صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مطالب خواندنی / درباره کرونا ویروس بیشتر بدانید

درباره کرونا ویروس بیشتر بدانید

بیماری کرونا ویروس یا کووید ۱۹، نوعی بیماری تنفسی حاد است. این بیماری‌ عفونی، بر اثر کرونا ویروس سندرم حاد تنفسی ایجاد می‌شود. این مطلب با توجه به اهمیت آگاهی از این بیماری برای مواجهه درست با آن تهیه شده و به شما کاربران گرامی ارائه می‌گردد. در ادامه این مقاله با ما باشید تا با علائم، راه های انتقال و بهبودی کرونا ویروس بیشتر آشنا شوید و روشهای پیشگیری از آن را بیابید.

علائم کرونا ویروس یا کووید 19

خوب است بدانیم بیشتر مبتلایان به عفونت کرونا علائم خفیف تا متوسط دارند و با استراحت در منزل و درمان‌های غیرنسخه‌ای و بدون نیاز به مراجعه به مراکز درمانی بهبود می‌یابند. بروز علائم عفونت کرونا بین دو تا ۱۴ روز پس از انتقال ویروس کرونا آغاز می‌شوند. این علائم از خفیف تا شدید هستند و حتی ممکن است به مرگ منتهی شوند. علائم شایع عفونت کرونا عبارتند از:

درباره کرونا ویروس بیشتر بدانید

پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس

این بیماری اساساً از طریق قطرات ریز تنفسی افراد مبتلا، وقتی سرفه یا عطسه می‌کنند، به سایر افراد سرایت می‌کند. رعایت موارد زیر می‌تواند در کاهش انتقال کووید 19 موثر باشد :

میزان کشندگی کرونا ویروس

نرخ مرگ و میر این بیماری، بین ۱الی ۵٪ تخمین زده می‌شود. ولی بر حسب سن و دیگر شرایط سلامتی ممکن است تغییر پیدا کند.

زمان مابین در معرض بیماری قرار گرفتن و بروز نشانه‌ها، بین ۲ و ۱۴ روز است.

نکات مهم در ارتباط با ویروس کرونا

استفاده از ماسک

فقط با ماسک نمی‌شود از شیوع کرونا جلوگیری کرد ولی چندین مطالعه نشان داده‌اند که ماسک به کاهش سرایت ویروس کمک زیادی می‌کند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا بتازگی استفاده از دو ماسک مناسب (یک ماسک پارچه ای روی یک ماسک جراحی) را توصیه کرده و گفته است؛ این کار می‌تواند پراکنده شدن ویروس را بیش از ۹۰ درصد کاهش دهد.

سازمان بهداشت جهانی از تابستان گذشته زدن ماسک را به همه کسانی که می‌خواهند از خانه بیرون بروند توصیه کرد. شش ماه بعد این نهاد دستورالعمل‌های خود برای ماسک را سختگیرانه‌تر کرد بخصوص برای مراکز بهداشتی-درمانی. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا چند ماه زودتر چنین رویکردی را در پیش گرفته بود. به گفته کارشناسان زدن ماسک دو مزیت دارد: هم فردی را که ماسک زده از ویروس محافظت می‌کند هم دیگران را از فرد آلوده.

خطر ابتلا به ویروس کرونا برای همه سنین

با افزایش سن احتمال کرونای شدید بالا می‌رود؛ و دلیل آن بسیار ساده است و هیچ ربطی هم به ویروس کرونا ندارد. با افزایش سن، عمر سیستم ایمنی هم زیاد می‌شود و توانایی‌اش برای مقابله با عفونت کمتر. اما این به معنی مصونیت جوان‌ترها به کرونا نیست، حتی کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای مثل دیابت، فشار خون بالا و چاقی ندارند. جوانان هم مثل بقیه ممکن است بیماری‌شان شدید شود و نیاز به بستری در بیمارستان پبدا کنند و حتی جان خود را از دست بدهند.

این ویروس می‌تواند افراد جوان را هفته‌ها در بیمارستان بستری کند و حتی جانشان را بگیرد. او هشدار داد که حتی اگر جوانان به بیماری شدید دچار نشوند، رفتار آنها می‌تواند تفاوت میان مرگ و زندگی برای یک نفر دیگر باشد.

