربران گرامی از طریق این سایت علاوه بر دسترسی به اطلاعاتی در زمینه های مختلف پوست، مو و زیبایی ،میتوانند سوالات خود را در بخش سوالات پزشکی کاربران با متخصص پوست و مو مطرح نمایند.

تلاش بر اینست تا در اسرع وقت پاسخ علمی به سوالات داده شود.همچنین بیماران مراجعه کننده به دکتر حسن زاده میتوانند از طریق این سایت روند درمان بیماریهای پوست و موی خود را پیگیری نمایند.


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465