بعید بودن احتمال انتقال این ویروس از بسته باندی مواد غذایی

در ابتدای همه‌گیری، هزاران نفر در شبکه‌های اجتماعی از اینکه باید دائم بسته‌بندی مواد غذایی را ضدعفونی کنند شکایت داشتند. اما به گفته سازمان جهانی بهداشت، ابتلای هیچکس به کرونا از راه مواد غذایی یا بسته‌یندی آن تائید نشده است. با این حال این سازمان توصیه‌هایی احتیاطی برای جلوگیری از انتقال بیماری کرده است؛ قبل از ورود به فروشگاه‌ دستهایتان را ضدعفونی کنید و وقتی به خانه برگشتید، بعد از دست زدن به ظروف غذا و قبل از غذا خوردن، دست‌هایتان را کاملا بشویید.

گزارش سازمان غذا و داروی آمریکا هم تایید می‌کند هیچ مدرک ثابت شده‌ای در دست نیست که مواد خوراکی یا بسته‌بندی آنها می‌توانند منبع احتمالی سرایت کرونا باشند. تحویل گرفتن اجناس در منزل هم نباید باعث نگرانی شود فقط باید بعد از آن دستها را شست. کارشناسان هم توصیه می‌‌کنند از کیسه‌های پلاستیکی فقط یک بار استفاده شود.

می‌توان بیش از یک بار به کرونا مبتلا شد

بر اساس تحقیق اداره سلامت همگانی بریتانیا ۸۳ درصد مبتلایان به کرونا حداقل پنج ماه به آن مصونیت دارند ولی ابتلای دوباره با اینکه نادر است، در چند کشور شناسایی شده است. بیشتر نگرانی متخصصان بهداشت ابتلای دوباره به انواع جدیدتر این ویروس است. اگر تعداد قابل توجهی از بهبودیافتگان، آزماییشان دوباره مثبت شود، ممکن است به علت ابتلا به نوع جدید ویروس باشد. در این صورت، این نوع جدید توانایی پرهیز از پادتن‌هایی را دارد که در ابتلای قبلی در بدن مبتلا تولید شده‌اند. هزاران نوع کرونا در گردش هستند ولی نگران‌کننده‌ترین آنها در حال حاضر عبارتند از:

نوعی که ابتدا در برزیل شناسایی شد و با نام پی.یک شناخته می شود و حداقل در ۱۵ کشور دیده شده است.
نوعی که ابتدا در بریتانیا شناسایی شد و با نام بی.یک.یک.هفت شناخته می‌شود و در بیش از ۵۰ کشور شیوع پیدا کرده و به نظر می‌رسد می‌تواند دوباره جهش کند
نوعی که ابتدا در آفریقای جنوبی شناسایی شد و با نام بی.یک‌سه‌پنج‌یک شناخته می‌شود و حداقل در ۲۰ کشور دیگر هم دیده شده است.
نوعی که بتازگی در هند شناسایی شده و دو جهش همزمان کرده اما هنوز روشن نیست که این باعث افزایش قابلیت سرایت یا بیماری‌زایی آن شده باشد و در این باره به تحقیقات بیشتری نیاز است. این نوع هنوز در کشورهای دیگر شناسایی نشده است.

پیدا شدن سویه‌های جدید ویروس غیرمنتظره نیست. همه ویروس‌ها جهش پیدا می‌‌کنند و در حالیکه برای رشد و تکثیر نسخه‌های بیشتری از خود می‌سازند تغییر هم می‌کنند. بیشتر این تغییرها کم‌اهمیتند و حتی چندتایی از آنها ممکن است به ضرر خود ویروس باشند اما بعضی تغییرات می‌توانند ویروس را مسری‌تر یا خطرناک‌تر کنند.

بهبودی کرونا ویروس

زمان بهبودی در درجه اول بستگی به این دارد که بیماری تا چه حد جدی بوده. بعضی از مبتلایان خیلی زود بهبود می یابند ولی سایر افراد ممکن است برای همیشه مشکلات سلامتی داشته باشند. سن، جنسیت و سایر ملاحظات مربوط به سلامت افراد، خطر بیماری حاد ناشی از ابتلا به ویروس کرونا را افزایش می‌دهد. هر قدر درمان جدی تر بوده و مدت بیشتری طول بکشد، احتمال طولانی تر شدن مدت بهبودی افزایش می یابد.

اگر ساکن سنندج هستید؛ و مایلید از خدمات قابل ارائه در کلینیک تخصصی پوست، مو و لیزر دکتر حسن زاده استفاده نمایید؛ برای دریافت نوبت دکتر جمال الدین حسن زاده کلیک کنید.